Jaminkerja 2 0 Perkeso Semakan Insentif Kelayakan


Berita baik untuk semua! Program JaminKerja 2.0 kini dibuka!
Dalam usaha merangsang pemulihan ekonomi dan meningkatkan mata pencarian, PERKESO menyediakan inisiatif JaminKerja – Insentif Penggajian untuk menggalakkan majikan menyediakan peluang pekerjaan bagi membantu Keluarga Malaysia, terutamanya golongan rentan dan yang tidak aktif bekerja.
Kerajaan akan menyediakan 600,000 peluang pekerjaan pada tahun hadapan di bawah inisiatif Jamin Kerja Keluarga Malaysia (JaminKerja) yang melibatkan peruntukan berjumlah RM4.8 bilion.
Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata kerajaan juga akan meneruskan usaha pengambilan pekerja melalui inisiatif insentif penggajian JaminKerja melalui Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) dengan sasaran 300,000 orang.
Berikut dikongsikan lebih lanjut tentang JaminKerja untuk makluman bersama.
Apakah JaminKerja 2.0 PERKESO? Program JaminKerja 2.0 merupakan satu insentif kewangan sehingga RM42,000 yang diberikan kepada majikan bagi permohonan yang dilakukan mulai 1 Ogos 2022 bagi pengambilan pekerja baharu mulai 1 Januari 2022.
Bantuan mobiliti sebanyak RM500.00 dibayar terus secara one-off
kepada pekerja.
Insentif ini dikhaskan kepada majikan yang mengambil pekerja baru dalam kalangan sektor Pelancongan, Wanita penggantian Pekerja Asing dan Pegawai Dagang, dan Golongan Rentan seperti Orang Kurang Upaya (OKU) dan lain-lain.
Insentif JaminKerja 2.0 JaminKerja merupakan insentif kewangan yang diberikan kepada majikan yang membuat pengambilan baharu bagi mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan.
Di bawah inisiatif ini, majikan yang mengambil Keluarga Malaysia yang tidak aktif bekerja, kerajaan akan memberi insentif sebanyak 20 peratus daripada gaji bulanan bagi tempoh enam bulan pertama dan 30 peratus bagi enam bulan berikutnya tertakluk kepada pekerjaan bergaji RM1,500 ke atas.
Bagi menggalakkan majikan menyediakan peluang pekerjaan kepada kumpulan tumpuan seperti Orang Kurang Upaya (OKU), Orang Asli dan banduan, kerajaan juga akan memberi insentif sebanyak 30 peratus daripada gaji bulanan bagi tempoh enam bulan pertama dan 40 peratus bagi enam bulan berikutnya, tertakluk kepada gaji RM1,200 ke atas.
Sila rujuk jadual insentif dengan lebih terperinci melalui jadual di bawah:
Mari ambil peluang di atas insentif yang disediakan oleh PERKESO di bawah Belanjawan 2022 ini sekarang.
Permohonan kini dibuka mulai 1 Ogos 2022 hingga 31 Disember 2022. Mohon sekarang di https://jaminkerja.perkeso.gov.my
Insentif tersebut turut dipanjangkan kepada majikan yang menggaji golongan wanita tidak bekerja melebihi 365 hari, ibu tunggal dan suri rumah sebagai usaha menggalakkan wanita kembali bekerja.
Baca juga: SIP PRIHATIN 2.0: Elaun Mencari Pekerjaan PERKESO RM1000
Cara Permohonan Bagi majikan yang telah membuat pengambilan pekerja baharu mulai 1 Ogos 2022 hingga 31 Disember boleh membuat permohonan secara atas talian.
Langkah permohonan adalah seperti berikut:
Majikan wajib mendaftarkan kekosongan pekerjaan di PortalMYFutureJobs melalui laman sesawang www.myfuturejobs.gov.myMajikan wajib memastikan pekerja telah berdaftar dengan Portal MYFutureJobs sebagai pencari kerja.Permohonan Program JaminKerja 2.0 boleh dilakukan di laman sesawang https://jaminkerja.perkeso.gov.my untuk pengambilan pekerja selepas 1 Januari 2022.Majkan akan menerima kelulusan pekerja yang layak dalam tempoh 14 hari dari tarikh permohonan diterima dan disemak.Bayaran insentif pertama kepada majikan akan terus dikreditkan selepas 2 bulan caruman wajib kepada PERKESO dilakukan, manakala bayaran insentif ketiga dan seterusnya akan dikreditkan kepada majikan setiap bulan.Permohonan JaminKerja2.0 boleh dibuat melalui laman sesawang Program JaminKerja – Insentif Penggajian https://jaminkerja.perkeso.gov.my mulai 1 Ogos 2022.Majikan juga boleh membuat semakan status permohonan melalui skrin utama https://jaminkerja.perkeso.gov.my Untuk maklumat lanjut mengenai Program JaminKerja, sila rujuk lampiran di bawah :
JAMINKERJA-2.0Download Insentif Pengajian boleh didapati di laman sesawang rasmi PERKESO.
Syarat-syarat Tambahan Majikan wajib membayar gaji seperti yang diiklankan di dalam Portal MYFutureJobs.Majikan wajib mengemaskini tarikh berhenti kerja dalam tempoh 48 jam di Portal Program JaminKerja – Insentif Penggajian dan Portal ASSIST sekiranya penerima insentif meletakkan jawatan.Majikan dan pekerja hendaklah mematuhi garis panduan waktu bekerja yang ditetapkan di bawah Akta Kerja 1955.Majikan digalakkan mengambil calon pekerja dari senarai yang berdaftar dalam Portal MYFutureJobs.Majikan tidak boleh memberhentikan pekerja sedia ada dan menggantikannya (substitute) dengan pekerja yang sama atau yang baharu untuk permohonan Program JaminKerja 2.0Permohonan bagi majikan yang membayar gaji harian kepada pekerja adalah dibenarkan selagi mematuhi kadar minimum gaji asas (RM1500) yang pasti diterima oleh pekerja setiap bulan.Majikan daripada semua kategori industri yang berdaftar dengan PERKESO sebelum 1 Januari 2022 adalah layak untuk memohon Program JaminKerja 2.0.Tarikh akhir permohonan untuk Program JaminKerja 2.0 adalah pada 31 Disember 2022. Lain-lain Insentif PERKESO Dalam Bajet 2022 Bajet 2022 menunjukkan keperihatinan Kerajaan untuk terus melindungi golongan pekerja sendiri dan sektor informal di negara ini.
Bagi tahun 2022, antara inisiatif yang akan diteruskan adalah Program Geran Penuh atau Padanan Caruman Skim Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri (SKSPS) dengan perluasan liputan perlindungan PERKESO kepada lebih banyak Orang Bekerja Sendiri (OBS) termasuklah golongan artis, orang asli dan penyelia dan petugas Pemulihan Dalam Komuniti.
Bermula tahun 2022 juga, program SPS Lindung akan dijenamakan semula dan dipecahkan kepada 9 kategori baharu berdasarkan jenis pekerjaan OBS.
Pendekatan ini diambil bagi melindungi golongan pekerja yang mudah terjejas akibat pandemik COVID-19, sekaligus menambahbaik liputan perlindungan sosial di Malaysia.
Berikut disenaraikan perluasan dan penambahbaikan inisiatif PERKESO dalam Bajet 2022:
Perluasan Skim Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri (SKSPS)Program Kasih Suri Keluarga MalaysiaKenaikan Had Minimum Pencen KeilatanKenaikan Had Siling Gaji PencarumPenyelaran Kadar Bantuan Faedah PERKESO Maklumat Lanjut Sila rujuk saluran berikut untuk sebarang pertanyaan:
Facebook : Pertubuhan Keselamatan SosialTelefon : 1-300-22-8000 / 03-80915300Laman web aduan : https://eaduansip.perkeso.gov.myE-mel: [email protected]

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/jaminkerja-perkeso/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=jaminkerja-perkeso

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Skim Mysalam Bantuan Insentif Rm700 Khas Disediakan Oleh Kerajaan L Rujuk Syarat Kelayakan Anda Segera

Skim Mysalam Bantuan Insentif Rm700 Khas Disediakan Oleh Kerajaan L Rujuk Syarat Kelayakan Anda Segera

papar berkaitan - pada 16/9/2022 - jumlah : 201 hits
Skim MySalam Bantuan Insentif RM700 Khas Disediakan Oleh Kerajaan l Rujuk Syarat Kelayakan Anda Segera Sambung tulis Pendahuluan Kerajaan Malaysia sentiasa membantu dan terus komited untuk memberi sumbangan kepada rakyat Malaysia Isu sekara...
Kenyalang Gold Card Kgc Permohonan Online Borang Semakan Kelayakan

Kenyalang Gold Card Kgc Permohonan Online Borang Semakan Kelayakan

papar berkaitan - pada 3/9/2022 - jumlah : 175 hits
KENYALANG GOLD CARD KGC PERMOHONAN ONLINE BORANG SEMAKAN KELAYAKAN Kenyalang Gold Card inisiatif kerajaan negeri bagi meningkatkan kesejahteraan dan kebajikan warga emas di Sarawak Pemohon yang layak boleh mula mengemukakan permohonan menda...
Insentif Bantuan Kanak Kanak Bagi Bulan September Daripada Jkm L Permohonan Kini Dibuka

Insentif Bantuan Kanak Kanak Bagi Bulan September Daripada Jkm L Permohonan Kini Dibuka

papar berkaitan - pada 17/9/2022 - jumlah : 180 hits
Insentif Bantuan Kanak Kanak Bagi Bulan September Daripada JKM l Permohonan Kini Dibuka Info makluman kepada semua Kerajaan Malaysia mempunyai peruntukan khusus dalam membantu dan memastikan kebajikan rakyat Malaysia terjaga Dibawah Jabatan...
Insentif Kerajaan Mohon Bantuan Bil Air Percuma Setiap Bulan L Ikuti Cara Permohonan

Insentif Kerajaan Mohon Bantuan Bil Air Percuma Setiap Bulan L Ikuti Cara Permohonan

papar berkaitan - pada 19/9/2022 - jumlah : 146 hits
Insentif Kerajaan Mohon Bantuan Bil Air Percuma Setiap Bulan l Ikuti Cara Permohonan Terbaru kerajaan mengumumkan bantuan bil air PERCUMA kepada rakyat Malaysia Kerajaan sentiasa berusaha untuk membaiki dan memastikan kehidupan rakyat Malay...
Skim Insurans Hayat Selangor Pendaftaran Semakan

Skim Insurans Hayat Selangor Pendaftaran Semakan

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 356 hits
Skim Insurans Hayat Selangor yang bakal melindungi enam juta individu merupakan bukti keprihatinan Kerajaan Negeri terhadap nasib rakyatnya Menurut Dato Menteri Besar Selangor dipercayai menjadi negeri pertama di Malaysia yang memberikan pe...
Rm300 Insentif Tersedia

Rm300 Insentif Tersedia

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 104 hits
Pengguna dan Peminat Sacha Inch serta Mereka Yang Lemah Tenaga Batin ada berita baik untuk anda Insentif RM300 dan Income Pasif secara mudah tersedia Boleh hubungi kami wassap 0196655181 Saya dah 2 tahun amalkan mkn Sacha inchi oil ni Alham...
Jadual Perlawanan Bola Sepak Kelayakan Piala Asia B20 Afc 2023 Uzbekistan

Jadual Perlawanan Bola Sepak Kelayakan Piala Asia B20 Afc 2023 Uzbekistan

papar berkaitan - pada 14/9/2022 - jumlah : 309 hits
Pasukan Bola Sepak Kebangsaan Bawah 19 akan menggalas cabaran dalam pertandingan bagi Kelayakan Piala Asia B20 AFC 2023 Uzbekistan dimana Mongolia akan menjadi tuan rumah bagi saingan kelayakan ini bermula 14 hingga 18 September 2022 Ini pa...
811 Kekosongan Jawatan Jabatan Penjara Malaysia Gaji Rm1 360 Rm4 052 Kelayakan Minima Spm

811 Kekosongan Jawatan Jabatan Penjara Malaysia Gaji Rm1 360 Rm4 052 Kelayakan Minima Spm

papar berkaitan - pada 5/9/2022 - jumlah : 293 hits
Jawatan Kosong Terkini 2022 Jabatan Penjara Malaysia Kepada rakyat Malaysia yang berminat untuk memohon tawaran yang ditawarkan sila baca dan fahami dengan teliti kehendak bakal majikan sebelum memohon Pengambilan calon dibuka kepada seluru...
Najib Telah Hilang Kelayakan Sebagai Mp Keputusan Speaker Kekalkannya Adalah Salah

Najib Telah Hilang Kelayakan Sebagai Mp Keputusan Speaker Kekalkannya Adalah Salah

papar berkaitan - pada 8/9/2022 - jumlah : 146 hits
Jika dibaca Perkara 48 Perlembagaan Persekutuan amat jelas bahawa Najib Razak telah hilang kelayakan menjadi ahli Parlimen Perkara 48 menyatakan seperti berikut Tertakluk kepada peruntukan Perkara ini seseorang hilang kelayakan untuk menjad...
Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah

Makanan Jamuan Raya Tak Habis Anak Tapau Semua Makanan Bawa Balik Bijak

Keupayaan Memahami Konsep Semalam Hari Ini Dan Esok Yang Permudah Dan Menyusahkan Hidup Manusia

Foto Menggencarkan Perekaman Ktp Elektronik Dengan Jemput Bola Ke Sekolah Sekolah

Mendagri Tegaskan Musrenbangnas Sebagai Wadah Sinkronisasi Pembangunan Pemerintah Pusat Daerah

Mahfud Md Cara Kita Berhukum Saat Ini Agak Rusak Buat Uu Sesuai Selera Elite