Kalau Tulisan Tangan Anak Cakar Ayam Bawa Jumpa Pakar Mungkin Ada Kaitan Dengan Gangguan Ini


Ada kajian yang menyebut, kanak-kanak yang mempunyai gangguan hiperaktif kekurangan perhatian (ADHD) mempunyai tulisan tangan tidak cantik. Apakah yang sebenarnya menyebabkan tulisan tidak cantik ini?

Apakah yang dimaksudkan dengan ADHD? Gangguan hiperaktif kekurangan perhatian atau ringkasnya ADHD adalah sejenis masalah kesihatan mental yang boleh menyebabkan tingkah laku hiperaktif dan impulsif yang melebihi tahap normal.
Mereka yang mempunyai ADHD juga mungkin menghadapi masalah untuk menumpukan perhatian pada satu-satu tugas atau tidak boleh duduk diam untuk jangka masa yang panjang.
Kedua-dua orang dewasa dan kanak-kanak boleh menghidap ADHD. Menurut Centers for Disease Control and Prevention (CDC), peratusan kanak-kanak yang menghidap ADHD semakin meningkat pada masa sekarang.
Terdapat banyak tanda dan gejala ADHD yang boleh berlaku. Ada yang mungkin agak tersembunyi, malah ada juga simptom yang sangat jelas kelihatan.
Sebagai contoh, jika anak anda mempunyai kemahiran tingkah laku yang lemah, kesukaran akademik, atau masalah dengan kemahiran motor, ia mungkin merupakan antara tanda bahawa mereka menghidap ADHD.
Tulisan tangan yang lemah atau agak buruk juga dikaitkan dengan tanda-tanda ADHD.
Bolehkah ADHD menjejaskan tulisan tangan anak anda? Berdasarkan artikel yang diterbitkan dalam jurnal Learning Disabilities Research and Practice, terdapat banyak kajian sebelum ini yang telah mengaitkan antara ADHD dengan tulisan tangan yang boleh dikatakan sebagai tulisan buruk.
Tulisan buruk ini mungkin melambangkan bahawa kanak-kanak yang mempunyai ADHD mengalami kemahiran motor yang terjejas.
Kemahiran motor adalah kemampuan seseorang kanak-kanak itu untuk membuat pergerakan dengan tubuh badan mereka.
Kemahiran motor kasar adalah melibatkan pergerakan besar, seperti berlari. Manakala kemahiran motor halus pula adalah pergerakan yang kecil seperti menulis.
Kajian yang diterbitkan itu menyatakan bahawa, separuh daripada keseluruhan kanak-kanak yang mengalami ADHD mempunyai masalah dengan kedua-dua kemahiran motor kasar dan juga halus.
Sekiranya anak anda mempunyai masalah dengan kemahiran motor halus, seperti pergerakan tersentak dan kawalan tangan yang lemah, ini akan menyukarkan mereka untuk menulis dengan cepat dan jelas.
Tulisan tangan yang kurang cantik boleh buatkan anak anda hilang keyakinan di sekolah Akibat daripada hal ini, guru di sekolah mungkin melabelkan kerja mereka sebagai satu kerja yang comot atau tidak kemas.
Rakan-rakannya yang lain juga mungkin akan mengejek mereka terutamanya jika melibatkan kerja berkumpulan.
Pengalaman seperti ini mungkin akan menimbulkan perasaan kecewa dan rendah diri, yang boleh memberi kesan negatif terhadap prestasi anak anda di sekolah dan di kawasan lain.
Selain itu, mereka mungkin mula mengelak daripada melakukan tugasan yang memerlukan banyak tulisan tangan.
Sekiranya anak anda mengalami banyak masalah dengan tulisan tangan mereka, bawalah si kecil untuk berjumpa dengan pakar psikiatri.
Ini mungkin merupakan tanda ADHD atau gangguan lain.
Sekiranya anak anda telah didiagnosis dengan ADHD, tanyakan kepada pakar psikiatri mengenai strategi rawatan danat m latihan yang mungkin dapembantu mereka menulis dengan lebih mudah dan jelas.
Bolehkah tulisan tangan yang buruk akibat ADHD ini dirawat? Sekiranya anak anda didiagnosis mempunyai ADHD, pakar psikiatri biasanya akan mengesyorkan rancangan rawatan.
Ia mungkin melibatkan kombinasi obat, terapi tingkah laku, kaunseling, dan perubahan gaya hidup.
Beberapa rawatan dapat membantu meningkatkan kemahiran menulis tangan mereka, serta gejala ADHD yang lain.
Satu kajian yang diterbitkan dalam Journal of Attention Disorders menunjukkan, ubat perangsang mungkin dapat membantu meningkatkan tulisan tangan yang lebih baik dan cepat dalam kalangan kanak-kanak ADHD.
Tetapi kajian turut menyatakan bahawa pengambilan ubat sahaja tidak mencukupi. Kanak-kanak yang mempunyai tulisan tangan yang lemah pada awal kajian terus mengalami masalah yang sama pada akhirnya.
Dengan kata lain, tulisan tangan mereka menjadi lebih baik melalui pengambilan ubat-ubatan, tetapi masih ada ruang untuk mereka memperbaikinya.
Satu lagi kajian dalam jurnal CNS & Neurological Disorders telah mengkaji kesan ubat-ubatan dan latihan kemahiran motor pada kanak-kanak dengan ADHD.
Kanak-kanak yang mendapat latihan kemahiran motor sahaja, atau bersama dengan ubat-ubatan, menunjukkan peningkatan dalam kemahiran motor kasar dan halus mereka.
Sebaliknya, mereka yang menerima ubat sahaja tidak menunjukkan sebarang perubahan.
Latihan kemahiran motor khas, dengan atau tanpa ubat, dapat membantu anak anda mengembangkan kemahiran tulisan tangan yang lebih baik.
Kesimpulan  Jika anak anda mempunyai tulisan tangan yang boleh dianggap sebagai tulisan buruk, bawa mereka untuk berjumpa pakar psikiatri untuk memastikan sama ada mereka mempunyai gangguan ADHD atau tidak.
Kredit: Hello Doktor

The post Kalau Tulisan Tangan Anak ‘Cakar Ayam’, Bawa Jumpa Pakar. Mungkin Ada Kaitan Dengan Gangguan Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kalau-tulisan-tangan-anak-cakar-ayam-bawa-jumpa-pakar-mungkin-ada-kaitan-dengan-gangguan-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakar Kongsi Cara Mudah Nak Tahu Anak Perlu Jumpa Pakar Terapi Pertuturan Ataupun Tidak

Pakar Kongsi Cara Mudah Nak Tahu Anak Perlu Jumpa Pakar Terapi Pertuturan Ataupun Tidak

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 220 hits
Perkara yang paling membimbangkan mama papa tentu sekali anak tidak bercakap tidak mahu bercakap ataupun lambat bercakap dari usia sepatutnya Masalah kelewatan bahasa mungkin tidak nampak serius bagi bayi tetapi apabila kanak kanak meningka...
Anak Lapar Tak Ingat Nak Main Tolak Gajet Mia Ahmad Kongsi Tip Bawa Anak Keluar Makan

Anak Lapar Tak Ingat Nak Main Tolak Gajet Mia Ahmad Kongsi Tip Bawa Anak Keluar Makan

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 292 hits
Setiap kali bawa anak keluar makan cabaran bermula bila mana anak tidak mahu duduk diam Ada nak bergerak ke sana sini ada juga yang melompat lompat Sudahnya gajet juga jadi pilihan Namun bagi Mia Ahmad dia selesa melakukan pelbagai aktiviti...
Kelmarin Bawa Ayam Ke Dun Hari Ini Diarah Keluar Dewan

Kelmarin Bawa Ayam Ke Dun Hari Ini Diarah Keluar Dewan

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 128 hits
Kelmarin bawa ayam ke DUN hari ini diarah keluar dewan Ahli Dewan Undangan Negeri Hulu Kinta Muhamad Arafat Varisai Mahamad diarahkan keluar dari persidangan Dewan Undangan Negeri Perak hari ini kerana melanggar peraturan dewan Arafat didap...
Tunggu Pak Cik Beli Aiskrim Selepas 6 Jam Diculik Jumpa Anak Belakang Kedai

Tunggu Pak Cik Beli Aiskrim Selepas 6 Jam Diculik Jumpa Anak Belakang Kedai

papar berkaitan - pada 16/12/2021 - jumlah : 138 hits
Enam jam selepas anak diculik sepasang suami isteri bersyukur anak sulung mereka yang berusia tujuh tahun ditemui selamat di belakang rumah kedai yang terletak kira kira 1 5 kilometer dari rumahnya Mangsa Nur Damia Qaleesya dipercayai dicul...
Pelakon Badrul Muhayat Didkwa Bawa Lari Anak Anak Bekas Isteri Buat Laporan Polis

Pelakon Badrul Muhayat Didkwa Bawa Lari Anak Anak Bekas Isteri Buat Laporan Polis

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 888 hits
Seorang wanita yang dikenali sebagai Julia Ma wa memberitahu di sebuah hantaran Facebook miliknya bahawa bekas suaminya yang merupakan pelakon drama tempatan Badrul Muhayat telah melarikan anak anaknya Julia menerusi hantaran itu menjelaska...
Pengalaman Bawa Anak Pi Cucuk Vaksin Covid 19

Pengalaman Bawa Anak Pi Cucuk Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 277 hits
Assalammualaikum Dunia Huhuuu citer lama sebab ini adalah jarang jarang berlaku kan maka cikbunga letak sini juga Simpan sini Nie jugak Nak jugak budak nie Untuk tatapan diri sendiri jew Alhamdulillah anakanda cikbunga sudah lengkap 2 dos v...
Mungkin Salah Faham Anak Arwah Gmie Sangsi Ds Vida Buka Cerita Soal Minta Bantuan

Mungkin Salah Faham Anak Arwah Gmie Sangsi Ds Vida Buka Cerita Soal Minta Bantuan

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 305 hits
Anak sulung kepada Allahyarham Gmie Siti Hadirah tampil menafikan mengenai dakwaan bapanya itu pernah meminta bantuan kewangan daripada jutawan kosmetik itu Ujar Siti apa yang diceritakan DS Vida mengenai wakil kepada arwah bapanya pernah m...
Masa Anak Kecil Bawa Mereka Ke Zoo Pengalaman Anak Di Zoo Bantu Perkembangan Otak Mereka

Masa Anak Kecil Bawa Mereka Ke Zoo Pengalaman Anak Di Zoo Bantu Perkembangan Otak Mereka

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 252 hits
Memperkenalkan jenis jenis haiwan secara real kepada anak anak yang sedang membesar sebenarnya sangat bagus untuk perkembangan mereka Bukan hanya untuk perkembangan otak mereka malah untuk kemahiran motor mereka Salah satu cara untuk perken...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened