Jenis Jenis Tuntutan Perkeso Dan Cara Claim Perkeso Untuk Mc Atau Kemalangan


Ketahui jenis-jenis tuntutan PERKESO yang penting bagi anda selaku pekerja. Melalui PERKESO kebajikan pekerja terjaga dan boleh memohon perlindungan atau pampasan selaku pekerja. Terdapat keadaan yang mana layak untuk pekerja membuat tuntutan mengikut keadaan dan situasi.
Oleh itu, anda boleh ikuti penerangan jenis-jenis tuntuan PERKESO dan cara claim PERKESO untuk MC atau sakit dengan mudah.
Sertai Telegram Informasi SGO Berkenaan Tuntutan PERKESO Yang Boleh Dibuat Oleh Pekerja Jenis-Jenis Tuntutan PERKESO Terdapat beberapa keadaan yang mana pekerja boleh membuat tuntutan atas Skim Bencana Pekerjaan yang disediakan oleh PERKESO. Berikut adalah perlindungan yang disediakan mengikut kemalangan atau penyakit khidmat seperti:
Kemalangan Semasa Menjalankan Pekerjaan Kemalangan Semasa Dalam Perjalanan Kemalangan Semasa Kecemasan Penyakit Khidmat Melalui skim bencana pekerjaan ini, PERKESO telah menggariskan beberapa faedah yang anda boleh dapat sekiranya terlibat kemalangan atau penyakit khidmat seperti dibawah:
Faedah Pendidikan Faedah Perubatan Faedah Pengurusan Mayat Faedah Hilang Upaya Sementara (HUS) Faedah Hilang Upaya Kekal (HUK) Elaun Layanan Sentiasa Kemudahan Pemulihan Jasmani/Vokasional Faedah Orang Tanggungan (FOT) Syarat Tuntutan PERKESO Berdasarkan jenis-jenis tuntutan PERKESO diatas ianya boleh dimohon mengikut syarat-syarat yang ditetapkan. Berikut adalah syarat bagi membuat tuntutan PERKESO:
Kemalangan yang ditimpa semasa berada di tempat kerja atau sedang menjalankan urusan kerja. Kemalangan ketika dalam perjalanan merangkumi seperti: Mengikut laluan dari tempat kediamannya atau tempat tinggalnya dengan tempat kerjanya Dibuat untuk apa-apa sebab yang secara langsung berkaitan dengan perkara penggajiannya Di antara tempat kerjanya dengan tempat pergi makan semasa masa rehat yang dibenarkan Kemalangan semasa kecemasan dirujuk syarat seperti: Kemalangan yang berlaku ketika pekerja berada dalam atau berdekatan dengan mana-mana premis tempat bekerjanya bagi untuk menyelamatkan, membantu atau melindungi orang yang mendapat bencana atau bahaya semasa kecemasan. Mendapat penyakit akibat oleh pekerjaan seperti penyakit khidmat: Hilang pendengaran berpunca oleh paras tekanan bunyi tinggi yang berterusan Penyakit asma berpunca oleh pekerjaan yang melibatkan pendedahan berterusan kepada sedutan habuk atau bahan kimia yang merbahaya dan sebagainya Senarai Penyakit Khidmat Perkeso Pihak PERKESO telah menggariskan pelbagai jenis penyakit khidmat yang mana para pekerja boleh membuat tuntutan berdasarkan jenis-jenis tuntutan PERKESO berdasarkan kes melibatkan wakut bekerja. Berikut adalah senarai penyakit khidmat PERKESO:
Pekak Asma Penyakit kulit Gangguan tekanan pascatrauma Penyakit buah pinggang Kanser paru-paru Sakit sinaran Kegagalan ginjal akut Nekrosis hat Jangkitan Hepatitis A Jangkitan virus Nipah Terdapat banyak lagi senarai penyakit khidmat yang anda boleh rujuk pada PDF senarai penyakit-penyakit khidmat.
Panduan Claim PERKESO/SOCSO Untuk MC dan Kemalangan PERKESO telah menggariskan bahawa pekerja boleh membuat tuntutan kepada PERKESO sekiranya,
Diberhentikan kerja atas sebab yang ditetapkan Waris akan menerima jumlah tuntutan sekiranya pekerja meninggal dunia Terlibat dalam kemalangan atau cuti sakit (MC) Pekerja boleh mendapatkan manfaat Skim Bencana Pekerjaan sekiranya berlaku kemalangan termasuk MC selagi umur belum berusia 60 tahun mengikut jenis-jenis tuntutan PERKESO.
Cara Claim PERKESO/SOCSO untuk MC Bagi pekerja mendapat MC anda boleh claim PERKESO/SOCSO dengan beberapa langkah. Berikut adalah cara claim PERKESO/SOCSO untuk MC:
Sediakan sijil cuti sakit yang telah disahkan oleh pegawai kesihatan. Perlu mengikut syarat-syarat berdasarkan jenis-jenis tuntutan PERKESO. Muat turun dan lengkapkan borang ‘Bayaran Ganti Belanja (BGB)‘. Jika MC tersebut adalah oleh kemalangan yang memerlukan 4 hari cuti berturut-turut, pekerja boleh claim bantuan faedag hilang upaya sementara. Perlu diingatkan, pekerja perlu jujur dalam menyatakan peruntukan jumlah MC dari PERKESO. Penggunaan MC palsu adalah salah disisi undang dan boleh diambil tindakan.
Cara Claim PERKESO/SOCSO Kemalangan Bagi situasi yang mana pekerja terlibat dalam kemalangan semasa waktu kerja atau selepas pulang kerja. Anda boleh membuat tuntutan mengikut jenis-jenis tuntutan PERKESO yang telah dietatapkan. Berikut adalah cara claim Socso kemalangan:
Buat laporan polis terlebih dahulu. Dapatkan rawatan berdekatyan hospital atau klinik. Simpan resit bagi urusan claim SOCSO dan cetak sekali bagi rujukan HR. Nyatakan lokasi kemalangan bagi bukti tempat kemalangan , jarak kerja dan lain-lain dengan gambar atau lukisan. Berikut adalah dokumen yang anda perlu sediakan bagi HR untuk membuat claim SOCSO:
Salinan kad pengenalan Bank statement kerana PERKESO perlu verify nama, bank dan no akaun pekerja. Laporan polis yang sudah dibuat. Claim resit rawatan. Mestilah salinan asal. Perlu mengisi borang ‘laporan kemalangan‘ Dengan mengikuti cara claim PERKESO ini diharapkan akan dapat membantu pekerja mendapatkan hak masing-masing. Sila teliti jenis-jenis tuntutan PERKESO dan pastikan anda mengikuti syarat yang ditetapkan.
Soalan FAQs Berkenaan Jenis-Jenis Tuntutan PERKESO Berapa lama proses tuntutan PERKESO? Kebiasaanya proses melibatkan tutntuan PERKESO mengambil masa selama 2 hingga 3 minggu.
Berapa jumlah pampasan PERKESO? Pampasan untuk kematian adalah sebanyak RM2,000 bagi pampasan clain yang lain antara 80% dari gaji harian.
Bagaimana semakan tuntutan PERKESO? Tuntutan boleh disemak berdasarkan talian hubungan online atau telefon. Biasanya akan dimaklumkan sendiri oleh PERKESO.
Apakah senarai penyakit khidmat perkeso? Bagi penyakit khidmat anda boleh rujuk dibahagian atas yang kami sediakan senarai penyakit khidmat yang lengkap.
Bagaimana cara kiraan tuntutan perkeso? Kiraan adalah berdasarkan pada berikut:
Jumlah HUK : Gaji Harian x Peratus JD x Faktor Umur
*Gaji Harian : Gaji yang dibayar masa MC HUS sehari tu.
Contoh : Amir berumur 33tahun, gaji harian amir adalah RM150. JD beri 4 peratus.
berapa lama proses tuntutan perkeso
jumlah claim socso kemalangan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/12/jenis-jenis-tuntutan-perkeso.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Cara Hilangkan Sakit Kepala Dan Kenali Jenis Sakit Kepala Anda

7 Cara Hilangkan Sakit Kepala Dan Kenali Jenis Sakit Kepala Anda

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 190 hits
datang menyerang perkara awal yang terlintas di fikiran adalah bagaimana cara hilangkan sakit kepala Sakit kepala bukanlah perkara yang boleh ditahan tanpa membuat apa apa tindakan kadang ia mengganggu aktiviti harian kita Tahukah anda di M...
10 Cara Hilangkan Rasa Mual Atau Loya

10 Cara Hilangkan Rasa Mual Atau Loya

papar berkaitan - pada 19/12/2023 - jumlah : 166 hits
Cara Hilangkan Rasa Mual Atau Loya Pernahkah anda berasa mual dan loya secara tiba tiba Jika wanita mual atau loya ketika mengandung itu adalah fenomena biasa Tetapi bagi kita yang sihat tubuh badan yang tidak hamil tetapi berasa loya apaka...
Cara Claim Tebus Emadani Rm100 Touch N Go Ewallet

Cara Claim Tebus Emadani Rm100 Touch N Go Ewallet

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 264 hits
Salah satu cara untuk anda daftar dan tebus untuk dapatkan kredit e tunai eMADANI bernilai RM100 adalah dengan menggunakan aplikasi edompet Touch n Go eWallet Ini sejajar seperti apa yang diumumkan oleh kerajaan adalam Belanjawan 2024 diman...
Kencing Kotor Jenis Gejala Punca Dan 6 Cara Mudah Untuk Merawatnya

Kencing Kotor Jenis Gejala Punca Dan 6 Cara Mudah Untuk Merawatnya

papar berkaitan - pada 17/12/2023 - jumlah : 213 hits
Adakah anda selalu rasa sakit semasa membuang air kecil ataupun kencing anda adalah keruh coklat ataupun berdarah ataupun anda perlu pergi ke tandas berulang kali Jika jawapan anda Ya kepada ketiga tiga soalan tadi ada kemungkinan besar jan...
Cara Memilih Sunscreen Terbaik Mengikut Kesesuaian Jenis Kulit

Cara Memilih Sunscreen Terbaik Mengikut Kesesuaian Jenis Kulit

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 166 hits
Pakai sunscreen tu bukan hanya bila perlu tapi perlu dipakai setiap hari Berani ke nak keluar rumah dalam keadaan cuaca panas tanpa sunscreen Haa mesti risau kulit sunburn kan Lagi lagi bila berada di tepi pantai yang terdedah dengan cuaca ...
Cara Buat Tuntutan Mysalam

Cara Buat Tuntutan Mysalam

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 336 hits
CARA BUAT TUNTUTAN MySALAM APA ITU MySALAM MySalam merupakan inisiatif untuk menubuhkan jaringan keselamatan sosial dalam aspek perlindungan takaful yang merangkumi golongan berpendapatan rendah secara percuma Skim ini dijalankan buat kali ...
Niat Cara Solat Jenazah Di Mekah Dan Madinah

Niat Cara Solat Jenazah Di Mekah Dan Madinah

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 175 hits
Bagaimana niat dan cara mengerjakan Solat Jenazah di Mekah Madinah Ini adalah panduan lengkap mengerjakan solat jenazah di dua tanah suci tersebut Anda akan dibimbing secara langkah demi langkah dan teratur Setiap bacaan juga dipermudahkan ...
10 Tanda Anxiety Dan Cara Atasi Anxiety Secara Alami

10 Tanda Anxiety Dan Cara Atasi Anxiety Secara Alami

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 141 hits
10 Tanda Anxiety dan Cara Atasi Anxiety Secara Alami 15 Tahukah anda rasa takut yang melampau merupakan tanda awal anxiety Rasa takut bagi pesakit anxiety bukanlah takut hantu atau sebaliknya tanda umum bagi ini ialah rasa takut nak mati se...
Cara Buat Temujanji Hiv Test Kahwin Untuk Pra Perkahwinan Melalui Mysejahtera Dan Klinik Kkm

Cara Buat Temujanji Hiv Test Kahwin Untuk Pra Perkahwinan Melalui Mysejahtera Dan Klinik Kkm

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 211 hits
Bagi pasangan yang bakal berkahwin adalah disarankan untuk melakukan HIV test kahwin dan terutama pasangan muslim yang telah ditetapkan kewajipan untuk melakukan ujian saringan HIV Penting melakukan ujian saringan HIV kerana ia boleh memast...
Villa K By Kiryu Atelier T Architects Co In Toyota Japan

Sunway Pyramid Transforms Into An Ultraman Paradise

If Economy Is Doing Well Why Don T Malaysians Feel It

The Good The Bad The Ugly Of Diesel Subsidy Cut Beware Of Rm4 Billion Savings Plundered By Opposition Pn

Cara Connect Keyboard Dengan Samsung Galaxy Tab A 8 0 2019 Sm T295

Berhenti Menjadi Anai Anai Dalam Kerajaan

Hiburan Siti Nurhaliza Dikecam Aktivis Anti Isr El Gara Gara Buat Persembahan Di Konsert David Foster

Jika Tarik Lesen Bas 1 5 Juta Murid Tidak Pergi Sekolah



10 Fakta Biodata Aniq Durar Pelakon Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3 Gandingan Sharifah Rose

Info Dan Sinopsis Hierarchy Netflix TV Series Kdrama 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3

Pakej Halal Murah Acheh Pulau Sabang Indonesia 4H 3M Tahun 2024

10 Filem Korea Terbaru Best 2023 2024 Boleh Tonton Secara Online


Risiko Isteri Cantik

Agong Cuba Selamatkan Orang Melayu Pada 2022

Certot Bunga

Agong Permaisuri Zahir Penghargaan Insan Bergelar Bapa

Lebih 1 8 Juta Umat Islam Tunai Ibadat Haji Tahun Ini

Video Adakah Isu Subsidi Diesel Bakal Gagalkan Ph Rampas Dun Sungai Bakap