Jangan Marahkan Anak Buat Perangai Itu Nakal Mungkin Salah Kita Tak Beri Perhatian Pada Dia


Apabila kita terlalu sibuk dengan kerja harian, tidak dapat dinafikan kita akan terleka dan kurang memberi perhatian kepada anak-anak. Ini menyebabkan mereka mula ‘panjang akal’ untuk melakukan perkara-perkara yang akan membuatkan kita fokus sebentar pada anak.
Artikel Menarik: [Selalu Sangat Kena Marah Sebelum Tidur, Anak Sedih. Jangan Biar Dia Terlelap Dalam Air Mata!]
Tetapi ada masanya perlakuan anak untuk mendapatkan perhatian itu akan menyebabkan kita naik angin dan mula marahkan mereka. Kasihan anak-anak kan?

Dr Ahmad Luqman Bukhari mengatakan, untuk berhadapan dengan anak yang sedang ‘buat perangai’ ini adalah dengan memeluk mereka. Di dalam perkongsiannya itu, Dr Luqman memberitahu bahawa pelukan dapat meredakan tantrum anak.
Anak Tantrum, Ibu Ayah Mengamuk! Takutnya bila tengok ada parent yang tiba-tiba naik hantu sama bila anak meragam dan mengamuk tak tentu hala.
Bukan Nakal, Anak Cuma Mahukan Perhatian Selalunya budak jadi macam tu bukan sebab dia orang nakal. Tapi hati mereka rasa kurang kasih sayang, tak dapat cukup perhatian. Cuma yang sedihnya dia tak pandai nak ekspresikan perasaan tu dalam bentuk perkataan.

Itu yang kita nampak kelakuan dia pelik-pelik. Semata-mata nak tarik balik perhatian parent pada dia.
Nampak Anak Buat Hal, Terus PELUK Seikhlas Hati Patutnya bila berlaku keadaan tu, kena segera rawat balik luka kat hati anak tu. Ubat paling efektif, kita cepat-cepat peluk dan cium anak seikhlas hati. Tunjukkan yang kita sebenarnya prihatin.
Artikel Menarik:[Mata Juling VS Mata Malas: Benarkah Hanya Kanak-Kanak Yang Berisiko Alaminya?]
Dengan pelukan tu, bonding antara parent dan anak jadi menguat balik sebab masa tu badan akan keluarkan hormon oxytocin dan dopamine. Hormon-hormon ni lah yang rangsang kita semua kembali rasa tenang dan gembira.

Ada Ikatan Kuat, Anak Senang Dengar Kata Dan yang paling best, biasanya anak yang ada ikatan kuat dengan parent mudah sangat nak dengar nasihat dan teguran. Sebab tu anak yang rapat dengan orang tuanya kita boleh nampak motivasi dalam diri mereka sangat hebat!

Saya selalu pesan pada isteri. Kita mesti biasakan tabiat peluk dan cium anak-anak masa mereka kecil lagi. Supaya anak-anak tak rasa janggal nak tunjukkan rasa sayang pada kita bila dia orang dah makin dewasa nanti.
Mudah-mudahan.
#notaDrALB
Sebenarnya anak-anak tidak tahu cara untuk meluahkan perasaan mereka. Perasan atau tidak, kadang-kadang bila mereka ajak kita bersembang, kita pula sibuk dengan hal lain? Biasanya yang menjadi ‘musuh ketat’ anak adalah handphone! Sibuk sangat kita dengan handphone sehinggakan anak bercakap pun kita tak peduli. Bila anak tantrum tak dilayan, kita marahkan mereka.

Artikel Menarik:[Manjanya! Ini Sebab Kenapa Anak Perempuan Suka Sangat Duduk Bawah Ketiak Ayah]
Mungkin kita boleh adakan sesi khas untuk berborak dengan anak-anak setiap hari. Dalam sesi itu, tiada sebarang gangguan luar dibenarkan. Hanya kita dan anak-anak. Ambil tahu apa yang mereka mahu ketika itu. Dengan cara ini sebenarnya bonding akan menjadi lebih kuat dan kita dapat sama-sama berkongsi keinginan.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Ada gambar anak minum susu yang cute-cute? Jom share dengan Pa&Ma dan anda mungkin berpeluang memenangi hamper barangan bernilai RM100. Muat naik gambar anak anda di SINI

The post Jangan Marahkan Anak Buat Perangai Itu Nakal, Mungkin Salah Kita Tak Beri Perhatian Pada Dia! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-marahkan-anak-buat-perangai-itu-nakal-mungkin-salah-kita-tak-beri-perhatian-pada-dia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Untuk Elak Fitnah Lebih Baik Jangan Lantik Anak Sendiri Jadi Pengerusi

Untuk Elak Fitnah Lebih Baik Jangan Lantik Anak Sendiri Jadi Pengerusi

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 446 hits
HAMZAH RIE NADS Anwar pernah meminta bapanya memulangkan kembali pemberian tanah beribu ekar di Sabah kerana tidak mahu pemberian tanah tersebut kerana beliau ketika itu berjawatan Timbalan Perdana Menteri Anwar tidak mahu amalan kronisme m...
Anak Kurang Ajar Amp Kuat Memberontak Kerana Salah Bimbingan Ibu Bapa Ya

Anak Kurang Ajar Amp Kuat Memberontak Kerana Salah Bimbingan Ibu Bapa Ya

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 182 hits
Pelik bila melihat anak yang sudah berusia 5 tahun kuat merajuk kerap memberontak dan kadang kala menyakiti orang lain seperti menendang dan sebagainya Apakah puncanya Mesti ada ibu ayah yang risau bila melihat anak 5 tahun dalam keadaan se...
Penat Kejar Anak Lasaknya Bukan Main Jangan Mengeluh Tapi Hayati Momen Indah Anak Membesar

Penat Kejar Anak Lasaknya Bukan Main Jangan Mengeluh Tapi Hayati Momen Indah Anak Membesar

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 381 hits
Pening kepala dibuatnya bila anak berkejar kejaran dalam rumah lagi lagi bila PKP Jangan dirungutkan kerana inilah momen yang sememangnya cukup membahagiakan ibu dan ayah Mereka bermain dan lasak tidak lama hanya ketika proses mereka membes...
Bila Anak Tanya Mengapa Beri Perhatian Kepada Isu Palestine

Bila Anak Tanya Mengapa Beri Perhatian Kepada Isu Palestine

papar berkaitan - pada 22/5/2021 - jumlah : 263 hits
BILA ANAK TANYA MENGAPA BERI PERHATIAN KEPADA ISU PALESTINE Copy paste dari penulis di Facebook Abu Faqih Centre Apabila anak kita bertanya Mengapa kita memberikan perhatian kepada Palestin dan selalu mengikuti isu semasa di Baitulmaqdis Ap...
Selalu Sangat Kena Marah Sebelum Tidur Anak Sedih Jangan Biar Dia Terlelap Dalam Air Mata

Selalu Sangat Kena Marah Sebelum Tidur Anak Sedih Jangan Biar Dia Terlelap Dalam Air Mata

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 368 hits
Perasankah anda ada masanya kita akan memarahi anak anak sebelum waktu tidurnya Sebenarnya kita mahu melatih mereka menjadi lebih berdisiplin dan tidur mengikut jadual tetapi sebenarnya ia mempengaruhi emosi mereka Tidur selepas kena marah ...
Mungkin Itu Salam Terakhir Petugas Kkm Kongsi Detik Pilu Sebelum Tidurkan Pesakit Covid 19

Mungkin Itu Salam Terakhir Petugas Kkm Kongsi Detik Pilu Sebelum Tidurkan Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 245 hits
Kakitangan Kementerian Kesihatan menguruskan pesakit Covid 19 PETALING JAYA Mungkin itulah salam terakhir pada keluarga itu antara perkongsian di Facebook Kementerian Kesihatan dipercayai luahan kakitangannya mengenai detik akhir sebelum me...
Menyanggah Nik Abduh Sebab Itu Jangan Kita Beri Derma Melalui Tin Milo

Menyanggah Nik Abduh Sebab Itu Jangan Kita Beri Derma Melalui Tin Milo

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 333 hits
Ahli Parlimen Bachok Nik Abdul Nik Abdul Aziz meminta orang ramai yang menderma kepada Tabung Palestin agar jangan memikirkan sama ada derma yang mereka beri itu sampai atau sebaliknya Katanya jangan sibuk bertanyakan soalan yang sukar kera...
Fasa Nakal Semua Anak Laluinya Dalam Tempoh Ni Anak Explore Nak Jadi Bijak

Fasa Nakal Semua Anak Laluinya Dalam Tempoh Ni Anak Explore Nak Jadi Bijak

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 217 hits
Tiada anak yang dilahirkan nakal semuanya berdasarkan bagaimana mak ayah membentuk peribadi anak Terima kasih kepada mak ayah yang kongsikan ayat ini Saya setuju dengan kenyataan ini Ya semua anak akan mengalami fasa nakal atau aktif sebena...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Lost Opportunities In Labuan

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord

Yoursay Time And Patience Running Out For Anwar

Put Targeted Subsidy Plan In Place Quickly To Combat Diesel Smuggling Govt Urged

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Koleksi Video Melawat Taiping 2024

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd