Jangan Hipokrit Umno Juga Jalin Kerjasama Dengan Pembangkang Di Perak Nazri


agendadaily.com
Ahli Parlimen Padang Rengas, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz mengingatkan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi jangan jadi hipokrit.

Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dibidas supaya tidak menjadi hipokrit walhal tertubuhnya kerajaan Perak yang diterajui UMNO kini adalah hasil persefahaman yang beliau juga terlibat dalam rundingan dengan parti pembangkang termasuk DAP, kata seorang pemimpin senior parti.

Ahli Parlimen Padang Rengas, Datuk Seri Nazri Aziz berkata cadangan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam adalah langkah sama yang berlaku di Perak sebelum ini apabila calon Menteri Besar UMNO juga mendapat sokongan dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) daripada parti pembangkang yang lain, cuma kali ini senarionya melibatkan kerjasama di peringkat kerajaan pusat.

“Saya ingin mengulas berdasarkan pengalaman dalam pembentukan kerajaan negeri Perak dimana MB Perak, Saarani (Datuk Saarani Mohamad) telah mendapat sokongan penuh dari DAP dalam undi percaya kepada MB. Maknanya semasa pengundian, Saarani mendapat sokongan ADUN pembangkang sepenuhnya untuk menjadi MB,” kata Nazri kepada Agenda Daily.

Malah, Nazri berkata ADUN pembangkang juga diberikan peruntukan yang sama banyak dan cadangan Muhyiddin juga sama dengan pendekatan yang berlaku di Perak.

“Kita tahu MB Perak telah memberikan peruntukan yang sama banyak kepada DUN pembangkang di negeri, sama dengan DUN Perikatan Nasional (PN),” katanya lagi.

Jelasnya, meskipun persefahaman bipartisan tersebut berjaya dilaksanakan, tiada jawatan diberikan dalam kerajaan negeri diberikan kepada ADUN pembangkang sebagai contoh tiada Exco Kerajaan Negeri Perak dilantik daripada kalangan ADUN pembangkang.

“Tapi kita tidak bersama dengan DAP dalam kerajaan negeri Perak, tidak ada Exco daripada pembangkang melainkan semua Exco daripada ADUN kerajaan sahaja,” katanya.

Nazri berkata tidak ada perbezaan dengan pendekatan yang diumumkan Muhyiddin semalam dengan perkara yang berlaku di Perak.

“Tidak ada perbezaan apa yang nak dilakukan di peringkat pusat,” ujarnya lagi.

Nazri juga membidas Zahid dan pemimpin UMNO lain yang mengkritik pengumuman kerajaan PN semalam supaya tidak menjadi hipokrit kerana mereka terlebih dahulu menjalinkan kerjasama dengan blok pembangkang khususnya DAP di Perak bagi memberi laluan kepada Saarani untuk dilantik sebagai MB baharu menggantikan Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu.

“Jadi saya tidak mahu jadi hipokrit, bila UMNO buat boleh pula di Perak tapi bila Perdana Menteri cuba buat kita cakap tidak boleh pula. Tidak boleh macam itu kerana UMNO sudah buat di Perak tapi sekarang jika berlaku di pusat kata tidak boleh pula.

“Bagaimanapun, asasnya DAP tidak duduk dalam kerajaan pusat… Sama seperti keadaan di Perak sebelum ini,” tegas belia.

Beliau turut mengingatkan persetujuan bagi membentuk kerjasama dengan parti pembangkang di Perak, Zahid turut terlibat dalam perancangan tersebut dan jangan buat-buat lupa berhubung mesyuarat yang berlangsung untuk memuktamadkan persetujuan bekerjasama dengan parti pembangkang ketika itu.

“Zahid juga hadir dalam mesyuarat ketua-ketua bahagian dalam mesyuarat jawatankuasa perhubungan negeri yang bersetuju dengan langkah itu… saya sendiri turut terlibat dalam mesyuarat tersebut dan boleh sahkan Zahid juga terlibat,” katanya lagi.

Mengulas lanjut berhubung pengumuman Muhyiddin semalam, Nazri menyifatkan ia adalah cadangan yang dibuat secara terbuka dan berbeza dengan rundingan yang berlangsung secara senyap-senyap antara UMNO dengan parti pembangkang di Perak.

“Banyak orang tidak tahu apa yang kita lakukan di Perak kerana kita menawarkan secara senyap-senyap, namun kalau ada tahu pun mereka sudah lupa kerana kerajaan sudah berjalan dengan baik di Perak ketika ini,” katanya lagi.

Semalam, Muhyiddin menyenaraikan tujuh perkara dalam cadangannya kepada parti-parti pembangkang bagi mengelakkan kejatuhan kerajaan yang menurut beliau boleh mencetuskan risiko kekosongan kuasa ketika negara sedang berdepan pandemik Covid-19.

Antara lain, beliau berjanji untuk menyalurkan peruntukan dana yang sama rata kepada semua ahli Parlimen, menggubal undang-undang anti lompat parti, menghadkan penggal jawatan perdana menteri, dan memastikan perwakilan Ahli Parlimen yang seimbang sama ada daripada kerajaan dan pembangkang dalam Jawatankuasa Khas Pilihan Parlimen.

Muhyiddin juga turut berjanji untuk melaksanakan Undi 18 bagi membolehkan mereka yang berusia 18 tahun ke atas mengundi pada pilihan raya akan datang


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/08/jangan-hipokrit-umno-juga-jalin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tawaran Kerjasama Muhyiddin Kepada Pembangkang Hipokrit Tak Ikhlas Kata Aktivis Dan Warganet

Tawaran Kerjasama Muhyiddin Kepada Pembangkang Hipokrit Tak Ikhlas Kata Aktivis Dan Warganet

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 261 hits
Warganet mahu Muhyiddin Yassin meletakkan jawatan segera kerana mengakui sudah hilang majoriti PETALING JAYA Kalangan aktivis dan warganet membidas tindakan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menawarkan pelbagai insentif kepada pembangkang ba...
Tolak Muhyiddin Selepas 14 Mp Umno 105 Ahli Parlimen Pembangkang Pula Utus Surat Ke Istana

Tolak Muhyiddin Selepas 14 Mp Umno 105 Ahli Parlimen Pembangkang Pula Utus Surat Ke Istana

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 288 hits
August 10 2021 Selepas Umno mendedahkan 13 surat membabitkan ahli parlimen parti itu menarik sokongan terhadap Muhyiddin Yassin sumber dalaman blok pembangkang berkata bahawa pembangkang pula telah mengutuskan surat kepada Yang di Pertuan A...
Umno Sedia Kerjasama Dengan Mana Mana Parti Asyraf Wajdi

Umno Sedia Kerjasama Dengan Mana Mana Parti Asyraf Wajdi

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 216 hits
By August 12 2021 Ketua Pemuda UMNO Datuk Asyraf WajdiUMNO mengambil pendirian bersikap terbuka untuk menjalinkan kerjasama dengan mana mana parti membentuk kerajaan sekiranya kerajaan Perikatan Nasional tumbang Malah Ketua Pemuda UMNO Datu...
Umno Kembali Berkuasa Pua Salahkan Pembangkang

Umno Kembali Berkuasa Pua Salahkan Pembangkang

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 271 hits
malaysiakini comDiterbitkan 20 Aug 2021 7 47 pmDikemaskini 7 50 pmPengumuman bahawa Naib Presiden Umno Ismail Sabri Yaakob dilantik sebagai perdana menteri kesembilan mendapat reaksi berbeza di kalangan dari ahli politik pembangkang Paling ...
Report Nazri Aziz Calls Najib Umno Mps Who Withdrew Support For Pn Bloody Liars

Report Nazri Aziz Calls Najib Umno Mps Who Withdrew Support For Pn Bloody Liars

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 251 hits
Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz speaks during a press conference at the Putra World Trade Centre Kuala Lumpur January 12 2021 Picture by Hari AnggaraKUALA LUMPUR Aug 8 Datuk Seri Najib Razak and the other Umno lawmakers openly rejecting...
Nazri Shahidan Tak Mahu Layan Surat Umno Tuntut Pendirian

Nazri Shahidan Tak Mahu Layan Surat Umno Tuntut Pendirian

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 170 hits
agendadaily com6 8 2021Dua pemimpin senior UMNO Datuk Seri Shahidan Kassim dan Datuk Seri Nazri Aziz tidak mahu melayan surat diberikan Setiausaha Agung Datuk Seri Ahmad Maslan Dua pemimpin senior UMNO Datuk Seri Nazri Aziz dan Datuk Seri S...
Pn Dah Tumbang Sir Azri Ingatkan Ahli Umno Jangan Biarkan Ph Kembali Mentadbir Negara

Pn Dah Tumbang Sir Azri Ingatkan Ahli Umno Jangan Biarkan Ph Kembali Mentadbir Negara

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 256 hits
KUALA LUMPUR Setelah tumbangnya kerajaan Perikatan Nasional semalam Exco Pergerakan Pemuda UMNO Wan Muhammad Azri Wan Deris mengingatkan ahli partinya agar jangan biarkan gabungan Pakatan Harapan mengambil alih semula kerajaan Sebaliknya di...
Blok Pembangkang Jangan Berbalah Siapa Calon Pm Yang Penting Jatuhkan Mahiaddin Dahulu

Blok Pembangkang Jangan Berbalah Siapa Calon Pm Yang Penting Jatuhkan Mahiaddin Dahulu

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 135 hits
Menjelang usul percaya yang akan dibentangkan pada sidang Parlimen September depan di mana sokongan terhadap Mahiaddin Md Yasin kini merosot hari demi hari sebenarnya kini sudah pun tiada majoriti lagi ramai yang mula cenderung menimbulkan ...
Mesyuarat Mkt Umno Jangan Rakam Dan Sebar

Mesyuarat Mkt Umno Jangan Rakam Dan Sebar

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 154 hits
Mesyuarat MKT UMNO jangan rakam dan sebar Majlis Kerja Tertinggi Umno akan mengadakan mesyuarat khas maya petang esok susulan politik terkini yang dikatakan sangat penting Pimpinan parti Melayu itu juga mengambil langkah awal bagi mengelakk...
Bank Negara Seeks To Overturn Unfair Dismissal Ruling

Biodata Lee Chong Wei Pemain Badminton No 1 Dunia

No Pc Needed Blend Work And Play Effortlessly With This New Lg Myview Monitor

Woorarra House By Rptecture Architects In The Yarra Valley Australia

Maldini Sidney Goyang Kanan Kiri Chord

Tular Kejadian Kepala Air Di Lata Iskandar Lata Kinjang

Dah Tengok Shaitaan Lakonan Ajay Devgan Di Netflix

The Knox Journals Tired Of Prying Eyes On Your Personal Information Here S How To Stop It



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


7 Jam Tak Ada Elektrik

Bagaimana Saya Mula Berniaga Selepas Berhenti Kerja

Makan Makan Dengan Chef S Extravaganza Dinner Buffet Renaissance Johor Bahru

Tips Jantung Pisang Tidak Lebam

Bantu Kesan 3 Remaja Perempuan Hilang Sejak Jumaat

Questions About Pn S Value Proposition After By Election Loss