Jenis Biji Kopi Penentu Rasa Ni 5 Jenis Yang Popular Selamat Hari Kopi Sedunia


Selamat Hari Kopi Seduna kepada semua Coffee Lovers
Biji kopi ni nampak sama aje, tapi sebenarnya berbeza rasa. Jika anda tahu dan kenal jenis dan spesis kopi pastinya ia memberi satu persepktif baru terhadap kopi dan menjadikan anda lebih menghargai nikmat kopi.
Perasan tak kadang-kadang kopi tu tidak memberi kenikmatan rasa yang tidak seperti anda harapkan, itu mungkin anda sebenarnya ‘mengidamkan’ kopi spesis yang lain.
Meh, min tunjukkan 5 spesis kopi popular dan profilnya. Jadi bila anda ke pasaraya nanti ,dah tahu jenis kopi yang ingin dibeli dan sesuai dengan citarasa anda.
1. ARABIKA Foto : teavillage.com
Jenis biji kopi ini menguasai lebih 60 peratus keluaran kopi dunia. Pohon arabica ini rendng dan tidak melebihi enam meter tinggi dan mudah dituai. Kopi jenis ini biasanya berasal dari Brasil atau Etopia.Biji kopi Arabika adalah paling asidik berbanding jenis lain dan ia biasanya dipanggang tidak terlalu gelap atau terlalu ‘terang’ warna biji kopinya.
Foto : dankoff.com.my
Biji kopi arabika juga memiliki bentuk yang lebih ‘membujur’/oval dibandingkan biji kopi jenis robusta. Arabika sangat digemari ramai, kandungan kafeinnya juga lebih rendah berbanding jenis lain, tetapi harus diakui rasa dan aromanya lebih nikmat. Sudah pastilah ia lebih mahal daripada robusta. Arabika adalah kopi yang paling mendapat ‘recommendation’ dan penilaian terbaik daripada pengkaji kopi.
2.ROBUSTAFoto : ecplaza.net
Kopi robusta dapat tumbuh di tempat-tempat yang tidak sesuai untuk penanaman kopi arabika namun lokasi yang paling baik adalah pada ketinggian tanah 400-800 meter dari aras laut dan saiz pokoknya lebih besar. Kopi robusta menjangkaui hampir 30% pasaran kopi dunia.
Hampir sama rupa dengan kopi Arabika, tapi ukuran biji kopinya lebih berbentuk membulat, memiliki kadar kafein yang lebih tinggi dan aroma kurang harum. Ia kurang asidik dan lebih ‘terangkat’ dibancuh dengan gula dan susu. Kandungan kafeinnya lebih tinggi menjadikan kopi robusta pilihan terbaik untuk campuran espreso dan kopi o ais ‘americano’.
3. LIBERIKAFoto :misteransel.com
Jika anda memilih kopi jenis ini, bererti anda telah memilih jenis kopi yang berasal dari Afrika, tepatnya dari Liberia, Afrika Barat. Tumbuhan kopi jenis ini dapat tumbuh hingga 9 meter tingginya
Di Asia Tenggara liberika diperkenalkan hasil pengeluarannya oleh Amerika Syarikat di Filipina. Hingga Filipina menjadi pembekal kopi liberika terbesar , banyak negara di dunia masih menggunakan campuran kopi Filipina dan liberika.
Rasanya seakan rasa bunga, buah-buahan dan aroma salai. Menambahkan 10 peratus daripada kopi liberika ke dalam sebarang campuran kopi akan menyebabkan rasanya menjadi lebih sedap dan baik lagi.
4. KOPI LUWAKFoto :bali-divine-island.blogspot.com
Sebelum anda memilih kopi ini, ketahuilah bahwa kopi luwak berasal dari biji kopi arabika atau robusta yang dimakan oleh haiwan luwak atau sejenis spesis musang.
Musang ini akan menelan buah kopi yang sudah berwarna merah lalu memprosesnya dengan enzim yang berada di dalam perutnya. Tahap berikutnya adalah biji dari buah kopi itu akan keluar bersama najisnya.
Foto : grubstreet.com
Mengapa kopi ini menjadi istimewa sehingga kerap menjadi kegemaran saat memilih kopi? Ini kerana musang ini sebenarnya hanya mencari buah kopi yang sudah 90% matang.Ia menggunakan daya baunya yang tajam dan selalu mencarinya di malam hari. Boleh dikatakan kopi diambil oleh musang ini mempunyai nilai kematangan tertinggi yang berpengaruh pada ketika kopi dihidangkan. Kopi ini adalah yang paling mahal di dunia.
5. EXCELSAFoto :amazon.com
Pengeluaran kopi excelsa adalah sejumlah 7 peratus dari pengeluaran kopi dunia. Ia biasanya tumbuh di Asia Tenggara. Meminumnya menyebabkan deria rasa pada lidah terasa melekat lama dengan rasa buah-buahan tapi dengan rasa kopi hitam.
Rasanya memang unik dan rasa yang amat menarik deria rasa. Tetapi biasanya penggemar kopi akan memasukkan dalam campuran jenis kopi lain.
Jadi mana satu yang lebih menarik citarasa anda. Cubalah variasi kopi yang ada ni. Mana tau mungkin anda akan lebih tertarik dengan jenis kopi yang lain pula.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/10/jenis-biji-kopi-penentu-rasa-ni-5-jenis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selamat Hari Lahir Buat Dak Kakak

Selamat Hari Lahir Buat Dak Kakak

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 174 hits
Hasil kerja keras 15 tahun dulu Hari ini Selamat Hari Lahir buat dak Kakak Dan Surprise birthday di kampung 20September2019StatusHati
5 Jenis Kelelahan Yang Biasa Kamu Dalam Kehidupan Sehari Hari

5 Jenis Kelelahan Yang Biasa Kamu Dalam Kehidupan Sehari Hari

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 78 hits
Terdapat sejumlah hal yang bisa menyebabkan kelelahan terus menerus yang kamu alami Rasa lelah yang kamu alami ini juga ternyata memiliki bermacam bentuk yang berbeda
Selamat Hari Lahir Anak Anak Mama

Selamat Hari Lahir Anak Anak Mama

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 157 hits
sidebar push Selamat Hari Lahir Anak anak Mama Allhamdulillah Sesungguhnya Allah Yang Maha Kuasa Terima kasih sempat beli kek birthday untuk kak ngah Zara Adelia ke 7 tahu pada 29 September 2019 minggu lepas Alang alang dah beli kek tu mama...
Selamat Hari Lahir Ke 15 Nur Aina Insyirah

Selamat Hari Lahir Ke 15 Nur Aina Insyirah

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 236 hits
Selamat Hari Lahir Ke 15 Nur Aina Insyirah Cepatnya masa berlalu harini 20 September 2019 dah 15 tahun usia Kakak Insyirah Selamat hari lahir ke 15 buat anak sulung dan satu satunya puteri Umi Nur Aina Insyirah Umi doakan kakak panjang umur...
Selamat Hari Raya Korban Gais Hari Raya Aidil Adha 1440 Hijrah

Selamat Hari Raya Korban Gais Hari Raya Aidil Adha 1440 Hijrah

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 90 hits
Team Oh Media encikjambuofficial sempat hadir ke upacara korban bagi merasa suasana raya korban sempena Hari Raya Aidiladha Sumber Oh Media
Kupi Sojuk Kopi Tepi Jalan Tapi Rasa Premium

Kupi Sojuk Kopi Tepi Jalan Tapi Rasa Premium

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 208 hits
Bagi peminat kopi kini anda mempunyai satu lagi pilihan untuk dicuba Namun percayalah kopi ini mungkin boleh jadi salah satu kopi yang ada dalam senarai mesti cuba dan dibeli berulang kali RASA bertuah kerana dapat mencuba kopi ini di gerai...
Bayi 14 Bulan Diberikan 1 5 Liter Kopi Setiap Hari Sebagai Pengganti Susu

Bayi 14 Bulan Diberikan 1 5 Liter Kopi Setiap Hari Sebagai Pengganti Susu

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 146 hits
Seorang bayi perempuan berusia 14 bulan diberikan 1 5 liter kopi bersamaan dengan lima gelas cawan setiap hari sebagai pengganti susu Menerusi laporan media tempatan kejadian ini berlaku di Sulawesi Barat Indonesia Pasangan suami isteri yan...
Jangan Rasa Pakai Topeng Dah Selamat Ini Saranan Kementerian Kesihatan

Jangan Rasa Pakai Topeng Dah Selamat Ini Saranan Kementerian Kesihatan

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 267 hits
Susulan keadaan jerebu yang masih berterusan Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi satu kenyataan akhbar di laman web rasmi memaklumkan beberapa nasihat untuk diikuti oleh orang ramai terutama berkaitan penggunaan penutup hidung dan mulut...
Nikmati Rasa Enak Makanan Di Luckin Kopi

Nikmati Rasa Enak Makanan Di Luckin Kopi

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 282 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca yang saya kasihi Semoga kalian berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya Baiklah untuk entri pada kali ini saya ingin kongsikan dengan anda semua mengenai keenakkan makanan yang ...
Tarikh Rasmi Dan Cara Mohon I Sinar Kwsp

5 Cara Timbang Berat Badan Dengan Betul

Police Don T Fall For New Illegal Online Scheme Offered On Social Media

Perjuangan 10k Kwsp Najib Makan Diri

Tarikh Bayaran Isinar Kategori 1 Pada Pertengahan Januari 2021 Kategori 2 Pada Hujung Bulan Febuari 2021

Disember

Lebih 200 Kakitangan Akhbar The Star Dibuang Kerja

Tak Perlu Berkira Sangat Nak Spend Untuk Anak Farah Lee Mohon Dulukan Masa Depan Ilmu Demi Anak



Pengajaran Dari Televangelist Kristian Lambakan Program Realiti Dakwah di TV

Kisah Bagaimana 110 Orang Menang Loteri Yang Sama

5 Pulau Kecil Yang Unik Dan Didiami Manusia

Mengapa Kita Tak Makan Telur Ayam Belanda

Inilah Rekod Perjalanan Terpanjang Menggunakan Motorsikal Emilio Scotto


Masalah Tulang Belakang Sakit Ketika Tidur Baring Ibu Hamil

Perlindungan Asas Dalam Takaful

Pertama Kali Sejak Mula Karier Seni Kim Seonho Sah Akan Jadi Pengacara Festival Muzik Mbc 2020

Pernah Tengok Anak Cakap Sendiri Bersungguh Seperti Sedang Berlakon Tanda Anak Sangat Bijak

Udah Dianggap Keluarga Artis Artis Ini Tak Segan Hadiri Acara Nikahan Asisten Rumah Tangganya

Mengulik Alasan Bayi Sering Berkeringat Berlebihan Jangan Sepelekan Bisa Jadi Tanda Bahaya