Jangan Fikir Sedap Tidur Je Bangun Sekali Dengan Isteri Untuk Susukan Anak


Menyusukan anak bukanlah tugas mudah. Ibu akan mengalami letih badan serta gangguan emosi. Perlu sentiasa diberikan sokongan dan perhatian dari suami. Jika isteri mengalami kemurungan kerana tidak cukup rehat, ia memungkinkan kepada terjadinya masalah yang lebih serius.
Artikel Menarik: [Biasalah Lapar Selepas Menyusukan Anak. Tapi Ada Caranya Untuk Mama Kawal Berat Badan]
Sebagai suami yang prihatin dan bertanggung jawab, terdapat beberapa perkara yang boleh dilakukan untuk meringankan beban isteri. Sudah tentu suami tidak dapat bertukar tempat dengan isteri untuk menyusukan anak, tetapi ada perkara lain yang boleh dibuat sebagai inisiatif bagi membantu si isteri yang keletihan.
BELAJAR DAN CARI MAKLUMAT
Tidak perlu tunggu isteri melahirkan, suami boleh mengikut isteri ke kelas penyusuan. Jika tidak sempat meluangkan masa untuk ke kelas, suami boleh mengikuti grup penyusuan di laman sosial. Banyakkan pembacaan dan usah segan untuk bertanya kepada rakan-rakan yang mempunyai pengalaman.
Dengan mengumpul maklumat dan pengetahuan tentang penyusuan, suami akan lebih berpengetahuan dan tidak kekok untuk membantu isteri apabila tiba waktu mereka menyusukan bayi.
DAPATKAN SUPLEMEN TAMBAHAN
Sesetengah ibu menyusu mungkin berhadapan dengan masalah susu kurang. Anda boleh belikan mereka suplemen tambahan atau makanan penambah susu yang ada di pasaran. Selain membeli yang sedia ada, anda boleh buat sendiri untuk mereka. Antaranya adalah susu kurma bercampur badam atau minuman herba longan kering dan kurma merah. Tidak susah pun untuk menyediakannya, anda boleh dapatkan resipinya dari internet sahaja.
BELIKAN ALATAN PENYUSUAN
Selain membuat persediaan mental, anda harus mempunyai pengetahuan tentang proses penyusuan. Bukan sahaja ketika bayi menyusu dari badan bahkan proses mengepam susu. Untuk memudahkan isteri membuat bekalan susu untuk si kecil, anda perlu tahu jenis alatan yang diperlukan. Selain mesin pam, dapatkan juga maklumat tentang alatan lain seperti beg penyejuk, pek atau blok ais, botol susu, pek susu, dan banyak lagi.
Aksesori dan alatan untuk membuat stok susu tidak murah, jadi sebaiknya suami harus membuat tinjauan terlebih dahulu tentang jenis dan jenama mesin pam yang mahu anda belikan untuk si isteri. Ketahui fungsinya serta cara penggunaan agar anda tidak terkial-kial apabila isteri meminta pertolongan anda.
JAGA EMOSI DAN PERASAAN ISTERI
Ini yang paling utama. Bagi menunjukkan sokongan anda terhadap mereka, pastikan kehadiran anda ketika isteri sedang menyusukan anak. Jika isteri bangun tengah malam untuk mengepam, sebaiknya anda berjagalah bersama dia. Sementara menunggu, anda boleh bersembang dengannya. Lebih baik lagi jika anda dapat menghulurkan bantuan untuk mengurut bahu dan belakang badan isteri ketika mereka sedang menyusukan atau mengepam susu.
Artikel Menarik: [Ibu Makan Pelbagai Makanan Sewaktu Susukan Anak Bantu Anak Menjadi Seorang ‘Pemakan’]

Buat para suami yang menemani isteri untuk anak sulung, anda harus sama-sama menyelami perasaannya. Inilah pengalama pertama payudara isteri membengkak, putingnya melecet ataupun masalah susu tidak mahu keluar. Jika anda tidak mampu membantu, sekurang-kurangnya berusahalah untuk mencari pakar yang dapat menyelesaikan masalah ini. Sebagai contoh, isteri mengalami bengkak susu. Anda boleh dapatkan pandangan dari doktor atau cari tukang urut berpengalaman untuk membantu isteri.
BERIKAN BAYI SUSU PERAHAN
Tugas utama suami adalah untuk memperkenalkan susu perahan kepada bayi. Kebanyakan bayi akan menolak jika ibunya sendiri yang menyuakan susu perahan dalam botol. Jika ayah yang memberi susu dalam botol, bayi akan lebih terbuka untuk meminumnya. Selain iu, suami juga boleh belajar cara-cara penyimpanan susu perahan atau mencuci peralatan mengepam.
URUSKAN ANAK
Dalam tempoh berpantang, ibu memerlukan rehat yang secukupnya. Emosi mereka juga mudah terganggu kerana masih tidak sembuh sepenuhnya. Sebagai seorang suami yang peka dengan keadaan isteri, anda boleh membantu untuk menguruskan anak seperti memandikan dan memberi mereka makan. Sekiranya anda mempunyai anak-anak lain selain bayi yang baharu lahir, adalah lebih baik anda uruskan mereka tanpa mengganggu si isteri.
Untuk memudahkan kerja anda, bawalah ibu atau mertua untuk membantu. Anda boleh uruskan anak-anak yang lain dan mereka boleh menolong anda untuk menjaga isteri dan bayi. Jika berkemampuan, anda digalakkan untuk mengupah pengamal perbidanan Melayu yang bertauliah untuk menguruskan isteri anda. Ini lebih baik kerana mereka juga boleh mengurut dan menjalankan rawatan pantang yang lain ke atas isteri anda.
Artikel Menarik: [Bayi Lebih Suka Tengok Individu Cantik. Individu Yang Cantik Dapat Bantu Bayi Kenal Dunia Sosial]
RAJINKAN DIRI BUAT KERJA RUMAH
Ibu menyusu biasanya mudah letih dan tidak sempat menguruskan hal lain. Sebagai suami, jangalan pula anda marahkan mereka. Ringankan bebanan mereka dengan sama-sama membantu buat kerja rumah. Apa yang boleh anda bantu, buatlah.
Tidak perlu sempurna, tetapi sekurang-kurangnya dengan membantu sedikit sebanyak dapat mengurangkan kerja si isteri. Apabila isteri berada dalam keadaan yang baik, dia pasti lebih produktif dan positif untuk menguruskan hal rumah tangga.
The post Jangan Fikir Sedap Tidur Je, Bangun Sekali Dengan Isteri Untuk Susukan Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-fikir-sedap-tidur-je-bangun-sekali-dengan-isteri-untuk-susukan-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Anggap Diri Useless Jika Tak Mampu Susukan Anak Anda Tetap Ibu Terhebat

Jangan Anggap Diri Useless Jika Tak Mampu Susukan Anak Anda Tetap Ibu Terhebat

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 277 hits
Hampir semua wanita menyimpan hasrat untuk memberikan susu ibu secara eksklusif kepada si kecil sehingga usia enam bulan dan meneruskannya sehingga dua tahun Dalam melengkapkan misi ini tentunya banyak cabaran yang perlu dihadapi Setiap cab...
Nak Menjadi Lelaki Berjaya Jangan Kedekut Dengan Anak Isteri

Nak Menjadi Lelaki Berjaya Jangan Kedekut Dengan Anak Isteri

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 802 hits
Lelaki kalau nak berjaya tak boleh kedekut dengan orang sekeliling Terutamanya dengan anak bini sendiri Apa yang Tuhan bagi tu bukan milik kita 100 Dalam tu ada milik orang miskin sanak saudara dan mungkin juga hakmilik anak yatim Tak musta...
Puding Labu Terlajak Sedap Untuk Anak 2 Bahan Saja Dah Boleh Sediakan

Puding Labu Terlajak Sedap Untuk Anak 2 Bahan Saja Dah Boleh Sediakan

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 385 hits
Labu sememangnya makanan yang cukup berkhasiat malah baik untuk anak anak kita Anak pun suka kerana strukturnya yang lembut dan manis serta berlemak Selain jadikan kudapan ibu boleh juga variasikan resipi dengan menghidangkan resipi Puding ...
Ikutkan Hati Nak Tidur Sedap Waktu Pregnant Bayi Boleh Maut Secara Mengejut

Ikutkan Hati Nak Tidur Sedap Waktu Pregnant Bayi Boleh Maut Secara Mengejut

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 366 hits
Bukan mudah untuk lelapkan mata rasa tak selesa Suami di sebalah kemain sedap tidur siap pakej berdengkur Sakit pula hati kan Tetapi begitulah lumrahnya ibu mengandung kesukaran tidur pada penghujung kehamilan itu adalah sesuatu yang normal...
Bubur Ayam Sempoi Sedap Sampai Anak Suka Makan

Bubur Ayam Sempoi Sedap Sampai Anak Suka Makan

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 779 hits
Bagi korang yang ingin masak bubur nasi untuk anak anak boleh cuba masak bubur nasi macam ni Rasanya sedap dan anak anak mesti suka Bubur nasi ini mempunyai bahan tumisan dan inilah yang menjadikan bubur nasi lebih sedap Jom try buat BUBUR ...
Senangnya Nak Sediakan Puding Roti Anak Ni 3 Bahan Je Dah Boleh Masak Sedap

Senangnya Nak Sediakan Puding Roti Anak Ni 3 Bahan Je Dah Boleh Masak Sedap

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 340 hits
Tidak dinafikan ada diantara anak anak kita cukup sukakan kuih muih yang manis Apa lagi kek yang beraneka rasa dan rupa Semua ini buat anak tertarik untuk makan Pun begitu sebagai ibu sebaiknya cubanya mengawal kandungan gula yang terdapat ...
Nugget Jejari Tauhu Sedap Ni Untuk Bekal Anak Esok

Nugget Jejari Tauhu Sedap Ni Untuk Bekal Anak Esok

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 422 hits
Tauhu yang diperbuat dari kacang soya ini memang kaya dengan protein bukan hanya enak dijadikan campuran dalam masakan tetapi ia juga sedap sebagai kudapan sihat atau dijadikan menu untuk bekal anak ke sekolah Hari ini RASA kongsikan dua re...
Saya Ingat Anak Dah Tiada Ibu Terkejut Dakwa Anak Tercekik Mainan Kecil Waktu Tidur

Saya Ingat Anak Dah Tiada Ibu Terkejut Dakwa Anak Tercekik Mainan Kecil Waktu Tidur

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 273 hits
Seorang ibu yang sedang meletakkan anak kecilnya tidur terkejut mendengar bunyi seakan akan sedang berkumur yang pelik Dia merasakan ada yang tidak kena dengan anaknya itu Dia terus melihat ke dalam mulut anaknya dan ternampak satu mainan k...
Kalau Nampak Bayi Bangun Tidur Bermain Dengan Jari Membebel Sendiri Usah Ganggu

Kalau Nampak Bayi Bangun Tidur Bermain Dengan Jari Membebel Sendiri Usah Ganggu

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 222 hits
Fasa keresahan pemisahan adalah perkembangan normal dan mesti di lalui semua bayi Ia berlaku seawal usia 6 bulan hingga sekitar 20 bulan dan menyaksikan bayi menjadi lebih 3C Crying Cranky Clingy Berikut adalah tip yang boleh mengurangkan s...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau