Jakim Perlu Dirombak Isytihar Darurat Rasuah Mpm


Shawaliah Hadir Tun Mohamed Haniff Omar KUALA LUMPUR – Rombakan besar-besaran perlu dilakukan terhadap Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) berhubung kes berlaku kartel daging import haram yang menimbulkan keresahan kepada masyarakat.
Pengerusi Jawatankuasa Pemandu Majlis Perundingan Melayu (MPM) Tun Mohammed Hanif Omar berkata, jabatan itu sepatutnya diterajui oleh individu-individu yang berintergriti dan  isu kartel daging import haram tidak lagi berulang pada masa depan.
“Di samping JAKIM yang dihukum atas ‘dosanya’ membiarkan kegiatan haram menghalalkan kegiatan kartel import daging tidak halal, jabatan itu juga wajib dihukum di atas kelalaian membangunkan industri ternakan.
“Rombakan besar-besar perlu dilakukan dengan melantik mereka yang kompeten, berintergiriti bagi bukan sahaja menerajui tetapi membangunkan dan memajukan industri ternakan negara,” katanya ketika sidang media hari ini.
JAKIM juga wajar melepaskan tanggungjawabnya mengendalikan pensijilan halal, kata bekas Ketua Polis Negara itu.
Sebaliknya tugas itu, kata Mohamed Hanif perlu dikendalikan oleh Majlis Halal Malaysia (MHM) yang dalam masa yang sama menubuhkan di bawahnya pasukan petugas khas (PPK).
PPK di bawah MHM perlu dianggotai oleh Jabatan Perdana Menteri Bahagian Hal Ehwal Agama Islam, Majlis Agama Islam Negeri, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jabatan Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia (MAQIS), Jabatan Kastam, pihak polis dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP).
“Aktifkan semula MHM yang dibekukan fungsinya oleh kerajaan Pakatan Harapan sebelum ini. MHM harus ambil alih Skim Pensijilan Halal dengan Jakim,” katanya.
Terdahulu Mohamed Hanif menyifatkan pembongkaran kartel daging import haram membuktikan gejala rasuah dalam negara semakin menjadi-jadi.
Selain rombakan JAKIM, beliau juga berpendirian isu berkenaan menjadi petunjuk kegagalan Jabatan Perkhidmatan Veterinar menjalankan tanggungjawab membangunkan industri ternakan sehingga negara bergantung dengan daging import.
Sehubungan itu  MPM berpendirian Majlis Raja-Raja Melayu perlu terlibat dalam hal itu bagi memerintahkan Mahkamah Khas untuk mendakwa pesalah rasuah.
Atas nasihat Majlis Raja-Raja Melayu  dan Yang diPertuan Agong wajar mengisytiharkan Darurat Rasuah sebagai ingatan kepada seluruh rakyat dalam negara.
“Pesalah rasuah perlu dihukum berat. Selain penjara dan denda tertakluk kepada betapa beratnya kes disabitkan mereka perlu dihukum berat dan jika kesalahan cukup berat lucut kewarganegaraan dan dinyahkan dari negara,” jelasnya.
Kata Mohamed Hanif, semua  syor dan pandangan MPM akan dipersembahkan kepada Majlis Raja-Raja Melayu dalam masa terdekat. -MalaysiaGazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/12/jakim-perlu-dirombak-isytihar-darurat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Faktor Isytihar Darurat Di Batu Sapi

5 Faktor Isytihar Darurat Di Batu Sapi

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 158 hits
5 FAKTOR ISYTIHAR DARURAT DI BATU SAPI KUALA LUMPUR 181120 Tan Sri Muhyiddin Yassin menjelaskan perisytiharan Proklamasi Darurat terhadap Parlimen Batu Sapi Sabah bagi mengelak Pilihan Raya Kecil di kawasan itu dibuat dengan mengambil kira ...
Dakwaan Skandal Rasuah Palsu Cemar Imej Sprm

Dakwaan Skandal Rasuah Palsu Cemar Imej Sprm

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 203 hits
Oleh MAISARAH SHEIKH RAHIM PUTRAJAYA Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia memandang serius sebarang bentuk tohmahan yang sengaja diadakan dengan niat untuk mencemar imej organisasi itu SPRM dalam satu kenyataan berkata ia susulan satu mak...
Pegawai Telco Rasuah Bersekongkol Sindiket Tipu Sms

Pegawai Telco Rasuah Bersekongkol Sindiket Tipu Sms

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 150 hits
PEGAWAI TELCO RASUAH BERSEKONGKOL SINDIKET TIPU SMS PUTRAJAYA 111120 Seorang pegawai syarikat telekomunikasi direman lima hari bermula hari ini bagi membantu siasatan kes rasuah melibatkan sindiket penipuan khidmat pesanan ringkas Ia susula...
Jangan Jadi Ustaz Yang Menjadi Perisai Kepada Rasuah

Jangan Jadi Ustaz Yang Menjadi Perisai Kepada Rasuah

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 144 hits
HAMDAN TAHASaya nak tulis komen komen tentang isu semasa pun tak berapa nak syok sebab boleh mengurangkan persahabatan Bayangkan ada ustaz yang ambil sikap berkecuali jer pun dah kena hentam sekarang ni dia berkecuali tu kerana dia melihat ...
40 Tahun Makan Daging Haram Rasuah Ni Mana Suara Pejuang Bmf Nih

40 Tahun Makan Daging Haram Rasuah Ni Mana Suara Pejuang Bmf Nih

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 369 hits
NORMAN RADZUANCartel Has Allegedly Been Selling Horse Kangaroo Meat As Halal For 40 Years In M sia Baca berita 40thn umat islam dibagi daging haram tp diberi cop halal sebab ada puak makan rasuah Best meleis Rasuah bukan musuh utama meleis ...
Awani Ringkas 3 Februari 2021 Keputusan Rasuah Isa Samad Anti Vaksin Kerajaan Perlu Lebih Tegas

Awani Ringkas 3 Februari 2021 Keputusan Rasuah Isa Samad Anti Vaksin Kerajaan Perlu Lebih Tegas

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 241 hits
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terk
40 Tahun Tuan Tuan Di Sumbat Daging Kangaroo Akibat Rasuah Campur Dasar Ap Lesen Impot Terhad

40 Tahun Tuan Tuan Di Sumbat Daging Kangaroo Akibat Rasuah Campur Dasar Ap Lesen Impot Terhad

papar berkaitan - pada 26/12/2020 - jumlah : 233 hits
Ada lebih kurang 30 syarikat 100 milik Bumiputra yang mendapat lesen AP mengimport daging sejuk beku di negara ini Kartel daging haram ini dipercayai membeli bekalan daging haram ini dari Kanada Colombia Ukraine Uruguay Sepanyol Mexico Boli...
Zeti Mesti Beri Penjelasan Tentang Tuduhan Keluarganya Mendapat Rasuah Dari Jho Low

Zeti Mesti Beri Penjelasan Tentang Tuduhan Keluarganya Mendapat Rasuah Dari Jho Low

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 196 hits
ANWAR IBRAHIM Pertuduhan terbaru mengaitkan keluarga mantan Gabenor Bank Negara Malaysia Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz dalam kes 1MDB yang melibatkan transaksi dengan Jho Low dan bank bank di negara jiran Singapura menampakkan Malaysia masih ...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Kkb Polls Boycotting The Ballot Box Unproductive Says Yeoh



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Belajar Menerima Keluarga Pasangan Anda

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Siapa Nak Tahu Asal Usul Selfie

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Kes Denggi Meningkat