Jika Gps Cerdik Mereka Tawar Menawar Jawatan Tpm



Episod penarikan sokongan oleh parti terbesar yang membentuk kerajaan Perikatan Nasional (PN), iaitu Umno telah secara teknikalnya menumbangkan pentadbiran Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin.
Bagi KEADILAN Sarawak, dalam keadaan yang berkecamuk seperti itu Gabungan Parti Sarawak (GPS) perlu lebih cerdik untuk melihat peluang politik dan tidak perlu ‘terjun gaung’ bersama PN.
Menurut Ketua Penerangan KEADILAN Sarawak, Abun Sui Anyit, GPS sepatutnya membuat tawar-menawar sokongan di atas jaminan pemberian dana pembangunan lebih banyak setelah dianaktirikan oleh kerajaan pusat selama lebih setahun.
“Secara teknikalnya sokongan berdasarkan keputusan tersebut (Majlis Tertinggi Umno) dan bilangan Ahli-ahli Parlimen Umno sebanyak 38 orang sekarang ini boleh dianggap sudah tidak menyokong PM PN, Tan Sri Mahiaddin.
“Berdasarkan Perkara 43 (4) Perlembagaan Persekutuan, PM hendaklah meletak jawatan atau memohon perkenan daripada Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong agar Dewan Rakyat dibubarkan.
“Walau bagaimanapun, dalam keadaan pandemik Covid-19, Yang Di-Pertuan Agong kemungkinan besar tidak akan memperkenan pembubaran Parlimen bagi memberi laluan mengadakan Pilihan Raya Umum Ke-15.
“Berhubung dengan situasi di atas, Gabungan Parti Sarawak (GPS) sepatutnya menarik balik sokongan kepada kerajaan gagal atau kepada PM Mahiaddin secara serta merta tanpa tunggu dan lihat episod-episod seterusnya,” kata Abun dalam satu kenyataan.
Menurut beliau lagi, Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Sarawak beranggapan amat malang sekiranya GPS mensia-siakan peluang terbaik tersebut.
GPS, katanya, tidak akan dilihat berwibawa untuk terus mentadbir Sarawak sekiranya membisu sedangkan Umno yang menjadi sekutu sejak berdekad-dekad lalu telah mempamerkan kebijaksanaan berpolitik.
“Kalau GPS bijak, sudah tentu ini merupakan peluang keemasan untuk menganjak Sarawak ke mercu baru. GPS mempunyai blok yang kuat dan sudah pasti mereka ada kuasa tawar menawar.
“Kenapa tidak sokongan GPS yang telah disia-siakan oleh Kerajaan PN itu beralih pula kepada Pakatan Harapan menerajui negara.
“Ahli politik GPS mungkin boleh menawarkan diri untuk jawatan Timbalan Perdana Menteri. Ini bukan perkara mustahil dalam dunia politik,” katanya lagi.
Semalam Majlis Tertinggi Umno memutuskan untuk menarik kembali sokongan kepada kerajaan PN.
Keputusan itu secara Perlembagaan menyebabkan kerajaan pimpinan Mahiaddin tumbang kerana pelantikan beliau sebagai PM oleh Yang di-Pertuan Agong pada 1 Mac 2020 lalu berdasarkan sokongan parti politik, bukannya individu Ahli Parlimen.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32527

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tutup Mulut Umno Dengan Jawatan Tpm Umno Ada Maruah Atau Tidak

Tutup Mulut Umno Dengan Jawatan Tpm Umno Ada Maruah Atau Tidak

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 164 hits
UMNO MUSNAH KERANA RASUAH AHLI PULA TAK ADA ILMU MAKA UMNO DIPERKOTAK KATIKKAN OLEH PARTI BARU UMNO AKAAN HANCUR TINGGAL NAMA SAHAJA TAK PERCAYA TENGOK NANTI Setahun lebih umno minta jawatan TPM sebab Umno parti terbesar dalam kerajaan tebu...
Mkt Umno Putuskan Tolak Jawatan Tpm

Mkt Umno Putuskan Tolak Jawatan Tpm

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 176 hits
MKT Umno putuskan tolak jawatan TPM Majlis Kerja Tertinggi UMNO sudah memutuskan untuk tidak menerima jawatan Timbalan Perdana Menteri dalam kerajaan Perikatan Nasional ketika ini Ketua Pemuda UMNO Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata keuta...
Apa Agaknya Zahid Bincangkan Masa Jumpa Tpm Suruh Letak Jawatan

Apa Agaknya Zahid Bincangkan Masa Jumpa Tpm Suruh Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 245 hits
agendadaily com9 7 2021Apa agaknya yang diceritakan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kepada Timbalan Perdana Menteri yang juga Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini Adakah beliau memaklumkan keadaannya yang s...
Umno Sepatutnya Sudah Lama Diberikan Jawatan Tpm

Umno Sepatutnya Sudah Lama Diberikan Jawatan Tpm

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 232 hits
UMNO sepatutnya sudah lama diberikan jawatan TPM Jawatan Timbalan Perdana Menteri sepatutnya sudah lama diberikan kepada UMNO iaitu sebaik sahaja kerajaan Perikatan Nasional diketuai Tan Sri Muhyiddin Yassin dibentuk pada Mac tahun lalu Set...
Dia Ingat Raja Raja Berfikir Macam Dia Patut Patut La Nak Pertahan Jawatan Pun

Dia Ingat Raja Raja Berfikir Macam Dia Patut Patut La Nak Pertahan Jawatan Pun

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 155 hits
W FAUDZINSemakin dirawat semakin bangang orang tua ni Dia ingat raja raja melayu tu semua termasuk Agong bangang macam dia sehingga tidak tahu beza kancah politik dengan kegagalan kerajaan tebuk atap Rakyat susah skrg ini sampai ada yg bunu...
Muhyiddin Perlu Letak Jawatan Desak Ph

Muhyiddin Perlu Letak Jawatan Desak Ph

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 158 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Perdana Menteri Muhyiddin Yassin perlu meletak jawatan selepas kehilangan sokongan Umno susulan penamatan sokongan serta merta parti berkenaan malam tadi Majlis Presiden Pakatan Harapan dalam kenyataannya berkata ...
Hadi Awang Diminta Cermin Diri Takut Hilang Jawatan Gamaknya

Hadi Awang Diminta Cermin Diri Takut Hilang Jawatan Gamaknya

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 189 hits
MOHD MUHKLISPresiden PAS ini tak ada cermin ke Masa dia tebuk atap dia dengan bangga kata ini usaha dia sampai tak cukup tidur untuk mendapat kuasa secara jalan belakang Lepas itu bila kerajaan haram dia hendak di tebuk dengan cara yang sam...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Old Town White Coffee Old Town Asam Laksa Sedap

Nostalgia Raya Di Legoland Malaysia Resort

Embracing Happiness And Mental Well Being At Pasar Besties Bazaar

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya