Jalan Raya Thailand Cantik Tak Ada Tol Kenapa Kita Pula Rela Di Tipu Dan Di Perbodohkan Tanpa Putus


 Minggu sudah saya telah menerima video berikut dan juga satu lagi komentar yang singkat oleh entah siapa (di bawah video). Kedua video dan komentar itu berkenaan jalan raya di negeri Thai.
 


 
Yang berikut adalah komen berkenaan jalan raya di Thailand (di tulis oleh entah siapa):
I have driven all over Thailand. For over three years between 2008 - 2011. And I have always told my Malaysian friends that:

1. Their roads are far far BETTER and safer.

2. No toll except for entry into Bangkok City but its very minimum Baht 45.

3. Road side assistance is faster than the time you take to alight from your car and try to make a phone call.

4. The police make their ronda 24/7 and their stop over office is their patrol car. All along the roads from south to north, west to east of Thailand.

5. On a long haul from Sadao to Bangkok motels are plenty along the AH2 route and it is cheap (less than RM50) that comes with clean comfort and even a covered car porch and pipe to wash your vehicle b4 you leave.


5. Visibility is fantastic and you do not suffer from eye fatigue as the roads are seperated by rows and rows of trees that even bloom abundantly during its spring /summer season. The trees cut off the glare of on coming vehicles.

6. Oh yes their petrol stations are spacious, sprawling, clean and many come with bathing and resting facilities.

7. Last but not least you will find these petrol stations very very safe and many park their vehicles there and even snooze with all windows drawn down. No robberies brother. None. I have snoozed like this all the time.

*BUT* *MY* *FRIENDS WHO NEVER DROVE* *THROUGH THE LENGTH AND BREATH OF* *THAILAND WOULD FIND IT HARD TO* *BELIEVE ME. SOME WOULD SAY "IF SO GOOD THERE PI DUDUK SANA LAH BANGANG* ".

My Comments :
Pendek kata di rantau ini, bukan negara kita saja yang telah membina sistem jalanraya  moden. Negara lain pun boleh buat sistem jalanraya yang besar dan selamat. Thailand menjadi satu contohnya.
Tetapi yang jauh berbeza ialah penduduk Thailand tidak perlu bayar tol kepada syarikat kroni yang memegang konsesi kutipan tol  25 tahun, 35 tahun, 45 tahun dsbnya. 
Malang sekali dan sedihnya di negara kita tidak kira siapa sahaja membentuk Kerajaan (BN, PH, PN atau sesiapa pun) tol masih berjalan. Rakyat marhaen masih dikenakan tol juga - tanpa putus.
Berita yang latest pula beberapa batang jalanraya tol akan di 'left pocket right pocket - kan.

Maksudnya shareholder empat batang jalanraya tol itu akan "bertukar" tetapi percayalah mereka adalah daripada geng-geng orang kaya elit yang sama juga. Depa sama depa saja. Dari left-pocket masuk ke dalam right pocket. Itu saja.
Pintu tol serupa saja, kawasan rehat dengan makanan boring serupa saja, saiz dan luas lorong jalanraya itu serupa juga. Tiada perubahan. Nothing changes.

Tetapi bagi kita rakyat marhaen bayaran tol akan di lanjutkan lagi. Mungkin sampai kiamat. Itu saja perbezaannya. 
Tuan-Tuan ini adalah penindasan. Kezaliman. Kenapa keadaan ini boleh kekal begini lama? Sebab Tuan-Tuan orang Melayu tidak bantah. 
Saya ingin nasihatkan Tuan-Tuan bangkitkan isu jalanraya tol ini kepada anak-bini, ahli keluarga, sahabat, jiran dan rakan. Kezaliman ini perlu dihapuskan daripada negara kita. 
Tuan-Tuan juga perlu mendesak NGO-NGO Melayu dan persatuan pengguna Melayu (termasuk berjenama "Islam" yang sebenarnya adalah tali barut kaum kroni juga)   untuk hidupkan isu ini pada tahap perbincangan umum.  Jika isu ini jadi hangat maka dengan sendirinya ia akan menjadi  'pressure point' atau tekanan atas Kerajaan untuk mengambil tindakan. Jalanraya tol perlu dihapuskan. 
Jangan percaya sebarang kenyataan mereka berkenaan berpuluh billion pampasan yang perlu dibayar dsbnya. Itu semua temberang. Kebanyakan jalanraya tol masih dipegang oleh syarikat GLC kepunyaan Kerajaan. Maksudnya kepunyaan kita. Kalau perlu bayar pampasan pun akan sampai ke tangan kita juga.


Mereka kekalkan jalanraya tol untuk A G I H K A N kontrak maintenance, supply contract (kontrak pembekalan barang), kontrak potong rumput, landscaping yang semuanya sangat lumayan. Tambah lagi mereka lantik kroni-kroni mereka sebagai Chairman, ahli lembaga pengarah syarikat terlibat dengan gaji lumayan. Semuanya dibayar oleh kita.

Tuan-Tuan boleh di tipu selama berpuluh tahun sebab kita rela di tipu. Malang sekali masyarakat Melayu jarang membantah apa pun. Orang politik pun sudah faham hakikat ini. 
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/04/jalan-raya-thailand-cantik-tak-ada-tol.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kadar Tol 4 Lebuh Raya Tak Naik Ismail

Kadar Tol 4 Lebuh Raya Tak Naik Ismail

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 110 hits
Kadar tol 4 lebuh raya tak naik Ismail Kadar tol Lebuhraya KESAS SMART SPRINT dan LDP tidak dinaikkan dan kekal hingga tamat tempoh konsesi menurut Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob Ismail dalam satu kenyataan memaklumkan keputusan tiada ...
Tudung Raya 2022 Cantik Bergaya Dengan Tudung Cotton Turki By Wany Hasrita

Tudung Raya 2022 Cantik Bergaya Dengan Tudung Cotton Turki By Wany Hasrita

papar berkaitan - pada 11/4/2022 - jumlah : 229 hits
Tudung Cotton Turki by Wany Hasrita Hari Raya Aidilfitri 2022 semakin hampir siapa yang tak nak nampak cantik di hari lembaran ya tak Dah lah 2 tahun kita tak dapat nak melaram sangat bila dah boleh berjalan kesana sini haruslah The post ap...
Tak Belajar Tinggi Ayu Raudhah Tak Beralah Berniaga Baju Raya Pula Saya Tak Malu Tapi Lagi Bangga

Tak Belajar Tinggi Ayu Raudhah Tak Beralah Berniaga Baju Raya Pula Saya Tak Malu Tapi Lagi Bangga

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 161 hits
Meskipun berbekalkan sekeping Sijil Pelajaran Malaysia pelakon Ayu Raudhah tidak patah semangat untuk terus bergiat aktif dalam bidang perniagaan Jika sebelum ini pernah mengeluarkan produk penjagaan kulit pakaian muslimah dan lelaki serta ...
Jika Ph Terus Memerintah 4 Lebuh Raya Diskaun Tol 30

Jika Ph Terus Memerintah 4 Lebuh Raya Diskaun Tol 30

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 149 hits
JIKA PH TERUS MEMERINTAH 4 LEBUH RAYA DISKAUN TOL 30 Jika PH terus memerintah 4 lebuh raya diskaun tol 30 Posted By on April 06 2022Pengumuman Perdana Menteri semalam bahawa empat lebuhraya iaitu Lebuhraya Shah Alam Sistem Pengurusan Air Ba...
Kuih Sagu Saiz Comel Paling Mudah Nak Buat Cantik Elok Kejadiannya

Kuih Sagu Saiz Comel Paling Mudah Nak Buat Cantik Elok Kejadiannya

papar berkaitan - pada 15/4/2022 - jumlah : 170 hits
Kuih tradisional masih lagi jadi pilihan Walaupun dah ada kuih moden peminat kuih tetap memilih kuih tradisi Bagaimanapun disebabkan cara pembuatannya sedikit sukar kebanyakan daripada kita memilih untuk membeli sahaja Untuk anda yang ingin...
Penampilan Cantik Selvi Ananda Curi Perhatian Saat Temani Gibran Ramai Diajak Foto

Penampilan Cantik Selvi Ananda Curi Perhatian Saat Temani Gibran Ramai Diajak Foto

papar berkaitan - pada 15/4/2022 - jumlah : 151 hits
Kumpulan potret istri Wali Kota Solo Gibran Rakabuming Raka yakni Selvi Ananda saat dampingi suaminya dalam acara makan malam bersama delegasi G20 di Pura Mangkunegaran Solo Sosok cantik dan anggun istri Wali Kota itu sukses curi perhatian ...
Tepung Pelita Bunga Telang Cantik Warna Biru Aslinya Sedap Makan Sejuk Sejuk

Tepung Pelita Bunga Telang Cantik Warna Biru Aslinya Sedap Makan Sejuk Sejuk

papar berkaitan - pada 14/4/2022 - jumlah : 148 hits
Salah satu pencuci mulut yang paling digemari ketika Ramadan adalah kuih tepung pelita Rasanya yang lemak manis dan dimakan ketika sejuk memang sedap Kuih ni bukan orang dewasa je suka anak anak pun tetap menggemarinya Istimewanya untuk res...
Lama Tak Muncul Potret Terbaru Nadya Hutagalung Cantik Disebut Queen Of Universe

Lama Tak Muncul Potret Terbaru Nadya Hutagalung Cantik Disebut Queen Of Universe

papar berkaitan - pada 13/4/2022 - jumlah : 133 hits
Nama Nadya Hutagalung sudah tidak asing lagi di dunia hiburan tanah air Namanya dikenal sebagai model presenter hingga aktris Lama tak muncul penampilan terbaru Nadya Hutagalung mencuri perhatian Potret cantiknya disebut Queen Of Universe I...
Kenduri Kahwin Rupanya Gelagat Lucu Pelancong Singapura Di Thailand Tersalah Sangka Ingat Gerai Makan

Kenduri Kahwin Rupanya Gelagat Lucu Pelancong Singapura Di Thailand Tersalah Sangka Ingat Gerai Makan

papar berkaitan - pada 3/4/2022 - jumlah : 107 hits
Kita selalu dengar ada orang yang tersalah pergi majlis kenduri gara gara silap tengok alamat rumah Dah siap makan dah pun tapi bila nak pergi salam kaut atau bergambar dengan pengantin baru perasan rupanya tersalah tempat Kisah yang hampir...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kumpul Lebih 1 000 Koleksi Nusantara Dan Melayu

Mulut Kering Ketika Bangun Tidur

Sijil Pemilikan Kenderaan Reka Bentuk Baru 2024

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord