Jangan Sewenang Wenang Cabar Mahkamah Syariah




Pastikan undang-undang Islam dihormati, disegani dalam Malaysia BANGI, 10 Syawal 1441H, Selasa – Peruntukan kesalahan jenayah syariah sedia ada sudah memadai untuk mendidik masyarakat Islam mengenai perkara salah dan berdosa di sisi agama.
Pensyarah Kanan Kulliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Madya Dr Ramizah Wan Muhammad berkata, apa yang perlu ditingkatkan ketika ini ialah penguatkuasaan dan pentadbiran agama Islam.
Selain itu, boleh juga memperkasakan hukuman terhadap pesalah jenayah syariah, penggunaan teknologi dan isu berkaitan, katanya.
“Justeru, masyarakat tidak sepatutnya sewenang-wenang cuba mencabar mahkamah, terutama mahkamah syariah dalam isu bidang kuasa lebih-lebih lagi jika orang Islam melakukannya,” katanya dalam artikel yang disiarkan BH Online, hari ini.
Beliau menegaskan, peruntukan dalam enakmen kesalahan jenayah syariah negeri dan juga akta kesalahan jenayah syariah di Wilayah Persekutuan telah dibuat bersumberkan Perlembagaan Persekutuan, iaitu Jadual Kesembilan Senarai II. 
Katanya, istilah ‘precepts’ atau perintah agama menjadi kata kunci untuk kerajaan negeri membuat peruntukan undang-undang kesalahan jenayah syariah.
“Maksud istilah ini sebenarnya sangat luas, tetapi agak terhad dalam konteks undang-undang Islam di negara ini. Secara umum perintah agama Islam adalah berkait rapat dengan akidah, ibadat dan akhlak orang Islam. 
“Selain ketiga-tiga perkara itu, perintah agama juga boleh termasuk segala bentuk maksiat yang jelas dalam al-Quran dan sunnah terhadap larangan dan dosa atas perbuatan berkenaan seperti berjudi, berzina, minum arak dan liwat,” katanya.
Mengulas lanjut, beliau berkata, setiap jenis jenayah syariah yang ada dalam peruntukan negeri bersesuaian dengan objektif penubuhan institusi Islam di negara ini.
“Objektif penubuhannya adalah bagi melindungi akidah umat Islam serta memastikan mereka hidup berlandaskan ajaran dan prinsip Islam, sekali gus maqasid (tujuan) syariah dapat dihidupkan.
“Perlu diingatkan semua kesalahan jenayah syariah itu, hukumannya hanya denda RM5,000, penjara tidak lebih tiga tahun dan sebatan tidak melebihi enam kali.
“Dari segi undang-undang, tidak semua ketiga-tiga hukuman dijatuhkan tetapi dipilih, sama ada dua atau satu hukuman sahaja,” katanya.
Justeru, Dr Ramizah mengingatkan, sebagai rakyat Malaysia dan orang Islam di negara ini, perlu menggunakan dahulu apa yang sudah termaktub dalam Perlembagaan dan peruntukan sedia ada.
“Pada masa sama beri yang terbaik untuk menjadikan undang-undang Islam dan institusi dihormati dan disegani masyarakat Malaysia,” katanya.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/06/02/jangan-sewenang-wenang-cabar-mahkamah-syariah/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=jangan-sewenang-wenang-cabar-mahkamah-syariah

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahkamah Dengar Hujah Anak Samy Vellu Cabar Teman Wanita Bapanya 15 Jun

Mahkamah Dengar Hujah Anak Samy Vellu Cabar Teman Wanita Bapanya 15 Jun

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 384 hits
Vell Paari E Meeriam Rosaline dan Samy Vellu KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi hari ini menetapkan 15 Jun untuk mendengar hujah S Vell Paari berhubung permohonan seorang wanita yang mendakwa adalah isteri S Samy Vellu untuk mencelah saman beliau...
Sebab Sebenar Kenapa Mahathir Tidak Akan Cabar Di Mahkamah

Sebab Sebenar Kenapa Mahathir Tidak Akan Cabar Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 317 hits
Hari itu PM ke 7 jawab wartawan bahawa dia tidak akan gunakan mahkamah untuk cabar keputusan dia dan geng dia disingkirkan dari parti PPBM kerana dia kata dia tak percaya mahkamah di bawah kerajaan PN Ini satu penipuan PM ke 7 tak boleh cab...
Kalau Anak Tercekik Jangan Masukkan Jari Dalam Mulut Ikut Teknik Yang Betul Ni

Kalau Anak Tercekik Jangan Masukkan Jari Dalam Mulut Ikut Teknik Yang Betul Ni

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 338 hits
Tercekik adalah salah satu sebab kematian yang tidak disengajakan di kalangan kanak kanak Saluran pernafasan dan tenggorok yang sempit menyebabkan mereka berisiko untuk tercekik Ketika tercekik salur pernafasan dan tenggorok yang tertutup a...
Jangan Tuduh Umno Beli Adun Warisan

Jangan Tuduh Umno Beli Adun Warisan

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 384 hits
PETALING JAYA Selepas ditempelak Ketua Pemuda Warisan Mohd Azis Jamman pemimpin Umno Sabah menasihati bekas timbalan menteri itu tidak gelabah susulan khabar angin mengatakan kerajaan Sabah pimpinan Shafie Apdal akan tumbang Ketua Pemuda Um...
Tolong Jangan Bully Lagi Saya Sudah Tidak Kuat Tuhan Pelaku Bully Bocah Di Pangkep Minta Maaf

Tolong Jangan Bully Lagi Saya Sudah Tidak Kuat Tuhan Pelaku Bully Bocah Di Pangkep Minta Maaf

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 402 hits
Pembuli bocah penjual pastel atau Jalangkote di Kabupaten Pangkep Sulawesi Selatan melayangkan permohonan maaf setelah diamankan polisi Orang yang terekam dalam video memukul dan mendorong Rizal hingga jatuh tersungkur yang menyampaikan per...
Doktor Nasihat Jangan Ikut Petua Letak Bawang Putih Di Tapak Kaki Bayi

Doktor Nasihat Jangan Ikut Petua Letak Bawang Putih Di Tapak Kaki Bayi

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 853 hits
Doktor nasihat JANGAN ikut petua letak bawang putih di tapak kaki bayi Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Actually saya tak pernah tahu pasal benda alah ni petua letak bawang putih di tapak kaki bayi yang mengalami demam panas I do...
Lirik Lagu Jangan Itu Jangan Ini Benzooloo

Lirik Lagu Jangan Itu Jangan Ini Benzooloo

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 946 hits
Lirik Lagu Jangan Itu Jangan Ini Benzooloo Dari apa aku perhatikan Aku makin diperhatikan Macam tidak percaya Sekarang jadi bahan tiruan Dari budak sekolah rendah Sampailah pada tingkatan Pandai hashtag nama benzooloo bikin ketawa kan Peras...
Bos Hipmi Jangan Berspekulasi Jika Ingin Bertahan Saat Corona

Bos Hipmi Jangan Berspekulasi Jika Ingin Bertahan Saat Corona

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 240 hits
Ketua Umum BPP Hipmi Mardani H Maming meminta kepada setiap pengusaha untuk tidak melakukan spekulasi bisnis selama masa krisis akibat virus corona Menurutnya hal tersebut akan sangat berisiko jika dilakukan di tengah ketidakpastian perekon...
Tpnpb Kami Jamin Keselamatan Petugas Medis Jangan Pojokan Kami

Tpnpb Kami Jamin Keselamatan Petugas Medis Jangan Pojokan Kami

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 224 hits
INTAN JAYA Disaat keterbatasan Petugas Medis Papua dalam menghadapi Pandemi virus yang terus mengalami peningkatan di Provinsi Papua kini dunia medis kembali berduka Namun bukan karena terserang oleh Covid 19 tetapi di serang oleh peluru ta...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik