Jangan Menangis Kalau Ditakdirkan Jadi Ibu Tunggal


 




Kalau sesetengah wanita merasakan tanpa lelaki di sisi susah untuk meneruskan hidup, tetapi wanita yang saya namakan Aishah ini bukan sahaja menganggap apa yang menimpanya sebagai qadak dan qadar tetapi sebagai pengalaman yang berharga dan meletakkan diri seseorang individu itu lebih tinggi daripada sebelumnya.
Kata Aishah dalam sepucuk surat yang dihantarkan kepada penulis dan ketika dihubungi melalui telefon semasa beliau bercuti di kampungnya, pengalaman tidak dapat dinilai dengan wang ringgit. Sebaliknya pengalaman yang ditempuhi membuatkan seseorang itu lebih matang dan bersemangat waja.
Saya ingin menceritakan pengalaman saya agar dapat dikongsi bersama dalam melalui hidup yang mencabar ini.Sejak kecil, kepahitan hidup buat saya sudah menjadi perkara biasa, malah kini saya beranggapan bahawa tanpa kepahitan kita tidak akan tahu menilai kemanisannya. Kerana kita kenali apa itu manis setelah kita merasa dulu apa itu pahit.
Usia saya kini di awal tiga puluhan, seorang ibu tunggal yang kematian suami, arwah meninggal dunia lebih kurang lima tahun lalu kerana leukemia. Saya redha dengan dugaan Allah. Bagi saya semuanya kerana Dia sayangkan saya. Bukan senang untuk menerima cabaran sebegini berat kecuali insan yang dipilih-Nya saja. Dan saya beruntung kerana pilihan-Nya sebagai ibu tunggal dengan jutaan cabaran. Itulah kehendak Allah.
Saya berkahwin pada usia muda, ketika 21 tahun, anak dara tengah naik, tentu ramai peminat, tapi dalam ramai-ramai itu saya sukakan arwah suami saya. Kami sama-sama belajar di maktab. Selepas berkahwin, saya mengikutnya berpindah di KL. Di bandar raya ini saya belajar hidup yang penuh cabaran dan saya beruntung setelah empat tahun kahwin saya dikurniakan dua orang anak. Malangnya yang kecil sekali meninggal dunia ketika berusia lima bulan kerana penyakit jantung kronik.
Kematian anak lelaki saya bagaimanapun digantikan lagi setelah saya hamil kali keempat. Allah terus menguji kekuatan saya ketika anak lelaki saya berusia setahun, suami saya pergi menghadap-Nya. Ternyata Allah lebih sayangkannya. Saya menangis berminggu-minggu lamanya kerana kehilangan suami tempat saya bergantung.
Saya mengaku pada mulanya saya tidak berdaya walaupun untuk menyuap seulas nasi ke mulut. Berat badan saya turun mendadak, dunia saya rasa bukan tempat untuk saya lagi. Air mata sentiasa menitik setiap kali terkenangkan suami. Dan setiap kali anak menangis, setiap kali itulah air mata saya jatuh bercucuran. Saya tidak terdaya menempuh hidup tanpa suami dengan anak-anak yang masih kecil.
Entah macam mana satu malam, Tuhan memberikan kekuatan dalam diri saya, saya bangun dan terus berhenti menangis, saya lihat anak-anak tidurÊbergelimpangan, saya sedar saya telah mengabaikan mereka. Mereka juga kehilangan ayah, cuma mereka tidak pandai melahirkan dengan kata-kata.
Sejak malam itu saya kuatkan semangat, kebetulan waktu itu saya sedang melanjutkan pelajaran di universiti tempatan. Adik-beradik suami saya menyarankan supaya saya berhenti belajar supaya dapat tumpukan perhatian kepada anak-anak. Tapi saya masih ingat pesanan arwah suami saya supaya terus belajar.
Menjadi ibu sekali gus membesarkan tiga orang anak yang masih kecil di samping belajar menuntut masa yang panjang. Bukan satu tugas mudah, tambahan pula saya tidak ada saudara-mara di KL untuk berbincang atau meminta bantuan. Sedangkan wang diperlukan untuk belajar, penjagaan anak, makan minum, susu, sewa rumah, tambang dan sebagainya. Saudara-mara tu biasalah, bila senang ramai yang nak tumpang, bila susah semua hilang. Itulah lumrah hidup.
Dalam kesulitan dan kepayahan saya teruskan pengajian, anak-anak sentiasa berpindah randah ke rumah jiran yang sudi menjaga mereka. Tetapi sebulan dua bolehlah tahan, lepas itu terdengar pula keluhan mereka yang mendakwa penat kerana menjaga anak-anak kita. Walaupun kita beri upah, tetapi bukan semuanya memuaskan mereka. Orang tua-tua pernah berkata, perkara yang kecil akan menjadi besar bagi mereka yang berjiwa kecil, tetapi isu atau perkara yang besar akan menjadi kecil bagi mereka yang berjiwa besar. Saya mahu jadi insan berjiwa besar dan maju walaupun tanpa suami.
Satu hari saya ambil pembantu rumah daripada sebuah agensi pekerja asing. Saya faham masalah pembantu rumah terutama bila anak-anak kita masih kecil dan kita keluar belajar. Tetapi saya berdoa kepada Allah agar diberikan seorang pembantu rumah yang boleh menggantikan tempat saya, jujur, setia dan yang paling penting menyayangi anak-anak yatim. Alhamdulillah Tuhan makbulkan doa saya, pembantu rumah saya sangat sayangkan anak-anak saya.
Bila masalah besar menguruskan anak-anak selesai barulah saya dapat tumpukan perhatian kepada pelajaran. Hati saya senang bila rumah dan anak-anak terurus dengan baik. Bila bab itu selesai tentu pembaca terfikir macam mana masalah wang. Sebenarnya saya sendiri tidak tahu, saya memang tak berduit, tetapi rezeki saya tidak pernah putus.
Di tempat belajar cabaran saya hadapi ramai yang hendak menggoda, macam-macam kerenah. Tak cukup kertas kalau nak tulis. Saya pun tak tahu mengapa ramai sangat suami orang yang hendak menggoda saya dan mahu menjadikan saya isteri mereka. Sedangkan mereka sudah ada anak isteri.
Namun semuanya saya tolak dengan baik. Segala kesakitan dan kepedihan terpaksa saya harungi. Di sebalik tawa dan keramahan saya simpan jutaan keperitan hidup. Saya punya ramai kawan jadi tak hairanlah kalau ada ramai musuh membenci saya. Pelbagai cacian, umpat keji dan penghinaan saya terima. Kerana, kerana saya ibu tunggal!
Tapi saya buat tak kisah, saya ketepikan umpatan mereka. Dan bagi mereka yang bencikan saya, saya ingin nyatakan di sini, terima kasih atas kebencian kalian itu, kerana kebencian itulah api yang membakar semangat saya. Dan yang membanggakan dalam keperitan itu saya berjaya mendapat markah cemerlang dalam setiap semester.
Saya dapat ijazah kepujian kelas kedua tinggi, syukur. Tuhan sayangkan saya. Dalam kesakitan itu saya bina kekuatan, keyakinan dan semangat untuk anak-anak, pada mereka saya ingatkan biarlah masyarakat mencemuh, mencebik dan menghina, tetapi berusahalah dan buktikan bahawa kita boleh hidup berjaya lebih baik daripada mereka.
Memang saya tak nafikan ketika kita hidup keseorangan ramai yang rasa tidak senang hati, wanita bimbang untuk mendekati kita, takut suami mereka dilarikan, sementara lelaki pula menjadi semakin marah apabila lamaran mereka ditolak dan harapan mereka dimusnahkan. Perasaan marah ini menjadi racun kepada kita jika kita tidak pandai menguruskannya dengan baik.
Wanita sering bimbang kita ibu tunggal mengambil suami mereka, tetapi mereka lupa sebenarnya suami merekalah yang lebih dahulu datang membuat pelbagai lamaran dan tawaran, hanya wanita yang cepat gelap mata yang segera mencapainya bagaikan mereka yang sedang tenggelam di sungai yang deras.
Kini saya bersyukur dapat jawatan yang baik, dan sedang belajar lagi untuk dapatkan sarjana, mana tahu mungkin dapat sambung belajar ambil PhD pula. Bagi diri saya semua umpat keji masyarakat keliling dahulu telah memberi banyak pengajaran dalam hidup saya, sebab semuanya saya terima dengan fikiran terbuka sambil menyimpan satu hasrat untuk membuktikan kepada mereka bahawa mereka itu salah.
Sebenarnya ramai kalangan kita bersikap marahkan orang yang mengumpat kita, tetapi bagi saya perbuatan mereka itu memberi laluan kepada saya untuk berusaha dan bekerja keras lagi mencapai apa yang mereka dakwa saya tidak boleh capai. Sebagai contoh ketika anak-anak masih kecil jika saya ikut cakap mereka berhenti belajar, mungkin saya tidak jadi seperti sekarang, sebaliknya saya teruskan belajar, kerana saya tahu apa yang saya buat demi kebaikan sendiri. Saya tidak suka menyusahkan orang lain. Saya akan cari jalan untuk tidak susahkan mereka. Saya tetapkan semangat. Itulah resipi kejayaan saya di samping mengubati hati yang terluka.
Dan saya tidak pernah tunjukkan kepada mereka bahawa saya susah hati kepada semua umpatan mereka. Akhirnya mereka yang malu sendiri. Kepada anak-anak saya sentiasa berpesan jangan sesekali tewas dengan cabaran, umpatan dan kejian manusia. Sebaliknya berusahalah untuk mendapat apa yang dihajati dan jangan mengharapkan bantuan orang lain sebaliknya bantulah mereka yang memerlukan.
Setelah berusaha bersungguh-sungguh barulah berdoa kepada Allah, sesungguhnya Allah amat gemar mendengar tangisan hamba-Nya, merayu pada-Nya, sentiasa meminta pertolongan-Nya. Seinci kita mendekati-Nya beribu kaki Allah akan mendekati kita. "Dalam pada itu jangan lupa tanamkan sikap ikhlas dalam setiap perbuatan dan tutur kata, Allah akan sentiasa berada di sisimu. Kepada pembaca semua janganlah sesekali merasa diri kita sendirian tanpa sesiapa. Jangan hidup dalam keadaan putus asa dan meratapi nasib diri sendiri.
Sebenarnya apa yang Tuhan berikan kepada kita itu adalah sebenarnya yang terbaik untuk kita dan bersyukurlah di samping berusaha meningkatkan diri. Jangan sekali-kali menyesali qadak dan qadar yang telah ditetapkan Allah. Menangis, bersedih dan sentiasa bersusah hati tidak akan dapat menyelesaikan masalah selain daripada berusaha. Setelah yakin anda berbuat yang terbaik barulah berdoa kepada-Nya. Allah sentiasa mendengar dan mengetahui apa yang ada dalam sudut hati kita walaupun jauh di dasarnya. Siapakah yang memahami kita umat-Nya selain daripada Allah. 
Kerana itu ingatlah.
Kepada anak-anak pula sekiranya saya pergi cepat mengikut suami (ayah mereka) saya telah tinggalkan wasiat dan aset yang paling bernilai untuk mereka iaitu keazaman, harga diri dan pengalaman yang tidak dapat dibeli oleh orang lain. Kerana itu pandai-pandailah berusaha dan bawa diri demi masa depan.'' Demikian cerita Aishah sebagai panduan kita. 
Dan saya tidak perlu menulis panjang tentang pandangan beliau, kerana beliau telah bercakap, meluahkan isi hatinya sendiri berdasarkan pengalamannya yang lama itu. Cuma saya mohon renungkanlah dalam-dalam, jangan jadikan diri anda seperti kebanyakan wanita cuma menangis dan menyesal setelah segala-galanya telah hilang. 
Kredit : UtusanMalaysia
Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.lamanqaseh.com/2021/12/jangan-menangis-kalau-ditakdirkan-jadi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tahap Bacaan Jaundis Bayi Ini Tanda Bahaya Ibu Jangan Terleka

Tahap Bacaan Jaundis Bayi Ini Tanda Bahaya Ibu Jangan Terleka

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 250 hits
Masalah baby kuning adalah isu yang sering dialami bayi baru lahir Namun apabila bacaan kuning baby mencapai tahap tertentu ia berisiko mendatangkan bahaya kepada kesihatan si manja Memahami keadaan baby kuning Masalah jaundis atau demam ku...
Jangan Menangis Nasi

Jangan Menangis Nasi

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 207 hits
Assalamualaikum KHAMIS sudah melabuhkan tirainya diganti malam Jumaaat Keliwon Pagi ni tiada Majlis Membudayakan Al Quran seperti selalu tapi digantikan dengan Ceramah Motivasi dengan penceramah jemputan Ingatkan hari ni bolehlah leha leha ...
Hiburan Oktovia Manrose Bergelar Isteri Setelah Enam Tahun Bergelar Ibu Tunggal

Hiburan Oktovia Manrose Bergelar Isteri Setelah Enam Tahun Bergelar Ibu Tunggal

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 253 hits
Pelakon kini telah sah bergelar isteri buat kali kedua kepada bekas pemain bola sepak Melaka United Mohamad Khairul Esfan pada Selasa lalu 4 bulan laluCari Keredaan Allah SWT Oktovia Manrose Kongsi Sudah Berhijab Sejak AidilfitriAdvertiseme...
6 Tahun Jadi Ibu Tunggal Oktovia Manrose Sah Bergelar Isteri Bekas Pemain Bola Sepak Mu

6 Tahun Jadi Ibu Tunggal Oktovia Manrose Sah Bergelar Isteri Bekas Pemain Bola Sepak Mu

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 465 hits
Hanya dengan sekali lafaz pelakon Oktovia Manrose sah bergelar isteri kepada bekas pemain bola sepak Mohamad Khairul Efsan Mdisa Wang hantaran r4hsiaMenerusi laporan Kosmo Oktovia dan Khairul Efsan disatukan sebagai pasangan suami isteri da...
Darah Ke Susu Ibu Jangan Cemas Bila Susu Keluar Macam Ni Doktor Jelaskan Sebabnya

Darah Ke Susu Ibu Jangan Cemas Bila Susu Keluar Macam Ni Doktor Jelaskan Sebabnya

papar berkaitan - pada 18/12/2021 - jumlah : 218 hits
Pengalaman pertama kali menyusukan anak pastinya mencatat seribu satu kenangan Bermacam ragam Semuanya kerana tiada pengalaman Jika sebelum ini susu berwarna kekuningan jangan terkejut susu juga boleh keluar seperti darah Menurut jangan cem...
Ibu Tunggal Didenda Rm10 000 Buat Hantaran Jelik Fitnah Agong Bekas Pm

Ibu Tunggal Didenda Rm10 000 Buat Hantaran Jelik Fitnah Agong Bekas Pm

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 181 hits
Wanita itu didakwa membuat kenyataan membabitkan Yang di Pertuan Agong dalam blog MalaysiaFlipFlop pada 21 Mac 2020 dengan niat hendak menyebabkan ketakutan atau kegentaran kepada orang awam KUALA LUMPUR Seorang ibu tunggal didenda RM10 000...
8 Karakter Ibu Dalam Drakor Yang Bikin Berkaca Kaca Penuh Haru

8 Karakter Ibu Dalam Drakor Yang Bikin Berkaca Kaca Penuh Haru

papar berkaitan - pada 23/12/2021 - jumlah : 248 hits
Percayalah setelah nonton serial serial ini pasti bikin kita jadi kangen ibu
Cerita Ibu Ibu Hebat Buat Ganjar Berkaca Kaca Betapa Besar Jasa Ibu Buat Kita Semua

Cerita Ibu Ibu Hebat Buat Ganjar Berkaca Kaca Betapa Besar Jasa Ibu Buat Kita Semua

papar berkaitan - pada 23/12/2021 - jumlah : 204 hits
Ganjar begitu gayeng berdialog dengan ibu ibu hebat dan anak anaknya itu Beberapa kisah tentang bagaimana perjuangan seorang ibu membesarkan anak anaknya membuat Ganjar terharu
Lirik Untukmu Ibu Fathia

Lirik Untukmu Ibu Fathia

papar berkaitan - pada 23/12/2021 - jumlah : 203 hits
tuhan ku mohon lindungi diabahagiakan diaterangi malamnyaterima kasih tentang semua cinta inimembaluri tubuhkumenguatkan jiwakuuntukmu ibuku ceritakan kisah mutentang betapa hebatnyakasih sayang dan cintatuhan ku mohon lindungi diabahagiaka...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja