Jangan Rushing Nak Hamil Selepas Gugur Rehatkan Rahim Sepenuhnya Sebelum Bawa Bayi Semula


Ibu yang mengalami keguguran tidak boleh memandang ringan soal berpantang. Sama seperti ibu yang melahirkan, anda juga harus berpantang. Penting untuk anda menjaga kesihatan di dalam pantang agar pulih seperti biasa.

Berapa Lama Harus Berpantang?
Tempoh berpantang yang ideal jika seorang ibu mengalami keguguran pada trimester pertam adalah selama 30 hari. Selama tempoh tersebut juga, hubungan intim perlu dielakkan kerana ibu masih dalam proses pemulihan. Sekurang-kurangnya seseorang wanita disyorkan berpantang selama dua minggu selepas disahkan keguguran, sama seperti tempoh cuti sakit yang dikeluarkan oleh pihak hospital.
Artikel Menarik: [Jangan Buat Selamba Kalau Demam Trimester Pertama. Boleh Jejas Pembentukan Organ Bayi]
Jika mengalami demam teruk atau terdapat pendarahan yang berpanjangan serta lelehen berbau pada faraj selama tempoh itu, rujuklah masalah anda kepada doktor. Hadkan pergerakan. Jangan terlalu aktif dan buat kerja berat sekurang-kurangnya sebulan selepas anda mengalami keguguran.

Dalam tempoh berpantang, emosi si ibu sangat sensitif dan perlu dijaga. Oleh itu ibu perlu berada dalam suasana yang tenang, positif serta mendapat sokongan penuh dari orang terdekat terutamanya si suami.
Pantang Cara Tradisional
Ketika berpantang, berurutlah seluruh badan. Tetapi jangan pula dibuat urutan sengkak rahim pada awal tempoh berpantang. Jika masih mahu melakukannya, si ibu perlu menunggu sekurang-kurangnya 30 hari selepas keguguran. Ibu juga dibenarkan untuk bertungku seluruh badan setiap hari selepas habis tempoh pantang.
Buat juga rendaman faraj, bertangas kering (bermula pada hari ke 30 selama 14 hari), dan berbengkung dengan sapuan ubat barut (jika gugur pada kandungan yang sudah besar). Jika berada di tempat berhawa dingin, pakailah baju lengan panjang lengkap berstokin.
Angin berbisa mampu masuk ke badan wanita melalui ubun-ubun dan ibu jari kaki selepas bersalin. Tidak mengikut amalan ini mungkin akan membuatkan ibu mudah diserang angin sejuk sepanjang masa. Badan mudah lenguh dan kerap sakit pada pinggang, lutut dan tumit.

Seboleh-bolehnya tunggulah sehingga dua bulan sebelum mengangkat berat. Tabiat mengangkat berat ketika pantang gugur menyebabkan rahim menjadi lemah. Peranakan ibu mudah jatuh dan mengakibatkan ibu selalu diserang sakit pinggang. Paling merisaukan, risiko untuk keguguran berulang juga ada.
Artikel Menarik: [Nak Anak Ramai Tak Ada Masalah. Sayangkan Isteri, Jarak 2 Tahun Baru Mengandung Lagi]
Walaupun tidak bersalin, keguguran menunjukkan rahim anda bermasalah. Pengambilan herba sesuai untuk merawat luka selepas prosedur D&C, memantapkan otot sekeliling faraj serta menyihatkan rahim. Jika betah mengamalkan herba, ibu berpotensi untuk meroyan. Selain itu, banyakkan duduk untuk menjaga rahim agar mudah sembuh untuk mengelakkan keguguran berlaku lagi.
Mahu Hamil Semula
Waktu selamat untuk hamil semula selepas keguguran ialah selepas tiga kali kitaran haid. Hal ini penting agar rahim anda benar-benar pulih untuk hamil semula. Setiap ibu yang mengalami keguguran akan mempunyai perasaan trauma dan risau untuk hamil semula.
Sebelum melakukan hubungan intim bersama suami, seharusnya anda harus pastikan mental dan fizikal anda bersedia untuk sebarang kemungkinan. Jika mahu bersama dengan suami buat kali pertama selepas keguguran, wujudkan suasana romantik seperti di awal kehamilan agar anda berdua dapat mendalami momen itu tanpa perlu merasa stres.

Walaupun tidak melahirkan anak, pengorbanan anda ketika mengandung sebelum keguguran adalah pengorbanan yang besar. Pulihkan diri anda, baik mental dan fizikal sebelum membuat keputusan untuk hamil lagi. Jaga diri dan ikutlah saranan pakar untuk kembali sihat seperti biasa.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/09/jangan-rushing-nak-hamil-selepas-gugur.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
White Noise Dari Telefon Pintar Tak Bahayakan Bayi Mak Ayah Jangan Ragu Ragu Nak Guna Bila Bayi Menangis

White Noise Dari Telefon Pintar Tak Bahayakan Bayi Mak Ayah Jangan Ragu Ragu Nak Guna Bila Bayi Menangis

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 243 hits
Bayi yang menangis tanpa henti biasanya diredakan dengan bantuan bunyi bunyian white noise Selain bunyi bunyian alam air terjun hujan ombak dan sebagainya white noise yang dipasang daripada telefon bimbit sebenanrnya banyak membantu bayi un...
Gempar Budak Tadika Bawa Bom Nak Tunjuk Pada Kawan Kawan

Gempar Budak Tadika Bawa Bom Nak Tunjuk Pada Kawan Kawan

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 284 hits
STOCKHOLM Sweden Seorang kanak kanak mencetuskan panik di sebuah tadika di Sweden apabila dia membawa sebutir grenad yang ditemui di padang sasar untuk ditunjukkan kepada rakan rakannya kata beberapa pegawai tempatan hari ini Kanak kanak le...
Nak Bergaya Punya Hal Dipakaikan Kasut Sebenarnya Boleh Buat Tumbesaran Kaki Bayi Terbantut

Nak Bergaya Punya Hal Dipakaikan Kasut Sebenarnya Boleh Buat Tumbesaran Kaki Bayi Terbantut

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 289 hits
Pelbagai fesyen kasut bayi membuatkan ibu bapa seronok membeli untuk anak anak Maklumlah bila disarungkan pada kaki bayi nampak comel sangat Sebenarnya tindakan ibu bapa memakaikan kasut kepada bayi masih kecil akan membuatkan perkembangan ...
Krabi Part 2 Lapan Tips Penting Perlu Bawa Kalau Nak Buat Island Hopping

Krabi Part 2 Lapan Tips Penting Perlu Bawa Kalau Nak Buat Island Hopping

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 582 hits
Barang penting aku bawa ke Krabi Thailand Memang nak buat island hopping maka aku sediakan 2 minggu awal sebelum tarikh penerbangan Sangat penting perancangan untuk bawa barang barang ke destinasi pelancongan kena sedia sejak awal dari ruma...
Ibu Menyusu Boleh Je Nak Makan Apa Apa Tak Ada Kaitan Bayi Kembung Perut Asalkan Seimbang

Ibu Menyusu Boleh Je Nak Makan Apa Apa Tak Ada Kaitan Bayi Kembung Perut Asalkan Seimbang

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 288 hits
Biasanya ibu yang menyusu badan terlalu risau apa yang dia makan akan beri kesan pada bayi hingga kembung perut Itu tak boleh ini tak boleh Akhirnya akibat terlalu takut ibu hanya makan makanan tertentu saja hingga anak pun kurang dapat zat...
Quot Saya Rasa Macam Nak Nangis Quot Ini Reaksi Vivy Yusof Selepas Menonton

Quot Saya Rasa Macam Nak Nangis Quot Ini Reaksi Vivy Yusof Selepas Menonton

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 379 hits
Hiburan Sebenarnya saya rasa macam nak nangis begitulah reaksi usahawan popular Datin Vivy Yusof selepas menonton dokumentari M for Malaysia Menghadiri malam gala dokumentari itu yang diadakan pada Selasa lalu Vivy menyifatkan karya ini se
Bayi Nak Tumbuh Gigi Cuba Sejukkan Teether Untuk Kurangkan Gatal Gusi

Bayi Nak Tumbuh Gigi Cuba Sejukkan Teether Untuk Kurangkan Gatal Gusi

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 497 hits
Sebagai ibu bapa pasti seronok kan melihat anak membesar dengan baik di depan mata Lebih lebih lagi perkembangan sejak hari pertama mereka dilahirkan sehinggalah mampu menyebut gelaran kita Perkembangan ini termasuklah fasa bila mereka suda...
Ikutkan Hati Saya Nak Lari Sebelum Majlis

Ikutkan Hati Saya Nak Lari Sebelum Majlis

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 299 hits
Semalam pasangan pengantin baru Ardell Aryana dan Nadzmi Adhwa tampil membuka mulut mengenai rakaman pernikahannya yang viral hingga mengundang perlbagai caci maki The post appeared first on
Hati Tengah Broken Nak Bawa Diri Pergi Bercuti Tapi Tiada Wang Nah Cara Mudah Dapatkan Pakej Percutian Free

Hati Tengah Broken Nak Bawa Diri Pergi Bercuti Tapi Tiada Wang Nah Cara Mudah Dapatkan Pakej Percutian Free

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 375 hits
Bila in relationship ni tipulah kalau tiada konflik pergaduhan antara pasangan Sama ada hal besar mahupun kecil pasti pergaduhan itu akan berlaku The post appeared first on
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Filem Damsel

Sampai Bila Islam Akan Terus Dihina Di Negara Ini

Tular Banyak Lebihan Minuman Dibuang Peniaga Bazar Rupanya Ini 3 Sebab Kenapa Ia Tak Boleh Disedekahkan

Tiba Tiba Ipad Keluar Nama Ibu Sayang Shuib Kongsi Momen Mimpi Jumpa Arwah Siti Sarah Sebak Hasrat Akhirnya Tercapai

Kadar Zakat Fitrah 2024m 1445h Setiap Negeri

9 Kelebihan Malam Lailatul Qadar Maksud Doa Tanda Dan Amalan Disertakan