40 Tahun Tuan Tuan Di Sumbat Daging Kangaroo Akibat Rasuah Campur Dasar Ap Lesen Impot Terhad




Ada lebih kurang 30 syarikat 100% milik Bumiputra yang mendapat lesen AP mengimport daging sejuk beku di negara ini. Kartel daging haram ini dipercayai membeli bekalan daging haram ini dari Kanada, Colombia, Ukraine, Uruguay, Sepanyol, Mexico, Bolivia, Paraguay, Hong Kong, China.

Al kisah syarikat tertentu (kenapa nama syarikat itu dirahsiakan pula?) yang tipu logo Halal tanpa dikesani selama 40 tahun.  Mereka telah impot pelbagai jenis daging (kangaroo? daging kuda?) dan dijual dengan logo Halal. 
Yang berikut saya ulangi reaksi beberapa orang yang saya menerima lelaui WhatsApp :
1.  40 tahun makan daging kangaroo







2.  Diambil daripada Facebook posting di sini.
Bayangkan daging Burger yang kita makan, Sup Daging, Meatball yang popular di kalangan anak2 muda Urban sebenarnya dibuat dari daging Kanggaru dan mungkin juga daging kuda yang telah dicampurkan ke dalam daging2 halal lembu dan kerbau yang lain dan akhirnya sampai ke dalam mulut kita semua.
Tahukah anda selama lebih 40 tahun, sekiranya anda membeli daging import yg dilabelkan HALAL, sebenarnya daging itu adalah daging Kuda dan Kangaroo bukan Lembu atau Kerbau.
Inilah realiti sebenar apa yang telah berlaku di Malaysia, selama 40 tahun (1980-2020) setelah kegiatan kartel yang mendapat AP dari kerajaan Malaysia bagi mengimport daging telah memberi rasuah pada pegawai kerajaan dalam bentuk wang dan seks agar daging tidak berkualiti, berpenyakit dan TIDAK HALAL dilabelkan sebagai HALAL untuk dijual di Malaysia terbongkar baru-baru ini.
(OSTB : Di rasuah dengan seks ?? Selama 40 tahun?)
Realiti yang lebih mengerikan dan sangat meloyakan adalah daging haiwan (kuda dan kangaroo) yg dilabelkan sebagai halal itu, adalah sebenarnya dari daging yang berkualiti rendah dan haiwan yang berpenyakit. Ada juga Kanggaroo ini merupakan Kanggaroo liar yang ditembak di seluruh Australia dan kemudiannya dihantar dan dilabel sebagai daging lembu halal oleh pihak Kartel. Daging ini dipercayai dimport dari Hong Kong.



Ada lebih kurang 30 syarikat 100% milik Bumiputra yang mendapat lesen AP mengimport daging sejuk beku di negara ini. Kartel daging haram ini dipercayai membeli bekalan daging haram ini dari Kanada, Colombia, Ukraine, Uruguay, Sepanyol, Mexico, Bolivia, Paraguay, Hong Kong, China.
Malaysia pula hanya meluluskan 28 pusat sembelihan lembu dari Australia, New Zealand, Argentina, Brazil, Pakistan, Afrika Selatan dan 11 rumah sembelih kerbau dari India.
Ternyata bekalan kartel daging ini datang dari rumah sembelihan yang tidak diaudit dan telah menjalani pemeriksaan oleh Jabatan Veterinar, JAKIM dan KKM.
Ada beberapa agensi mengawal urusan masuk bekalan daging import ke Malaysia, iaitu pihak Jabatan Perkhidmatan Kuarantin Pemeriksaan Malaysia (MAQIS), Kastam, Polis pelabuhan.
Perkara yang menarik dalam isu kartel daging, rampasan sebanyak 30 tan daging dibuat pada awal bulan, kini beberapa hari lagi masuk tahun 2021. Nama kilang yang diserbu dan syarikat Kartel masih tidak diketahui masyarakat.
Menteri KPDNHEP dan Timbalan Ketua Pengarah JAKIM dalam kenyataan akhbar mereka menggesa orang ramai supaya tidak mengulas isu kartel daging kerana kononnya boleh menjejaskan siasatan mereka.
Sedangkan rakyat mendesak supaya perkara ini disiasat sehingga ke akar umbinya. Sekiranya daging yang dibawa masuk itu tidak halal maka secara tidak langsung mereka telah menzalimi dan mengkhianati serta memperdayakan umat Islam dalam negara kita ini.
Mereka wajar dikenakan hukuman yang setimpal dengan perbuatan mereka. Mencari dan memilih produk makanan yang HALAL itu adalah kewajipan bagi setiap orang Islam. Jika dihidangkan sesuatu perkara yang MERAGUKAN maka solusinya adalah WAJIB ditinggalkan tanpa banyak soal.
Menjadi tanggungjawab kepada para peniaga untuk membekalkan produk yang telah disahkan HALAL dari segala aspek pengeluaran sesuatu produk itu.
Bayangkan Malaysia yang selama ini berbangga menjadi Hub Halal di rantau Asia Pasifik sebenarnya dikhianati oleh Pegawai2 Kerajaan yang di rasuah dengan Wang dan Seks oleh Kartel2 daging ini!
Saya mohon hukuman berat keatas mereka yang terlibat dalam perkara ini dengan hukuman yang seberat2nya.
Ada yang ketawa sinis sambil melawak bekata sebab itulah politik Malaysia semakin lama semakin kalut. Ahli2 politik bukan melompat ala katak tapi ala Kanggaroo dan ala Kuda Lumba. Saya tersenyum tanpa berkata apa2.
SPRM pun sudah mulakan kertas siasatan ini untuk menyiasat penipuan paling lama dan mungkin paling besar dan paling bahaya dan melibatkan berbillion mungkin trillion ringgit yang dibuat oleh Pegawai2 Kerajaan dan Kartel ini. 
Kekayaan yang mereka perolehi? Cukup untuk bertahan selama beberapa generasi. Bila agaknya nak umumkan syarikat Kartel dan brand daging haram ini?
Wallahua'lam.
Kredit : Abdul . . . MY


My comments :
Tuan-tuan, biar saya jamin 100% mesti ada orang politik terlibat dalam penipuan kartel daging ini.  Amat mustahil  kartel daging yang bukan disahkan halal ini boleh berterusan selama 40 tahun tanpa penglibatan orang politik. Penjawat Awam pun mesti ada terlibat.
Tuan-tuan semalam saya telah dengar 'bisikan' mengenai impot barang jenis lain pula. 
Pendek kata macam ini sajalah - you are being cheated. 
Dalam negara ini ada orang kaya, orang berkuasa, orang yang berpengaruh yang sudah faham bagaimana mudahnya menipu Tuan-Tuan. Mereka mainkan sentimen perkauman dan agama untuk menipu Tuan-Tuan sokong mereka tanpa henti dan tanpa menyoal kekayaan mereka. 
Mereka perlukan Tuan-Tuan kekal bodoh dan bisu untuk membolehkan mereka terus kaya dengan mencuri duit Tuan-Tuan (terutama sekali hasil cukai kerajaan yang diambil dari kocek Tuan-Tuan).
Mereka kipaskan sentimen 'kedudukan bangsa kita terancam', 'agama kita terhina' dan begitu untuk menakutkan dan memperbodohkan Tuan-Tuan. 
Yang berlaku sebenarnya mereka melakukan pelbagai onar dan angkara yang memperkayakan mereka dan miskinkan tuan-tuan pula.
Contohnya Kartel daging ini. Tipu halal tak halal is one part of the story. Tapi mereka tipu duit tuan-tuan dengan menjual daging kualiti entah apa dengan harga mahal. Hari ini satu kilo daging kambing impot (lamb) sudah lebih RM30++ se kilo. Tetapi kalau daging itu sebenarnya adalah daging kuda atau kangaroo yang dijual sebagai daging kambing (lamb) maksudnya duit tuan-tuan yang telah ditipu.  Tuan-tuan bayar harga cekik darah tetapi tuan-tuan dapat produk sampah.




Ini hanya satu contoh sahaja.  Serupa rasuah Bazaar Ramadan yang telah berlangsung lebih 20 tahun. Pihak berkuasa tempatan bersubahat dengan "kartel". Lesen niaga Bazar Ramadan di 'kemut' oleh "kartel" dengan bayaran sedikit. Lesen niaga itu kemudian di "jual" kepada peniaga yang sahih (genuine trader) dengan harga beribu Ringgit.  
Peniaga Bazar Ramadan bukan orang kaya pun. Biasanya mereka adalah golongan B40 juga. Jadi orang yang pegang kuasa di pihak berkuasa tempatan, di dewan bandaraya dsbnya sanggup cekik darah orang miskin. They dont care. Asalkan mereka orang kaya terus kekal kaya. 
Tuan-tuan rakyat marhaen pula boleh pi mampus. Esok bila datang pilihanraya Tuan-Tuan boleh main watak 'kerbau dicucuk hidung' sekali lagi. Go and vote for them again.
Ada sikit lagi kisah Bazar Ramadan. Oleh kerana peniaga Bazar Ramadan terpaksa bayar rasuah beribu Ringgit untuk dapatkan lesen atau petak niaga, maka mereka terpaksa naikkan harga barang jualan untuk cover balik modal bayar rasuah beribu Ringgit tadi.
So akhir sekali Tuan-Tuan yang kena bayar harga barang yang lebih untuk bantu peniaga Bazar Ramadan cover balik duit rasuah beribu Ringgit yang telah disapu oleh orang yang pegang kuasa.  Tuan-tuan pula dijadikan 'kaldai bodoh yang dicucuk hidung'.
Bila datang pilihanraya pergilah undi mereka lagi. Wish you all the best. Happy New Year lah ye.
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.

By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2020/12/40-tahun-tuan-tuan-di-sumbat-daging.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
40 Tahun Makan Daging Haram Rasuah Ni Mana Suara Pejuang Bmf Nih

40 Tahun Makan Daging Haram Rasuah Ni Mana Suara Pejuang Bmf Nih

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 369 hits
NORMAN RADZUANCartel Has Allegedly Been Selling Horse Kangaroo Meat As Halal For 40 Years In M sia Baca berita 40thn umat islam dibagi daging haram tp diberi cop halal sebab ada puak makan rasuah Best meleis Rasuah bukan musuh utama meleis ...
Timbalan Menteri Nafi Daging Halal Palsu Wujud Sejak 40 Tahun

Timbalan Menteri Nafi Daging Halal Palsu Wujud Sejak 40 Tahun

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 248 hits
MOMOKAN terhadap daging import dengan cop halal palsu yang dikatakan berlaku sejak 40 tahun hanyalah dakwaan semata mata Laporan tersebut hanyalah bersifat bombastik oleh pihak tertentu yang dilihat boleh mencetuskan kebimbangan rakyat Mala...
40 Tahun Beraksi Sindikat Pedagang Daging Oplosan Ini Akhirnya Ditangkap Polisi

40 Tahun Beraksi Sindikat Pedagang Daging Oplosan Ini Akhirnya Ditangkap Polisi

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 222 hits
Di penghujung tahun 2020 polisi berhasil membongkar sindikat pedagang daging oplosan yang setelah ditelusuri sudah beroperasional selama kurang lebih 40 tahun Tidak alang alang ketika dilakukan pemeriksaan ditemukan banyak sekali daging bek...
Pandang Serius Laporan Mengenai Rasuah Kartel Daging

Pandang Serius Laporan Mengenai Rasuah Kartel Daging

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 254 hits
Pada 22 Disember 2020Oleh B SuffianKerajaan harus memandang serius terhadap laporan laporan media mengenai rasuah melibatkan kartel pengimportan daging Peguam Syahredzan Johan berkata pihak berkuasa termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Ma...
Guna Daging Kuda Dan Kanggaru Sindiket Meat Cartel Dilaporkan Sudah 40 Tahun Beroperasi

Guna Daging Kuda Dan Kanggaru Sindiket Meat Cartel Dilaporkan Sudah 40 Tahun Beroperasi

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 315 hits
Tular baru baru ini apabila media melaporkan terdapat sindiket daging seludup haram yang dibawa Malaysia serta diberi tanda halal untuk diniagakan Penawaran daging haram ini nyata mengejutkan pelbagai pihak serta membuatkan para pembeli ber...
Kerajaan Mesti Wajibkan Hanya Syarikat Milik Islam Diberi Lesen Import Daging Halal

Kerajaan Mesti Wajibkan Hanya Syarikat Milik Islam Diberi Lesen Import Daging Halal

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 273 hits
Sejak terdedahnya berita berkenaan daging import yang dicampur antara lembu yang disembelih dengan tidak disembelih berikutan serbuan terhadap sebuah gudang baru baru ini ramai kini mengharamkan diri mereka daripada memakan daging sebagai h...
Tauhu Sumbat Daging Dengan Sambal Kicap Makan Panas Panas Rasanya Cukup Kick

Tauhu Sumbat Daging Dengan Sambal Kicap Makan Panas Panas Rasanya Cukup Kick

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 397 hits
Teringin nak makan tauhu begedil yang penuh dengan inti resipi ini sangat mudah untuk anda cuba Makan pula dengan sambal kicap rasanya cukup kick Ramai yang anggap tauhu sumbat daging ni sama seperti tauhu begedil tetapi sebenarnya tak sama...
Daging Halal Palsu Skandal Terbesar Tahun 2020

Daging Halal Palsu Skandal Terbesar Tahun 2020

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 338 hits
Bayangkanlah lebih 40 tahun kita dijamu dengan bangkai Sindiket ini sungguh bijak merasuah pegawai kerajaan yang lemah imannya Kesannya lebih 40 tahun kita tertipu Seperti yang dinyatakan oleh UZAR kesannya akan mempengaruhi juga kredibilit...
6208 Kronologi Isu Kartel Seludup Daging Sejuk Beku Tahun 2020 Sinar Harian 30 12 2020

6208 Kronologi Isu Kartel Seludup Daging Sejuk Beku Tahun 2020 Sinar Harian 30 12 2020

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 314 hits
Kronologi isu kartel seludup daging sejuk beku tahun 2020Artikel oleh Sinar HarianKRONOLOGI ISU KARTEL SELUDUP DAGING SEJUK BEKU TAHUN 2020
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing