Jawatankuasa Pertahanan Parlimen Juga Kesan Isu Lcs




Jawatankuasa pertahanan Parlimen juga kesan isu LCSPosted By: Redzuan RF8 Mediaon: August 10, 2022
SharePendedahan laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) mengenai polemik kapal tempur pesisir (LCS) bernilai RM9 bilion mengesahkan siasatan yang dilakukan oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen Pertahanan dan Hal Ehwal Dalam Negeri sebelum ini.
Menurut Ahli Parlimen Setiawangsa Nik Nazmi Nik Ahmad, pihak jawatankuasa tersebut juga telah membuat siasatan berasingan daripada Jawatankuasa Siasatan Khas Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Awam (JKSTUPKK) yang ditubuhkan oleh Kementerian Pertahanan untuk menyiasat skandal tersebut.
“Laporan PAC mencerminkan dan membuktikan isu berkaitan projek LCS yang sebelum ini dibangkitkan oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen Mengenai Pertahanan dan Hal Ehwal Dalam Negeri Dewan Rakyat yang telah saya pengerusikan dari Disember 2019 hingga Disember 2020 mempunyai asas yang kukuh.
“Saya telah memulakan siasatan mengenai projek itu memandangkan ia mengambil masa yang terlalu lama untuk disempurnakan.
“Jawatankuasa JKSTUPKK telah menekankan kepada kami pelbagai masalah dan penyelewengan yang melanda projek itu, yang kini telah disahkan PAC,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Menurut Naib Presiden KEADILAN itu lagi, laporan semasa menggariskan beberapa anomali lain yang pernah beliau bangkitkan, terutama pandangan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) sebagai pengguna akhir LCS yang tidak diendahkan oleh Kementerian Pertahanan serta BNS, kontraktor pembinaan dalam projek berkenaan.
Katanya, TLDM sebelum ini mahu menggunakan reka bentuk Sigma tetapi ini telah ditolak oleh Menteri Pertahanan ketika itu, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi atas permintaan BNS tanpa merujuk kepada TLDM pada tahun 2011. Sebaliknya, reka bentuk kelas Gowind diterima pakai walaupun TLDM menyatakan kekecewaan mereka terhadap keputusan terbabit.
“Mantan Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang yang mempengerusikan JKSTUPKK ketika itu, memberitahu jawatankuasa saya sesuatu yang tidak akan saya lupakan:
“Seolah-olah anda membeli permainan, kita boleh menunggu, relaks… Jadi, melainkan jika kuasa luar datang dan mendesak perkara itu, mereka akan mengambil seberapa banyak masa yang mereka mahu. Terdapat kekurangan bertindak segera…tiada siapa yang nampaknya mahu bertanggungjawab. Tiada siapa mahu uruskan.”
“Malangnya saya tidak dapat mengeluarkan laporan Jawatankuasa Pilihan Khas saya apabila pertukaran Kerajaan berlaku ekoran Langkah Sheraton,” katanya.
Menurut beliau lagi, sebagai perbandingan, Mesir telah memesan empat kapal kelas Gowind pada tahun 2013 dan yang pertama daripadanya telah ditauliahkan pada tahun 2017.
Indonesia menempah empat kapal kelas Sigma pada tahun 2010 dan yang pertama telah ditauliahkan pada tahun 2017 serta yang kedua pada tahun 2018. Malangnya Malaysia membuat tempahan pada tahun 2011 dan masih belum menerima satu pun.
“Laporan PAC juga mendapati usaha yang tidak mencukupi telah dilakukan oleh kerajaan pada masa itu terhadap keadaan kewangan BNS dan terdapat kelemahan kritikal dalam pengurusan dalamannya.
“Apa yang mengecewakan ialah kerajaan sekarang nampaknya menganggap skandal ini seolah-olah sesuatu yang tidak berkaitan langsung dengan mereka, sedangkan hakikatnya beberapa pemimpinnya berada dalam Kabinet semasa kerajaan Barisan Nasional (BN) ketika penyelewengan berlaku.
“Sekurang-kurangnya, mereka harus berterus terang tentang apa yang berlaku dalam isu ini. Memang benar beberapa individu telah ditangkap oleh SPRM dan selepas ini akan lebih ramai.
“Malangnya, belum ada pihak yang didakwa atas skandal tersebut,” katanya.
Nik Nazmi menempelak kerajaan BN – PN yang lepas tangan dan tidak melakukan siasatan segera ke atas tokoh penting kerajaan hari ini yang terlibat di dalam proses membuat keputusan dalam projek berkenaan
“Saya akan bercakap lebih lanjut tentang masa depan LCS. Sebelum itu, saya ingin membuat kesimpulan buat masa ini dengan mengatakan bahawa pihak yang bertanggungjawab tidak seharusnya menyalahkan rakyat. Sebaliknya, mereka harus bertanggungjawab atas kegagalan yang telah didedahkan oleh PAC.
“Mereka yang terbukti melakukan kesalahan mesti dibawa ke muka pengadilan.
“Situasi ini bukan sahaja memalukan negara, ia juga memperlihatkan kita akan menghadapi kesukaran untuk mempertahan negara akibat ahli-ahli politik menyeleweng wang rakyat,” katanya lagi.
Beliau menganggap kegagalan dan kecuaian projek LCS adalah satu pengkhianatan kepada perajurit dan rakyat negara ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/jawatankuasa-pertahanan-parlimen-juga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jawatankuasa Kabinet Hanya Mesyuarat 3 Bulan Selepas Isu Dera Bella Kata Ahli Parlimen

Jawatankuasa Kabinet Hanya Mesyuarat 3 Bulan Selepas Isu Dera Bella Kata Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 4/8/2022 - jumlah : 117 hits
Hannah Yeoh jawatankuasa khas Kabinet itu sepatutnya terus membincangkan isu golongan rentan selepas mesyuarat Kabinet setiap minggu kerana ahlinya sama saja KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Segambut Hannah Yeoh membidas Jawatankuasa Khas Kabinet...
Isu 1mdb Dah Kurang Panas Ganti Lcs

Isu 1mdb Dah Kurang Panas Ganti Lcs

papar berkaitan - pada 13/8/2022 - jumlah : 150 hits
Makin sejuk Kehadiran isu LCS menjadikan Najib terus relevan dan popular Terima kasih Rafizi Lembaga lembaga yang merosakan umno
Najib Bukan Perawi Sahih Isu Skandal Lcs

Najib Bukan Perawi Sahih Isu Skandal Lcs

papar berkaitan - pada 13/8/2022 - jumlah : 140 hits
Najib bukan perawi sahih isu skandal LCSPosted By on August 12 2022Skandal pembinaan kapal tempur pesisir Tentera Laut Diraja Malaysia yang menjangkau seminggu sejak didedahkan semakin mendapat ulasan pelbagai pihak dari kalangan menteri go...
Jangan Berhenti Desak Isu Lcs Peserta Protes Beritahu Rakyat

Jangan Berhenti Desak Isu Lcs Peserta Protes Beritahu Rakyat

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 144 hits
freemalaysiatoday com August 14 2022 5 22 PMPeserta protes membawa plakad antaranya tertera H20 letak jawatan buang penyamun RM6 bilion hilang dan kapal hilang radar KUALA LUMPUR Rakyat digesa jangan berhenti mendesak isu berkaitan projek k...
Ringkasan Laporan Pac Isu Kapal Lcs Kita Bincang Dari Kulit Ke Kulit Siri 1

Ringkasan Laporan Pac Isu Kapal Lcs Kita Bincang Dari Kulit Ke Kulit Siri 1

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 199 hits
NIK HASYUDEENLaporan Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara berhubung dengan perolehan kapal peronda generasi kedua Littoral Combat Ship 1 10Mulai pagi ini saya akan bincang secara ringkas laporan Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara atau Public ...
Hishammuddin Kemuka Cadangan Rci Isu Lcs Ke Kabinet Esok

Hishammuddin Kemuka Cadangan Rci Isu Lcs Ke Kabinet Esok

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 123 hits
Menteri Kanan Pertahanan Hishammuddin Hussein berkata cadangan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja terhadap isu kapal tempur pesisir akan dibawa ke Kabinet esok PETALING JAYA Menteri Kanan Pertahanan Hishammuddin Hussein akan membawa cad...
Isu Lcs Agc Akan Buat Keputusan Secepat Mungkin

Isu Lcs Agc Akan Buat Keputusan Secepat Mungkin

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 202 hits
Pejabat Peguam Negara akan melaksanakan keputusan secepat mungkin melibatkan isu perolehan projek kapal tempur pesisir Memetik laporan BH Online Peguam Negara Tan Sri Idrus Harun meminta rakyat Malaysia bersabar sementara kertas siasatan ya...
Ubah Reka Bentuk Kapal Lcs Dan 10 Surat Panglima Tldm Tak Dilayan Kenapa Najib Tidak Pernah Mengulas Dua Isu Ini

Ubah Reka Bentuk Kapal Lcs Dan 10 Surat Panglima Tldm Tak Dilayan Kenapa Najib Tidak Pernah Mengulas Dua Isu Ini

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 154 hits
Kalau kita lihat ulasan ulasan Najib Razak di laman FB beliau sejak isu kapal perang LCS yang tidak siap ini meletus menjadi isu besar dalam negara hampir semua aspek digebangnya Tujuannya tidak lain ialah untuk menunjukkan beliau sebagai P...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024