Jangan Lengahkan Akta Lompat Parti



MELANGKAH masuk ke bulan April pasti mengujakan. Jika warga biasa sudah tentulah berharap peralihan negara ke fasa endemik akan membuka kembali kehidupan mereka seperti sediakala.
Bagi beragama Islam, Ramadan yang jatuh bulan ini akan disambut dengan berpuasa dan beribadat.
Sudah pasti dengan peralihan itu, Aidilfitri paling dinanti setelah dua tahun tidak diraikan.
Namun, bagi pemerhati politik, bulan ini amat mendebarkan.
Sidang Khas Parlimen akan diadakan 11 April ini bagi membahaskan Rang Undang-Undang Anti Lompat Parti yang telah disepakati dalam Memorandum Persefahaman (MoU) Transformasi dan Kestabilan Politik antara kerajaan dan pembangkang.
Mengapa mendebarkan? Ia selepas apa yang berlaku sebelumnya dalam kes kegagalan kerajaan mendapatkan kelulusan Dewan Rakyat bagi meminda tempoh perlanjutan kuat kuasa Subseksyen 4(5) Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (SOSMA).
Dilihat selepas kegagalan tersebut, naratif kestabilan politik yang sebelumnya membadai di peringkat negeri nampaknya mula naik ke peringkat Persekutuan.
Tambah meriah, ada spekulasi pembubaran Parlimen selepas pertemuan ‘sarapan pagi’ beberapa menteri UMNO di sebuah hotel di Putrajaya dikhabarkan membincangkan hal itu.
Di pihak pembangkang juga nampak menarik. Ahli Parlimen Kota Raja, Mohamad Sabu dengan tegas menggesa ia disegerakan atau pembangkang akan kembali berdemonstrasi di jalan raya.
Daripada dua hal tersebut, jelaslah mengapa April mendebarkan untuk politik negara.Hakikatnya, Akta Anti Lompat Parti adalah satu keperluan.
Ia sepatutnya sudah lama diwujudkan. Walaupun lompat parti adalah sah dalam amalan demokrasi tetapi niat di sebaliknya yang membahayakan. Terbukti hal itu lebih membawa banyak keburukan berbanding kebaikan.
TUNGGU DAN UGUT
Namun, yang menarik sebenarnya adalah apa yang bakal berlaku semasa dan selepasnya. Isu lompat parti lebih banyak dipolitikkan berbanding diinstitusikan. Mungkin ramai setuju kedua-dua pihak seperti tidak bersungguh untuk membawanya.
UMNO dilihat lebih cenderung untuk membubarkan Parlimen dan segera mengadakan pilihan raya. Mereka dengan tegas menyatakan MoU sudah terbatal, maka secara tersirat Akta Lompat Parti sudah tidak menjadi isu.
Pembangkang pula cuba menghalangnya dengan menggesa Akta Lompat Parti didahulukan. Lebih ironi, di hujungnya masih ada bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP di Sabah menyertai Warisan yang tidak banyak diperkatakan.
Sikap tunggu dan ugut yang dipertontonkan kedua-dua pihak hanya akan melengahkan kelulusan. Ia bukan sahaja merugikan semua, malah demokrasi negara secara keseluruhan. Akta Lompat Parti secara langsung menyentuh kepentingan mengundi dan perlunya menghormati mandat rakyat.
Kalau ia tidak dilaksanakan, jangan salahkan rakyat jika mereka malas keluar mengundi.
Isunya bukan MoU atau konsensus mana-mana pihak. Isunya adalah komitmen setiap ahli Parlimen untuk ia dilaksanakan bagi memastikan lompat parti tidak lagi berlaku dan menjejaskan demokrasi negara. Malah, ia patut diperluaskan bukan sahaja di peringkat Parlimen tetapi di peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN).
Yang cuba disekat bukan sekadar wakil rakyat yang belot dan bengkok. Ia harus bertindak sebagai mekanisme melindungi undi dan mandat rakyat dengan membunuh hasrat untuk melompat dengan hukuman paling berat, sama ada secara individu atau berkumpulan.
Mungkin kita harus bersetuju dengan cadangan hilang hak bertanding seumur hidup kepada mana-mana katak politik. Segerakanlah Akta Lompat Parti kerana ia bukan soal parti atau majoriti tetapi tentang prinsip dan integriti. Yang pasti seluruh rakyat sedang memerhati, apakah para Yang Berhormat benar-benar berani atau sekadar mainan ilusi.
* Mujibu Abd Muis ialah Pensyarah Kanan Sains Politik Fakulti Sains Pentadbiran & Pengajian Polisi Universiti Teknologi MARA (UiTM)
 
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
KWSP: Kena ganti RM12,000 kalau keluarkan RM10,000? Muhyiddin minta sokong untuk jadi PM semula selepas tikam belakang saya Saifuddin akan cabar Rafizi rebut jawatan Timbalan Presiden PKR Hadi dijangka bertemu Mahathir Khayla perlukan bantuan segera Kepala dipenggal, ditinggalkan atas kereta Ismail Sabri paling banyak terlibat urus COVID-19, dari Menteri Pertahanan hingga PM Terkejut Nampak Wanita Serba Putih Depan Rumah (Video) Kecewa isteri minta cerai, lelaki ambil semula hadiah perabot rumah Bomoh ‘halau’ hantu dari alat sulit wanita Dituduh rompak bank, bekas polis dakwa Rahim Noor, 4 pegawai lain ‘konspirasi’ Jangan Arwahkan Mak Sendiri Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Tengku Hassanal Kongsi Momen Bertemu Tengku Aleya, Sempat Kena ‘Sound’ Dengan Raja Permaisuri Agong

Resepi Ayam Masak Merah Ala Kenduri, Tak Guna Sebarang Sos Pun

Laptop Tak Mampu Beli, Tapi Pakai iPhone – Rani Kulup

The post Jangan lengahkan Akta Lompat Parti appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/04/02/jangan-lengahkan-akta-lompat-parti/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gagal Bentang Akta Anti Lompat Parti Mahfuz Dakwa Wan Junaidi Kelirukan Dewan

Gagal Bentang Akta Anti Lompat Parti Mahfuz Dakwa Wan Junaidi Kelirukan Dewan

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 111 hits
Mahfuz Omar berkata pembentangan RUU Akta Anti Lompat Parti perlu diutamakan PETALING JAYA Mahfuz Omar mendakwa Menteri di Jabatan Perdana Menteri Wan Junaidi Tuanku Jaafar mengelirukan Dewan Rakyat kerana gagal menunaikan janji membentangk...
Kelewatan Bentang Ruu Anti Lompat Parti Harus Jadi Akta Lebih Baik

Kelewatan Bentang Ruu Anti Lompat Parti Harus Jadi Akta Lebih Baik

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 123 hits
Pertubuhan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil mengharapkan kelewatan membentang Rang Undang undang Anti Lompat Parti akan membawa kepada pembentukan akta yang lebih baik dan sempurna Menurut kenyataan BERSIH kelewatan pembentangan yang d...
Akta Anti Lompat Parti

Akta Anti Lompat Parti

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 326 hits
SAIFUDDIN NASUTIONAkta Anti Lompat Parti Pagi ini saya dan Wong Chen memberi taklimat kepada semua Ahli Parlimen KEADILAN Menemani saya bersiaran dari ofis parti ialah William Leong Taklimat sebagai persiapan sidang khas parlimen 11April 20...
Pejuang Pertikai Istilah Ahli Parlimen Dipecat Parti Dikategori Lompat Parti

Pejuang Pertikai Istilah Ahli Parlimen Dipecat Parti Dikategori Lompat Parti

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 107 hits
Mukhriz Mahathir akan membangkitkan istilah Ahli Parlimen dipecat parti yang dikategorikan sebagai melompat parti dalam draf RUU antilompat parti dalam sidang khas Parlimen pada 11 April ini PETALING JAYA Pejuang mempersoalkan istilah Ahli ...
Kabinet Minta Semak Ruu Anti Lompat Parti Kata Sumber

Kabinet Minta Semak Ruu Anti Lompat Parti Kata Sumber

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 116 hits
April 6 2022 Mohamad Sabu Anwar Ibrahim Ismail Sabri Yaakob Loke Siew Fook dan Wilfred Madius Tangau selepas pertemuan mereka di Pejabat Perdana Menteri semalam PETALING JAYA Kabinet meminta semakan rang undang undang anti lompat parti lima...
Wan Junaidi Pembentangan Rang Undang Undang Anti Lompat Parti Ditangguhkan Lagi

Wan Junaidi Pembentangan Rang Undang Undang Anti Lompat Parti Ditangguhkan Lagi

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 171 hits
PETALING JAYA Kabinet tidak bersetuju dengan cadangan Rang Undang undang Anti Lompat Parti yang sepatutnya dibentangkan dalam sidang khas Dewan Rakyat pada Isnin ini kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Sri Dr Wan Junaidi Tuanku Ja...
Ruu Anti Lompat Parti Dap Gesa Semua Parti Umum Pendirian Mp Sokong Atau Pun Tidak

Ruu Anti Lompat Parti Dap Gesa Semua Parti Umum Pendirian Mp Sokong Atau Pun Tidak

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 140 hits
PETALING JAYA Setiausaha Agung DAP Loke Siew Fook menggesa semua parti menyuarakan pendirian sama ada ada Ahli Parlimen mereka akan menyokong Rang Undang undang Anti Lompat Parti di Dewan Rakyat pada Isnin depan Ahli Parlimen Seremban itu b...
Parti Pejuang Tanahair Persoal Istilah Lompat Parti Di Dalam Draf Ruu Anti Lompat Parti

Parti Pejuang Tanahair Persoal Istilah Lompat Parti Di Dalam Draf Ruu Anti Lompat Parti

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 121 hits
ALOR SETAR Parti Pejuang Tanahair mempersoal istilah ahli Parlimen yang dikategorikan sebagai melompat parti seperti terkandung dalam draf pentadbiran Rang Undang Undang Perlembagaan berhubung Anti Lompat Parti Presiden Pejuang Datuk Seri M...
Ini Istilah Ahli Parlimen Lompat Parti Wan Junaidi

Ini Istilah Ahli Parlimen Lompat Parti Wan Junaidi

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 129 hits
a Ini istilah Ahli Parlimen lompat parti Wan Junaidi Menteri di Jabatan Perdana Menteri Wan Junaidi Tuanku Jaafar menjelaskan tiga perkara utama mengistilahkan seseorang Ahli Parlimen melompat parti dalam draf pentadbiran Rang Undang Undang...
Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Simpan Duit Kertas Rm5

In Focus As Malaysia Corruption Dragnet Widens Pm Anwar S Political Payback Threatens To Hurt Business Sentiment

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin

Terokai Kehidupan Moden Di Eka Heights Memperkenalkan Lumira

Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa

Refacing Vs Replacing Cabinets Cost Breakdown For Your Kitchen



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Poster Hari Ibu 2024 Contoh Poster Dengan Background Menarik

Rizky Febian Feat Mahalini Bermuara Chord

Penjara Naqab Neraka Dunia Untuk Tawanan Palestin

Everyman Tracker Build Pt 7 Custom Pipes Panels And More

Jenazah Siti Hawa Mohamad Isa Selamat Dikebumikan Mangsa Lemas Kereta Terjunam Dalam Tali Air

Tak Hanya Kang Mus Polisi Juga Tangkap Aktor Yogi Gamblez Terkait Narkoba