Janji Pelesu 1 Masa Inilah Nak Selesaikan Kes Adib


 


Jawatankuasa khas siasat kes Adib mampu capai pengakhiran muktamad, kata Idrus

FMT Reporters -November 14, 2021Melalui jawatankuasa itu, pihaknya yakin siasatan akan dilakukan tanpa takut dan tanpa bermaksud memberikan keuntungan kepada pihak tertentu bagi mencari kebenaran sebenar, kata Peguam Negara Idrus Harun.PETALING JAYA: Penubuhan jawatankuasa khas menyiasat kes kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim, membabitkan pelantikan 10 individu mampu mencapai pengakhiran muktamad terhadap insiden itu, kata Peguam Negara Idrus Harun.
Beliau berkata, pengakhiran itu diyakini mampu dicapai dalam tempoh enam bulan seperti mana yang ditetapkan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob, sebelum ini.
“Ya kita sepatutnya berupaya untuk mencapai pengakhiran muktamad mengikut masa ditetapkan,” katanya menurut laporan Berita Harian.
Adib cedera ketika rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman di USJ 25, Subang Jaya pada 27 Nov 2018 dan meninggal dunia pada 17 Dis 2018, selepas berjuang untuk hidup selama 21 hari.
Oktover lalu, kerajaan menubuhkan jawatankuasa khas bagi memastikan siasatan menyeluruh, telus dan pembelaan sewajarnya terhadap kes kematian Adib.
Jawatankuasa khas bagi menyiasat kes kematian Adib dianggotai sepuluh individu merangkumi menteri, pakar perundangan, perubatan dan panel siasatan polis.
Selain Idrus, pasukan itu turut disertai bekas Hakim Mahkamah Rayuan Kamardin Hashim, Pakar Perunding Patologi Forensik, RCSI dan University College of Dublin (UCD) Kampus Malaysia (RUMC) Dr Bhupinder Singh dan Profesor Ulung Fakulti Perubatan Universiti Malaya (UM) Dr Looi Lai Meng.
Ia turut dianggotai bekas profesor madya di Universiti Sains Malaysia (USM) yang juga pengamal undang-undang, P Sundramoorthy, Ketua Penolong Pengarah (D10) Forensik Azari Abd Rahman dan Ketua Pusat Pengajian Sains Penyiasatan dan Pendakwaan Mohammad Abd Hamid.
Sementara itu, Sundramoorthy berkata, matlamat utama penubuhan jawatankuasa itu adalah bagi mencari kebenaran dengan hanya berdasarkan fakta tanpa mengira warna kulit melalui siasatan yang bersifat menyeluruh serta komprehensif.
Beliau berkata, melalui jawatankuasa ini, pihaknya yakin siasatan akan dilakukan tanpa takut dan tanpa bermaksud memberikan keuntungan kepada pihak tertentu bagi mencari kebenaran sebenar.
Katanya, ini kerana kejayaan mencari kebenaran melalui jawatankuasa ini adalah penting untuk membawa kebaikan kepada masyarakat, sekali gus menutup mulut mereka daripada mitos yang diperkatakan sebelum ini.
“Kita hendak cari semua fakta yang terdiri daripada kebenaran berkaitan kematian Adib dan ini adalah cabaran berat untuk pasukan kami.
“Namun, kami yakin dapat memenuhi semua tanggungjawab yang diberikan oleh kerajaan,” katanya.
Beliau berkata, jawatankuasa ini memainkan peranan penting untuk menyiasat kes terbabit bagi mendapatkan gambaran sepenuhnya daripada waktu bermulanya insiden sehingga pelaksanaan inkues sebelum ini.
“Kita menyambut baik usaha kerajaan yang mahu menyelesaikan isu ini melalui penubuhan jawatankuasa terbabit kerana ia boleh merungkaikan segala mitos dalam masyarakat,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/11/janji-pelesu-1-masa-inilah-nak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dah Nak Start Sekolah Masa Untuk Potong Rambut

Dah Nak Start Sekolah Masa Untuk Potong Rambut

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 278 hits
Dah Nak Start Sekolah Masa Untuk Potong Rambut Minggu lepas 13 11 KakYa hantar Iman ke asrama Malam sebelum tu bawak Iman potong rambut dulu Ingatkan nak potong rambut Akif sekali dia pulak tak nak potong lagi Jadi potong rambut Iman jer du...
Buang Masa Bentuk Pasukan Petugas Khas Kaji Kes Batu Puteh Kata Peguam

Buang Masa Bentuk Pasukan Petugas Khas Kaji Kes Batu Puteh Kata Peguam

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 189 hits
Peguam A Srimurugan berkata semakan itu mungkin tidak boleh dilakukan selepas luputnya tempoh 10 tahun dari tarikh penghakiman PETALING JAYA Pembentukan pasukan petugas khas yang akan mengkaji kes kedaulatan Pulau Batu Puteh adalah langkah ...
Hiburan Nak Fokus Jadi Suri Rumah Sepenuh Masa Ai Wahida Nikah Dengan Jejaka Tiktok

Hiburan Nak Fokus Jadi Suri Rumah Sepenuh Masa Ai Wahida Nikah Dengan Jejaka Tiktok

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 211 hits
Penyanyi Ai Wahida atau nama sebenarnya Wahida Amalin Atan 23 dilaporkan telah menamatkan zaman bujangnya pada hari ini 1 November 2021 ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementAi Wahida atau lebih mesra disapa sebagai Wawa memilih Muhammad Syafiq ya...
Anak Bukan Alasan Mak Ayah Nak Dating Curi Masa Berdua Baru Makin Mesra

Anak Bukan Alasan Mak Ayah Nak Dating Curi Masa Berdua Baru Makin Mesra

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 284 hits
Bila mak ayah di depan televisyen asal sahaja nak pegang pegang tangan mulalah anak marah dan jeling Benar tapi sebagai suami dan isteri kenalah pandai curi curi masa Anak bukan alasan kalau kemahuan mahu sentiasa bersama Perkongsian ini be...
Jimat Masa Nak Lembutkan Daging Ruang Pun Jimat Idea Ni Terbaik

Jimat Masa Nak Lembutkan Daging Ruang Pun Jimat Idea Ni Terbaik

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 202 hits
Senang hati bila nampak kesemua barangan basah tersusun cantik dalam peti sejuk Pun begitu bagi memudahkan proses memasak dan menjimatkan ruang simpanan kaedah menggunakan plastik dirasakan lebih sesuai Perkongsian Pn Fida Ashaar mengenai c...
Nak Masak Sendiri Tapi Tak Cukup Masa Ini Cara Mudah Sediakan Makanan Bayi 6 Bulan Ke Atas Mama Kena Tahu

Nak Masak Sendiri Tapi Tak Cukup Masa Ini Cara Mudah Sediakan Makanan Bayi 6 Bulan Ke Atas Mama Kena Tahu

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 334 hits
Menyediakan sendiri makanan untuk bayi memang rasa puas hati Bukan saja dapat kawal kandungan bahannya bahkan dapat berikan makanan kaya nutrisi buat anak Jika bijak merancang masa dan tahu tip mudahnya ibu dapat sediakan makanan berkhasiat...
Berapa Hari Lagi Nak Mengundi Mana Janji Boleh Kempen Di Tv

Berapa Hari Lagi Nak Mengundi Mana Janji Boleh Kempen Di Tv

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 241 hits
Janji Menteri kerajaan Perikatan Nasional untuk membenarkan calon calon dalam Pilihan Raya Negeri Melaka berkempen di media rasmi kerajaan kerana kekangan berkempen secara tradisional akibat Prosedur Operasi Piawai terlalu ketat terus ditag...
Nak Internet Laju Tak Lag Masa Main Game Cuba Buat Cara Mudah Ni Dulu

Nak Internet Laju Tak Lag Masa Main Game Cuba Buat Cara Mudah Ni Dulu

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 312 hits
Bagi kaki game benda paling penting masa tengah fokus adalah rangkaian internet kan Rangkaian yang laju lancar dan tanpa gangguan akan bantu kita untuk lebih serius bertempur di dalam game
Hiburan Bila Nak Tutup Aurat Bella Astillah Ucap Terima Kasih Kepada Peminat Yang Ambil Berat

Hiburan Bila Nak Tutup Aurat Bella Astillah Ucap Terima Kasih Kepada Peminat Yang Ambil Berat

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 221 hits
Penyanyi dan juga pelakon Bella Astillah nampaknya semakin lincah menari dan menyanyi terutamanya di media sosial TikTok dan Instagram ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementKembali ceria namun isteri kepada penyanyi Aliff Aziz itu tetap menuai kri...
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Coklat Ketupat Matcha

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Bersatu To File Notice To Vacate Seats Of 6 Turncoat Mps

Employer To Face Court For Failing To Settle Wages For Bangladeshi Workers

8 New Accessibility Updates Across Lookout Google Maps And More