Status Quo Parlimen Indera Mahkota Jangan Sampai Menang Sorak Tapi Kampung Tergadai



KUANTAN - Belum pernah dalam sejarah di Parlimen Indera Mahkota, mendapat seorang wakil rakyat yang bertaraf "menteri penuh". Parlimen yang wujud selepas persempadanan semula kerusi Parlimen Kuantan pada 2004 itu kini diwakili oleh Datuk Saifuddin Abddullah, Menteri Komunikasi Dan Multimedia.
Demikian ditegaskan oleh aktivis masyatakat, Mohd Shukri Mohd Ramli hari ini. Beliau yang juga merupakan seorang blogger sejak 1998 berkata pada Pilihan Raya Umum Ke-11 tahun 2004 kerusi parlimen ini dimenangi oleh Barisan Nasional (BN), menerusi calon mereka Datuk Wan Adnan Wan Mamat. 
Katanya, Wan Adnan menang dengan majoriti 14,229 undi menewaskan calon Keadilan, Allahyarham Dzulkifly Ismail. Wan Adnan mendapat 25,177 undi dan calon Keadilan 10,948 undi sahaja.
Namun dakwanya, bermula pada Pilihan Raya Umum Ke-12  pada 2008 kerusi parlimen ini telah dirampas oleh calon Parti Keadilan Rakyat (PKR) melalui calon mereka Azan Ismail. Azan menang dengan majoriti 1,027 undi menewaskan calon BN, Salamon Ali Rizal Abdul Rahman. 
"Azan mendapat 19,823 undi, sementara Salamon pula 18,796 undi. Siapa sangka dengan kekuatan jentera BN yang ketika itu masih menjadi kerajaan, tiba-tiba kerusi parlimen Indera Mahkota yang mereka menang bergaya pada PRU-11 itu boleh tumbang pada PRU-12," kata Shukri.
Sementara itu katanya lagi, pada Pilihan Raya Umum Ke-13 tahun 2013, PKR mempertaruhkan Datuk Fauzi Abd Rahman iaitu bekas Timbalan Menteri dan Ahli Parlimen Kuantan pula bertanding di kerusi itu menggantikan Azan yang berhijrah ke Terengganu.
"Fauzi berjaya mendapat 30,584 undi menewaskan anak didiknya semasa dalam UMNO iaitu Datuk Wan Adnan Wan Mamat dengan majoriti 7,523 undi. Adnan mendapat 23,061 undi dan seorang lagi calon bebas, G.Ponusamy hanya mendapat 193 undi.
"Dengan kekuatan jentera BN sebagai kerajaan di peringkat negeri dan negara, mereka kalah dan gagal merampas kerusi tersebut selama dua penggal (Pilihan Raya Umum Ke-12  dan Pilihan Raya Umum Ke-13).
"Pertembungan sengit mula berlaku pada Pilihan Raya Umum Ke-14 apabila dua calon PRU-13 bagi kerusi Parlimen Temerloh, Datuk Saifuddin Abdullah (BN) dan Ustaz Nasruddin Hassan Tantawi (PAS) bertembung pula di kerusi Parlimen Indera Mahkota," tambahnya lagi. 
Shukri juga mendakwa bezanya ketika itu, Saifuddin bertanding atas tiket Parti Keadilan Rakyat (PKR) kali ini. Semasa pertembungan di Temerloh, Nasruddin menang dalam pertembungan satu lawan satu dengan Saifuddin. 
Beliau menang dengan majoriti 1,070, apabila mendapat 28,267 undi sementara Saifuddin 27,197 undi. Memang panas ketika Pilihan Raya Umum Ke-14 kerana dua calon itu bertanding di Indera Mahkota. Cuma bezanya, Saifuddin sudah bertukar kapal PKR bersama Pakatan Harapan (PH).
"Saifuddin mendapat tentangan sengit juga daripada seorang lagi calon lain dari BN iaiti Datuk Dr Johan Mat Shah. Kekuatan seimbang dan umum menjangkakan BN akan menang selesa sebab undi lawan berpecah dua kepada PAS dan PKR. 
"Ikut logik akal, memang BN boleh menang sebab calon mereka ialah seorang yang berwibawa iaitu 'doktor'. Ramai yang kenal Dr Johan kerana sering terlibat dengan berbagai aktiviti khidmat masyarakat di sekitar kawasan Parlimen Indera Mahkota khasnya dan Kuantan amnya sejak sekian lama.
"Namun, pada persaingan itu Saifuddin menang selesa dengan majoriti 10,970 undi. Beliau mendapat 28,578 undi, manakala Dr Johan (BN) 17,628 dan Ustaz Nasruddin (PAS) mendapat 17,515 undi," dakwa beliau.
Shukri yang pernah bertanding bebas di DUN Semambu, dalam kawasan parlimen Indera Mahkota itu pada PRU-13 lalu turut menegaskan selama tiga penggal dengan kekuatan jentera parti seperti yang didakwa penyokong UMNO BM, mereka gagal merampas kerusi parlimen Indera Mahkota. Maka, atas alasan apa dengan 'ayat yang sama.. jentera kuat, akar umbi hebat,  cawangan parti di sana sini', mereka cuba untuk buat provokasi di nedia sosial untuk menafikan hak Datuk Saifuddin Abdullah kekal bertanding di kerusi itu pada Pilihan Raya Umum Ke-15 ini?.
"Jika dilihat sembang 'kedai kopi', memang benar undi BN  dicampur dengan undi PAS, boleh menang pada Pilihan Raya Umum Ke-15. Sebab mereka ada 35,143 undi iaitu majoriti 6,565 undi. Maknanya Saifuddin akan kalah. Tambahan pula, kini beliau tidak lagi mendapat sokongan daripada penyokong Parti Kedilan Rakyat (PKR) atau Pakatan Harapan (PH).
"Mutakhir ini, serangan bertalu-talu dibuat oleh 'Cybertrooper' untuk menghalang Saifuddin bertanding di Parlimen Indera Mahkota. Kononnya, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) tidak kuat dan tidak mempunyai jentera pilihanraya untuk menang di situ. Atas alasan parti mereka lebih berpengaruh dan kuat dari segi jentera akar umbi. Makanya kerusi Indera Mahkota perlu diserahkan kepada mereka kerana ia kerusi tradisi, tanpa mengikut 'status quo'.
"Mereka ini menolak kerjasama Perikatan Nasional (PN) yang memberi kerusi tersebut kepada BERSATU untuk ditandingi. Malah, Menteri Besar Pahang sendiri Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail dengan jelas pada satu kenyataan mendakwa kerusi Indera Mahkota yang diwakili oleh Saifuddin yang kini BERSATU, perlu dikekalkan kepada beliau sebagai tanda muafakat dalam PN," katanya lagi.
Beliau turut hairan, kenapa perlu ada gerakan akar umbi yang didalangi oleh pihak tertentu yang tidak mahu menerima kenyataan ini? Malah ada yang mendakwa, mereka lebih rela pangkah calon bebas dari memberi undi kepada BERSATU, yang kononnya kumpulan pengkhianat. 
"Walhal dengan wujudnya BERSATU yang turut disokong oleh UMNO dan PAS serta lain-lain parti, tertubuhnya kerajaan Perikatan Nasional (PN). Malah, Presiden BERSATU, Tan Sri Muhyiddin Yassin itu sendiri turut diperkenankan menjadi Perdana Menteri oleh Yang di-Pertuan Agong yang juga merupakan Sultan Pahang, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustaffa Billah Shah sendiri. 
"Jika tiada kerajaan PN, sudah pasti UMNO BN masih bergelar 'pembangkang'  sehingga PRU-15 akan datang. Inilah hakikatnya, bukan soal siapa ada majoriti dan jentera kuat atau tidak. Sama-samalah membantu bagi memastikan kerusi parlimen ini kekal kepada Perikatan Nasional (PN), bukannya cuba sedaya upaya untuk menjatuhkan," kata beliau.
Beliau turut mempersoalkan, kenapa mereka ini cuba bangkit menentang? Atas alasan kononnya BERSATU tiada kekuatan? Mana mereka tahu semua ini? Sedarkah mereka, sudah masuk tiga penggal, dengan kekuatan yang sama mereka gagal merampas semula kerusi parlimen Indera Mahkota daripada pembangkang (Pakatan Harapan)?.
Justeru katanya, dalam situasi kesepakatan antara parti  dalam Kerajaan Perikatan Nasional (PN) hari ini,  wajarlah ahli-ahli akar umbi akur dengan keputusan pucuk pimpinan. Usahlah bertelagah sesama sendiri yang akhirnya menyebabkan kerusi itu berjaya dirampas oleh pembangkang. 
"Sedarlah, dengan penyertaan Saifuddin ke dalam BERSATU yang menjadi tunjang kerajaan PN hari ini, maka kerusi parlimen Indera Mahkota ini secara automatik telah berpindah kepada kerajaan, bukan lagi kerusi pembangkang.
"Oleh itu usahlah bermain dengan persepsi dan retorik sendiri untuk membuka ruang kepada musuh menggasak dan merampas semula kerusi ini. Betul, Muafakat Nasional (MN) nampak terlalu kuat. Tapi jangan lupa PAS kini sebahagian daripada kerajaan PN.
"Jangan, dek kerana amarah terhadap senario politik semasa sekarang ini, akhirnya gagal untuk mpertahankan kerusi yang kini juga menjadi milik bersama BERSATU, PAS dan BN (Kerajaan Perikatan Nasional). Maka, buanglah sifat adu domba dan berdengki sesama sendiri. Wujudkan kekuatan, sebab yang akan dapat nikmat ialah rakyat kerana Saifuddin adalah menteri penuh diperingkat pusat," katanya lagi.
Beliau difahamkan berbagai program akan dilaksanakan dibawah Jabatan Komunikasi Komuniti (J-KOM) akan turun kepada rakyat. Bayangkan, jika terus menyebarkan dakyah kononnya mengakak ahli akar umbi sokong calon bebas lawan Saifuddin atas api kemarahan, akhirnya pembangkang yang menang dan siapa yang akan rugi?.
"Kembalilah kepada kenyataan dan hakikat, bahawa Parlimen Indera Mahkota perlukan pemimpin yang diterima di peringkat negeri dan pusat. Barulah, peruntukan dapat disalurkan kepada rakyat dengan lebih berkesan lagi.
"Jika terus wujudkan permusuhan maka akhirnya "yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran" dan "menang sorak kampung tergadai". Apakah ini yang semua pihak mahukan? Maka, fikir-fikirkanlah. Rapatkan ukhwah, eratkan persahabatan demi sebuah perjuangan hakiki," tambah kenyataannya yang dipetik dari laman facebook beliau cmk cucumatkilau #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2020/11/status-quo-parlimen-indera-mahkota.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Parlimen Indera Mahkota Beri Sumbangan Hari Deepavali Kepada Masyarakat Kaum India

Ahli Parlimen Indera Mahkota Beri Sumbangan Hari Deepavali Kepada Masyarakat Kaum India

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 263 hits
KUANTAN Seramai 40 orang warga emas orang kurang upaya dan kumpulan B40 masyarakat kaum India menerima sumbangan daripada Ahli Parlimen Indera Mahkota Datuk Saifuddin Abdulah di sini semalam Majlis penyampaian sumbangan telah diadakan sempe...
Bangga Menang 105 107 Undi Tapi Jangan Lupa Majoriti Mudah 112 Undi

Bangga Menang 105 107 Undi Tapi Jangan Lupa Majoriti Mudah 112 Undi

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 213 hits
Hari ini telah dibuat undi belah bahagian di Dewan Rakyat semasa pembentangan bajet JPM dan Kementerian Kewangan di peringkat Jawatankuasa 2 Tahniah kepada Gomen Tebuk Atap yang KHIANAT kerana masih boleh survived the ordeal 3 Masa undi bag...
Jokowi Protokol Kesehatan Jangan Sekadar Imbauan Tapi Diikuti Pengawasan Aturan

Jokowi Protokol Kesehatan Jangan Sekadar Imbauan Tapi Diikuti Pengawasan Aturan

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 171 hits
Saya ingin tegaskan bahwa keselamatan rakyat adalah hukum tertinggi Pada masa pandemi ini telah kita putuskan pembatasan pembatasan sosial termasuk di dalamnya adalah pembubaran kerumunan jelas dia
Jangan Malu Arrahnu Emas Tapi Malulah Pinjam Duit Orang

Jangan Malu Arrahnu Emas Tapi Malulah Pinjam Duit Orang

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 213 hits
ada orang malu nak masuk arrahnu aka pajak gadai tapi tak malu pula bila nk pinjam duit orang mindset macam ni perlu dibuang jauh2 buat apa nak malu nak pergi gadai barang kemas sendiri ingat ni orang yang ada emas sudah tentu dia ada DUIT ...
Arak Bukan Kebudayaan Masyarakat Nak Minum Tak Apa Tapi Jangan Bawa Kerosakan Kepada Orang Lain

Arak Bukan Kebudayaan Masyarakat Nak Minum Tak Apa Tapi Jangan Bawa Kerosakan Kepada Orang Lain

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 263 hits
Saya dijemput oleh Pemuda PAS Perak untuk forum mengenai arak malam Sabtu ini secara online Pandangan saya mengenai arak adalah sebegini Ada sekali Januari tahun Ini Saya melawat rakan Saya yang Baru dikurniai seorang cahaya Mata di sebuah ...
Bila Dengar Cakap Anwar Di Parlimen Meleleh Air Mata Tapi Hakikat Semuanya Kencing

Bila Dengar Cakap Anwar Di Parlimen Meleleh Air Mata Tapi Hakikat Semuanya Kencing

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 342 hits
Cakap lain buat lain Semuanya nak beli hati rakyat Rakyat bodoh kalau masih percaya Apa dia buat 22 bulan semasa PH memerintah Sibuk nak ganti Mahathir sehingga orang tua tu bosan dan tension boleh buat keputusan bodoh letak jawatan Untuk d...
Pru 15 Bn Hanya Mampu Menang Di 30 165 Parlimen Semenanjung Tanah Melayu

Pru 15 Bn Hanya Mampu Menang Di 30 165 Parlimen Semenanjung Tanah Melayu

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 408 hits
A LATAR BELAKANG1 PRU 14 lalu BN hanya mampu menang 79 222 kerusi sahaja 49 165 kerusi di Semenanjung Tanah Melayu 19 31 di Sarawak dan 11 26 di Sabah Labuan 2 MN telah dipiagamkan di antara UMNO dan PAS tetapi hingga kini belum didaftarkan...
Dewan Rakyat Kecoh Jeffrey Kitingan Tidak Kuarantin 14 Hari Tapi Hadir Sidang Parlimen

Dewan Rakyat Kecoh Jeffrey Kitingan Tidak Kuarantin 14 Hari Tapi Hadir Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 168 hits
Ahli Parlimen Keningau Jeffrey Kitingan didakwa hadir ke sidang Dewan Rakyat hari ini tanpa melengkapkan tempoh kuarantin 14 hari selepas tiba dari Sabah Perkara itu didedahkan oleh Ahli Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil selepas pejabat k...
Dr Kamarul Zaman Yusoff Menang Saman Fitnah Rm8 Juta Saman 5 Lagi Ahli Parlimen Dap

Dr Kamarul Zaman Yusoff Menang Saman Fitnah Rm8 Juta Saman 5 Lagi Ahli Parlimen Dap

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 321 hits
Penganalisis politik Kamarul Zaman Yusoff menang saman terhadap Pegawai Khas Pengerusi DAP Sarawak Abdul Aziz Isa dan individu terbabit diarah membayar ganti rugi RM8 juta atas kenyataan fitnah dibuatnya sebelum ini Kamarul dalam kenyataan ...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega