Jangan Jadikan Pencarum Seperti Peminta Sedekah Uni Mlc


Majlis Rangkaian Kesatuan Sekerja Antarabangsa Malaysia (UNI-Malaysia Labour Centre (UNI-MLC) mahu Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) memudahkan proses pengeluaran dan memberi jaminan bahawa setiap permohonan akan diselesaikan dalam masa 14 hari.
Pengurusan dana wang pencen itu turut dituntut tidak mengenakan syarat-syarat yang terlalu rigid dan tidak munasabah.
UNI-MLC juga mahu Ahli-Ahli Parlimen yang telah membahas dan meluluskan pengeluaran caruman ketika Covid-19 ini supaya mengambil tindakan ke atas Ppengurusan KWSP kerana tidak mematuhi dan menghormati keputusan yang telah diumumkan oleh Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz pada 26 November lalu.
Presidennya, Mohamed Shafie Mammal mendakwa pihaknya menerima banyak aduan dan rungutan daripada pencarum-pencarum yang melahirkan perasaan tidak puas hati di atas tindak-tanduk KWSP yang menyulitkan pengeluaran i-Sinar.
Menurutnya, semasa penggulungan ucapan Belanjawan 2021 di Parlimen, Tengku Zafrul telah memaklumkan bahawa kira-kira lapan juta ahli KWSP iaitu mereka yang terkesan dengan pandemik Covid-19 boleh mengeluarkan wang simpanan mereka.
Tidak kira sama ada disebabkan hilang pekerjaan atau pendapatan mereka berkurangan tahun ini, ahli berkenaan layak memohon untuk membuat pengeluaran daripada Akaun 1.
Tegasnya, kenyataan Menteri Kewangan disambut baik bukan sahaja di Parlimen, juga dalam kalangan pencarum.
Namun, kenyataan terbaharu KWSP yang menyatakan i-Sinar tidak bersyarat dan apa yang dicirikan adalah kriteria untuk memastikan permohonan selari dengan data sedia ada KWSP yang akan membolehkan proses kelulusan dipercepatkan dengan mudah dan selamat.
”UNI-MLC ingin menegaskan bahawa keputusan yang dicapai di Parlimen mempunyai semangat yang berlainan dan selepas kelulusan tersebut, KWSP pula mempunyai semangat yang berlainan dan bertentangan dengan jaminan yang telah diberikan oleh Menteri Kewangan di Parlimen.
”UNI-MLC mempersoalkan siapa yang mempunyai lebih kuasa, adakah Parlimen ataupun pengurusan KWSP?,” soal Mohamed Shafie.
Menurutnya, sekiranya Menteri Kewangan telah berbincang dengan KWSP sebelum pembentangan di Parlimen, sudah tentu kedua-dua Kementerian Kewangan dan KWSP mempunyai satu nada, satu suara dan satu hala tuju dalam perkara ini.
Akan tetapi pada hari ini, KWSP seolah-olah cuba ‘overule’ keputusan yang telah diumumkan di Parlimen yang merupakan institusi mulia dan dihormati oleh rakyat.
Mohamed Shafie menambah, pencarum-pencarum hari ini bukan boleh diperbodohkan, sebaliknya mereka juga lebih pintar dan lebih peka dengan apa yang telah diputuskan di Parlimen.
”Jangan jadikan pencarum-pencarum seperti peminta sedekah ke atas duit mereka sendiri yang disimpan di dalam KWSP. Sepatutnya KWSP membantu dan memudahkan para pencarum dalam mengeluarkan simpanan mereka ketika berhadapan dengan situasi sukar akibat Covid-19,” katanya.
Jika Pengurusan KWSP berpendapat mereka tidak mampu berhadapan dengan keadaan pada masa kini, adalah lebih baik pengurusan KWSP berundur secara terhormat supaya tidak merumitkan dan membebankan para pencarum.
Lagipun, katanya, semua pegawai dan kakitangan di KWSP merupakan barisan yang telah terlatih dan mempunyai data-data yang canggih untuk menguruskan pengeluaran wang.
Jika sistem ini berjalan dengan secara profesional, UNI-MLC berpandangan bahawa tempoh maksimum yang diperlukan untuk meluluskan permohonan pengeluaran adalah 14 hari, bukan sehingga memakan masa dua atau tiga bulan,” ujarnya. MG
CEO KWSP dah give up?

The post Jangan jadikan pencarum seperti peminta sedekah – UNI-MLC appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/12/08/jangan-jadikan-pencarum-seperti-peminta-sedekah-uni-mlc/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Perak Jangan Pucat Lesi Sembang Kari Seperti Umno Pusat

Umno Perak Jangan Pucat Lesi Sembang Kari Seperti Umno Pusat

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 425 hits
Di pusat UMNO dabik dada sembang kari kerusi banyak tetapi jawatan TPM pun tak dapat dikatakan Muhyiddin buli Ini kali peluang UMNO Perak unduk duduk kerusi MB dalam undi percaya MB Perak di DUN 4 12 20 Do it now Kalau MB Perak sekarang kek...
Jangan Ada Pendakwaan Siasatan Terpilih Seperti Ph Kalau Pn Tidak Mahu Ditolak Rakyat Kata Nazri

Jangan Ada Pendakwaan Siasatan Terpilih Seperti Ph Kalau Pn Tidak Mahu Ditolak Rakyat Kata Nazri

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 230 hits
Nazri berkata jika pihak berkuasa diberi kebebsan penuh dalam melakukan siasatan tidak mustahil kerajaan PN akan dihukum pada PRU15
Pemimpin Jangan Jadi Seperti Beruk Yang Lawan Dengan Kilat Mb Kedah

Pemimpin Jangan Jadi Seperti Beruk Yang Lawan Dengan Kilat Mb Kedah

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 310 hits
ALOR SETAR Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor menyifatkan tindakan serta sikap beberapa pemimpin MIC dan DAP termasuk Penasihat DAP Lim Kit Siang yang mendesaknya meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar susulan kenyataan berkaitan ...
Anak Yang Dulu Baik Tiba Tiba Jadi Hulk Mengamuk Nak Sesuatu Mak Ayah Jangan Ikut Tantrum

Anak Yang Dulu Baik Tiba Tiba Jadi Hulk Mengamuk Nak Sesuatu Mak Ayah Jangan Ikut Tantrum

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 345 hits
Meraung melalak hentak hentak kaki Kadang kadang sampai guling guling mengamuk Kadang kadang tu macam dirasuk pun ada Geram dan risau melihatnya Ni kisah Adik Aqif bila tak dapat apa yang dia nak Kalau dekat rumah boleh tahan lagi ni dekat ...
Belanjawan2021 Pn Jangan Seronok Dulu Kata Anwar

Belanjawan2021 Pn Jangan Seronok Dulu Kata Anwar

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 242 hits
Terlalu awal untuk PN rayakan kemenangan kata Anwar Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan kerajaan Perikatan Nasional masih terlalu awal untuk meraikan kelulusan Rang Undang Undang Perbekalan 2021 pada peringkat dasar Terlal...
Tangkap Juga Pemberi Rasuah Jangan Penerima Saja

Tangkap Juga Pemberi Rasuah Jangan Penerima Saja

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 155 hits
Oleh Ainul Illia Meor Suzurudin Pentadbir kerajaan orang politik wajib perangi rasuah serta merta BANGI Usaha membanteras jenayah rasuah dan penyalahgunaan kuasa mesti bermula daripada peringkat atas hingga bawah ia bagi memastikan jerung t...
Status Quo Parlimen Indera Mahkota Jangan Sampai Menang Sorak Tapi Kampung Tergadai

Status Quo Parlimen Indera Mahkota Jangan Sampai Menang Sorak Tapi Kampung Tergadai

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 172 hits
KUANTAN Belum pernah dalam sejarah di Parlimen Indera Mahkota mendapat seorang wakil rakyat yang bertaraf menteri penuh Parlimen yang wujud selepas persempadanan semula kerusi Parlimen Kuantan pada 2004 itu kini diwakili oleh Datuk Saifuddi...
Mulut Jaga Sikit Jangan Main Bangsat Kat Sini Ali Puteh Sound Netizen Yang Komen Biadab Di Gambar Anaknya

Mulut Jaga Sikit Jangan Main Bangsat Kat Sini Ali Puteh Sound Netizen Yang Komen Biadab Di Gambar Anaknya

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 749 hits
Pelawak Ali Puteh bengang selepas ada netizen memuat naik komen yang tidak wajar di ruangan komen gambar anak lelakinya yang baru berusia dua bulan di Instagram Tujuh hari lalu Ali memuat naik gambar anaknya Syed Umar Iskandar di Instagram ...
Ph Jangan Sembang Patut Buat Belanjawan Alternatif Menelang 17 Disember

Ph Jangan Sembang Patut Buat Belanjawan Alternatif Menelang 17 Disember

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 165 hits
Elok PH sediakan belanjawan alternatif menjelang 17 DisOleh November 27 2020Bila aku kritik kenapa PH tidak minta undi belah bahagi Ada Sahabat tag aku Tulisan yang tadi baru kelulusan peringkat Dasar Bab tu aku pun tahu tak payah habaq Nan...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch