Jika Anda Mengikuti Kesihatan Anda Mungkin Sering Mendengar Tentang Keradangan


Bilakah keradangan membantu? Bagaimana ia boleh memudaratkan? Apakah langkah yang boleh anda ambil untuk mengurangkannya? Apakah keradangan dan bagaimana ia menjejaskan badan anda? Jika anda tidak biasa dengan istilah itu, keradangan merujuk kepada tindak balas sistem imun terhadap jangkitan atau kecederaan.
Kredit Foto : Google
Dalam keadaan sedemikian, keradangan adalah tanda yang bermanfaat bahawa tubuh anda sedang berjuang untuk membaiki dirinya dengan menghantar tentera penyembuhan sel darah putih. Apabila kecederaan sembuh atau penyakit dikawal, keradangan berkurangan.

Anda mungkin pernah melihat perkara ini berlaku dengan terseliuh buku lali kecil bengkak awal hilang dalam beberapa hari apabila kecederaan itu sembuh. Tetapi keradangan juga berlaku tanpa tujuan yang sihat, seperti apabila anda mengalami tekanan kronik, mengalami gangguan autoimun atau obesiti. Dan bukannya menyelesaikan masalah dan surut, keradangan seperti ini boleh bertahan dalam jangka masa tertentu, merosakkan badan dan berpotensi membawa kepada masalah kesihatan seperti arthritis, penyakit jantung, penyakit Alzheimer, kemurungan dan kanser.

Inilah sebabnya mengapa keradangan telah menjadi tumpuan dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dan mengapa strategi yang bertujuan untuk mengurangkannya begitu popular. Kebanyakan cadangan anti-keradangan ini berkaitan dengan diet anda.


Bolehkah perubahan dalam diet anda mengurangkan keradangan yang tidak membantu dalam badan anda?

Sebenarnya, masih banyak yang tidak diketahui mengenai diet dan kaitannya dengan keradangan dan penyakit. Apa yang jelas ialah mengamalkan diet yang sihat boleh membantu meningkatkan kesihatan dan umur panjang secara keseluruhan. Terdapat juga beberapa bukti untuk menyokong tanggapan bahawa makan pelbagai makanan berkhasiat boleh mengurangkan keradangan. Sebagai contoh, orang yang makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran cenderung mempunyai tahap bahan yang lebih rendah dipanggil protein C-reaktif, penanda keradangan di dalam badan.

Di samping itu, beberapa penyelidikan telah menemui hubungan antara diet berat dalam makanan yang menggalakkan keradangan dan risiko masalah kesihatan tertentu yang lebih tinggi. Sebagai contoh, kajian dalam Journal of the American College of Cardiology mendapati bahawa orang yang mengambil makanan pro-radang, termasuk daging merah dan diproses, karbohidrat ditapis dan minuman sarat gula, lebih berkemungkinan menghidap penyakit kardiovaskular berbanding mereka yang kerap menjangkiti. untuk makanan anti-radang, seperti sayur-sayuran berdaun, kekacang, dan teh.

Mungkin terlalu awal untuk membuat garis terus antara makanan yang anda makan dan tahap keradangan dalam badan anda. Nasib baik, makanan yang kelihatan mengurangkan keradangan juga cenderung baik untuk anda atas sebab lain. Jadi, memberi tumpuan kepada makan makanan ini mungkin boleh memberi manfaat kepada tubuh anda dalam lebih daripada satu cara.

5 pertukaran makanan untuk membantu melawan keradangan

Membaik pulih sepenuhnya diet anda adalah mencabar, jadi pakar menasihati membuat perubahan yang lebih kecil dari semasa ke semasa. Mencuba satu siri pertukaran mudah boleh menambahkan kesihatan yang lebih baik dalam jangka panjang.

Di bawah ialah lima penggantian yang boleh anda gunakan untuk membantu mengurangkan bilangan makanan yang menggalakkan keradangan dalam diet anda.

Daripada roti kosong dengan keju krim, dapatkan sekeping atau dua roti bakar bijirin penuh yang dicampur dengan minyak zaitun. Bijirin penuh mengandungi bahan yang membantu menggalakkan pertumbuhan bakteria sihat di dalam badan anda. Bakteria itu kemudiannya boleh menghasilkan sebatian yang membantu mengatasi keradangan. Pengambilan minyak zaitun secara tetap juga mempunyai faedah iaitu bersama-sama dengan kesan anti-radang, ia juga boleh membantu menurunkan tekanan darah dan meningkatkan tahap kolesterol.

Daripada soda berkarbonat, cuba secawan teh hijau. Teh hijau mengandungi bahan yang dipanggil catechin, flavanol yang difikirkan untuk memerangi keradangan. (Hanya berhati-hati untuk tidak memuatkan cawan anda dengan gula.)

Daripada muffin jagung, gantikan segenggam kacang campuran tanpa garam dan sebiji epal. Kacang membawa beberapa manfaat kesihatan, termasuk menawarkan dos lemak yang sihat, protein, dan (bergantung pada pelbagai jenis kacang yang anda makan) fitokimia. Fitokimia ini mengandungi antioksidan, yang membantu membersihkan bahan berbahaya yang dipanggil radikal bebas dalam badan. Mereka dianggap mempunyai sifat anti-radang juga. Buah-buahan seperti epal juga mengandungi serat dan fitokimia.

Daripada stik dan kentang bakar, lebihkan hidangan salmon dengan bahagian brokoli. Asid lemak omega-3 dalam salmon dan jenis ikan lain, seperti tuna, sardin dan makarel, telah dikaitkan dengan kesihatan jantung yang lebih baik, mungkin disebabkan oleh sifat anti-radangnya. Brokoli juga merupakan sumber serat yang baik dan kaya dengan vitamin C, E, K, dan folat. Ia juga mengandungi karotenoid, fitokimia.

Daripada sepotong kek, campurkan salad buah menggunakan pelbagai jenis buah beri. Buah-buahan seperti beri kaya dengan vitamin dan fitokimia penghilang keradangan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sekejung.com/2022/01/jika-anda-mengikuti-kesihatan-anda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Omicron Mungkin Sudah Ada Dalam Komuniti Kp Kesihatan

Omicron Mungkin Sudah Ada Dalam Komuniti Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 26/12/2021 - jumlah : 196 hits
Orang ramai disaran ambil dos penggalak patuhi SOP BANGI Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah menyarankan orang ramai untuk mengambil dos penggalak susulan kebimbangan terhadap penularan varian baharu COVID 19 Omicron In...
Fed Optimis Tentang 2022 Euro Dan Pound Mungkin Membetulkan Lebih Tinggi Gambaran Keseluruhan Usd Eur Dan Gbp

Fed Optimis Tentang 2022 Euro Dan Pound Mungkin Membetulkan Lebih Tinggi Gambaran Keseluruhan Usd Eur Dan Gbp

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 187 hits
Dolar AS mengakhiri tahun ini dengan positif permintaan spekulatif untuknya semakin meningkat Diandaikan bahawa permintaan untuk dolar AS akan melebihi permintaan untuk mata wang lain yang dinyatakan dalam kebanyakan senario analisis Daniel...
5 Acara Kuis Tentang Musik Yang Pernah Hiasi Layar Televisi Indonesia

5 Acara Kuis Tentang Musik Yang Pernah Hiasi Layar Televisi Indonesia

papar berkaitan - pada 7/1/2022 - jumlah : 140 hits
Saking serunya kadang kita sampai ikutan nebak walaupun cuma dari televisi D
Yang Perlu Anda Tahu Tentang Samsung Galaxy S21 Fe Malaysia

Yang Perlu Anda Tahu Tentang Samsung Galaxy S21 Fe Malaysia

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 221 hits
Samsung Galaxy S21 FE kini rasmi dan ini adalah model baharu Samsung Malaysia bagi siri Galaxy S21 Sama seperti Galaxy S20 FE sebelum ini Edisi Peminat menyasarkan untuk memberikan pengalaman unggul pada harga yang lebih rendah Jika anda be...
Najib Sekolahkan Lim Kit Siang Tentang Kes Selektif

Najib Sekolahkan Lim Kit Siang Tentang Kes Selektif

papar berkaitan - pada 3/1/2022 - jumlah : 244 hits
Oleh Sirajuddin AhmadTiada kejujuran politik langsung jika sesuatu isu dan kenyataan itu datang dari orang seperti Tun Mahathir dan Lim kit Siang Jika Tun Mahathir baru baru ini menyentuh tentang negara dengan kenyataan bahawa negara menuju...
Kena Kecam Cepat Cari Pengganti Shulb Akhlrnya Dedah Tentang Wanlta Yang Dia Tengah Kawan Sekarang

Kena Kecam Cepat Cari Pengganti Shulb Akhlrnya Dedah Tentang Wanlta Yang Dia Tengah Kawan Sekarang

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 167 hits
Kuala Lumpur Genap lima bulan pemergian arwah isterinya Siti Sarah Raisuddin Shuib menjadi sasaran kec aman netizen hanya kerana soal jodoh yang disifatkan masih terlalu awal untuk dibicarakan
Bn Akan Bantu Sedaya Mungkin Najib

Bn Akan Bantu Sedaya Mungkin Najib

papar berkaitan - pada 20/12/2021 - jumlah : 198 hits
BN akan bantu sedaya mungkin Najib Sedih melihat keadaan warga emas terpaksa mengharungi banjir Dipindahkan ke pusat sementara Ada banyak keluarga yang terjejas dengan anak kecil juga Maafkan saya tidak datang awal sikit ke Hulu Langat ni A...
Kalau Tulisan Tangan Anak Cakar Ayam Bawa Jumpa Pakar Mungkin Ada Kaitan Dengan Gangguan Ini

Kalau Tulisan Tangan Anak Cakar Ayam Bawa Jumpa Pakar Mungkin Ada Kaitan Dengan Gangguan Ini

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 220 hits
Ada kajian yang menyebut kanak kanak yang mempunyai gangguan hiperaktif kekurangan perhatian mempunyai tulisan tangan tidak cantik Apakah yang sebenarnya menyebabkan tulisan tidak cantik ini Apakah yang dimaksudkan dengan ADHD Gangguan hipe...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku