Jika Disaman Kali Kedua Saman Rm10k Akan Dikenakan Kepada Perokok


Saman RM500 akan mula dikenakan terhadap pelanggan yang melakukan kesalahan pertama merokok di kawasan larangan di premis makanan.

Timbalan Menteri Kesihatan Dr Lee Boon Chye berkata saman itu akan dikeluarkan terhadap perokok yang masih berdegil selepas pendekatan memberi amaran secara lisan terlebih dahulu kepada golongan berkenaan berakhir.

"Bagi kesalahan kali pertama, perokok akan dikenakan saman oleh pegawai penguat kuasa Pejabat Kesihatan Daerah di kawasan terbabit dan perlu membayar saman itu dalam tempoh dua minggu.

"Sekiranya saman itu tidak dijelaskan dalam tempoh tersebut atau perokok yang didapati mengulangi kesalahan yang sama, mereka akan dikenakan denda sehingga RM10,000 atau penjara tidak lebih dua tahun," katanya sepertimana dipetik daripada Bernama.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika mengadakan lawatan kerja di Hospital Sultanah Hajjah Kalsom di sini pada Jumaat.

Pada 6 Nov lalu, Dr Lee berkata pihaknya menggunakan pendekatan memberi amaran terlebih dahulu kepada perokok dalam tempoh enam bulan selepas larangan merokok di semua premis makanan yang dikuatkuasakan sejak 1 Jan lalu.

Sementara itu, Dr Lee berkata pihaknya kesal dengan insiden seorang pelayan restoran yang ditampar oleh seorang pelanggan hanya disebabkan menegur sekumpulan lelaki yang merokok di dalam sebuah restoran di Shah Alam, Selangor, Selasa lalu.

Beliau menyifatkan tindakan pelanggan berkenaan yang menampar pelayan restoran berusia 25 tahun itu sebagai tidak bertamadun hanya kerana ditegur supaya tidak merokok di kawasan larangan.

"Kami serahkan (kes itu) kepada pihak polis untuk melakukan siasatan dan tindakan lanjut terhadap individu tersebut kerana perkara seperti itu tidak seharusnya berlaku," katanya.

Dalam perkembangan lain, Dr Lee berkata air paip yang telah diproses menerusi loji rawatan air di Cameron Highlands selamat digunakan dan Bahagian Kejuruteraan Kementerian Kesihatan melakukan pemeriksaan secara berkala di setiap loji rawatan air di sini dan ia mematuhi standard kesihatan yang telah ditetapkan.

"Ada penduduk di sini yang mengadu air di sini keruh, namun air itu keruh disebabkan rangkaian pengedaran saluran paip air yang tidak dijamin kebersihannya dan bukan dari loji rawatan air.

"Pensampelan rutin unit kawalan kualiti air minum mendapati tiada pelanggaran racun perosak dicatatkan di rangkaian air awam selama lima tahun di Cameron Highlands sejak 2014," katanya dan menambah air paip perlu dimasak terlebih dahulu sebelum selamat untuk diminum.

Astro Awani

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bankami.blogspot.com/2019/01/jika-disaman-kali-kedua-saman-rm10k.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saman Rm500 Kepada Perokok Langgar Arahan Kali Pertama

Saman Rm500 Kepada Perokok Langgar Arahan Kali Pertama

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 232 hits
Kementerian Kesihatan akan mengeluarkan saman RM500 terhadap pelanggan yang melakukan kesalahan pertama dengan merokok di kawasan larangan merokok di premis makanan Timbalan Menteri Kesihatan Dr Lee Boon Chye berkata saman itu akan dikeluar...
Coo Klezcar Muhamad Shahril Sidek Main Langgar Je Tempat Kedua Bizsmart Challenge

Coo Klezcar Muhamad Shahril Sidek Main Langgar Je Tempat Kedua Bizsmart Challenge

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 345 hits
250 SHARES Kebanyakkan rancangan pertandingan realiti mempunyai kejutan yang tidak disangka sangka Salah satu bentuk kejutan adalah peserta yang pernah disingkir dipanggil kembali untuk beraksi Ia dikenali sebagai pilihan juri atau wild car...
2 3 Hari Tak Mahu Makan Dan Minum Susu Dia Menangis Mencari Ibunya Sayu Si Ibu Meninggal Selepas Melahirkan Anak Kedua

2 3 Hari Tak Mahu Makan Dan Minum Susu Dia Menangis Mencari Ibunya Sayu Si Ibu Meninggal Selepas Melahirkan Anak Kedua

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 590 hits
2 3 hari tak mahu makan dan minum susu dia menangis mencari ibunya Sayu si ibu meninggal selepas melahirkan anak kedua Dua tiga hari dia tidak mahu makan dan minum susu Dia berlari ke dapur mencari ibunya Lepas itu menangis kerana tidak jum...
Samsung Dilaporkan Sedang Membangunkan Pembesar Suara Pintar Kedua Mereka

Samsung Dilaporkan Sedang Membangunkan Pembesar Suara Pintar Kedua Mereka

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 261 hits
Pembesar suara pintar ialah aksesori yang mula mendapat perhatian sejak 2017 Google Apple Amazon dan Huawei adalah antara syarikat yang telahpun menjual pembesar suara pintar mereka yang dikuasai pembantu maya Samsung memperlihatkan Galaxy ...
Trimester Kedua Hanis Zalikha Masih Loya Teruk Muntah Muntah Netizen Teka Mungkin Baby Girl

Trimester Kedua Hanis Zalikha Masih Loya Teruk Muntah Muntah Netizen Teka Mungkin Baby Girl

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 695 hits
Menempuhi trimester kedua kehamilan Hanis Zalikha masih lagi mengalami alahan teruk kerana masih loya dan muntah muntah Tapi berita baiknya ialah perutnya dah makin membesar Isteri kepada Hairul Azreen ini turut berkongsi yang dia loya teru...
Anak Kedua Seberat 4 15kg Ketika Dilahirkan Lana Nodin Bersalin Secara Pembedahan Caeserean

Anak Kedua Seberat 4 15kg Ketika Dilahirkan Lana Nodin Bersalin Secara Pembedahan Caeserean

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 365 hits
Anak kedua seberat 4 15kg ketika dilahirkan Lana Nodin bersalin secara pembedahan caeserean Kelahiran anak lelaki yang dinamakan William Daud ini menjadikan impian Lana memiliki anak lelaki akhirnya terlaksana Lana sebelum ini telah diuji d...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad