Isu Jawi Adun Dap Minta Kpm Perjelas Maksud Secara Pilihan


MALAYSIAKINI

   
Adun Bukit Assek (DAP), Irene Mary Chang Oi Ling mahu Kementerian Pendidikan memperjelas kenyataan terbarun kelmarin berhubung pelaksanaan pengenalan tulisan jawi di sekolah rendah yang akan dilaksanakan secara ‘pilihan’.

Kata Chang, penggunaan isitlah ‘secara pilihan’ itu menimbulkan kekeliruan.

“Menteri Pendidikan Maszlee Malik patut menjelaskan perkataan ‘secara pilihan’ apabila dia umumkan ‘pengenalan khat akan dilaksanakan secara pilihan dan guru diberi kuasa untuk menentukan kaedah pelaksanaannya di bilik darjah masing-masing’.

“Kenyataan itu menyebabkan kekeliruan sama ada guru diberi pilihan untuk mengajar kaligrafi Jawi tersebut atau tidak, ataupun mereka hanya diberi pilihan terhadap kaedah pelaksanaanya,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Tambah Chang kenyataan kabur itu menyebabkan laporan berita yang bercanggah antara satu sama lain.

“Perkara ini perlu dijelaskan oleh pihak kementerian supaya pihak sekolah dan guru dapat membuat persiapan sewajarnya untuk sesi sekolah tahun depan.

Kata Chang, pendirian DAP Sarawak adalah agar pilihan sama ada pelajar patut belajar tulisan Jawi ataupun tidak wajar diserahkan kepada ibu bapa.

“Pilihan itu tak patut ditentukan oleh guru kerana majoriti guru mungkin rasa bertanggungjawab untuk ajar juga kerana ia termasuk dalam subjek silibus Bahasa Malaysia, dan ia juga dah pun menjadi isu politik.

“Guru tak patut dibebankan dengan tanggungjawab ini kerana dalam satu kelas, mungkin ada ibu bapa yang mahu anak mereka belajar (tulisan Jawi), mungkin ada yang tak mahu,” katanya.

Pada Khamis, Maszlee mengumumkan bahawa rancangan memperkenalkan enam muka surat pengajaran tulisan Jawi dalam buku teks Bahasa Malaysia tahun empat dikurangkan menjadi tiga dan pelaksanannya dilakukan secara pilihan.

Pengumuman itu dibuat di tengah-tengah bantahan oleh komuniti bukan Melayu kerana bimbang ia akan membawa kepada Islamisasi di sekolah vernakular.

Hal itu bagaimanapun dinafikan Maszlee.

Meskipun dengan langkah itu, Chang berkata, orang ramai masih tidak gembira dan tidak mempercayai Kementerian Pendidikan.

“Ini diburukkan lagi dengan kenyataaan yang pernah dibuat Maszlee pada Disember tahun lepas apabila dia menasihatkan guru-guru sekolah agama untuk terus tinggal di Sabah dan Sarawak untuk menyebarkan Islam kepada pelajar di sana. Orang masih belum lupa.

“Oleh itu, dia tak patut terkejut apabila tindakan ini (pengenalan Jawi) pun berdepan kecurigaan dan bangkangan,” katanya lagi.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/08/isu-jawi-adun-dap-minta-kpm-perjelas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Jawi Mca Gesa Dap Beri Tekanan Pada Dr M

Isu Jawi Mca Gesa Dap Beri Tekanan Pada Dr M

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 245 hits
MALAYSIAKINI DAP perlu memberi tekanan kepada Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad untuk menarik balik rancangan kerajaan memperkenalkan tulisan Jawi di sekolah jenis kebangsaan kata Timbalan Presiden MCA Dr Mah Hang Soon Beliau menggesa Set...
2 Adun Dap Tarik Balik Bantahan Isu Khat

2 Adun Dap Tarik Balik Bantahan Isu Khat

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 266 hits
News Diterbitkan Hari ini 3 06 petangDua Anggota Dewan Undangan Negeri DAP menarik balik bantahan mereka terhadap rancangan memperkenalkan pembelajaran khat dalam kurikulum Tahun 4 Bahasa Malaysia untuk sekolah vernakular Adun Keranji Chong...
Jawi Cina Dan Dap

Jawi Cina Dan Dap

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 434 hits
Sekali lagi perbahasan dasar menjadi kalut apabila dicampur baur dengan sentimen Banyak aspek yang perlu diperincikan khususnya dari perspektif profesional namun ia berakhir dengan kesimpulan mudah ya atau tidak Lebih parah masyarakat yang ...
Khat Jawi Tahniah Wan Azizah Pemimpin Dap Ucapsindir Dr Kamarul Zaman

Khat Jawi Tahniah Wan Azizah Pemimpin Dap Ucapsindir Dr Kamarul Zaman

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 350 hits
Isu tulisan khat Jawi DAP sudah menang Oleh DR KAMARUL ZAMAN YUSOFFINILAH persepsi awal yang timbul iaitu DAP sudah menang dalam isu tulisan khat bila para pemimpin tinggi DAP terutama yang paling lantang menentangnya seperti Ronnie Liu dan...
Isu Warganegara Menteri Kdn Jangan Tunduk Kepada Desakan Dap

Isu Warganegara Menteri Kdn Jangan Tunduk Kepada Desakan Dap

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 396 hits
1 Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia menyuarakan keraguan dengan penjelasan Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam kenyataan rasmi beliau pada 24 Julai lalu dan yang beliau ulangi di Sarawak hari ini bahawa pertemuan tertutup enam...
Isu Jawi 10 Soalan 10 Jawapan

Isu Jawi 10 Soalan 10 Jawapan

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 401 hits
Kementerian Pendidikan Malaysia 10 soalan lazim yang dijawab oleh kementerian 1 Apakah yang berlaku KSSR bagi subjek Bahasa Melayu Tahun 4 telah memperkenalkan seni tulisan khat sebagai pengisian tambahan 2 Apakah tujuan pengenalan tulisan ...
Isu Khat Jawi Tebalnya Islamofobia Dalam Diri Mereka

Isu Khat Jawi Tebalnya Islamofobia Dalam Diri Mereka

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 347 hits
APABILA membaca berita ini saya terkejut Hari ini media melaporkan Majlis Perundingan Malaysia Agama Buddha Kristian Hindu Sikh dan Tao berkata khat dan jawi bukan identiti Malaysia dan menyalahi Perkara 12 Perlembagaan Persekutuan
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global

Resepi Char Kuew Teow Udang

Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi