Jangan Perjudikan Kedaulatan Negara Untuk Populariti Diri



Dr Kamarul Zaman Haji Yusoff
12 Julai lalu sedikit kegemparan berlaku apabila akhbar Financial Times yang berpangkalan di London melaporkan bahawa aset dua anak syarikat PETRONAS di Azerbaijan dirampas oleh waris kesultanan Sulu yang menuntut AS$14.92 bilion (RM62.59 bilion) daripada Malaysia.
Laporan akhbar Financial Times bertajuk ‘PETRONAS subsidiaries seized as lawyers press $15bn claim on Malaysia’ ini dikira menggemparkan bila nilai aset PETRONAS yang didaftarkan di Luxembourg, iaitu PETRONAS Azerbaijan (Shah Deniz) S.à r.l. dan PETRONAS South Caucasus S.à r.l., dilaporkan mencecah lebih AS$2 bilion (RM8.8 bilion).
Sejurus itu, beberapa pihak mula mempersoalkan ketegasan kerajaan di dalam mempertahankan kedaulatan negara diiringi desakan mereka supaya kerajaan menjelaskan perkara ini kepada rakyat.
Pada hari yang sama, Ahli Parlimen AMANAH dari Pulai, Datuk Seri Salahuddin Ayub, memaklumkan beliau telah memfailkan usul tergempar untuk Dewan Rakyat membahaskan rampasan aset Petronas oleh waris kesultanan Sulu itu.
Usul tergempar bertarikh 12 Julai yang diajukan di bawah Peraturan Mesyuarat 18 (1) (2) berkenaan kepentingan orang ramai yang perlu disegerakan itu meminta Perdana Menteri menjelaskan apakah langkah perundangan yang telah dan sedang diambil oleh Pejabat Peguam Negara Malaysia dan Petronas ke atasnya.
Menyusuli beliau ialah Ahli Parlimen WARISAN dari Kota Belud, Isnaraissah Munirah Majilis, dan Ahli Parlimen DAP dari Bukit Gelugor, Ramkarpal Singh, yang mengemukakan usul serupa kepada Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Tan Sri Azhar @ Azizan Harun.
Begitupun, pada hari yang sama, 12 Julai, PETRONAS telah mengeluarkan kenyataan bagi mengesahkan bahawa kedua-dua anak syarikat dalam laporan tersebut telah menerima notis ‘Saisie-arret’ pada 11 Julai.
PETRONAS bagaimanapun menjelaskan bahawa kedua-dua anak syarikat ini telah melupuskan kesemua aset di Republik Azerbaijan dan hasil dari pelupusan ini telah pun dipulangkan (“repatriated”) dengan sewajarnya.
Selain itu PETRONAS juga berpendirian bahawa tindakan yang diambil terhadapnya selaku sebuah syarikat sebagai tidak berasas dan akan terus mempertahankan kedudukan PETRONAS dari segi undang-undang dalam hal ini.
Keesokan harinya pula, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Dato Sri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, menjelaskan dengan panjang lebar betapa Kerajaan Malaysia akan terus mengambil semua langkah yang sewajarnya termasuk tindakan perundangan untuk menamatkan segala tuntutan waris kesultanan Sulu tersebut dan mempastikan agar kepentingan, kekebalan kedaulatan dan kedaulatan Malaysia sentiasa dilindungi dan terpelihara.
Dijelaskan oleh Dr Wan Junaidi betapa Mahkamah Rayuan Paris telah pada 12 Julai membenarkan permohonan Kerajaan Malaysia untuk menggantung penguatkuasaan Final Award bertarikh 28 Februari yang telah dikeluarkan oleh Dr Gonzalo Stampa berikutan tuntutan oleh waris kesultanan Sulu tersebut melalui satu prosiding timbang tara antarabangsa di Madrid, Sepanyol.
Oleh itu, kesan daripada Perintah Penggantungan yang dikeluarkan oleh Mahkamah Rayuan Paris pada 12 Julai 2022 tersebut, Final Award tidak boleh dikuatkuasakan di mana-mana negara sehingga keputusan muktamad oleh Mahkamah Paris berkenaan dengan permohonan pembatalan Final Award yang dibuat oleh Kerajaan Malaysia.
Berikutan kejayaan Kerajaan Malaysia mendapatkan Perintah Penggantungan Final Award pada 12 Julai 2022, Kerajaan Malaysia sedang membuat persiapan yang rapi untuk pendengaran bagi pembatalan Final Award yang mana tarikh pendengarannya belum ditetapkan.
Pada 15 Julai pula Dr Wan Junaidi mengeluarkan satu kenyataan bagi mengumumkan bahawa Jemaah Menteri pada 14 Julai telah bersetuju menubuhkan Pasukan Khas bagi meneliti, memantau serta merangka tindakan berlunaskan undang-undang sewajarnya bagi menangani isu tuntutan waris Sultan Sulu terhadap Kerajaan Malaysia.
Pada 14 Julai juga Pejabat Perdana Menteri telah melangsungkan mesyuarat selama hampir tiga jam membabitkan PETRONAS, Jabatan Peguam Negara (AGC), Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang (BHEUU), Pejabat Ketua Setiausaha Negara (KSN), Kementerian Luar Negeri (Wisma Putra), Majlis Keselamatan Negara (MKN), Bahagian Penyelidikan JPM, Kementerian Kewangan, ISIS Malaysia dan Pakar Bebas bagi membincangkan isu ini.
Mesyuarat, dengan input-input terperinci daripada pelbagai pihak, telah membuat beberapa ketetapan untuk memastikan aset dan kedaulatan negara terjamin.
Sebenarnya kerajaan, melalui Wisma Putra dan AGC, telah sejak 2 Mac lagi menyatakan keseriusannya menangani permasalahan yang timbul dengan menyenaraikan semua langkah yang telah diambil olehnya selama ini.
Segera ditegaskan bahawa Kerajaan Malaysia membantah Final Award yang dikeluarkan oleh Dr Stampa pada 28 Februari kerana ia bukan sahaja mencabuli kekebalan kedaulatan Malaysia malahan juga tidak mempedulikan keputusan-keputusan mahkamah di Madrid dan Paris.
Cubaan Isnaraissah Munirah mengemukakan usul tergempar bagi membincangkan Final Award tersebut di Dewan Rakyat pada 10 Mac juga telah ditolak oleh Azhar @ Azizan kerana, antara lainnya, perkara ini sudah diberikan penjelasan oleh kerajaan.
Malah, di dalam sidang Dewan Rakyat pada 10 Mac itu sendiri, Dr Wan Junaidi, ketika menjawab soalan Ahli Parlimen Papar dari WARISAN, Ahmad Hassan, turut menjelaskan dengan panjang lebar segala persoalan yang berbangkit daripadanya.
Walaupun sesuatu isu itu adalah berkepentingan orang ramai, apa-apa perbincangan terbuka mengenainya berpotensi untuk mendedahkan maklumat-maklumat yang akan memprejudiskan Malaysia dalam mengukuhkan kedudukannya dalam prosiding mahkamah, dan jika didedahkan akan sebaliknya digunakan oleh pihak penuntut untuk mencabar tindakan Malaysia dalam prosiding tersebut.
Sebaliknya, jika kita adalah warganegara yang peka, penelitian ke atas segala penjelasan yang telah diberikan oleh kerajaan mengenai pelbagai langkah konkrit yang telah dan sedang diambil akan memberikan kita kefahaman yang jelas mengenainya.
Oleh itu, semua pihak seharusnya tidak cuba menjadikan isu ini sebagai satu medan untuk menonjolkan diri dan mencari populariti.
Dr Kamarul Zaman Haji Yusoff adalah Pegawai Khas Perdana Menteri.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2022/07/18/jangan-perjudikan-kedaulatan-negara-untuk-populariti-diri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mat Kilau Jangan Sampai Bangsaku Tiada Negara

Mat Kilau Jangan Sampai Bangsaku Tiada Negara

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 308 hits
This is a content summary only Visit my website for full links other content and more
Melihat Muslim Di Sejumlah Negara Rayakan Iduladha 2022

Melihat Muslim Di Sejumlah Negara Rayakan Iduladha 2022

papar berkaitan - pada 10/7/2022 - jumlah : 182 hits
Melihat Muslim di Sejumlah Negara Rayakan Iduladha 2022 Hari ini umat Islam di sejumlah negara telah merayakan Hari Raya Iduladha 2022 Perayaan ini menjadi momentum untuk meneladani keikhlasan dan ketakwaan Nabi Ibrahim AS
Lutfi Pejuang Media Bebas Negara

Lutfi Pejuang Media Bebas Negara

papar berkaitan - pada 9/7/2022 - jumlah : 183 hits
Allahyarham menghadiahkan buku barunya kepada saya BELASUNGKAWA SEORANG demi seorang rakan penulis dan wartawan telah pergi menyahut panggilan Ilahi Jelang pagi tadi kira kira jam 2 30 pagi seorang lagi rakan dan teman penulisan politik tel...
Raja Salman Dan Putra Mahkota Kirim Ucapan Selamat Iduladha Ke Pemimpin Negara Islam

Raja Salman Dan Putra Mahkota Kirim Ucapan Selamat Iduladha Ke Pemimpin Negara Islam

papar berkaitan - pada 10/7/2022 - jumlah : 171 hits
Raja Arab Saudi Salman bin Abdulaziz serta putra mahkota Pangeran Muhammad bin Salman atau MBS mengirim ucapan selamat Iduladha kepada pemimpin negara negara Islam
India Akan Lampaui China Sebagai Negara Terpadat Di Dunia

India Akan Lampaui China Sebagai Negara Terpadat Di Dunia

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 213 hits
Laporan yang dirilis bertepatan dengan Hari Populasi Dunia itu memperkirakan populasi dunia yang mencapai 8 miliar pada 15 November tahun ini
Mantan Pejabat As Akui Pernah Rencanakan Kudeta Di Negara Lain

Mantan Pejabat As Akui Pernah Rencanakan Kudeta Di Negara Lain

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 111 hits
Banyak pengamat internasional selama ini mengkritik campur tangan AS di negara lain dari mulai pergantian rezim di Iran pada 1953 dan perang Vietnam sampai invasi di Irak dan Afghanistan
China Diharap Terus Ambil Kira Kepentingan Negara Jiran Kata Pm

China Diharap Terus Ambil Kira Kepentingan Negara Jiran Kata Pm

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 126 hits
China diharap terus ambil kira kepentingan negara jiran kata PM Dikemas kini 6 jam yang lalu Diterbitkan pada 12 Jul 2022 10
Jabatan Peguam Negara Teliti Laporan Aset Petronas Disita

Jabatan Peguam Negara Teliti Laporan Aset Petronas Disita

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 281 hits
Jabatan Peguam Negara teliti laporan aset Petronas disita Dikemas kini 7 jam yang lalu Diterbitkan pada 12 Jul 2022 10 26PM
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Boarding Pass Tak Mention Am Pm Pelajar Kolej Terlepas Flight Kerana Salah Waktu

Leadership Skills For Owners

Konsert Aku Muzik Kamu 2 0

Tomislav Steinbruckner Enggan Melatah

Kalendar 2025 Tarikh Cuti Umum Dan Cuti Sekolah

Rukun Wuduk Niat Doa Selepas Wuduk