Jho Low Rapat Dengan Seorang Raja Melayu Kata Kadir Jasin



(Sinar Harian) – Wartawan veteran, Datuk A Kadir Jasin menyifatkan ahli perniagaan dalam buruan, Low Taek Jho atau Jho Low sebagai evil genius iaitu orang pintar yang jahat.
Beliau berkata, untuk menjadi ‘orang perantaraan’ dalam skandal kewangan terbesar di dunia seperti 1Malaysia Development Berhad (1MDB) bukanlah sesuatu yang berlaku sekelip mata atau tanpa perancangan rapi.
“Kalau tidak, bagaimanakah kita hendak memahami kejayaannya dalam usia 28 tahun merapatkan diri dengan seorang Raja Melayu?
“Selepas itu dengan Perdana Menteri yang juga seorang Melayu. Tambahan pula bukan Melayu sembarangan tetapi Melayu yang mendakwa dirinya pahlawan dan pendekar Bugis, ” katanya yang dipetik menerusi penulisan di blognya hari ini.
Menurutnya, Jho Low juga sedar bahawa di Malaysia, orang Melayu (Bumiputera) menguasai politik dan Cina mendokong ekonomi, ada beberapa perkara perlu diutamakan.
Mengulas lanjut, beliau berkata, Jho Low tahu majoriti orang Melayu amat setia kepada Raja dan memandang tinggi orang Arab. Dia tahu dengan perkenan Raja, lebih mudah baginya mendapat kerjasama pemimpin politik dan kakitangan awam Melayu.
“Orang Arab yang dipandang tinggi oleh orang Melayu amat berguna bagi Jho Low kerana mereka mempunyai apa yang dia idam-idamkan iaitu duit yang banyak.
“Maka itulah yang dia gunakan untuk membina kekuatannya sebagai ‘wheeler-dealer’. Dia menggabungkan daulat Raja, kuasa politik dan pentadbiran Melayu dan duit Arab.
“Jho Low bukan budak Cina biasa yang membenamkan muka ke dalam buku dan bekerja keras siang malam mencari duit. Dia adalah ‘playboy’ montel yang suka berfoya-foya dengan bintang filem Hollywood,” katanya.
Tambahnya, 1MDB adalah skim cepat kaya yang mengikat erat bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Jho Low. Dan dalam proses itu, mereka mengheret dan membabitkan istana, parti-parti politik, badan-badan penguatkuasaan perbankan, bintang filem Hollywood dan suri dalam dapur.
“Dengan menggunakan 1MDB sebagai ‘front’ dan atas bantuan Najib serta beberapa orang birokrat Melayu, Jho Low meminjam berpuluh bilion ringgit kononnya untuk melabur dalam projek milik keluarga di raja Arab.
“Jadi tidaklah menghairankan kalau wartawan luar negara terus menyiasat hubungan Jho Low dengan Bank Negara sehingga wang yang begitu banyak boleh masuk keluar tanpa sebarang reaksi luar biasa daripada bank pusat ini,” katanya.
Jelasnya, inilah keistimewaan ‘evil genius’ Jho Low. Dia kenal semua orang Melayu yang ada kuasa dan berjaya memperalatkan mereka.
Terdahulu, Jho Low mendakwa beliau hanya bertindak sebagai perantara untuk perjanjian melibatkan 1MDB menerusi laporan dikeluarkan Reuters.
Kenyataan itu, sekali gus menafikan tuduhan beliau merancang untuk melarikan berbilion dolar Amerika Syarikat (AS) daripada dana milik negara Malaysia tersebut.
Sebelum ini, Jho Low berulang kali membuat penafian tentang salah laku dan dakwaan penyelewengan melibatkan AS$4.5 bilion (RM18.5 bilion) daripada 1MDB yang didakwa bermotifkan politik.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/01/07/jho-low-rapat-dengan-seorang-raja-melayu-kata-kadir-jasin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jho Low Manipulasi Jiwa Melayu

Jho Low Manipulasi Jiwa Melayu

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 242 hits
Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger Ia tiada kena mengena dengan apa apa jawatan yang mungkin saya pegang Jho Low guna Arab untuk tipu MelayuDAL...
Nama Jho Low Diminta Digugurkan Atas Alasan Sensitiviti Kata Saksi

Nama Jho Low Diminta Digugurkan Atas Alasan Sensitiviti Kata Saksi

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 240 hits
Jabatan Audit Negara diminta menggugurkan perenggan berkaitan kehadiran nama ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho atau Jho Low dalam Mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah 1Malaysia Development Berhad pada 2009 di dalam Laporan Akhir Pengaudi...
Jho Low Gives Pointless Interview To Straits Times Billion Dollar Whale Co Author Says

Jho Low Gives Pointless Interview To Straits Times Billion Dollar Whale Co Author Says

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 167 hits
Wall Street Journal journalist and co author of Billion Dollar Whale Tom Wright called fugitive financier Low Taek Jho s interview with The Straits Times pointless Wright said Low did not address the multiple criminal charges against him by...
In First Media Interview In Four Years Jho Low Talks About His 1mdb Role Political Asylum Philanthropy And Cancer

In First Media Interview In Four Years Jho Low Talks About His 1mdb Role Political Asylum Philanthropy And Cancer

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 198 hits
Wanted Penang born Low Taek Jho known to the world as Jho Low and derisively the billion dollar whale insists that he is not the mastermind of the alleged fraud of 1Malaysia Development Berhad as portrayed publicly In his first interview wi...
Tanglung Dj Cina Provok Kata Peguam Melayu Jadi Hero Bodoh

Tanglung Dj Cina Provok Kata Peguam Melayu Jadi Hero Bodoh

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 330 hits
Radio City Plus FM tuduh Khairul Azam cetus propaganda murahanBANGI Stesen radio bisnes berbahasa Cina City Plus FM didapati secara terang terangan memburukkan peguam Mohd Khairul Azam Abdul Aziz yang membangkitkan aduan berkenaan hiasan ta...
Jho Low Only Giving Excuses Not To Return To Malaysia Shafee

Jho Low Only Giving Excuses Not To Return To Malaysia Shafee

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 293 hits
Jho Low s claim that he feared of not getting a fair trial in Malaysia is only an excuse not to return to the country said lawyer Muhammad Shafee Abdullah The defence counsel for former premier Najib Abdul Razak claimed that Low made such a...
Jho Low Terus Gagal Diperolehi Jangan Pula Video Semburit Turut Hilang

Jho Low Terus Gagal Diperolehi Jangan Pula Video Semburit Turut Hilang

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 389 hits
Dulu kata kita tahu di mana Jho Low bersembunyi dan Jho Low akan dibawa balik dalam masa terdekat Kemudian dia kata kita tak dapat kerjasama dari negara di mana Jho Low berada untuk membawanya pulang ke Malaysia Aku harap video semburit yan...
No Big Deal Says Kadir Jasin On Maszlee S Resignation

No Big Deal Says Kadir Jasin On Maszlee S Resignation

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 176 hits
Veteran newsman A Kadir Jasin has downplayed education minister Maszlee Malik s resignation last week saying the matter was a normal occurrence in any developed or politically unstable country In a developed country or in a country with uns...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil

Kerajaan Umum Kenaikan Gaji Penjawat Awam Pada 1 Mei 2024