Isu Myanmar Gaza Dan Kulit Hitam Dikritik Di Pbb


PESURUHJAYA Tinggi Untuk Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Michelle Bachelet menyatakan dengan tegas pada Isnin lalu bahawa Myanmar gagal mengambil langkah konkrit terhadap nasib penduduk etnik Rohingya.
Kenyataan itu menunjukkan badan dunia itu mengambil berat terhadap kebertanggujawaban isu mengenai para pelarian etnik tersebut yang kini sebahagian besarnya mendapat perlindungan di kem pelarian di Bangladesh.
Ketika bercakap kepada pembukaan Majlis Hak Asasi Manusia PBB ke-45 di Geneva, Switzerland, dia turut menegaskan dialogi interaktif berhubung pelaksanaan dan syor-syor daripada Misi Mencari Fakta mengenai situasi hak asasi manusia di Myanmar.
Teguran Bachelet itu dibuat sesuai dengan pilihan raya yang akan dilaksanakan di negara itu pada bulan November ini.
Dia berterus-terang dengan berkata, sebahagian besar etnik Rohingya tidak dapat mengundi pada pilihan raya tersebut disebabkan mereka telah digugurkan daripada hak-hak mengundi.
“Tiga tahun telah berlalu sejak operasi ketenteraan di Rakhine mewujudkan krisis kemanusiaan yang dahsyat. Situasi ratusan ribu pelarian Rohingya dan perpindahan dalaman penduduk tidak dapat diselesaikan,” katanya.
Pada tahun 2019, Misi Mencari Fakta memutuskan Myanmar terhutang berhubung tanggungjawab kerajaan di bawah kejadian pembunuhan beramai-ramai dan jenayah menentang kemanusiaan termasuk pencabulan undang-undang hak asasi manusia serta undang-undang kemanusiaan antarabangsa, tambahnya.
“Majlis ini dan Perhimpunan Agung turut menekankan gesaan untuk bertanggungjawab. Namun, amat disesalkan, tiada langkat konkrit telah diambil,” ujar ketua hak asasi PBB itu.
Ketika ini, kebanyakan penduduk di Rakhine, China Mro, Daignet dan komuniti Rohingya semakin terjejas akibat konflik tentera yang turut hilangnya kehilangan orang awam dan pembunuhan mereka, perpindahan penduduk awam tangkapan sewenang-wenangnya, penderaan dan kematian ketika berada dalam tahanan serta kemusnahan harta benda orang awam, tambahnya.
Ketika berucap, Bachelet yang merupakan bekas presiden Chile berkata, inisiatif kebangsaan termasuk mahkamah tentera dan Suruhanjaya Pertanyaan Kebangsaan tidak memenuhi standard antarabangsa.
“Saya menggalakkan lagi supaya kerajaan Myanmar untuk bekerjasama penuh dengan agensi siasatan dan kehakiman antarabangsa bagi memastikan keadilan disampaikan serta menyokong proses peralihan kerajaan yang amat penting untuk keamanan berkekalan,” tambahnya.
Pesuruhjaya tinggi PBB itu turut berkata: “Ini mengganggu apabila sejumlah imej satelit menunjukkan dan pengakuan saksi menunjukkan kawasan di Rakhine telah terbakar sejak beberapa bulan lalu.”
“Saya maklum bahawa kerajaan (Myanmar) menentang ini berdasarkan kepada kajian semula data satelit. Ini hanya menggariskan keperluan untuk penyiasatan yang bebas,” katanya.
“Pentadbiran kerajaan sedang mengklasifikasikan tempat-tempat terletaknya penduduk Rohingya, mengubah nama kampung-kampung dari peta rasmi dan dengan potensi mengubah bagaimana tanah itu mungkin digunakan,” kata Bachelet.
Tambahnya, ucapan kebencian termasuk Islamofobia juga meluas di negara itu.
Kenyataan mengenai Myanmar itu dibuat selepas pemimpin negara tersebut yang juga merangkap Kaunselor Negara, Aung San Suu Kyi tidak akan dijemput menghadiri majlis hadiah hak asasi Parlimen Eropah yang dimenanginya pada tahun 1990.
Ia adalah satu bentuk protes daripada ahli-ahli parlimen Eropah tentang pembunuhan beramai-ramai yang berlaku di negaranya dalam satu keputusan yang dibuat pada Khamis lalu.
Sementara itu, ucapan Bachelet di PBB turut menyentuh tentang pendudukan Israel di Gaza yang semakin membimbangkan dan menyatakan penyelesaian jangka panjang diperlukan walaupun gencatan senjata antara Hamas dengan negara Yahudi tersebut menunjukkan perkembangan menggalakkan.
Sekatan yang dilakukan oleh rejim Zionis di Gaza selama 13 tahun itu telah menjejaskan aktiviti ekonomi di wilayah tersebut.
Sebagai contoh, kata Bachelet, lebih 38 peratus penduduk Gaza tinggal dalam kemiskinan dan 50 peratus lagi tidak mempunyai pekerjaan.
Sejak tahun 2007, Genting Gaza telah mengalami sekatan penghantaran barang dari Israel dan Mesir yang menjejaskan penduduk wilayah itu dan ekonominya dengan situasi kemanusiaan semakin buruk dari semasa ke semasa.
Israel telah berperang dengan Hamas sebanyak tiga kali dan kedua-duanya telah menghentikan kebanyakan pertempuran sejak berlakunya pandemik koronavirus (Covid-19).
Menyentuh tentang masalah perkauman di Amerika Syarikat (AS), pesuruhjaya tinggi PBB itu berkata, AS perlu melakukan pembaharuan selepas pembunuhan lelaki berkulit hitam, George Floyd di Minneapolis pada bulan Mei lalu.
AS perlu mewujudkan persekitaran bagi memastikan penduduk Afrika Amerika berasa mereka dilindungi oleh penguat kuasa undang-undang negara itu.
Floyd dipercayai meninggal dunia akibat tindakan pegawai polis berkulit hitam yang melakukan tindakan menekan lutut pada lehernya ketika ditahan atas dakwaan menggunakan wang palsu sehingga menyebabkan wujudnya pergerakan Black Lives Matter yang menuntut keadilan dalam kalangan orang kulit hitam. – Agensi
The post Isu Myanmar, Gaza dan kulit hitam dikritik di PBB appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/09/16/isu-myanmar-gaza-dan-kulit-hitam-dikritik-di-pbb/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dikatakan Sentuh Hal Sensitif Siti Sarah Terus Dikritik Oleh Warganet Bila Dia Menyentuh Isu Fizikal Seseorang Ini

Dikatakan Sentuh Hal Sensitif Siti Sarah Terus Dikritik Oleh Warganet Bila Dia Menyentuh Isu Fizikal Seseorang Ini

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 543 hits
Penyanyi Siti Sarah Raisuddin menjadi perhatian wargamaya selepas dirinya menjadi sasaran kritikan di media sosial gara gara sepot0ng video yang mendkwa dirinya ada menyentuh mengenai rambut masyarakat Orang Asli mencetuskan tular
Isu Foto Hitam Putih Ini Perjelasan Elfira Loy

Isu Foto Hitam Putih Ini Perjelasan Elfira Loy

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 374 hits
Foto saya senyum secara candid sangat terhad disebabkan anak saya Ke mana sahaja kami pergi kamera hanya pada dia Album foto saya penuh dengan gambar dia saja Sebab itulah satu satunya foto candid saya yang diambil oleh suami ketika ada ora...
Marak Isu Antivaksin Dan Konspirasi Covid 19 Sherina Munaf Ingatkan Warganet Fokus Ke Hal Penting

Marak Isu Antivaksin Dan Konspirasi Covid 19 Sherina Munaf Ingatkan Warganet Fokus Ke Hal Penting

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 182 hits
Jangan sia siakan perjuangan tenaga medis yang udah gugur dengan mengabaikan protokol kesehatan hanya karena isu isu seperti ini
Komander Arah Kami Tembak Saja Sesiapa Di Depan Mata 2 Anggota Tentera Dedah Kekejaman Myanmar Terhadap Etnik Rohingya

Komander Arah Kami Tembak Saja Sesiapa Di Depan Mata 2 Anggota Tentera Dedah Kekejaman Myanmar Terhadap Etnik Rohingya

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 408 hits
Komander arah kami tembak saja sesiapa di depan mata 2 anggota tentera dedah kekejaman Myanmar terhadap etnik RohingyaDua anggota tentera Myanmar yang telah insaf tampil mendedahkan bahawa mereka selama ini telah diberi arahan oleh orang at...
Selesaikan Isu Tanah Majukan Potensi Komoditi Durian Keadilan

Selesaikan Isu Tanah Majukan Potensi Komoditi Durian Keadilan

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 305 hits
Pertikaian tanah antara pekebun durian Musang King dan Kerajaan Negeri Pahang tidak wajar dipanjangkan sehingga menjejaskan sektor peladangan durian Bagi pemimpin KEADILAN sektor perladangan durian yang telah menghasilkan gred premium Musan...
Pengakuan Tentara Myanmar Soal Pembantaian Rohingya Bunuh Mereka Semua

Pengakuan Tentara Myanmar Soal Pembantaian Rohingya Bunuh Mereka Semua

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 252 hits
Dua anggota tentara Myanmar untuk pertama kalinya menceritakan peristiwa pembantaian kelompok minoritas Muslim di negara itu Rohingya Dengan nada monoton keduanya mengakui terkait eksekusi penguburan massal pemusnahan desa dan pemerkosaan P...
Isu Ceroboh Tanah Haram Di Raub Putra Gesa Sprm Siasat Jabatan Perhutanan Malaysia

Isu Ceroboh Tanah Haram Di Raub Putra Gesa Sprm Siasat Jabatan Perhutanan Malaysia

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 409 hits
PUTRAJAYA Parti Bumiputera Perkasa Malaysia menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menyiasat pihak berkenaan termasuk Jabatan Perhutanan Malaysia berikutan penerokaan haram tanah kerajaan bagi penanaman durian di Raub Pahang Naib P...
Azam Baki Sprm Sudah Buat Langkah Awal Siasat Isu Pencerobohan Tanah Di Raub

Azam Baki Sprm Sudah Buat Langkah Awal Siasat Isu Pencerobohan Tanah Di Raub

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 398 hits
MELAKA Langkah awal sudah diambil Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berhubung isu pencerobohan tanah milik kerajaan Pahang di Raub oleh pekebun durian Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Azam Baki berkata antara tindakan itu termasuk per...
Isu Ceroboh Tanah Tanam Durian Musang King Usah Taksub Salahkan Parti Politik

Isu Ceroboh Tanah Tanam Durian Musang King Usah Taksub Salahkan Parti Politik

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 430 hits
KUANTAN Isu pencerobohan tanah kerajaan untuk penanaman durian Musang King di Raub sepatutnya tidak dipolitikkan oleh mana mana pihak Demikian kenyataan aktivis masyarakat Mohd Shukri Mohd Ramli mengulas perkembangan terbaharu kes ini Jika ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand