Isytihar Harta Pas Nafi Perkuda Agama


Sinar Harian
Tuan Ibrahim berkata, Pas mengambil tindakan yang lebih tegas dalam memastikan ketelusan dalam parti dengan menyaring calon-calon mereka yang akan bertanding dalam pilihan raya. - Gambar fail  

KUALA LUMPUR: Pas menafikan tohmahan memperkudakan agama dengan menggunakan hadis dalam isu perisytiharan pendapatan dan aset.

Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menyangkal bahawa Pas menolak untuk mengisytiharkan harta dengan memetik hadis, sebaliknya menyatakan hadis ialah panduan untuk umat Islam.

“Pas tak perkudakan agama, hadis adalah panduan. Kalau kita tak berpandukan hadis apa lagi?

"Bukan memperalatkan hadis, yang penting kita berjalan ikut panduan hadis. Kalau nabi sebut demikian tak kan kita nak pertikai, ini Rasulullah beritahu, kalau itu panduan Rasulullah kita kena ikut.

“Nabi khuatir kalau ada pendengki, kalau kita tak rasa tak ada pendengki, kita nak isytihar tak ada masalah. Bila nabi sebut begitu apakah kita lebih cerdik daripada nabi? Itu (hadis) garis panduan pada kita sebagai Muslim, kita ikutlah jika tiada ancaman,” katanya ketika ditemui media di lobi Parlimen di sini hari ini.

BACA: Proses isytihar harta Ahli Parlimen sehingga Oktober

Tuan Ibrahim yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian menjelaskan, Pas tiada masalah untuk mengisytiharkan harta malah beliau turut mencadangkan Parlimen membuka kaunter perisytiharan pendapatan dan aset bagi memudahkan wakil rakyat mengemaskini pemilikan mereka secara tahunan.

“Bagi Pas, kita tak ada masalah untuk isytihar harta. Ia hanya usul tidak kuat, lebih baik jadikan akta di bawah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) jadi kita boleh ambil tindakan kalau ada orang yang tidak isytihar.

“Kalau berlaku penyelewengan dan penipuan dalam pengisytiharan yang penting dalam Islam ialah punca harta (kena siasat) dan ke mana ia dibelanjakan. Harta yang halal dihisab, harta yang haram akan diazab,” jelasnya.

Beliau berkata, Ahli-ahli Parlimen Pas sedia mengisytiharkan aset mereka kepada Parlimen selepas Dewan Rakyat semalam meluluskan usul mewajibkan semua Ahli Parlimen termasuk pembangkang melakukan tindakan sedemikian kerana parti Islam itu sendiri berpegang teguh kepada usaha membasmi rasuah.

"Kita ada tanggungjawab bukan hanya kepada SPRM tetapi ALLAH di akhirat untuk pastikan punca rezeki kita halal dan kita belanjakan di tempat yang halal. Bagi Pas kita tidak ada masalah, bila lulus kita mengalukan pihak kerajaan membuka kaunter untuk isytihar harta dan beri penerangan.

"Bila Parlimen lulus kita akan ikut keputusan, tak ada masalah (isytihar harta)," kata ahli Parlimen Kubang Kerian itu lagi.

BACA: Saifuddin persoal Tuan Ibrahim tolak usul isytihar harta

Beliau berkata, kebimbangan yang timbul adalah pengisytiharan itu akan didedahkan kepada umum yang berkemungkinan memberikan risiko kepada ahli Parlimen dan keluarga mereka.

Amalan sebelum ini katanya, Ahli-ahli Parlimen hanya perlu mengisytiharkan harta mereka secara bersendiri kepada pemimpin parti masing-masing.

"Isytihar kepada pemimpin parti masing-masing, ahli Kabinet isytihar kepada Perdana Menteri, tapi dulu tak disiarkan kepada umum, sekarang kita siarkan kepada umum.

"Bila kita siarkan kepada umum kena fikir apa risiko setiap orang, bila kita siarkan juga yang keduanya kita dedah maklumat isteri kita walaupun dalam portal sebut isteri dan anak-anak tidak akan didedahkan dan anak pula 21 tahun ke bawah saya pasti mereka tidak ada harta pun.

"Bagi kita sebenarnya kita setuju setiap parti kita akan isytihar kepada setiap pemimpin parti masing-masing.

BACA: Isytihar harta: Bersatu T'ganu sifatkan pemimpin Pas penakut

Malah, Pas juga katanya mengambil tindakan yang lebih tegas dalam memastikan ketelusan dalam parti dengan menyaring calon-calon mereka yang akan bertanding dalam pilihan raya.

"Bagi Pas, setiap calon kita bukan hanya harta kita siasat bahkan akhlak dia, perangai dia, amalan peribadi, isteri, dan keluarga dia.

"Sebab tu kadang-kala syarat lapisan dalam Pas ini berat, itu baru nak lulus sebagai calon," tegas Tuan Ibrahim lagi.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/07/isytihar-harta-pas-nafi-perkuda-agama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Idea Isytihar Harta Merupakan Teori Komunis Dan Sosialis Pas

Idea Isytihar Harta Merupakan Teori Komunis Dan Sosialis Pas

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 194 hits
Astro Awani ABDUL HADI Teori isytihar harta ni secara umum adalah teori komunis dan sosialis Gambar fail Astro AWANI MARANG Pas hari ini menyifatkan idea pengisytiharan harta secara umum merupakan teori komunis dan sosialis Presidennya Datu...
Dulu Pas Tuntut Najib Rosmah Isytihar Harta Sekarang Isytihar Harta Boleh Timbulkan Rasa Dengki Pulakdah

Dulu Pas Tuntut Najib Rosmah Isytihar Harta Sekarang Isytihar Harta Boleh Timbulkan Rasa Dengki Pulakdah

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 399 hits
Ketua Penerangan Pas Pusat Nasrudin Hassan pada 15 Mei lalu memberi keyakinan pimpinan dan ahli Pas terbuka untuk mengisytiharkan harta dan aset mereka Pas tiada masalah untuk isytiharkan harta dan aset seperti arahan yang dikeluarkan Perda...
Usul Wajibkan Anggota Parlimen Isytihar Harta Dibentang Di Dewan Rakyat Esok

Usul Wajibkan Anggota Parlimen Isytihar Harta Dibentang Di Dewan Rakyat Esok

papar berkaitan - pada 30/6/2019 - jumlah : 317 hits
Ipoh Satu usul bagi mewajibkan semua Anggota Parlimen termasuk pembangkang mengisytiharkan pendapatan dan harta masing masing kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia akan dibentangkan pada sesi Sidang Dewan Rakyat esok Timbalan Speake...
Tuan Ibrahim Guna Hadis Palsu Tolak Isytihar Harta

Tuan Ibrahim Guna Hadis Palsu Tolak Isytihar Harta

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 382 hits
Wan Ji Wan Hussin Pada asasnya Islam amat menekankan isu integriti akauntabiliti dan ketelusan dalam berpolitik Apatah lagi salah satu sifat utama Nabi Muhammad SAW ialah al amin Zaman kini ia disebut integriti Tidak bersedia mengisytihar h...
Semua Anggota Parlimen Wajib Isytihar Harta Kerana Masing Masing Mempunyai Pengaruh Pm

Semua Anggota Parlimen Wajib Isytihar Harta Kerana Masing Masing Mempunyai Pengaruh Pm

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 274 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad mengesahkan kerajaan akan membentangkan usul di Parlimen mewajibkan semua Anggota Parlimen mengisytiharkan pendapatan dan aset kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Dalam jawapan ringkas kepada media Perdana ...
Pas Kena Isytihar Umno Parti Islam Sebelum Jalin Kerjasama Kata Dr Mahathir

Pas Kena Isytihar Umno Parti Islam Sebelum Jalin Kerjasama Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 241 hits
Pengerusi Pakatan Harapan Dr Mahathir Mohamad berkata PAS mesti mengisytiharkan Umno sebagai parti Islam sebelum menjalin kerjasama politik dengan parti pembangkang itu Dengan nada sinis perdana menteri berkata PAS sebelum ini mengisytihark...
Banyak Negara Arab Amal Isytihar Harta Haji Hadi Tak Perlu Takut

Banyak Negara Arab Amal Isytihar Harta Haji Hadi Tak Perlu Takut

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 265 hits
Pada 8 Julai 2019Kenyataan Presiden PAS Abdul Hadi Awang menunjukkan sama ada dia tidak jujur dan sengaja mengelirukan kem penyokong beliau atau beliau memang kurang bijak berfikiran sempit dan sangat terpesong Dengan menggunakan penipuan u...
Dewan Rakyat Luluskan Usul Wajibkan Ahli Parlimen Isytihar Harta

Dewan Rakyat Luluskan Usul Wajibkan Ahli Parlimen Isytihar Harta

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 339 hits
Dewan Rakyat hari ini sebulat suara meluluskan usul untuk mewajibkan semua Anggota Parlimen mengisytiharkan harta masing masing Pengisytiharan harta turut melibatkan pihak pembangkang dan keluarga mereka yang perlu mengisytiharkan pendapata...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats