Isteri Untuk Disewa Mufti Tegur Drama Ini Biarlah Selari



Fattah Amin bergandingan dengan Tiz Zaqyah dalam drama Isteri Untuk Disewa. Foto instagram teamnotafatzura. (Gambar kecil) Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.
HALAMAN HIBURAN


PETALING JAYA: Drama bersiri Isteri Untuk Disewa yang  mula ditayangkan pada Isnin lalu, mendapat teguran Mufti Wilayah Persekutuan, berhubung tajuk dan jalan ceritanya kerana hukum menyewa isteri adalah haram.

Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri  berkata, tajuk drama berkenaan sekiranya difahami secara zahir amat bertentangan dengan zahir nas al-Quran dan Sunnah, begitu juga dengan moraliti kehidupan manusia sama ada Islam mahupun bukan Islam.

"Tanpa menafikan kebebasan berkarya dalam budaya penggiat seni, kami merasakan bahawa tajuk berkenaan adalah kurang sesuai. Alasan kami jelas, isteri bukan untuk disewa. 
"Isteri adalah akad yang sahih dan diperintahkan untuk bergaul dengan baik sebagaimana yang tertera dalam Surah al-Nisa’ ayat 19," katanya menerusi catatan Qalam Mufti yang diterbikan pada lewat Khamis malam.

Zulkifli berkata, penamaan tajuk yang provokatif itu dikhuatiri akan menjadi trend dalam penggiat seni sekiranya tidak diberikan penerangan jelas daripada hukum syarak, mengenai implikasinya dalam masyarakat.


Mengulas lanjut, beliau berkata, dalam Islam, isteri tidak boleh dikontrakkan sama ada dalam tempoh jam, hari, minggu atau bulan. 
Ini kerana katanya, meminjam isteri bukanlah amalan dalam Islam, begitu juga menyewa isteri.

"Isteri adalah amanah Allah kepada suami untuk dimuliakan, dikasihi, disayangi dan diberi hak-haknya seperti termaktub dalam nas al-Quran, hadis dan pandangan fuqaha’.
"Kami yakin, tidak ada sekelumit niat dalam hati penulis novel dan pengarah tersebut untuk membuat sesuatu yang di luar kerangka Islam namun, sewaan isteri jelas sekali adalah sejuzuk daripada cabang mut’ah yang tidak dibenarkan dalam kalangan fuqaha’ Ahli Sunnah wal Jama’ah dan diharamkan dalam Islam," tambah Zulkifli.

Dalam pada itu, Zulkifli mengucapkan syabas dan tahniah kepada warga kerja drama Isteri Untuk Disewa di atas kejayaan menarik jutaan penonton bagi menonton drama ini.

"Kami menganggap pengarah mungkin terkhilaf dalam menentukan tajuk dan jalan cerita drama tersebut yang khabarnya diadaptasi daripada sebuah novel. 
"Sekali lagi ditegaskan bahawa kami sama sekali tidak berhasrat kebebasan dan kreativiti dalam berkarya. Namun, seeloknya biarlah ianya selari dengan agama dan budaya ketimuran kita," katanya.

Terdahulu, perkongsian status Zulkifli di laman sosial Facebook dan Instagram, berhubung surat terbuka kepada pengarah drama berkenaan, Osman Ali menarik perhatian netizen.

"Semalam (Rabu) setelah selesai solat Isyak, saya sengaja mengambil peluang menonton drama Isteri Untuk Disewa. 
"Ada mustafti yang bertanya tentang beberapa isu fiqh dalam drama ini. InsyaAllah, saya sedang menyiapkan surat terbuka kepada pengarah drama ini," ujarnya.

Drama adaptasi novel Isteri Untuk Disewa karya Syamnuriezmil, menggandingkan pelakon, Fattah Amin dan Tiz Zaqyah.
Drama terbitan produksi Nuansa Sdn Bhd arahan Osman Ali itu disiarkan menerusi saluran Astro Ria. (mStar)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: "Kami menganggap pengarah mungkin terkhilaf dalam menentukan tajuk dan jalan cerita drama tersebut yang khabarnya diadaptasi daripada sebuah novel. "Sekali lagi ditegaskan bahawa kami sama sekali tidak berhasrat (menyekat) kebebasan dan kreativiti dalam berkarya. Namun, seeloknya biarlah ianya selari dengan agama dan budaya ketimuran kita," kata Mufti Wilayah.
Pihak yang ditegur bersalah perlu akur dan minta maaf. Hormatilah saranan Mufti. Kepada Kerajaan PH, pilihlah pegawai yang 'cerdik agama' sikit, dalam menyebarkan fahaman di kalangan rakyat Malaysia yang majoritinya beragama Islam. Allahu 'aklam.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2018/11/isteri-untuk-disewa-mufti-tegur-drama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Surat Terbuka Mufti Tegur Drama Isteri Untuk Disewa

Surat Terbuka Mufti Tegur Drama Isteri Untuk Disewa

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 453 hits
DRAMA Isteri Untuk Disewa gandingan pelakon popular Fattah Amin dan Tiz Zaqyah yang kini sedang ditayangkan di saluran Astro Ria telah mendapat perhatian Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri Berikut merupakan su...
Ha Tudia Mufti Tegur Drama Isteri Untuk Disewa

Ha Tudia Mufti Tegur Drama Isteri Untuk Disewa

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 996 hits
Mufti tegur drama Isteri Untuk Disewa Fattah Amin bergandingan dengan Tiz Zaqyah dalam drama Isteri Untuk Disewa Foto instagram teamnotafatzura Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri Baca lebih lanjut di http www mstar...
Drama Isteri Untuk Disewa Buat Mufti Persekutuan Hantar Surat Kepada Pengarah

Drama Isteri Untuk Disewa Buat Mufti Persekutuan Hantar Surat Kepada Pengarah

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 346 hits
MALAYSIADATELINE Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Dr Zulkefli al Bakri menulis surat kepada Pengarah Osman Ali berkenaan drama arahannya berjudul Isteri untuk Disewa Drama Isteri untuk Disewa sebanyak 24 episod itu kini sedang ditayangkan di...
Promo Drama Isteri Untuk Disewa Akan Datang Slot Mega Drama

Promo Drama Isteri Untuk Disewa Akan Datang Slot Mega Drama

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 710 hits
Promo Drama Isteri Untuk Disewa Akan Datang Slot Mega Drama Drama tv ni habis satu tukar satu Sempat tak sempat je lagi nak menonton Setelah drama Cik Reen Encik Ngok Ngek tamat minggu lepas esok akan bersiaran drama terbaru yang berjudul I...
Isteri Untuk Disewa Penjelasan Ke Atas Mufti Wilayah

Isteri Untuk Disewa Penjelasan Ke Atas Mufti Wilayah

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 319 hits
HALAMAN HIBURANSTATUS Mufti Wilayah Persekutan Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri di laman Facebook beliau hari ini berhubung surat terbuka kepada pengarah drama Isteri Untuk Disewa Osman Ali menarik perhatian netizen Beliau dalam status be...
Drama Adaptasi Novel Isteri Untuk Disewa

Drama Adaptasi Novel Isteri Untuk Disewa

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 969 hits
Novel Isteri Untuk Disewa karya novelis terkenal Syamnuriezmil telah diadaptasikan menjadi drama bersiri Isteri Untuk Disewa dan akan disiarkan di slot MegaDrama Astro Ria setiap Isnin hingga Khamis jam 10 malam bagi menggantikan drama Cik ...
Ost Drama Isteri Untuk Disewa Lirik Lagu Isterimewa Nyanyian Fattah Amin

Ost Drama Isteri Untuk Disewa Lirik Lagu Isterimewa Nyanyian Fattah Amin

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 877 hits
OST DRAMA ISTERI UNTUK DISEWA Lirik Lagu Isterimewa Nyanyian Fattah Amin Pilihlah AkuPilihlah AkuJadi KekasihmuAkan Ku beriSepenuh Kasih kuHanya Kepada muTiada Yang lainYang Ku mahu hanya kamuKau Wanita misteriPujaan LelakiEngkau Yang selal...
Mufti Tegur Wakil Rakyat Lompat Parti

Mufti Tegur Wakil Rakyat Lompat Parti

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 283 hits
Wartawan Watan Onlin Meskipun tiada larangan dari segi perundangan namun trend ahli Parlimen melompat parti dilihat sebagai tindakan kurang bermoral dan tidak amanah Mufti negeri Pahang Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman berkata sepatutnya ah...
Meminjam Isteri Bukanlah Amalan Islam Mufti Wilayah Persekutuan

Meminjam Isteri Bukanlah Amalan Islam Mufti Wilayah Persekutuan

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 440 hits
Siri drama Isteri Untuk Disewa lakonan Fattah Amin dan Tiz Zaqyah mencetuskan kontroversi apabila mendapat teguran Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri Menurutnya tajuk dan jalan ceritanya disifatkan hukum meny
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan