Jalan Rosak Teruk Bapa Terpaksa Jalan Kaki 1 Jam Sambil Kendong Jenazah Anak Bawa Pulang Ke Rumah



Foto Persatuan Amal & Jariah Sabah

Berat bebanan yang dipikul. Tatkala orang lain sedang menikmati kesenangan, ada yang masih menanggung derita dan kesusahan. 

Seorang bapa sanggup berjalan kaki pulang ke rumahnya di Kampung Samparita Tengah, Kota Marudu, sambil menggendong jenazah bayi perempuannya biarpun perjalanan itu memakan masa lebih kurang satu jam. 


Lapor Sabah Info, lelaki itu terdahulu dibantu oleh pihak Persatuan Amal dan Jariah Sabah yang menawarkan diri untuk menghantarnya pulang dengan jenazah anaknya. 


Bagaimanapun, hasrat itu tidak kesampaian apabila keadaan jalan yang sangat teruk, tidak mengizinkan mereka meneruskan perjalanan. 


"Kejadian ini baru berlaku beberapa bulan lalu. Bayi perempuan berusia lima bulan disahkan meninggal dunia di Hospital Queen 2, Kota Kinabalu. 


"Keluarganya merupakan golongan kurang berkemampuan dan Persatuan Amal dan Jariah Sabah tampil membantu dengan menyediakan keranda dan menghantar mereka pulang ke rumah. 





"Setibanya di pertengahan jalan, van jenazah terkandas dan tidak dapat melalui jalan tersebut berikutan keadaannya sangat teruk. Disebabkan itu, waris terpaksa pulang dengan berjalan kaki membawa jenazah anaknya pulang ke rumah dalam perjalanan yang mengambil masa kira-kira satu jam. 

"Pahit untuk ditelan, ini merupakan satu realiti yang berlaku di Daerah Kota Marudu, salah satu daerah termiskin di Malaysia. Takziah untuk kedua ibu bapa dan semoga diberi kekuatan di atas pemergian anak tersayang," katanya. 





Difahamkan, semasa terkandas, mereka cuba membuat panggilan untuk mendapatkan bantuan. Namun, telefon bimbit mereka tidak mempunyai capaian yang stabil dan dalam masa sama mereka sedang berada di tengah-tengah hutan di waktu lewat malam.




Di ruangan komen, netizen khususnya orang Sabah meluahkan rasa simpati dan menyelar pihak kerajaan yang dilihat gagal menyediakan kemudahan asas kepada penduduk. Ini termasuk kegagalan kerajaan negeri menjaga kebajikan rakyatnya sendiri. 

"Selagi Isu ini belum dapat di atasi, lebih baik cabut saja tulisan (slogan) Sabah Maju Jaya. Wakil rakyat yang sedia ada bukan berkhidmat untuk rakyat tetapi lebih kepada kepentingan diri!" kata Miroku Kaito. 


"Terima kasih kepada pihak NGO yang membantu keluarga ini yang sedang menghadapi kesusahan. Shame on Sabah Government!" kata Sharain Liew. 


"Saya tidak sabar menunggu alasan menteri atau mereka yang bertanggungjawab, kenapa selepas berpuluh tahun sudah berlalu tetapi jalan raya di Kota Marudu masih tidak elok," kata Angelo Augustus. 


20 Julai lalu, Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah telah meluluskan usul menaikkan saraan Ketua Menteri, Ahli DUN dan anggota pentadbiran negeri yang lain.


Ketua Menteri Hajiji Noor berkata, kenaikan itu adalah wajar dan tidak terlalu berat kerana ia hanya melibatkan pertambahan peruntukan sebanyak RM5.6 juta setahun. 


"Pelarasan itu dilihat wajar dan apa yang penting, wakil rakyat perlu terus memberi khidmat yang terbaik kepada rakyat. 


"Kita mengambil inisiatif ini memandangkan keadaan yang berlaku di persekitaran kita sekarang ini walaupun kita faham mungkin rakyat di luar sana bercakap kenapa dalam keadaan sekarang dan sebagainya. Tetapi asas utama ialah untuk wakil rakyat anggota kerajaan memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat. 


"Kerajaan perlu ada dasar yang baik untuk memastikan taraf hidup rakyat yang ada sekarang ditingkatkan sekali gus membasmi kemiskinan ini paling penting," katanya.


Sumber: Sabah Info


source https://www.thereporter.my/2022/08/jalan-rosak-teruk-bapa-terpaksa-jalan.html

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kongsibro.blogspot.com/2022/08/jalan-rosak-teruk-bapa-terpaksa-jalan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isterinya Baru Pergi Bapa Tunggal Ini Terpaksa Dukung Anak Kecil Sambil Kerja Berderai Air Mata Tengok

Isterinya Baru Pergi Bapa Tunggal Ini Terpaksa Dukung Anak Kecil Sambil Kerja Berderai Air Mata Tengok

papar berkaitan - pada 2/8/2022 - jumlah : 273 hits
Anak adalah harta paling berharga buat insan yang bergelar ibu bapa Apabila perkara melibatkan anak selalunya ibubapa sanggup berkorban apa sahaja tanpa mengira penat lelah Tiada ibu bapa yang inginkan anak anaknya hid p dalam s rba kekur n...
Yeayy Ayah Kita Dah Sampai Cemas Lambat Ambil Anak Sekolah Bapa Kongsi Momen Paling Cute

Yeayy Ayah Kita Dah Sampai Cemas Lambat Ambil Anak Sekolah Bapa Kongsi Momen Paling Cute

papar berkaitan - pada 3/8/2022 - jumlah : 144 hits
Saat membesarkan anak terlalu banyak momen pahit dan manis yang dilalui oleh ibu dan bapa Momen anak ke sekolah menjadi momen paling istimewa kerana di situlah bermulanya kehidupan anak anak Pun begitu perkongsian seorang bapa Rabbai Heimei...
Bapa Bunuh Diri Lepas Campak 3 Anak Dari Atas Lebuh Raya

Bapa Bunuh Diri Lepas Campak 3 Anak Dari Atas Lebuh Raya

papar berkaitan - pada 3/8/2022 - jumlah : 157 hits
Malaysiakini Dua kanak kanak meninggal dunia manakala seorang lagi cedera parah apabila mereka dicampak oleh seorang lelaki dipercayai bapa mereka dari atas Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 di Kepong awal pagi tadi Ketua Polis Sentul Beh Eng La...
Abang Hari Ni Sayang Bawa Anak Kita Jumpa Abang Lepas Rindu Di Pusara Buat Ramai Sebak

Abang Hari Ni Sayang Bawa Anak Kita Jumpa Abang Lepas Rindu Di Pusara Buat Ramai Sebak

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 190 hits
Masuk tahun kedua pemergian pelawak terkenal Allahyarham Syed Umar Mokhtar bin Syed Mohd Redzuan atau Abam Satu satunya anak arwah bersama bersama isteri tercinta Siti Nurhidayah Mohd Ali iaitu Syed Uthman Hamzah Al Juffrey kini sudah berus...
Suami Ambil Cuti Setahun Sebab Menyusu Bapa 6 Anak Kongsi Pentingnya Peranan Suami Dalam Penyusuan Ibu

Suami Ambil Cuti Setahun Sebab Menyusu Bapa 6 Anak Kongsi Pentingnya Peranan Suami Dalam Penyusuan Ibu

papar berkaitan - pada 4/8/2022 - jumlah : 224 hits
Proses penyusuan susu ibu memerlukan komitmen kesabaran dan disiplin yang tinggi dalam diri seseorang Bukan mudah nak menyusukan anak apatah lagi jika anak itu anak kembar Banyak tenaga yang diperlukan untuk menyusukan mereka Namun semuanya...
Bapa Tunggal Tuntut Rm65 950 Dari Bekas Isteri Sebagai Pampasan Jaga Dua Anak Selepas Bercerai

Bapa Tunggal Tuntut Rm65 950 Dari Bekas Isteri Sebagai Pampasan Jaga Dua Anak Selepas Bercerai

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 195 hits
Sebuah mahkamah di China telah menganugerahkan seorang bapa tunggal 30 000 yuan sebagai pampasan kerana membesarkan dua anaknya bersendirian selepas rumah tangganya retak Zhang Wei dari Huizhou wilayah Guangdong selatan China menyara dua an...
Anak Disahkan Selective Mustism Bapa Ini Kongsi Rawatan Terapi Pakar Untuk Anaknya

Anak Disahkan Selective Mustism Bapa Ini Kongsi Rawatan Terapi Pakar Untuk Anaknya

papar berkaitan - pada 4/8/2022 - jumlah : 183 hits
Anak yang telah di diagnosis mempunyai masalah Selective Mutism oleh pakar pastinya membuatkan ibu bapa rasa susah hati Jangan panik atau terlalu risau memikirkan masa depan anak anda kerana masih belum terlewat untuk mendapatkan rawatan un...
Nak Marah Pun Tak Jadi Diam Diam Habis 9kg Tepung Anak Tabur Satu Rumah

Nak Marah Pun Tak Jadi Diam Diam Habis 9kg Tepung Anak Tabur Satu Rumah

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 152 hits
Dalam fasa anak membesar pelbagai momen indah pasti akan dilalui Ini juga yang akan menjadi kenangan buat ibu bapa setelah anak anak dah bawa haluan masing masing Malah ibu juga antara insan yang sangat sabar melayan kerenah anak anak tanpa...
Lain Dari Yang Lain Rezeki Dia Naik Private Helicopter Bawa Anak Main Salji

Lain Dari Yang Lain Rezeki Dia Naik Private Helicopter Bawa Anak Main Salji

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 145 hits
Pasangan selebriti Hanis Zalikha dan Hairul Azreen pertama kali membawa anak keduanya Alisa Aisyah 3 tahun bercuti keluar negara Menurutnya akibat Covid 19 mereka sekeluarga sudah 3 tahun tidak keluar negara untuk bercuti dan ini merupakan ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024