Jerebu Penafian Menteri Indonesia Akhirnya Disangkal Oleh Laporan Antarabangsa


Sebelum ini Menteri Lingkungan Hidup dan Kehutanan Indonesia, Siti Nurbaya Bakar dilaporkan telah menafikan asap jerebu yang melanda Malaysia bukan berpunca daripada pihak mereka.
Siti Nurbaya menegaskan kebakaran hutan di negara itu bukan punca jerebu di negara jiran seperti Malaysia dan Singapura.

Loading… Siti Nurbaya berkata, tiada lagi asap rentas sempadan dikesan selepas pihak berkuasa Indonesia meneruskan usaha memadamkan kebakaran hutan dan belukar.
“Langkah memadamkan kebakaran hutan dan belukar diteruskan di semua titik panas yang dikesan.
“Titik panas pada Ahad lalu juga dilihat menurun berbanding yang direkodkan pada Rabu lalu,” katanya dalam satu kenyataan yang dipetik Antara News
Namun sehingga hari ini, bacaan IPU dicatatkan paling tinggi di Kuching, dengan bacaan 247 (setakat jam 9 pagi tadi).
Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Yeo Bee Yin Menjawab Siti Nurbaya, Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Yeo Bee Yin berkata data dari Pusat Meteorologi Khusus Asean (ASMC) jelas menunjukkan bahawa negara jiran itu bertanggungjawab terhadap jerebu yang melanda negara pada masa ini.
“Biarkan data sendiri yang berkata-kata…Menteri Siti Nurbaya tidak harus berada dalam penafian, “katanya dalam satu kenyataan yang dimuatkan dalam Facebook pada Rabu.
Siti Nurbaya bagaimanapun berkata, Malaysia mungkin tidak mendapat gambaran secara objektif mengenai kebakaran yang menyebabkan berlakunya jerebu di Sumatera dan kepulauan Borneo, lebih sebulan lalu.
Menurutnya, walaupun jere­bu yang berpunca daripada kebakaran di Indonesia mungkin masuk ke Malaysia, namun asap yang masuk ke Malaysia itu datang dari Sarawak dan Semenanjung Malaysia, menyumbang kepada pencemaran kualiti udara di Semenanjung.
“Saya hanya meminta mereka (rakyat Malaysia) supaya lebih objektif serta mengemukakan fakta secara berurutan ketika menganalisis data,” katanya ketika mengulas mengenai kenyataan Malaysia yang menggunakan data baharu daripada Pusat Meteorologi Khas ASEAN (ASMC), di sini hari ini.
Gambar tangkapan skrin dari laman web Web Global Forest Watch Fires Bagaimanapun hari ini penafian ini disangkal kerana laman web antarabangsa, Web Global Forest Watch Fires mengambil Maklumat Kebakaran Untuk Sistem Pengurusan Sumber (FIRMS) Pentadbiran Angkasa Lepas dan Aeronautik Amerika Syarikat (NASA) menerusi pengesanan satelit MODIS dan VIIRS mededahkan bahawa terdapat 31367 kebakaran berlaku di Indonesia yang direkodkan dari 8 hingga 15 September lalu.
Pusat Meteorologi Asean (ASMC) juga mendedahkan bahawa bilangan titik panas terkini di Sumatera ialah 274 dan 305 di Kalimantan manakala bilangan titik panas tiada direkodkan di Malaysia.
Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim, Yeo Bee Yin menegaskan Akta Jerebu Rentas Sempadan perlu segera diwujudkan oleh Malaysia dan negara-negara Asean yang bagi menjamin penguatkuasaan undang-undang yang lebih efisyen antara negara serantau.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.my/2019/09/jerebu-penafian-menteri-indonesia-akhirnya-disangkal-oleh-laporan-antarabangsa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jerebu Malaysia Bukan Dari Indonesia Menteri

Jerebu Malaysia Bukan Dari Indonesia Menteri

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 330 hits
JAKARTA Indonesia hari ini menafikan berlakunya jerebu rentas sempadan dari republik ini yang menjejaskan negara jiran Malaysia dan Singapura Bagaimanapun kenyataan Menteri Lingkungan Hidup dan Kehutanan Siti Nurbaya itu dilihat meragukan a...
Pengumuman Khas Mengenai Jerebu Oleh Yab Menteri Pendidikan

Pengumuman Khas Mengenai Jerebu Oleh Yab Menteri Pendidikan

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 592 hits
PENGUMUMAN KHAS ISU JEREBU OLEH YB DR MASZLEE MALIK 1 Semua pengumuman penutupan sekolah akan dibuat setiap hari selewat lewatnya jam 6 petang 2 Pengetua Guru Besar diberi kuasa sepenuhnya menutup sekolah sekiranya pada pandangan beliau kea...
Indonesia Bertanggungjawab Terhadap Jerebu Di Malaysia Yeo

Indonesia Bertanggungjawab Terhadap Jerebu Di Malaysia Yeo

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 331 hits
THE MALAYSIAN TIMES KUALA LUMPUR Menteri Alam Sekitar dan Perhutanan Indonesia Dr Siti Nurbaya Bakar tidak harus berada dalam penafian terhadap hakikat bahawa negaranya bertanggungjawab terhadap jerebu yang kini melanda Malaysia Menteri Ten...
Gambar Dan Video Jerebu Di Riau Indonesia

Gambar Dan Video Jerebu Di Riau Indonesia

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 346 hits
Keadaan jerebu di Riau Indonesia membahayakan kesihatanWarga Riau di Indonesia ternyata terkilan dengan sikap para perintah mereka Sedang mereka bergelut dalam jerebu yang tebal tiada apa apa bantuan dari para pemerintah Jom kita tengok gam...
Media Antarabangsa Akhirnya Tahu Maksud Nama Pukki Rakyat Malaysia

Media Antarabangsa Akhirnya Tahu Maksud Nama Pukki Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 568 hits
Sumber SportbibleTeemu Pukki seorang penyerang yang sangat berbisa setelah berjaya memjaringkan 5 gol sepanjagng Ogos lalu yang kini bersama pasukan Norwish Norwish kini beraksi di EPL dimana sebelum ini bermain di Liga Championship musim l...
Bomba Malaysia Sedia Bantu Indonesia Atasi Jerebu

Bomba Malaysia Sedia Bantu Indonesia Atasi Jerebu

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 406 hits
Jabatan Bomba dan Penyelamat sedia membantu memadamkan kebakaran hutan di Indonesia jika diperlukan bagi mengatasi masalah jerebu kata Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin Kita sedia untuk bekerjasama jika pertolongan ...
Kecoh Di Gbk Menteri Sukan Indonesia Face To Face Dengan Syed Saddiq Untuk Mohon Maaf

Kecoh Di Gbk Menteri Sukan Indonesia Face To Face Dengan Syed Saddiq Untuk Mohon Maaf

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 375 hits
Menteri sukan Indonesia Imam Nahrawi akan berjumpa dengan Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq di Jakarta pagi ini untuk memberi respon tentang insiden kekecohan yang berlaku selepas pasukan Indonesia ditumpaskan oleh pasukan Malaysia beriku...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau