Isytihar Darurat Mahkamah Tetap Kes 20 Mac


 
Peguam Syed Iskandar Syed Jaafar (kiri) memohon mahkamah memutuskan sama ada pengisytiharan darurat oleh Agong atas nasihat perdana menteri ketika itu, Muhyiddin Yassin, boleh dicabar.KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi menetapkan 20 Mac untuk menentukan sama ada pengisytiharan darurat boleh dicabar, walaupun wujud fasal penyingkiran dalam Perlembagaan Persekutuan yang menghalang badan kehakiman mendengar aduan berkaitan darurat.
Hakim Wan Ahmad Farid Wan Salleh menetapkan tarikh sama bagi mendengar permohonan kerajaan untuk membatalkan saman difailkan peguam Syed Iskandar Syed Jaafar pada November 2020 itu.
Peguam R Kengadharan berkata Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Syeela Marlina Uttaman menetapkan tarikh itu selepas prosiding dalam talian hari ini. Kengadharan berkata beliau memohon penangguhan susulan kematian peguam Gopal Sri Ram semalam.
Katanya, kerajaan dan 10 lain yang telah dibenarkan menjadi pencelah kes itu, tiada bantahan terhadap penangguhan berkenaan.
-ADVERTISEMENT-Ads by 
Sri Ram dan peguam-peguam lain dijadualkan memberikan hujah lisan bagi kedua-dua isu berkenaan hari ini. Kesemuanya telah memfailkan hujah bertulis tahun lalu.
Kengadharan kemudian memaklumkan FMT beliau berkemungkinan besar akan menghujahkan kes itu bagi pihak Syed Iskandar nanti.
Pada 23 Oktober 2020 perdana menteri ketika itu Muhyiddin Yassin menasihatkan Yang di-Pertuan Agong mengisytiharkan darurat di bawah Perkara 150 selepas dipersetujui Jemaah Menteri dalam satu mesyuarat khas.
Dua hari kemudian, selepas pertemuan Raja-raja Melayu, Agong mengisytiharkan bertitah tiada keperluan untuk darurat diisytiharkan di negara ini.
Berikutan itu Syed Iskandar memfailkan saman pemula di Mahkamah Tinggi di sini, seterusnya kerajaan pada 2021 memfailkan permohonan membatalkan saman itu.
Bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad antara lapan individu dan dua kumpulan hak asasi yang dibenarkan menjadi pencelah dalam kes itu kerana mempunyai kepentingan sahih.
Peguam Kanan Persekutuan Liew Horng Bin hadir bagi pihak kerajaan manakala Annemarie Parvina Vendargon mewakili Majlis Peguam yang bertindak sebagai amicus curiae (sahabat mahkamah). - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/01/isytihar-darurat-mahkamah-tetap-kes-20.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Najib Kelakuan Jengkel Shafee Meletihkan Mahkamah Kata Zaid

Kes Najib Kelakuan Jengkel Shafee Meletihkan Mahkamah Kata Zaid

papar berkaitan - pada 21/1/2023 - jumlah : 146 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Zaid Ibrahim menggesa Shafee Abdullah agar menghormati kebenaran dalam usahanya mendapatkan keadilan untuk Najib Razak Amat menyedihkan saya jika tuduhan Shafee semalam disokong oleh Najib mesti setuju dengan nara...
Nak Bangun Negara Madani Apa Lantik Tpm Ada Kes Mahkamah Sanusi

Nak Bangun Negara Madani Apa Lantik Tpm Ada Kes Mahkamah Sanusi

papar berkaitan - pada 25/1/2023 - jumlah : 112 hits
agendaily com24 01 2023Menteri Besar Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor mengkritik konsep negara madani diperkenalkan Datuk Seri Anwar Ibrahim Konsep negara madani yang diperkenalkan kerajaan campuran Pakatan Harapan Barisan Nasional d...
Adakah Cikgu Akan Lepaskan Anak Murid Dari Kes Mahkamah Tun M

Adakah Cikgu Akan Lepaskan Anak Murid Dari Kes Mahkamah Tun M

papar berkaitan - pada 19/1/2023 - jumlah : 113 hits
agendaily com18 01 2023Bekas Presiden UMNO dan bekas Perdana Menteri Malaysia paling lama Tun Dr Mahathir Mohamad berkata rakyat akan melihat sama ada Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menyelamatkan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi daripada kes ra...
Kes Zahid Saya Tak Mahu Dahului Mahkamah Kata Anwar

Kes Zahid Saya Tak Mahu Dahului Mahkamah Kata Anwar

papar berkaitan - pada 2/2/2023 - jumlah : 92 hits
malaysiakini comDiterbitkan Feb 1 2023 4 36 PMKerjasama politik Perdana Menteri Anwar Ibrahim dengan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi terus menjadi tumpuan dalam wawancara media Bloomberg adalah yang terbaru menyoal pengerusi Pakatan Harapa...
Saya Terkejut Tengok Dia Kesian Lihat Keadaan Mak Wan Bekas Pa Terbuka Hati Tarik Kes Kena Ludah

Saya Terkejut Tengok Dia Kesian Lihat Keadaan Mak Wan Bekas Pa Terbuka Hati Tarik Kes Kena Ludah

papar berkaitan - pada 24/1/2023 - jumlah : 107 hits
Baru baru ini pelakon Mak Wan Latah mengakui kehidupannya kini sangat parah dan 2022 merupakan tahun yang mempunyai banyak kenangan buruk kerana terpalit dengan pelbagai kontroversi bahkan pernikahannya kali ketiga juga gagal Oleh kerana ra...
Zaid Di Minta Tunjuk Sebab Berkenaan Dakwaan Isu Salahlaku Kes Src Najib

Zaid Di Minta Tunjuk Sebab Berkenaan Dakwaan Isu Salahlaku Kes Src Najib

papar berkaitan - pada 23/1/2023 - jumlah : 140 hits
KUALA LUMPUR Lembaga tatatertib peguambela dan peguamcara meminta peguam Zaid Ibrahim menjawab dakwaan salahlaku ketika rayuan terakhir Najib Razak dalam kes SRC International tahun lepas Bekas menteri undang undang itu berkata lembaga ters...
Suspek Kes Bunuh Nek Misah Direman Tujuh Hari

Suspek Kes Bunuh Nek Misah Direman Tujuh Hari

papar berkaitan - pada 21/1/2023 - jumlah : 109 hits
MELAKA Seorang pemuda direman tujuh hari bermula hari ini selepas dipercayai terlibat dalam kejadian samun sehingga menyebabkan kematian seorang wanita warga emas berusia 91 tahun di Kampung Pulai Darat Jasin awal pagi semalam
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global

Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher