Jangan Abaikan Ba Haya Bila Anda Selalu Sa Kit Perut Sebelah Kiri Rileks Media


Sa kit pada bahagian bawah kiri perut merupakan sa kit yang dihadapi oleh ramai orang pada hari ini terutamanya wanita. Rasa sa kit pada bahagian perut seringkali membuat wanita takut.
Meskipun kebanyakan rasa sa kit pada perut biasanya adalah rasa sa kit biasa,namun rasa sa kit di perut juga boleh menjadi salah satu gejala penya kit yang serius, terutamanya rasa sa kit perut sebelah kiri. Wanita memiliki organ yang berbeza dengan lelaki,terutamanya jika sa kit terjadi pada perut sebelah kiri. Pada bahagian perut sebelah kiri wanita terdapat beberapa organ yang hanya dimiliki oleh wanita seperti ova rium, tiub fallopio dan juga rahim.
Jenis Sa kit Perut Sebelah Kiri Secara ringkas dan umumnya punca yang menyebabkan sa kit pada bahagian ‘left lower quadrant pain’ iaitu sa kit pada bahagian kiri bawah perut adalah seperti berikut:
1. Iritasi Usus
Jika anda mengalami gejala-gejala seperti sembelit yang di selang-seli oleh cirit birit, ‘cramping pain’, tetapi sakitnya yang minima dan juga tidak demam, besar berkemungkinan anda menghi dap iritasi usus. Mungkin sebab ini ada yang merasa sa kit perut sebelah kiri.
2. ‘Diverticulitis’
‘Diverticulitis’ atau nama lainnya jangkitan pada poket usus besar merupakan salah satu punca anda sa kit perut sebelah kiri. Ciri-ciri penya kit ini ialah anda akan demam, sembelit , rasa loya seperti hendak muntah, mumtah dan kadangkala terdapat da rah ketika anda membuang air besar.
3. Batu Karang
Sa kit perut sebelah kiri terutamanya bahagian bawah disertai oleh sa kit ketika membuang air kecil adalah kerana terdapat batu karang pada bahagian kiri salur air kencing ureter. Kebiasaannya terdapat darah yang bercampur dengan air kencing dan penya kit ini akan menyebabkan anda demam.
4. Inflamasi Pada Salur Usus Besar Dan Rektum
Penghi dap penya kit ini selalunya akan mengalami demam tetapi suhu demamnya sangat rendah. darah yang terdapat pada najis dan kadangkala anda juga akan kehilangan berat badan. Malah inflamasi pada salur usus besar dan rektum juga akan menyebabkan sa kit perut sebelah kiri.
5. ‘Ectopic Pregnancy’
‘Ectopic pregnancy’ atau kehamilan di luar rahim sememangnya penya kit yang tidak asing daripada wanita. Penya kit ini terjadi kerana kehadiran fetus (bayi) yang membesar di luar rahim yang kebiasaannya berlaku pada tiub fallopio. Antara gejala-gejala penya kit ini adalah da rah haid berhenti mengalir pada waktu yang sepatutnya (missed menstrual period) dan berasa sangat sa kit pada bahagian bawah perut yang berlaku secara tiba-tiba.
6. Inflamasi Pada Pel vik
Inflamasi pada pel vik iaitu tempat pembiakan wanita adalah berpunca daripada penya kit yang tersebar melalui aktiviti se 3ks. Ciri-ciri penya kit ini selain sakit perut sebelah kiri ialah, demam, menggigil,, sakit ketika melakukan hubu ngan se 3ks dan terdapat cecair yang keluar dari va gi na.
7. Fibroid
Fibroid adalah sejenis ketumbuhan yang berasal dari tisu pada rahim dan ia boleh tumbuh sehingga sebesar biji bola tapi ia bukan sejenis kan ser. Apabila ia membesar, fibroid boleh memberikan pelbagai masalah kepada wanita seperti menghimpit pundi kencing, mengalami haid yang banyak, sa kit semasa haid dan sa kit semasa melakukan se 3ks dan sebagainya.
Kesimpulan
Jika sa kit perut sebelah kiri anda tetap tidak mahu hilang walaupun bermacam cara telah dbuat, segeralah dapatkan rawatan daripada doktor anda untuk mengelakkan penya kit anda dari melarat.
Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Sumber: Petua Ibu
Source link
The post Jangan Abaikan Ba haya Bila Anda Selalu Sa kit Perut Sebelah Kiri – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/jangan-abaikan-ba-haya-bila-anda-selalu-sa-kit-perut-sebelah-kiri-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Khasiat Daun Sukun Yang Amat Mujarab Mela Wan Dan Mera Wat 4 Jenis Penya Kit Yang Amat Merba Haya Rileks Media

Khasiat Daun Sukun Yang Amat Mujarab Mela Wan Dan Mera Wat 4 Jenis Penya Kit Yang Amat Merba Haya Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 379 hits
Adakah anda pernah melihat pokok sukun Sukun adalah salah satu jenis buah yang sering dimasak menjadi berbagai macam sajian Salah satu hidangan yang paling popular adalah sukun goreng atau sukun rebus Buah sukun memiliki karakter yang manis...
Wanita Jangan Ambil Mudah Adakah Sah Solat Jika Tersujud Di Atas Telekung Sendiri Rileks Media

Wanita Jangan Ambil Mudah Adakah Sah Solat Jika Tersujud Di Atas Telekung Sendiri Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 355 hits
JOM TONTON VIDEO Assalamualaikum ustaz saya nak kepastian tentang hukum wanita sujud atas kain telekung sendiri Adakh sujud dikira sah Mohon pencerahan dari ustaz JAWAPAN 1 Sujud merupakan salah satu dari rukun solat antara syarat sah sujud...
Jangan Makan Pisang Bersamaan Dengan Bahan Makanan Ini Rileks Media

Jangan Makan Pisang Bersamaan Dengan Bahan Makanan Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 336 hits
Pisang buah yang enak dan hampir semua orang menyukai buah ini Tetapi ada beberapa larangan untuk memakan pisang bersamaan dengan beberapa bahan makanan dibawah ini 1 Semangka Buah semangka termasuk golongan buah dingin cocok untuk dikonsum...
Inilah 5 Sebab Kenapa Pesa Kit Resdung Sukar Untuk Sembuh Rileks Media

Inilah 5 Sebab Kenapa Pesa Kit Resdung Sukar Untuk Sembuh Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 372 hits
Berikut merupakan 5 sebab kenapa pesavkit resdung sukar untuk sembuh dari penyavkit ini yang telah dikongsikan oleh Dr Ezairy M Sallih 5 SEBAB PESA KIT RESDUNG SUSAH SEMBUH Doktor masalah resdung suami saya ni susah sangat nak sembuh Bermac...
Doa Doa Untuk Mengubati Penya Kit Hilang Ingatan Rileks Media

Doa Doa Untuk Mengubati Penya Kit Hilang Ingatan Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 781 hits
Soalan Bolehkah ustaz berikan doa doa untuk mengubati penya kit hilang ingatan Jawapan Alzheimer adalah sejenis penya kit pelupa yang membuatkan seseorang itu tidak dapat memikir atau mengenal sesuatu walaupun identiti sendiri Seseorang yan...
Ibu Jangan Katakan 8 Hal Ini Pada Anakmu Rileks Media

Ibu Jangan Katakan 8 Hal Ini Pada Anakmu Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 302 hits
Thabrani meriwayatkan dari Jabir Bin Samurah bahwa Rasulullah saw bersabda Salah seorang di antara kalian mendidik anaknya itu lebih baik baginya dari pada menyedekahkan setengah sha setiap hari kepada orang orang miskin Sahabat Ummi seoran...
Suka Makan Telur Masin Jangan Terkejut Lepas Baca Ini Rileks Media

Suka Makan Telur Masin Jangan Terkejut Lepas Baca Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 440 hits
Anda Suka Makan Telur Masin Jangan Terkejut Baca Ini Aku tak tau kenapa telur masin bagi aku mesti bulan puasa Sebab mungkin masa kecik kecik tiap kali menjelang puasa je mesti ada stok telur masin kat rumah untuk bersahur Almaklum la benda...
Amalkan Selalu Dalam Kehidupan Harian Insyaallah Rileks Media

Amalkan Selalu Dalam Kehidupan Harian Insyaallah Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 312 hits
Bacaan dalam rumi Alam Nashra Laka adrak Wa Wada n Anka Wiz Rak Allazii Anqada ahrak Wa Rafa N laka ikrak Fa Inna Ma Al Usri Yusr Inna Ma Al Usri Yus R Fa Iz Fara ta Fan ab Wa il Rabbika Far ab Terjemahan Surah Al Insyirah Dengan nama Allah...
Amalkan Makan Pucuk Paku Mampu Cegah Penya Kit Gout Rileks Media

Amalkan Makan Pucuk Paku Mampu Cegah Penya Kit Gout Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 581 hits
Pucuk paku adalah sejenis tumbuhan yang tidak asing lagi dikalangan manusia Sebut saja sayur pucuk paku pasti tahu nak dimasak dengan apa atau rebus saja untuk dijadikan ulam ulaman Terdapat pelbagai jenis resepi masakan yang menggunakan pu...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ