Jangan Hanya Obses Pam Susu Sampai Berlebihan Tak Terguna Faham Dulu Konsep Stok Susu Ibu


Ibu yang menyusukan bayi, tentu mahu memberikan susu ibu secara eksklusif selama 6 bulan pertama dan diteruskan dengan makanan pelengkap sehingga dua tahun. Justeru, ramai yang teruja untuk mengepam susu/ memerah untuk menyediakan stok susu bagi bayi mereka.

Perkara ini amat baik tetapi adalah stok susu tersebut tidak dibazirkan? Bagi ibu yang berniat untuk menjadi ibu susuan, maka stok susu yang banyak memang tidak akan membazir kerana setiap titisan emas itu akan diminum oleh anak-anak susuan.
Namun, bagaimana bagi ibu-ibu yang hanya memerah untuk melihat stok yang banyak hingga berlebihan tetapi tidak digunakan kerana tiada keperluan dan suami pula tidak membenarkan mereka mengambil anak susuan. Ia sudah tentu dibazirkan.
Kaunselor Laktasi Puan Noorfazila Binti Abdul Rahman mengupas mengenai isu ini.
APA TUJUAN SEBENAR KITA SIMPAN SUSU PERAHAN? Kalau anda berniat kumpul stok beku banyak-banyak sebab nak jadi ibu susuan saya sokong 100% tapi kalau anda cukup kumpul banyak-banyak niat untuk stok anak sahaja, saya langsung tak setuju sebab baby bawah 6 bulan sepatutnya dibekalkan yg fresh lebih byk dr yg frozen! Lagi pun tempoh hayat susu paling lama digalakkan hanya 6 bulan (dalam deep freezer)
Susu ibu antara sumber bekalan antibodi anak kerana bawah 6 bulan badan anak masih “tak pandai” untuk bina antibodi sendiri jadi mereka perlukan lebih banyak susu fresh dr pada susu ibu perahan yang dibekukan (frozen). Jika mampu bekalkan yang fresh itu lebih baik.
 
SUSU IBU PERAHAN LEBIH BAIK DARIPADA SUSU FORMULA Susu ibu perahan yang dibekukan kualitinya memanglah jauh lebih baik daripada susu formula tetapi susu fresh/chilled jauh lebih berkhasiat dan berkualiti berbanding susu ibu yang frozen. Ini kerana peratus kandungan protien, nutrisi dan antibodi semakin berkurangan bila disimpan terlalu lama dan mengalami perubahan suhu dan bentuk fizikal.
Untuk berjaya dalam penyusuan selain merancang kehamilan seterusnya, paling penting adalah komitmen yang mampu ibu berikan setelah kembali bekerja. Ini kerana waktu siang anak langsung tak bersama ibu jadi ibu gantikan rangsangan pada badan menggunakan pam susu supaya badan terus dapat signal permintaan untuk hasilkan susu.
 
JANGAN HANYA TERIKUT-IKUT Berbanding waktu pantang anak sentiasa bersama kita, jadi permintaan kepada badan untuk menghasilkan susu boleh diwujudkan oleh anak sendiri. Jika mahu kumpul stok untuk kembali bekerja cukuplah perah 1 atau 2 sesi sahaja (sebelum subuh / sebelum tidur). Tak perlu pun berpuluh oz sehari.
Dapat kumpul sikit-sikit pun dah ok..sehari 2oz purata sebulan dh dpt 60oz 2 bulan cuti dah dapat 120oz. Ini sudah lebih dari cukup sebab puan-puan hanya guna stok tersebut sebagai back up sahaja..
Ramai ibu hari ini dalam keadaan keliru. Mereka tak faham kenapa perlu buat macam ni kenapa perlu buat macam tu..Ramai yang terikut-ikut orang hingga 1 tahap mereka sendiri tak tau kenapa mereka kumpul stok terlalu banyak sedangkan suami sendiri ada yang tak izinkan cari anak susuan dan akhirnya berlaku pembaziran.
FAHAMI CABARAN PENYUSUAN ANDA SENDIRI Dalam menyusukan anak, kita sendiri perlu lakar perjalanan dan kisah kita. Jika kita sendiri memang sentiasa denagn anak (sebagai surirumah) atau bekerja tetapi tiada keperluan untuk meninggalkan anak maka tidak perlulah ikut orang yang kumpul stok terlalu banyak kecuali jika memang ada niat untuk menjadi ibu susuan..
Tapi jika anda ibu yang terpaksa tinggalkan anak dikampung dan hanya jumpa anak seminggu atau sebulan sekali tidak salah untuk mengumpul stok susu ibu perahan bagi keperluan anak sepanjang ketiadaan anda nanti. Atau kerja anda memang memerlukan sentiasa kerja luar dan outstation berhari-hari pada setiap minggu, maka bolehlah kumpul stok lebih untuk keperluan anak sepanjang ketiadaan anda.
 
PERBAHARUI NIAT Sedarlah  ibu semua, perbaharuilah niat kita menyusukan anak kerana apa? Adakah kerana mahu jalankan perintah Allah swt atau kerana mahu tunjuk kita hebat kerana berjaya menyusukan anak. Hakikatnya kita bukan menyusu sebab nak lawan siapa hebat siapa tidak tapi kita menyusu kerana perintah Allah. Kerana mahu anak nikmati kasih sayang dan supaya mereka dekat dengan kita. Moga kita sama-sama istiqamah menunaikan amanah ini dgn sebaiknya. in sya Allah..
Sedarlah semua kejayaan dalam penyusuan bukan diukur dari berapa banyak susu yang kita mampu hasilkan tapi berapa lama kita mampu bertahan! Tak perlu banyak kuantitinya tapi yang penting ia cukup untuk keperluan anak! TERUSKAN PERJUANGAN
Sumber: Puan Noorfazila Binti Abdul Rahman

Followers Pa&Ma yang nak dapatkan barangan penjagaan diri dengan harga murah boleh klik ini https://invol.co/cl2s0ia
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Jangan Hanya Obses Pam Susu Sampai Berlebihan & Tak Terguna. Faham Dulu Konsep Stok Susu Ibu appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/jangan-hanya-obses-pam-susu-sampai-berlebihan-tak-terguna-faham-dulu-konsep-stok-susu-ibu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Ibu Ibu Mesti Faham Bawa Anak Kecil Ke Tempat Latihan Kaka Azraf Tak Ambil Peduli Kritikan Netizen

Hiburan Ibu Ibu Mesti Faham Bawa Anak Kecil Ke Tempat Latihan Kaka Azraf Tak Ambil Peduli Kritikan Netizen

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 482 hits
Penyanyi dan juga pelakon Kaka Azraf memberitahu dia tidak mempunyai pilihan lain selain membawa si ciliknya bersama sama untuk menjalani latihan sempena Anugerah Juara Lagu yang akan berlangsung tidak lama lagi Sumber Instagram Kaka Azraff...
Anak Meronta Geli Pijak Tanah Rumput Ibu Ini Kongsi Jangan Cepat Sangat Pakaikan Kasut Pada Anak

Anak Meronta Geli Pijak Tanah Rumput Ibu Ini Kongsi Jangan Cepat Sangat Pakaikan Kasut Pada Anak

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 298 hits
Ala comelnya kasut baby ni dah borong banyak kasut untuk baby Hari hari nak pakaikan dia kasut walaupun dalam rumah sebab comel Opss tunggu dulu mama sebelum mama borong kasut banyak banyak mama baca dulu perkongsian ini ya Tak salah kalau ...
Wahai Ibu Jangan Lupa Jaga Diet Anda Dengan Pengambilan Makanan Sihat Ketika Hamil

Wahai Ibu Jangan Lupa Jaga Diet Anda Dengan Pengambilan Makanan Sihat Ketika Hamil

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 153 hits
Ibu anda jaga tak pengambilan makanan ketika hamil Tentu banyak pesanan berkaitan pemakanan telah anda dengar Ada yang biasa biasa seperti pengambilan air soya agar kulit bayi putih gebu Ada juga yang pelik seperti larangan memakan ulam ula...
Dilarang Membuat Sabun Dari Susu Badan Susu Ibu Adalah Suci Pesan Untuk Ibu Menyusu Mufti

Dilarang Membuat Sabun Dari Susu Badan Susu Ibu Adalah Suci Pesan Untuk Ibu Menyusu Mufti

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 165 hits
Membuat sabun dari lebihan susu badan sangat popular dalam kalangan ibu menyusu Namun apakah hukumnya membuat sabun dari lebihan susu badan untuk kegunaan sendiri Ikuti perkongsian daripada laman rasmi Assalamualaikum w b t Saya ingin berta...
Ubat Yang Ibu Makan Boleh Terlepas Ke Dalam Susu Badan Awas Tau

Ubat Yang Ibu Makan Boleh Terlepas Ke Dalam Susu Badan Awas Tau

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 210 hits
Breastfeeding mommy semestinya akan rasa lega bila mengetahui bahawa susu ibu mempunyai kandungan nutrisi lengkap yang mampu menguatkan imuniti bayi especially bayi baru lahir That s why lah Kementerian Kesihatan Malaysia pun suggest mak ma...
Mama Tak Larat Dah Apa Nak Jadi Jadilah Ibu Jangan Sampai Burnout Rehatlah

Mama Tak Larat Dah Apa Nak Jadi Jadilah Ibu Jangan Sampai Burnout Rehatlah

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 658 hits
Lama terperap di rumah lebih lebih lagi ketika menghadapi PKP yang tidak nampak menghujungnya teruslah bertahan agar diri terus kuat untuk menguruskan diri dan keluarga Tidak dinafikan stress dan tekanan yang melampau saban hari terutama da...
Kepada Bakal Ibu Baru Maryam Ini Pesan Mawar Jangan Panggil Mummy Atau Mama

Kepada Bakal Ibu Baru Maryam Ini Pesan Mawar Jangan Panggil Mummy Atau Mama

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 181 hits
Baru baru ini bekas isteri kepada pelakon dan pengacara Fizo Omar iaitu usahawan tudung Mawar Abdul Karim telah memuat naik satu status di Insta Story miliknya dan telah menarik perhatian Menerusi ruangan Ask Me Question Mawar menerima pert...
Saya Dah Beri Amaran Jangan Kahwin Lagi Isteri Serbu Majlis Ibu Mertua Siap Tampar Muka Anaknya

Saya Dah Beri Amaran Jangan Kahwin Lagi Isteri Serbu Majlis Ibu Mertua Siap Tampar Muka Anaknya

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 266 hits
The ReporterMajlis perkahwinan seorang anggota polis di Chai Nat Thailand berakhir dengan rasa malu setelah isterinya yang berpakaian serba hitam datang menyerbu dan menunjukkan sijil perkahwinan mereka untuk membuktikan pengantin lelaki it...
Kepala Bayi Panas Ini 7 Tanda Bahaya Ibu Ayah Perlu Waspada Amp Jangan Berlengah

Kepala Bayi Panas Ini 7 Tanda Bahaya Ibu Ayah Perlu Waspada Amp Jangan Berlengah

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 248 hits
Sekiranya anda mendapati kepala bayi panas ia tidak semestinya si manja sedang demam Hal ini kerana tubuhnya sedang bertindak balas dengan suhu persekitaran dan beberapa hal lain yang tidak berbahaya Bagi memastikan adakah bayi anda demam a...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024