Janda Baik Cameron Highlands Pilihan Percutian Singkat


BH ONLINE
Janda Baik lokasi lokasi tumpuan warga kota mencari pelbagai spesies durian khususnya, Durian King. - Foto NSTP PANDEMIK COVID-19 memberi impak yang sangat terkesan terhadap industri pelancongan di seluruh dunia dan pastinya senario sama melanda Malaysia.
Selepas kerajaan melonggarkan rentas negeri membolehkan industri pelancongan domestik bernafas kembali bernafas walaupun ia bergerak agak perlahan.
Lantas, kerajaan dan pastinya pemain sektor ini masing-masing berusaha untuk menonjolkan kepelbagaian keunikan dan keistimewaan destinasi di setiap negeri bagi memancing kunjungan pelancong tempatan bercuti mengikut cita rasa kegiatan mereka.
Cameron Highlands dan Janda Baik, Bentong, Pahang umpamanya antara destinasi percutian kerap menjadi tumpuan penduduk tempatan untuk mencari kelainan yang terkenal dengan ekopelancongan, selepas kerajaan melonggarkan syarat Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP), sebelum ini.

Janda BAIK destinasi pilihan percutian singkat penduduk tempatan menerokai isi alam. - Foto NSTPNamun, sejak Perintah Kawalan Pergerakan Oemukersyarat (PKPB) yang dikuatkuasakan di Kuala Lumpur, Putrajaya, Selangor dan Sabah sehingga 28 Oktober ini, ia turut memberi impak terhadap jumlah kedatangan pergerakan pelancong domestik.
Berdasarkan laporan, 60 peratus penurunan kedatangan pelancong di Cameron Highlands dan di Janda Baik selepas PKPB.
Tingkatkan semula pelancongan Pahang
Pengarah Pejabat Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia (MOTAC) Pahang, Datuk Idros Yahya, berkata dua destinasi pelancongan berkenaan banyak bergantung kepada pelancong dari Lembah Klang.
Katanya, penutupan pintu sempadan memberi kesan besar yang menyebabkan jumlah kedatangan pelancong mengalami penurunan mendadak hingga menjejaskan sektor pelancongan di Pahang.
"Bagaimanapun, pintu sempadan tidak ditutup secara menyeluruh di Pahang dan pelancong dari utara seperti Perak dan Pantai Timur iaitu Terengganu dan Kelantan serta Johor masih boleh melancong ke negeri ini.
"Kedatangan mereka akan membantu meningkatkan ekonomi setempat dan merancakkan sektor pelancongan di Pahang ketika Lembah Klang dalam pelaksanaan PKPB," katanya.
Sehubungan itu, Idros berkata, pihaknya mengharapkan pelancong luar dari Pahang yang tidak dikenakan pelaksanaan PKPB dan memilih Pahang sebagai destinasi pelancongan mereka.
Pada masa sama, katanya, rakyat Pahang juga digalakkan melancong dan memilih destinasi pelancongan mereka di dalam Pahang.
"Apa yang perlu dilakukan ialah mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan (KKM) dalam usaha menyekat penularan COVID-19," katanya.
Tarikan utama dua destinasi pelancongan
Beliau berkata, di Cameron Highlands, lokasi unik dan mendamaikan, pengunjung berpeluang melalui kawasan perkampungan Orang Asli di Kuala Woh, Kampung Pahang, Ringlet, sebelum sampai ke Tanah Rata dan diakhiri Brinchang.

Pelancongan tempatan gemar mandi-mandi di beberapa air terjun yang ada di Pahang.Tidak mustahil kawasan ini sesak dengan kenderaan berderet menaiki lokasi berkenaan dan dianggap percutian berbaloi apabila dapat meneroka Taman Agroteknologi MARDI, ladang strawberi, ladang teh, pasar Kea Farm dan pasar malam.
Mossy Forest juga menjadi daya tarikan utama bagi mereka yang ingin melihat keindahan alam semula jadi terutama hutan.
Bagi peminat bunga, khususnya wanita boleh melihat, memilih dan membeli bunga ros dan sayur-sayuran segar untuk dibawa pulang.
Tumpuan bercuti pada hujung minggu
Di Janda baik pula, resort atau chalet yang dibina di tepi sungai menjadi pilihan pelancong yang inginkan suasana nyaman dan selesa bagi percutian singkat.
Jika musim durian, lokasi ini jadi tumpuan warga kota yang sanggup datang ke daerah itu untuk menikmati raja buah khususnya Musang King.
Tidak hairan, pada cuti hujung minggu atau cuti umum, Janda Baik menjadi tumpuan sama ada mereka bercuti bersama keluarga atau rakan.

Tanah Tinggi Cameron Highlands. - NSTP/Asrol Awang

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/10/janda-baik-cameron-highlands-pilihan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Percutian Tak Dirancang Di Sailor S Rest Homestay Janda Baik Pahang

Percutian Tak Dirancang Di Sailor S Rest Homestay Janda Baik Pahang

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 224 hits
Salam to all readers Lama tak buka blog tengok tengok layout dah baru sampai tak tahu nak guna macam mana Okaylah memandangkan aku ada masa lapang sikit aku nak share dengan korang semua pengalaman aku bercuti di Sailor s Rest Homestay Jand...
Sheep Santuary Cameron Highlands Tarikan Terbaharu Kat Sini

Sheep Santuary Cameron Highlands Tarikan Terbaharu Kat Sini

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 258 hits
Bismillahirrahmanirrahim dah bosan dengan suasana sama je kalau ke Cameron Highlands Kali ini UN nak share percutian kami ke Sheep Santuary Cameron Highlands Kami tahu lokasi ini pun daripada Shehan So apa lagi bila cerita dekat anak anak m...
Rasai Keenakan Coffee Di Pinto Coffee Janda Baik

Rasai Keenakan Coffee Di Pinto Coffee Janda Baik

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 210 hits
Salam to all readers Boleh tahan sabar jugalah nak upload gambar dalam blog adjust lagi Aku atur cukup cantik dah berterabur dah susunannya Biar pergilah kan aku nak update juga Sebelum berangkat balik KL dari Janda Baik kami sempat ke Pint...
Taman Agroteknologi Mardi Cameron Highlands

Taman Agroteknologi Mardi Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 285 hits
Lokasi Taman Agroteknologi Mardi Cameron Highlands Alamat Persiaran Dayang Endah 39000 Tanah Rata Pahang Waktu Operasi 9 00 pagi 5 00 petang 12 45 tengah hari 2 00 petang Tutup Harga Tiket DewasaRM 10 00 RM 6 50 Kanak KanakRM 5 00 RM 2 50 R...
Orchid Haven Cameron Highlands Selesa Dan Berpatutan

Orchid Haven Cameron Highlands Selesa Dan Berpatutan

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 322 hits
Bismillahirrahmanirrahim ini catatan throwback percutian kami ke Cameron Highlands pada 27 29 Ogos 2020 Walaupun pada 28 8 2020 adalah kelas akhir untuk kelas MDM Ruth tapi tetap teruskan niat percutian Dan pagi hari Jumaat itu UN online cl...
Cameron Highlands Folk Call For Long Overdue Affordable Homes

Cameron Highlands Folk Call For Long Overdue Affordable Homes

papar berkaitan - pada 31/10/2020 - jumlah : 281 hits
Many PR1MA apartments at Tanah Rata are said to have been snapped up by investors who turned them into tourist lodgings PETALING JAYA A group in Cameron Highlands wants the government to allocate funds for new affordable housing as the last...
Semak Undang Undang Sedia Ada Beri Kuasa Spr Tangguh Pilihan Raya

Semak Undang Undang Sedia Ada Beri Kuasa Spr Tangguh Pilihan Raya

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 203 hits
Pengerusi Jawatankuasa Khas Pembaikan Sistem dan Undang Undang Pilihan Raya Ab Rashid Ab Rahman berkata pihaknya berpandangan beberapa peruntukan baharu harus diperkenalkan dengan tujuan mengatasi keadaan yang boleh mengganggu gugat suasana...
Adakah Dolar As Akan Jatuh Sekiranya Biden Memenangi Pilihan Raya

Adakah Dolar As Akan Jatuh Sekiranya Biden Memenangi Pilihan Raya

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 212 hits
Dolar AS mengalami turun naik paling kuat pada hari pilihan raya presiden AS yang tidak menghairankan kerana mata wang utama pada awalnya mencerminkan perubahan politik Sehubungan dengan itu para pakar tidak pasti sejauh mana kemenangan Bid...
Kulit Berminyak Dan Berjerawat Cosmoderm Pilihan Terbaik

Kulit Berminyak Dan Berjerawat Cosmoderm Pilihan Terbaik

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 468 hits
Mempunyai kulit wajah jenis kombinasi perkara yang paling susah untuk saya sembunyikan adalah menghilangkan lebihan minyak pada bahagian T zone di wajah Tiada masalah pada awalnya namun selepas beberapa jam keluar bertemu sahabat handai waj...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Ciri Rumah Moden Dengan Tema Reka Bentuk Menawan Di Lumira Eka Heights

Disappointed

Bertanya Soalan Yang Betul Sangat Membantu Untuk Anda Berjaya Dalam Perniagaan

Serangan Seksuel Tentera Israel Komen Pas

Ambil Ubat Di Hospital Lagi Mudah Dengan Aplikasi Myubat

Memahami Perbedaan Antara Jam Kerja Bobot Kerja Dan Beban Kerja