Jawi Perjuangan Dong Zong Makin Rancak Selepas Pru14


Cakap Melayu pun tak mahir bila membesar dengan pendidikan luar
BANGI – Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Che Abdullah Mat Nawi menyifatkan kumpulan pendesak Cina, Dong Zong melampau kerana merancang mengadakan persidangan untuk membantah pelaksanaan pembelajaran tulisan jawi di sekolah vernakular.

Beliau berkata, perjuangan pertubuhan rasis berkenaan dilihat semakin rancak setelah Pakatan Harapan (PH) memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) pada Mei tahun lalu.

“Ketika Barisan Nasional (BN) memerintah, mereka masih boleh berlembut lagi tetapi pada zaman PH, Dong Zong seolah-olah mendapat sokongan.

“Sejak daripada zaman BN dahulu pun kita dapati memang kumpulan ini sentiasa perjuangkan penggunaan bahasa yang tidak mesra dengan Perlembagaan Malaysia,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net.

Kongres Organisasi Cina dijadual diadakan pada 28 Disember ini kononnya untuk membantah garis panduan pengajaran tulisan Jawi terkini oleh Kementerian Pendidikan (KPM).

Kongres itu bertujuan menggesa kerajaan membatalkan pengajaran tiga muka surat tulisan jawi di sekolah vernakular.

Garis panduan baharu oleh kementerian membenarkan ibu bapa memutuskan sama ada pengajaran itu boleh diperkenalkan di sekolah. Pengajaran akan diteruskan jika lebih daripada separuh ibu bapa murid bersetuju.

Dong Zong tidak bersetuju dengan syarat itu kerana dilihat akan menimbulkan perselisihan dan menyebabkan ketidakharmonian antara ibu bapa berbeza kaum yang menghantar anak mereka ke sekolah vernakular.

Kumpulan pendesak itu menegaskan bahawa lembaga pentadbir sekolah sepatutnya diberi kuasa untuk memutuskan mengenai pelaksanaan pengajaran tiga muka surat tulisan jawi yang dijadualkan bermula tahun depan untuk murid tahun empat.

Menyelar penganjuran Dong Zong itu, Che Abdullah berkata, kongres itu adalah perjuangan yang tidak sepatutnya berlaku kerana ia bercanggah dengan dasar-dasar asas negara.

Beliau berkata, persidangan berkenaan juga bukan sahaja tidak selaras dengan dasar pendidikan Malaysia, bahkan bercanggah dengan mana-mana dasar pendidikan di negara lain.

“Kalau kita lihat di Thailand, Indonesia dan di Barat sekalipun, aliran pendidikan mestilah menggunakan satu bahasa dalam usaha untuk memupuk perpaduan.

“Jadi, kumpulan ini macam memecah-belahkan rakyat, seolah-olah memisahkan rakyat daripada Malaysia, kerana mereka memperjuangkan bahasa lain selain daripada bahasa kebangsaan.

“Dan apabila membesar dengan sistem pendidikan mereka, untuk bercakap bahasa Melayu pun mereka tidak mahir. Apa yang lebih teruk ialah hari ini pun kita lihat ramai di kalangan Ahli Parlimen yang tidak fasih berbahasa Melayu,” katanya. - www.ismaweb.net

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2019/12/jawi-perjuangan-dong-zong-makin-rancak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
After Scuttling Dong Zong Meet Malay Ngos Set Sights On Jawi Congress By Liberals

After Scuttling Dong Zong Meet Malay Ngos Set Sights On Jawi Congress By Liberals

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 313 hits
A coalition of Malay Muslim NGOs has warned liberal groups against proceeding with their gathering in Petaling Jaya tomorrow opposing the government s implementation of Jawi lessons in the Year Four Bahasa Malaysia syllabus The gathering to...
Dong Jiao Zong Ngo Cina Bertegas Tak Nak Jawi Untuk Murid Darjah 4

Dong Jiao Zong Ngo Cina Bertegas Tak Nak Jawi Untuk Murid Darjah 4

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 352 hits
KOW GAH CHIE Sebanyak 17 NGO Cina diketuai Dong Jiao Zong teguh dengan pendirian mereka bahawa kerajaan wajar membatalkan pengajaran tulisan Jawi dalam buku teks Bahasa Malaysia tahun empat di sekolah vernakular tahun depan Kami gesa keraja...
Dong Zong Tak Puas Hati Kongres Jawi Dibatalkan

Dong Zong Tak Puas Hati Kongres Jawi Dibatalkan

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 305 hits
KAJANG Kesemua 17 Persatuan Cina Persekutuan antaranya Persekutuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia meluahkan rasa tidak puas hati dengan tindakan polis yang memohon perintah mahkamah melarang penganjuran kongres berkaitan t...
Dong Zong Dakwa Lebih 900 Sekolah Sjkc Tolak Tulisan Jawi

Dong Zong Dakwa Lebih 900 Sekolah Sjkc Tolak Tulisan Jawi

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 859 hits
Seperti semua sedia maklum sebelum ini mereka dari Dong Zong tetap dengan pendirian mereka untuk menolak pembelajaran tulisan Jawi di dalam 3 helaian muka surat Bahasa Malaysia untuk sekolah rendah Terkini mereka telah memaklumkan yang lebi...
Dong Zong Makin Angkuh Bantah Pembatalan Himpunan

Dong Zong Makin Angkuh Bantah Pembatalan Himpunan

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 328 hits
Mahkamah polis dipertikai tak mustahil raja jadi mangsa seterusnyaBANGI Keangkuhan Persekutuan Persatuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia semakin terserlah apabila membidas pihak keselamatan yang mendapatkan injunksi dari ma...
Dong Jiao Zong Chinese Ngos Insist No Jawi Lessons For Std Four Pupils

Dong Jiao Zong Chinese Ngos Insist No Jawi Lessons For Std Four Pupils

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 345 hits
Seventeen Chinese NGOs led by Dong Zong and Jiao Zong are adamant that the government should cancel the teaching of Jawi script in Bahasa Malaysia Standard Four textbooks in vernacular schools next year We urge the government to listen to t...
Dong Zong Has Never Opposed Jawi Says Rep

Dong Zong Has Never Opposed Jawi Says Rep

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 291 hits
Dong Zong representative Ng Chai Heng listening to Ikram deputy president Badlishah Sham speak at the forum KUALA LUMPUR A Dong Zong representative has denied that the Chinese educationist group had opposed the introduction of Jawi in verna...
Polis Dapat Perintah Mahkamah Batal Persidangan Bantah Jawi Dong Zong

Polis Dapat Perintah Mahkamah Batal Persidangan Bantah Jawi Dong Zong

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 444 hits
Mahkamah Kajang memerintahkan agar Persekutuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia tidak meneruskan persidangan bantahan tulisan jawi di Kolej New Era Kajang Sabtu ini Loading Menurut Ketua Polis Daerah Kajang Asisten Komisione...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Utilizing Crowdfunding For Business

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul

Pn Talks Of Gov T Change After Kkb Azmin Holds Back On Revelations Against Ph

We Are Not Subject Of Macc Investigation Say Two Of Mahathir S Sons

Apam Lenggang Rangup Manis Berlemak