Jangan Kelirukan Rakyat Covid 19 Tak Jejas Ekonomi Anwar



Kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz sepanjang wabak Covid 19 kelihatan mengelirukan kerana membayangkan ekonomi Malaysia seolah-olah tidak terjejas.
Menurut mantan Menteri Kewangan (1992 – 1998) Datuk Seri Anwar Ibrahim, bekas CEO CIMB Group Holdings Berhad itu tidak sewajarnya membayangkan situasi yang terlalu mulus mengulas harga kejatuhan minyak mentah sekitar AS$20 setong baru-baru ini, kononnya Malaysia telah menjangkakannya dalam unjuran ekonomi.
“Pengurus CIMB mungkin tidak tahu dari segi ekonomi makro tetapi komen-komen beliau itu mengelirukan. Umpamanya, untuk buat unjuran kononnya tahu harga minyak (akan jatuh). Satu dunia tidak tahu. Kalau turun sedikit mungkin, tapi merudum adalah di luar jangkaan.
“Unjuran belanjawan tahun lalu harga minyak AS$63 setong, sekarang turun AS$20. Bulan lalu Tengku Zafrul kata AS$30 setong. Dia tidak sebut pula turun lagi (jika telah menjangka).
“Oleh kerana harga turun maka belanjawan perlu dirancang semula. Pendapatan negara akan terkesan dengan besar,” ujar Anwar dipetik Suara Keadilan.
Selain itu, Anwar juga menegur Menteri Kewangan kerana menggembar-gemburkan pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar 5.8% pada 2021 namun tidak menyebut dengan jelas pertumbuhan pada 2020. Katanya, jika ekonomi meleset – 0.5% atau – 4% pada 2020, angka 5% tidak boleh dicapai seandainya dicampurkan angka kemelesetan.
“Menteri Kewangan saya tegur kerana mengutip daripada (agensi) Fitch Rating angka pertumbuhan 2021 sebanyak 5.8%. Walaupun kita tahu tahun ini meleset bila PKP dipanjangkan, dan banyak pengangguran.
“Ada yang jangka ekonomi – 0.5% hingga – 4%. Untuk kita melonjak V curve pada tahun depan, tidak ramai meramal berlaku begitu. Sebelum Covid pun pertumbuhan 4.3%. Melainkan dia (menteri) buat perkiraan ambil daripada base line. Tahun ini 0% maka tahun depan 5%, dikira dari 0. Tetapi perkiraan sebenarnya bukannya begitu.
“Katakan tahun ini – 4%, tahun depan (sepatutnya) naik 2%, tetapi kita kata 6% (tanpa ambil kira – 4%). Saya rasa dalam hal ini perlu ada sikap lebih jujur dalam menetapkan angka ekonomi,” katanya.
Menurut Anwar lagi, penganalisis ekonomi tidak mengunjurkan pemulihan dalam masa singkat. Cuma, katanya, mungkin Menteri Kewangan ingin melunakkan keadaan agar rakyat diyakinkan ekonomi bakal melonjak pada 2021.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27365

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Jangan Sampai Rakyat Hilang Tempat Tinggal Pemuda Umno Tawar Khidmat Nasihat Perundangan

Covid 19 Jangan Sampai Rakyat Hilang Tempat Tinggal Pemuda Umno Tawar Khidmat Nasihat Perundangan

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 317 hits
Nalyaz Dama KUALA LUMPUR Exco Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia Nik Saiful Adli Burhan tertarik dengan kenyataan Ketuanya Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki mengenai nasib penyewa rumah yang tidak mempunyai pendapatan pada waktu Perintah Kawalan Pe...
Covid 19 Dr Saud Anwar Dan Pasukannya Diangkat Sebagai Hero Oleh Rakyat Amerika

Covid 19 Dr Saud Anwar Dan Pasukannya Diangkat Sebagai Hero Oleh Rakyat Amerika

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 483 hits
Kevin Dyer Robert Conley and Dr Saud AnwarDr Saud Anwar seorang Doktor pakar paru paru berketurunan Pakistan Amerika antara barisan hadapan menyelamatkan nyawa rakyat Amerika yang sedang berhadapan keganansan makluk Covid 19 Beliau sangat b...
Covid 19 Rakyat Belum Bersedia Buka Ekonomi Dr Dzul

Covid 19 Rakyat Belum Bersedia Buka Ekonomi Dr Dzul

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 288 hits
Salam Ramadhan Mubaarak Tidak ada negara dapat menafikan adalah jauh lebih mudah untuk membuat keputusan menguatkuasakan satu bentuk Lockdown atau Separa Lockdown seperti di Malaysia yakni Perintah Kawalan Pergerakan untuk menangani penular...
6 Strategi Hadapi Covid 19 Pemulihan Ekonomi

6 Strategi Hadapi Covid 19 Pemulihan Ekonomi

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 276 hits
PUTRAJAYA Kerajaan menggunakan enam strategi untuk mengawal wabak COVID 19 dan pemulihan ekonomi Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata pendekatan pertama membabitkan ketegasan dalam tindakan mengawal penularan wabak COVID 19 sepe...
Covid 19 Rakyat Indonesia Puji Rakyat Malaysia Sangat Berdisplin Ikut Pkp

Covid 19 Rakyat Indonesia Puji Rakyat Malaysia Sangat Berdisplin Ikut Pkp

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 310 hits
Foto IluminasiPerkongsian Semalam saya saja berjalan di media sosial jiran kita Indonesia Niat nak cari info Covid19 di negara tersebut Lain dicari lain pula yang saya jumpa Rata rata media di sana mengeluarkan berita Malaysia longgarkan lo...
Kejahatan Marak Yasonna Ekonomi Sulit Jangan Salahkan Napi Asimilasi

Kejahatan Marak Yasonna Ekonomi Sulit Jangan Salahkan Napi Asimilasi

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 254 hits
Menkum HAM Yasonna Laoly mengaku sudah menyiapkan sejumlah antisipasi atas dampak dampak yang terjadi usai membebaskan narapidana termasuk jika kembali berulah Namun menurut Yasonna kecil potensi para napi asimilasi melakukan kembali tindak...
Covid 19 Ekonomi Kita Masih Mampu Bertahan

Covid 19 Ekonomi Kita Masih Mampu Bertahan

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 202 hits
1 LAPORAN Bank Dunia menyebut ekonomi Malaysia berada di landasan yang tepat untuk pulih walaupun terkesan teruk akibat pandemik COVID 19 kerana memiliki struktur ekonomi yang pelbagai dan sejarah pengurusan makroekonomi yang cemerlang2 Ber...
Jangan Sia Siakan Pengorbanan Rakyat Psbb Harus Berhasil

Jangan Sia Siakan Pengorbanan Rakyat Psbb Harus Berhasil

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 213 hits
Dara mengingatkan pemerintah untuk melaksanakan dua hal penting supaya PSBB berhasil secara maksimal mengurangi wabah sehingga pengorbanan rakyat yang menderita karena kehilangan penghasilan selama PSBB tidak sia sia
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Kkb Polls Boycotting The Ballot Box Unproductive Says Yeoh



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Belajar Menerima Keluarga Pasangan Anda

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Siapa Nak Tahu Asal Usul Selfie

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Kes Denggi Meningkat