Demi Anak Mrsm Terendak Pengerusi Mara Tampil Tegas Beri Tempoh Sebulan


Kejadian keracunan makanan yang berlaku di Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Terendak telah mengejutkan ramai pihak. Sebanyak 48 pelajar telah mengalami keracunan makanan sejak semalam, dan daripada jumlah tersebut, 6 orang pelajar terpaksa dimasukkan ke wad kecemasan di Hospital Angkatan Tentera, Terendak.
Pihak pengurusan MRSM Terendak segera bertindak untuk menghubungi Jabatan Kesihatan dan Hospital Tentera Kem Terendak bagi mendapatkan bantuan perubatan. Tindakan pantas pihak berkuasa kesihatan ini telah membantu merawat pelajar-pelajar yang terkesan dengan segera.
Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (MARA), Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki menyedari keseriusan insiden keracunan makanan itu, ke lokasi kejadian bagi meninjau sendiri keadaan pelajar-pelajar yang terjejas.
Dalam usaha untuk memastikan keselamatan para pelajar, beliau turut meluangkan masa untuk melakukan lawatan ke dewan selera di mana kejadian dipercayai berlaku. Lawatan ini bertujuan untuk mengenal pasti punca kejadian dan memastikan tindakan lanjut dapat diambil bagi mengelakkan insiden serupa daripada berulang.

“Pagi tadi saya menerima banyak mesej daripada ibubapa mengenai kes keracunan makanan yang berlaku di MRSM Terendak bermula semalam. Seramai 48 pelajar mengalami keracunan makanan sehinggakan seramai 6 orang pelajar terpaksa masuk ke wad kecemasan di Hospital Angkatan Tentera, Terendak.
“Saya terus bergegas dari Mahkota Kluang ke MRSM Terendak bagi meninjau keadaan pelajar-pelajar yang terkesan dan melakukan lawatan ke dewan selera.
“Terima kasih pihak Jabatan Kesihatan dan Hospital Tentera Kem Terendak yang telah membuat tindakan pantas bagi merawat pelajar MRSM. Kementerian Kesihatan juga sedang melakukan siasatan lanjut bagi isu ini serta akan mengambil tindakan termasuk notis penutupan dewan selera ini.

Beliau yang mengadakan lawatan ke MRSM Terendak, Sungai Udang di sini, hari ini, mengaku amat terkejut apabila mendapati banyak kemudahan asas di institusi pendidikan itu rosak, kotor dan tidak boleh digunakan.
“Saya juga mengambil peluang melihat fasiliti-fasiliti di sini dan begitu sedih dengan keadaan bilik guru dan tandas di bangunan akademik, tandas di asrama putera dan puteri yang banyak tidak berfungsi dan rosak.
“Saya telah berikan tempoh masa selama sebulan kepada Pihak Pengetua dan pengurusan MRSM untuk menyelesaikan isu-isu penyelenggaraan fasiliti ini.
“Kebajikan para guru dan pelajar adalah menjadi keutamaan kami di MARA dan suasana yang kondusif amat penting untuk keselesaan semua bagi menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
“Tiada kompromi jika ia melibatkan isu kesihatan dan keselesaan para pelajar. Saya akan terus memantau dan memastikan isu seperti ini tidak berlaku lagi. Jika ianya berlaku, boleh terus laporkan kepada saya di ruangan komen Instagram ini,”katanya menerusi Instagram miliknya.
 
 
View this post on Instagram  
A post shared by DR ASYRAF WAJDI DUSUKI (@drasyrafwajdi)

PALING DAIF

Dalam pada itu, Memetik Laporan Berita Harian, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki, mendedahkan Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Terendak adalah yang paling teruk dari segi keadaannya sangat daif dan uzur, berbanding 39 lagi MRSM sudah dilawati beliau.
“Saya melihat sendiri keadaan daif di MRSM itu. Setakat 40 MRSM yang sudah saya lawati, inilah yang paling teruk pernah saya tengok. Pada penilaian saya, MRSM Terendak berada dalam keadaan yang sangat daif dan uzur, terutama fasiliti tertentu.
“Dalam konteks ini, saya akan mengambil tanggungjawab sepenuhnya untuk MARA memberi keutamaan menaik taraf kemudahan asas seperti tandas, selain ada bilik guru yang tidak boleh digunakan langsung,” katanya.
Susulan itu, beliau mengarahkan pengurusan MRSM Terendak menyenaraikan keutamaan berkaitan dalam tempoh sebulan, dengan menggunakan peruntukan khas yang diluluskannya berjumlah RM400,000.
Sumber: Instagram drasyrafwajdi & Berita Harian
The post Demi Anak MRSM Terendak, Pengerusi MARA Tampil Tegas Beri Tempoh Sebulan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/demi-anak-mrsm-terendak-pengerusi-mara-tampil-tegas-beri-tempoh-sebulan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengerusi Gisbh 18 Individu Termasuk Isteri Dan 2 Anak Direman

Pengerusi Gisbh 18 Individu Termasuk Isteri Dan 2 Anak Direman

papar berkaitan - pada 20/9/2024 - jumlah : 87 hits
HarapandailyPengerusi GISB Holdings Datuk Nasiruddin Mohd Ali yang juga Ketua Pegawai Eksekutif bersama 18 yang lain direman selama tujuh hari bermula hari ini Mahkamah Majistret Shah Alam mengeluarkan perintah tahanan reman itu sehingga 25...
Wanita Panik Hamil Benih Anak Sulung Rayu Doktor Gugurkan

Wanita Panik Hamil Benih Anak Sulung Rayu Doktor Gugurkan

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 56 hits
Baru baru ini kecoh di media sosial apabila seorang wanita menjadikan menjadikan anaknya sebagai konten Point of View di mana dia cuba menggambarkan remaja lelaki itu sebagai suami Meskipun mempunyai pertalian darah namun netizen beranggapa...
Watie Hanifiah Lebih Suka Bercuti Dengan Anak Anak Sayu Hati Dapat Mesej Rindu Dari Anak

Watie Hanifiah Lebih Suka Bercuti Dengan Anak Anak Sayu Hati Dapat Mesej Rindu Dari Anak

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 85 hits
Isteri kepada pelawak Shuib iaitu Watie Hanifiah merasa paling bahagia bila dapat bercuti bersama anak anaknya Tambah Watie lagi dia mempunyai sebab tertentu bila mana lebih gemar bercuti bersama anak anak Menerusi Instagramnya Watie berkon...
Terkini Hadi Nak Kelentong Siapa Umno Anak Tun M Dah Isytihar Har

Terkini Hadi Nak Kelentong Siapa Umno Anak Tun M Dah Isytihar Har

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 73 hits
1 Penggantungan keahlian Ketua Penerangan PAS Perlis adalah palsu 2 UMNO bukan gila talak dan suka poligami seperti PAS UMNO Johor 3 SPRM sahkan anak anak Dr Mahathir telah isytihar harta 4 PAS janji tidak akan tutup Genting Highland sekira...
Warga Asing Ditahan Bersama 30 Anak Buaya 14 Kura Kura Lebih Rm1 8 Juta

Warga Asing Ditahan Bersama 30 Anak Buaya 14 Kura Kura Lebih Rm1 8 Juta

papar berkaitan - pada 19/9/2024 - jumlah : 70 hits
FMT ReportersHarga jualan seekor anak buaya julung julung adalah RM60 000 manakala kura kura Indian Eyed RM1 350 seekor Anak buaya julung julung dan kura kura Indian Eyed yang dirampas semalam PETALING JAYA Polis menumpaskan satu sindiket p...
Jahit Sendiri Seluar Santai Anak Anak

Jahit Sendiri Seluar Santai Anak Anak

papar berkaitan - pada 19/9/2024 - jumlah : 90 hits
Jahit Sendiri Seluar Santai Anak AnakDah lama tak menjahit seluar santai anak anak Seluar ni senang sangat nak buat Dapat pola yang betul dan cara jahit ikut tutorial Sehelai seluar siap tak sampai 30 minit Dari pola seluar panjang boleh di...
Almy Nadia Selamat Bersalin Alhamdulillah Wife Saya Selamat Melahirkan Anak Kelima Fizz Fairuz

Almy Nadia Selamat Bersalin Alhamdulillah Wife Saya Selamat Melahirkan Anak Kelima Fizz Fairuz

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 54 hits
selamat bersalin Alhamdulillah wife saya selamat melahirkan anak kelima Fizz Fairuz Pasangan dan Datin Almy Nadia selamat menimang anak kelima Untuk mommies yang ada anak dalam fasa merangkak bolehlah join Baby Merangkak Race Yuran penyerta...
Mengajar Kaedah Asas Memasak Untuk Anak

Mengajar Kaedah Asas Memasak Untuk Anak

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 123 hits
Menentukan umur yang sesuai untuk anak mula belajar memasak makanan asas bergantung pada tahap perkembangan dan kematangan mereka Namun secara umum berikut adalah panduan umur dan kemahiran yang boleh diperkenalkan kepada anak anak Mengajar...
Ini Cara Mudah Ajar Anak Hafal Al Quran Senang Anak Nak Ingat

Ini Cara Mudah Ajar Anak Hafal Al Quran Senang Anak Nak Ingat

papar berkaitan - pada 17/9/2024 - jumlah : 65 hits
Mak ayah mana yang tak bahagia bila anak paling suka dan dekat dengan Al Quran Pun begitu mengajar anak menghafal surah misalnya bukanlah mudah Penulis Keibubapaan berkongsi tip anak senang menghafal Mudah saja caranya Jom praktik pada anak...
Pengurangan Tenaga Manusia Dalam Pekerjaan

The Wonders Of Watermelon Fruit

Bawa La Ramai Lagi Warga Asing Ke Malaysia

Doa Ketika Terlilit Hutang Insya Allah Segera Lunas

Tips Menghilangkan Whitehead Dan Blackhead Dengan Efektif

Creative Com Domain Name Ideas

Bahaya Bahan Pewarna Kimia Dalam Kehidupan Seharian

Pmx Didesak Saman Bloomberg Jika Kenyataan Salah


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Lembayung 2024 Adaptasi Kisah Benar Lakonan Pelakon Malaysia Anna Jobling


Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Lil J Feat Yonnyboii Jual Jiwa Chord

New Found Hope Icon S Nostalgic Honda Vf1000f Interceptor Restomod