Itu Bukan Tandatangan Saya Suboh



KUALA LUMPUR – Seorang bekas pengarah bukan eksekutif SRC International Sdn Bhd, Datuk Suboh Md Yassin memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa tandatangan pada dokumen SRC yang dikatakan ditandatanganinya adalah berbeza daripada tandatangannya sendiri.
Saksi ke-42 pihak pendakwaan itu memberitahu demikian apabila melihat sampel tandatangan, yang ditayangkan pada skrin menggunakan mesin projektor di mahkamah semasa pemeriksaan balas oleh peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, yang mewakili bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Loading… (function(){ var D=new Date(),d=document,b=’body’,ce=’createElement’,ac=’appendChild’,st=’style’,ds=’display’,n=’none’,gi=’getElementById’; var i=d[ce](‘iframe’);i[st][ds]=n;d[gi](“M237277ScriptRootC159014”)[ac](i);try{var iw=i.contentWindow.document;iw.open();iw.writeln(“”);iw.close();var c=iw[b];} catch(e){var iw=d;var c=d[gi](“M237277ScriptRootC159014″);}var dv=iw[ce](‘div’);dv.id=”MG_ID”;dv[st][ds]=n;dv.innerHTML=159014;c[ac](dv); var s=iw[ce](‘script’);s.async=’async’;s.defer=’defer’;s.charset=’utf-8′;s.src=”//jsc.mgid.com/m/a/malaysianupdate.com.159014.js?t=”+D.getYear()+D.getMonth()+D.getDate()+D.getHours();c[ac](s);})(); Beliau memberi keterangan pada hari ke-31 perbicaraan Najib yang menghadapi pertuduhan pecah amanah dan salah guna kuasa membabitkan dana SRC International Sdn Bhd berjumlah RM42 juta.
Suboh, 68, juga bersetuju bahawa sampel tandatangan itu tidak serupa dengan tandatangan pada dokumen yang termasuk arahan kepada AmIslamic Bank untuk memindahkan wang antara SRC International, Gandingan Mentari dan Ihsan Perdana Sdn Bhd.
Muhammad Shafee: Perhatikan salinan kertas dan tandatangan anda (pada sampel) yang kami “superimpose”? Suboh menjawab “Ia berbeza.” Muhammad Shafee: Ia sama sekali berbeza, anda setuju?
Suboh: Betul.
Muhammad Shafee: Sekarang anda bersetuju dengan saya bahawa seseorang telah menandatangan pada salinan kertas anda?
Saksi itu menjawab “Ya.”
Muhammad Shafee: Saya mahu membuat beberapa kesimpulan. Semua salinan yang diimbas, kebanyakannya, mengandungi tandatangan anda. Tetapi terdapat (salinan tandatangan anda) yang diimbas. Ada orang telah mencuri tandatangan anda, potong dan tampalnya pada dokumen, dan menghantarnya ke bank. Dokumen itu mengandungi tandatangan anda tetapi anda tidak menandatangani dokumen tersebut. 17 kali. Anda tidak boleh menandatangannya dengan serupa, anda setuju?
Suboh: Ya.
Muhammad Shafee: Anda tidak menandatangani salinan yang diimbas? Suboh menjawab “Ya.” Muhammad Shafee: Ini bermakna (anda) tidak menandatangani mana-mana borang Rentas yang menjadi bukti dalam kes ini. Anda tidak menandatangani satupun borang itu?
Suboh menjawab “Ya.”
Muhammad Shafee: Siapakah yang meminta anda mengaku salinan kertas itu mengandungi tandatangan anda? Siapakah yang menyuruh anda? Berhati-hati dengan jawapan anda. Anda sekarang berada di mahkamah. Sekali lagi saya bertanya. Siapakah yang menyuruh anda? Mengapa anda mengaku?
Suboh menjawab “Ya.”
Suboh: Saya tidak pernah menghadapi situasi sedemikian.
Muhammad Shafee: Adakah anda pasti?
Suboh menjawab “Ya.”
Muhammad Shafee kemudian bertanya kepada Suboh sama ada beliau memaklumkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bahawa tandatangan itu tidak tulen.
Suboh berkata beliau tidak mengingatinya dan Muhammad Shafee mengingatkan Suboh supaya berhati-hati dalam memberikan jawapan dan cuba mengingatinya.
Saksi mengulangi jawapannya dengan menyatakan “saya tidak ingat.”
Muhammad Shafee kemudian memohon kepada mahkamah untuk merujuk Suboh kepada kenyataan yang dibuatnya kepada SPRM pada 2018.
Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali membenarkan permohonan itu.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); “Disebabkan permohonan saksi untuk membantunya untuk mengingati peristiwa itu dengan memberikan kenyataannya kepada SPRM, mengikut seksyen 159 (Akta Keterangan 1950) mengenai laporan kenyataan yang dibuat oleh saksi kepada pegawai, Saya membenarkan permohonan itu,” hakim memutuskan.
Najib, 66, menghadapi tiga pertuduhan pecah amana, satu pertuduhan salah guna kuasa dan tiga pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan dana SRC International Sdn Bhd fberjumlah RM42 juta.
Perbicaraan bersambung. – Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/07/itu-bukan-tandatangan-saya-suboh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Itu Gambar Lama Isu Tatu Video Bertengkar Bella Mahu Aliff Aziz Terus Kuat

Itu Gambar Lama Isu Tatu Video Bertengkar Bella Mahu Aliff Aziz Terus Kuat

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 3221 hits
Susulan beberapa keping gambar Aliff Aziz yang bertatu di bahagian dada tertulis nama bekas isterinya Bella Astillah dan lukisan menyerupai tatu hampir penuh di bahagian belakangnya Bella tampil menjelaskan perkara yang sebenar LIHAT Meneru...
Wanita Itu Memang Beda Elok Banget

Wanita Itu Memang Beda Elok Banget

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 381 hits
WANITA ITU MEMANG BEDA ELOK BANGET Pagi ini GBP sengaja menghadirkan beberapa tokoh penting dalam sejarah Penyebaran Islam 1 Sayid Umar Sa id Kanjeng Sunan Muria 2 Wiku Lodhang sahabat Sunan Muria secara berkala mereka biasa bercengkerama u...
Bos Bulog Stok Beras Di Gudang Terancam Busuk Kalau Ada Yang Impor Itu Orang Gila

Bos Bulog Stok Beras Di Gudang Terancam Busuk Kalau Ada Yang Impor Itu Orang Gila

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 160 hits
Sampai bulan Juli hingga Agustus stok bisa mencapai 3 juta ton jika tidak ada penyaluran Gudang Bulog yang kapasitasnya 2 6 juta ton se Indonesia saat ini sudah ada 2 3 juta ton Sehingga masih tersisa ruang untuk 63 ribu ton lagi
Adakah Sambutan Raya Sebulan Itu Bid Ah

Adakah Sambutan Raya Sebulan Itu Bid Ah

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 262 hits
Soalan Benarkah menyambut Hari Raya Aidilfitri selama sebulan sebagaimana yang dilakukan pada masa ini adalah bid ah Jawapan Hari raya merupakan musim untuk umat Islam bergembira dan berseronok Ini merupakan kegembiraan dan keseronokan bagi...
Menurut Pakar Single Itu Baik Buat Dan Lebih Membahagiakan

Menurut Pakar Single Itu Baik Buat Dan Lebih Membahagiakan

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 236 hits
Menurut Pakar Single Itu Baik Buat Dan Lebih Membahagiakan Adakah anda pada ketika ini masih single dan rasa down Adakah kawan kawan anda yang sudah berpasangan menjadikan anda sebagai bahan ejekan Jangan bersedih Single itu tidak salah Sek...
Selagi Tun M Tidak Tetapkan Tarikh Berundur Selagi Itu Ph Akan Bergolak

Selagi Tun M Tidak Tetapkan Tarikh Berundur Selagi Itu Ph Akan Bergolak

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 172 hits
Secara muktamad dan direkodkan dengan rasmi bahawa parti yang menang PRU14 lalu mengalahkan BN ialah PKR kerana ketika itu PH belum lagi diberi kelulusan pendaftarannya Semua calon yang mewakili PH termasuk Tun Mahathir Mohamad yang bertand...
Video Kecoh Lelaki Jerit Nampak Hantu Di Trafik Light Lihat Apa Yang Berlaku Selepas Itu

Video Kecoh Lelaki Jerit Nampak Hantu Di Trafik Light Lihat Apa Yang Berlaku Selepas Itu

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 1038 hits
adakah anda percaya dengan wujudnya hantu mungkin ada dikalangan kita tidak percayainya da menyifatkannya benda mengarut namun di dalam islam kita wajib percaya perkara perkara yang ghaib atau tidak nampak seperti malaikat jin dan sebagainy...
Bila Pas Nak Akui Umno Itu Islam Tun Dr Mahathir

Bila Pas Nak Akui Umno Itu Islam Tun Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 260 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir beri respond kepada keputusan PAS bekerjasama secara rasmi dengan UMNO Beliau berkata demikian sewaktu mengadakan sidang media bersama media Malaysia sempena Persidangan ASEAN ke 35 di Bangkok Thailand JOHORT...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst