Isu Doktor Kontrak Lain Yang Diminta Lain Pula Yang Dapat



Sebelum ini, Gerakan Hartal Doktor Kontrak bertegas mengambil tindakan drastik bercuti sebagai tanda protes, jika tuntutan berhubung penawaran pelantikan tetap kepada semua pegawai perubatan lantikan kontrak sedia ada gagal dilaksanakan. Kerajaan diberi masa tiga minggu untuk melaksanakan tuntutan itu
Tanda pagar #HartalDoktorKontrak juga tular sebelum ini di Twitter sebagai tanda sokongan terhadap nasib yang menimpa doktor kontrak.

Kempen tanda pagar itu turut membuat gerakan supaya pegawai perubatan kontrak melakukan mogok pada 26 Julai ini.
Ia susulan kenyataan Menteri Kesihatan Dr Adham Baba pada 23 Jun lalu, bahawa jawatan doktor kontrak membabitkan seramai 23,077 orang dilanjutkan selama setahun bermula 5 Dis 2021 hingga 4 Dis 2022.
Sejak 2016, seramai 786 pegawai perubatan saja dilantik secara tetap, manakala selebihnya berkhidmat secara kontrak.
Hari ini..
PUTRAJAYA : Perdana Menteri mengumumkan pegawai perubatan, pegawai pergigian dan pegawai farmasi lantikan kontrak ditawarkan pelantikan secara kontrak untuk tempoh dua tahun selepas melengkapkan tempoh khidmat wajib bagi memastikan kesinambungan perkhidmatan dan persediaan untuk mengikuti pengajian kepakaran.
Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, keputusan yang dipersetujui Kabinet itu sebagai langkah penyelesaian segera termasuk melanjutkan pelantikan secara kontrak untuk tempoh maksimum empat tahun.
Menurut beliau, langkah itu bagi memastikan pegawai-pegawai berkenaan berjaya melengkapkan pengajian kepakaran masing-masing.
Beliau menjelaskan, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) membentangkan satu kertas cadangan kepada Mesyuarat Kabinet pada 14 Julai lalu berhubung penambahbaikan kumpulan pegawai perubatan, pegawai pergigian dan pegawai farmasi lantikan kontrak.
“Kerajaan amat memahami tuntutan kumpulan petugas kesihatan berstatus kontrak ini dan sedar bahawa sumbangan dan peranan mereka sebagai barisan hadapan adalah amat penting dalam memberikan perkhidmatan kesihatan terbaik kepada rakyat terutamanya dalam situasi pandemik Covid-19.
“Bagi memastikan perkara ini diberikan perhatian penuh dan ditangani secara menyeluruh serta lebih berkesan, saya telah mengarahkan KKM dan kementerian serta agensi yang berkaitan merangka sebuah pelan komprehensif dan inklusif merangkumi tindakan segera, pelan jangka pendek sederhana dan pelan jangka panjang,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Muhyiddin berkata, Kabinet turut memahami kebimbangan dan masalah yang dihadapi kumpulan pegawai perubatan, pegawai pergigian dan pegawai farmasi lantikan kontrak berhubung kesetaraan laluan kerjaya mereka.
Justeru, kata beliau, bagi memastikan laluan kerjaya setara dan adil, Kabinet bersetuju agar pelantikan secara kontrak diuruskan mengikut kesetaraan kerjaya pegawai tetap dan ditawarkan Cuti Belajar Bergaji Penuh serta tajaan pengajian setara dengan cuti belajar bergaji penuh dan Hadiah Latihan Persekutuan.
Beliau menjelaskan, antara persetujuan lain yang turut dicapai adalah menambah baik kemudahan atau faedah yang ditawarkan kepada pegawai perubatan, pegawai pergigian dan pegawai farmasi lantikan kontrak seperti Cuti Tugas Khas Perubatan, Cuti Tibi dan kemudahan tambang mengunjungi wilayah asal.
“Keputusan-keputusan ini juga akan memberi ruang kepada kerajaan memuktamadkan kajian reformasi sistem kesihatan yang sedang dilaksanakan, meneliti ketetapan sedia ada dalam Akta Perubatan 1971 dan merangka hala tuju jangka panjang bagi perkhidmatan perubatan.
“Kerajaaan amat menghargai sumbangan para doktor sebagai barisan hadapan dalam berhadapan perang Covid-19 dan kerajaan terus komited memastikan kebajikan dan laluan kerjaya pegawai perubatan, pegawai pergigian dan pegawai farmasi lantikan kontrak diberikan perhatian sewajarnya serta bersifat adil,” katanya lapor Utusan Malaysia

.... Hmm.. Doktor-doktor kontrak itu hanya mahu jawatan tetap tapi Kerajaan nak lanjut kontrak lagi.. apa punya jawapan ni?.. lain diminta lain yang dapat..
Kenapa pihak Kerajaan tidak menjelaskan kenapa sebenarnya Kerajaan tidak boleh menyerap kesemua Doktor-doktor kontrak itu ke dalam Jawatan Tetap?
 
Baca ni..
PETALING JAYA: Gerakan Hartal Doktor Kontrak mendesak kerajaan mempertimbangkan supaya semua doktor kontrak ditawarkan perjawatan tetap dengan caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).
Perkara itu dikemukakan dalam Memorandum Gerakan #HartalDoktorKontrak diserahkan kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) yang diwakili Pesuruhjayanya, Nik Salida Suhaila Nik Salleh.
Jurucakapnya, Dr Mustapha Kamal A Aziz, berkata desakan sepanjang pandemik Covid-19 meningkatkan penglibatan doktor dan petugas perubatan kontrak, namun tiada pampasan setimpal diberikan.
“Sehingga hari ini, proses pelantikan tetap masih menemui jalan buntu di mana proses pemilihan dan perjawatan masih samar. Saban hari, kami hanya diberitahu bahawa pelantikan semua bergantung kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA).
“Lagi memburukkan keadaan, pihak Kementerian Kesihatan dilihat memandang enteng dalam membantu menyelesaikan isu ini sekali gus mengakibatkan pelbagai respons negatif pelbagai pihak,” katanya pada sidang media maya selepas sesi penyerahan memorandum itu.
Katanya, penyambungan kontrak perjawatan yang disambung juga masih dilihat sebagai tiada hala tuju sebenar sekali gus menafikan hak doktor yang bertungkus-lumus menggembleng tenaga pada musim pandemik ini.
“Kami tidak minta untuk pencen, tetapi cukup sekadar serapkan kami kepada jawatan tetap dengan caruman KWSP.
“Malah, dengan jawatan tetap ini, mudah bagi kami mengembangkan kerjaya dengan lanjutan pengajian atau memilih pengkhususan sebagai persediaan menjadi doktor pakar, melainkan kerajaan mengubah dasar sedia ada,” katanya.
Jelasnya, disebabkan eksploitasi dan tiadanya peluang untuk mengambil pengkhususan, ramai antara doktor kontrak terpaksa meninggalkan sistem kesihatan awam.
“Ini bakal menyebabkan kekurangan staf di hospital awam, terutama di kawasan pedalaman di mana ramai bergantung kepada sistem kesihatan awam. Keadaan kerja yang memudaratkan pekerja kesihatan memberi kesan kepada kualiti penjagaan kesihatan,” katanya.
Beliau turut mendakwa, gelombang ketiga Covid-19 yang lebih dahsyat berbanding gelombang sebelumnya dicetuskan oleh kegagalan ahli politik dalam menjaga garis panduan kesihatan.
“Sistem kesihatan kita juga berada dalam keadaan kritikal. Kami memandang berat isu pelantikan tetap ini kerana ia berkait rapat dengan masa depan bidang perubatan negara.
“Jika isu pelantikan tetap pegawai perubatan ini masih menemui jalan buntu, tidak dinafikan kita bakal jauh ketinggalan sekali gus menjadi titik-tolak kepada zaman kegelapan bagi bidang perubatan negara.”
Katanya, semua doktor berstatus kontrak akan menyertai mogok aman di hampir semua hospital awam utama seluruh negara bermula 11 pagi 26 Julai ini.
Seorang doktor kontrak berkata, hartal atau mogok pada 26 Julai ini bagi mendedahkan realiti sebenar bahawa sistem kesihatan negara semakin tenat dengan seorang demi seorang doktor kontrak meletak jawatan dalam tempoh 24 jam.
Katanya, ia dibuktikan dengan majoriti pegawai perubatan dan petugas kesihatan semakin ramai mengalami “burnout” susulan peningkatan mendadak kes Covid-19.
“Kita tetap mahu laksanakan hartal pada Isnin depan kerana tuntutan kami selama ini bergerak perlahan, kami lakukan ini untuk rakan-rakan lain juga,” kata Dr Umar Baraka yang turut menyertai sidang media maya itu.
Sidang media itu turut dihadiri peguam S Ambiga lapor FMT



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/07/isu-doktor-kontrak-lain-yang-diminta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Pn Serius Tangani Isu Doktor Kontrak

Kerajaan Pn Serius Tangani Isu Doktor Kontrak

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 197 hits
HARAKAH DAILYTan Sri Muhyiddin Yassin KOTA BHARU Biarpun ada pihak menganggap usaha kerajaan bagi menyelesaikan isu doktor kontrak sebagai separuh masak namun kesungguhan kerajaan Perikatan Nasional tidak mampu dinafikan lagi Perdana Menter...
Kabinet Kemuka Cadangan Berjangka Atasi Isu Kumpulan Doktor Lantikan Kontrak

Kabinet Kemuka Cadangan Berjangka Atasi Isu Kumpulan Doktor Lantikan Kontrak

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 307 hits
KUALA LUMPUR Kementerian Kesihatan bersama kementerian serta agensi lain diarah merangka pelan komprehensif dan inklusif bagi menangani isu berkaitan kumpulan pegawai perubatan pegawai pergigian dan pegawai farmasi lantikan kontrak Menerusi...
Pas Kemukakan Plan Jangka Pendek Dan Jangka Panjang Isu Tangani Isu Doktor Kontrak

Pas Kemukakan Plan Jangka Pendek Dan Jangka Panjang Isu Tangani Isu Doktor Kontrak

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 283 hits
Senator Ir Ts Khairil NizmaPASSSS berpendirian bahawa isu Doktor Kontrak yang berlarutan tanpa penyelesaian sejak tahun 2016 ini mestilah ditangani segera oleh pihak Kerajaan Perikatan Nasional Doktor doktor yang masih berstatus kontrak kin...
Dr Dzul Gagal Urus Isu Doktor Kontrak Kini Berlagak Umpama Hero

Dr Dzul Gagal Urus Isu Doktor Kontrak Kini Berlagak Umpama Hero

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 339 hits
DR DZUL SEMASA JADI MENTERI DAHULU PUN TAK MAMPU URUS MASALAH DR KONTRAK Dzulkefly semasa memegang jawatan Menteri Kesihatan Tiada jaminan pegawai perubatan siswazah ditawar lantikan tetapKenyataan Dr Dzulkifli semasa menjawat jawatan sebag...
Pakar Ingatkan Jangan Berbohong Tindas Doktor Kontrak

Pakar Ingatkan Jangan Berbohong Tindas Doktor Kontrak

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 224 hits
FAZLI RADZIPakar Perunding Perubatan dan Pakar Nefrologi Hospital Putrajaya Dr Rafidah Abdullah mengingatkan agar hak doktor kontrak dibela Menerusi Twitternya beliau mengulangi peringatan supaya doktor kanan menjunjung tinggi profesionalis...
Menteri Kesihatan Berucap 55 Minit Tidak Ada Penghargaan Kepada Doktor Kontrak

Menteri Kesihatan Berucap 55 Minit Tidak Ada Penghargaan Kepada Doktor Kontrak

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 172 hits
Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba seharusnya mengucapkan penghargaan dari kerajaan Perikatan Nasional terhadap sumbangan doktor kontrak sebagai barisan hadapan menangani Covid 19 Namun kata Ahli Parlimen Johor Bahru Akmal Nasir tid...
Penjelasan Pengarah Htar Isu Asrama Doktor Dan Lawatan Pm

Penjelasan Pengarah Htar Isu Asrama Doktor Dan Lawatan Pm

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 148 hits
Oleh Tan Sri Muhyidddin Yassin mengadakan lawatan ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang semalam PEMINDAHAN Doktor Pelatih Hospital Tunku Ampuan Rahimah dari Asrama Doktor Pelatih ke bangunan Asrama Pelajar Perubatan Universiti Malaya yang...
Tidak Ada Pengiktirafan Kepada Doktor Kontrak Dalam Ucapan Adham Baba

Tidak Ada Pengiktirafan Kepada Doktor Kontrak Dalam Ucapan Adham Baba

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 336 hits
Menteri Kesihatan Datuk Seri Adham Baba seharusnya mengucapkan penghargaan dari kerajaan Perikatan Nasional terhadap sumbangan doktor kontrak sebagai barisan hadapan menangani Covid 19 Namun kata Ahli Parlimen Johor Bahru Akmal Nasir tidak ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis