Jangan Kembali Ke Lembah Hina


KEMENANGAN UMNO khususnya Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka tidak boleh menjadikan parti itu melupakan kisah silamnya sejak Pilihan Raya Umum (PRU) 2013. PRN Melaka mengembalikan maruah UMNO dan BN amnya yang begitu teruk dihenyak oleh fitnah.

Bagaimanapun, pengajaran besar yang dilalui sejak PRU-13 hendaklah dijadikan sempadan supaya tidak terjerumus kembali ke lembah penghinaan. Semua
pemimpin UMNO dan BN wajib menginsafi dengan penuh kesedaran bahawa kemena­ngan PRN Melaka adalah peluang kedua untuk berubah lebih baik.

Kembalinya sokongan asas kepada UMNO khususnya dapat menyedari dan menginsafkan bahawa kepentingan kehendak rakyat dan akar umbi adalah lebih utama daripada kepimpinan pusat. Kemenangan ini juga me­ngajar pemimpin UMNO dan BN bahawa melayanilah dan berkhidmatlah dengan jujur kepada rakyat.

Anggaplah lapan tahun diselubung fitnah sejak PRU-13 sebagai kuliah untuk bermuhasabah. Kekalahan Pakatan Harapan (PH) dalam PRN Melaka sebagai pengajaran kepada UMNO bahawa hanya 65.85 peratus pengundi yang keluar berjaya meruntuhkan kekuatan sesebuah parti komponen yang begitu gah sejak PRU 2008 lagi.

Pembentukan kerajaan Melaka oleh BN apabila berjaya mendapat 21 berbanding 13 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) pada PRU-14 adalah disebabkan oleh beberapa faktor.

Pertama, pengundi Cina dan India terutama generasi muda menurun dari segi peratusan keluar undi. Ada di sebahagian DUN, contohnya di Kota Laksamana pada PRU-14, DAP memperoleh 20,181 undi berbanding 13,508 (PRN Melaka). DUN Bandar Hilir, DAP memperoleh 14,038 (9,091), DUN Kesidang 22,880 (14,769) dan DUN Ayer Keroh 14,279 (9,459). Malahan kesemua DUN yang dikuasai DAP dalam PRU-14 iaitu Duyong, Pengkalan Batu, Bemban dan Gadek dimenangi BN bukan kerana pertambahan undi Cina sebaliknya berlaku satu usaha memboikot PRN Melaka.

Kedua, PKR ditolak oleh pengundi muda disebabkan isu penerimaan ‘katak lompat’ dan perpecahan dalaman parti itu dan PH amnya. Malahan keputusan menunjukkan komponen parti PH mendapat keputusan tercorot dalam kebanyakan kerusi DUN.

Salah satu puncanya juga kepimpinan pusat tidak mendengar luahan hasrat di peringkat akar umbi PH Melaka. Malahan keputusan yang dibuat oleh PKR pusat langsung tidak mengendahkan bantahan PH negeri.

Ketiga, ketiadaan tokoh dalam PH yang mampu me­nyatukan perbezaan pendapat dan rasa tidak puas hati de­ngan keputusan yang dibuat oleh kepimpinan pusat PH. Ini dibuktikan apabila Ginnie Lim digantikan dengan calon lain atas keputusan kepimpinan pusat. Akhirnya pengundi tegar PH memboikot.

TIDAK BIJAK
Seterusnya, faktor keputusan kepimpinan pusat PH menyebabkan sebanyak 7.6 peratus undi popular PH beralih ke BN. Peralihan ini menunjukkan undi protes ke atas keputusan yang tidak bijak. BN hanya berjaya menambah 2.6 peratus undi popular.

Keempat, saluran satu dan dua yang merupakan majoriti paling banyak keluar mengundi merupakan pengundi putih BN. Situasi ini menjelaskan kenapa peratusan yang diperoleh MCA, MIC dan UMNO di kawasan DUN majoriti didominasi bukan Melayu menurun. Penurunan ini kerana faktor ekonomi, kekangan Covid-19 dan isu tidak puas hati ke atas pengenaan cukai pihak berkuasa tempatan (PBT) dan lain-lain kegagalan yang berlaku selama 22 bulan Melaka berada di bawah PH menyebabkan majoriti orang Cina dan India menolak kepimpinan DAP.

Pada masa sama, majoriti ini tidak menyokong BN tetapi memberikan peluang kepada BN untuk memperbetulkan kesilapan yang berlaku semasa Melaka diperintah PH dan Perikatan Nasional (PN).

Kelima, penolakan Pas dalam PRN Melaka oleh bukan Melayu disebabkan isu judi dan arak yang menjadi polemik semasa tempoh kempen berlangsung. Ini menyebabkan hampir 40 peratus penduduk Melaka yang bukan Melayu menolak PN disebabkan propaganda penubuhan sebuah negeri Islam.

Seterusnya, majoriti bukan Melayu akhirnya menyokong BN dengan bersyarat, iaitu memberikan peluang kepada BN sebelum membuat keputusan dalam PRU-15. Medan PRN Melaka adalah sebahagian ujian untuk melihat sejauh manakah BN berubah dan mempunyai kemampuan untuk memenuhi keseimbangan sebagai sebuah parti ­berbilang kaum.

Keenam, kemenangan BN sebenarnya bergantung kepada penyatuan semula oleh kepimpinan UMNO dalam kalangan ahli-ahli terutama di peringkat akar umbi. Pelbagai reformasi dan perubahan berlaku di peringkat UMNO di negeri berbanding pusat. Ini menyebabkan UMNO Melaka kini kembali bersatu dan bersedia untuk memilih BN.

Berbanding PRU-14, kepimpinan UMNO negeri adalah lemah dan berpecah, akhirnya penyebab kepada kekalahan UMNO di Melaka.
Ketujuh, Parti Amanah Negara (Amanah) diterima pengundi tegar PH berbanding PKR dalam PRN Melaka. Walaupun begitu, Amanah kehilangan wang deposit di semua kerusi DUN yang ditandinginya berbanding Pas masih tidak kehilangan wang deposit dalam semua kerusi ditandingi.

Gerakan pula ditolak kerana kepimpinan parti itu kurang dikenali dalam kalangan pengundi-pengundi muda bukan Melayu. Seterusnya, Gerakan gagal mendapat sebarang kerusi.

Kelapan, Melaka masih bersifat sentimen politik primordial. Penolakan ke atas BN dalam PRU-14 adalah disebabkan rasa tidak puas hati atas campur tangan kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak dalam politik UMNO Melaka.

Pada PRN Melaka ini, kepimpinan Tun Mohd. Ali Mohd. Rustam berjaya menyatukan dan mendamaikan segala pertelingkahan dalaman UMNO. Kepimpinan Mohd. Ali dalam PRN Melaka amat bermakna untuk UMNO Melaka dan BN.

Oleh: DR. Iskandar Hasan Tan Abdullah

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/11/jangan-kembali-ke-lembah-hina.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dpd Usul Revisi Uu Pemilu Kembali Masuk Prolegnas Prioritas

Dpd Usul Revisi Uu Pemilu Kembali Masuk Prolegnas Prioritas

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 132 hits
Revisi UU Pemilu sebelumnya telah dikeluarkan DPR RI dari Prolegnas Prioritas pada 9 Maret 2021
Mungkinkah Najib Kembali Sebagai Pm Ke 10

Mungkinkah Najib Kembali Sebagai Pm Ke 10

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 155 hits
ULASAN l Kesan terburuk daripada Pilihan Raya Negeri Melaka adalah Najib Razak mungkin akan menjadi Perdana Menteri ke 10 Malaysia selepas Pilihan Raya Umum ke 15 Adakah ini perkara yang layak diterima rakyat Malaysia Untuk menolak orang ya...
Banyuwangi Kembali Salurkan Insentif Tenaga Kesehatan Total Rp24 Miliar

Banyuwangi Kembali Salurkan Insentif Tenaga Kesehatan Total Rp24 Miliar

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 161 hits
Insentif tersebut disalurkan dalam dua tahap Tahap pertama telah tersalurkan sebesar Rp13 8 miliar untuk nakes di dua rumah sakit daerah 45 puskesmas dan Laboratorium Kesehatan Daerah pada Juli 2021 lalu
Kesihatan Mental Gadis Kembali Pulih Selepas Peluk Islam

Kesihatan Mental Gadis Kembali Pulih Selepas Peluk Islam

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 197 hits
TERJEMAHAN SINARLONDON Seorang gadis Persephome Rizvi menceritakan baru baru ini bahawa kesihatan mentalnya kembali pulih selepas dia memeluk agama Islam sejak tujuh tahun lalu Rizvi 27 yang membuat pendedahan itu dalam satu rakaman dokumen...
Emas Kembali Untuk Menguji Pembeli

Emas Kembali Untuk Menguji Pembeli

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 165 hits
Emas diniagakan dalam trend menurun pada tahap 1 843 48 sewaktu penulisan ini Kecenderungan pasaran adalah aliran menurun dalam dagangan jangka pendek setelah gagal untuk membentuk corak harga tinggi yang lebih tinggi baru Selain itu rali D...
Korea Selatan Buka Kembali Sekolah Dengan Kapasitas Penuh Di Setiap Kelas

Korea Selatan Buka Kembali Sekolah Dengan Kapasitas Penuh Di Setiap Kelas

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 224 hits
Sebagai negara pertama di dunia di luar China yang menghadapi wabah Covid sekolah sekolah di Korea Selatan mengalami beberapa kami penutupan dan menerapkan pembelajaran jarak jauh
Telekomunikasi Kehilangan Tarikan Pelaburan Susulan Orang Ramai Kembali Ke Pejabat

Telekomunikasi Kehilangan Tarikan Pelaburan Susulan Orang Ramai Kembali Ke Pejabat

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 193 hits
Zoom Video Communications Inc salah satu peneraju kumpulan yang dipanggil pemenang pandemik kehilangan kedudukannya Syarikat yang membangunkan aplikasi persidangan video itu jatuh sebanyak 12 pada dagangan awal hari ini ke paras terendah se...
Video Prolog Jurassic World Dominion Membawa Peminat Kembali 65 Juta Tahun Yang Lalu

Video Prolog Jurassic World Dominion Membawa Peminat Kembali 65 Juta Tahun Yang Lalu

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 292 hits
Universal telah mengeluarkan video prolog Jurassic World Dominion selama lima minit berserta poster terbaru Video prolog tersebut membawa penonton kembali ke 65 juta tahun ke masa lalu untuk merasai pengalaman dimana manusia masih belum wuj...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Wordpress Block Patterns Give You Superpowers

Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas

Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu