Ismail Sabri Nyatakan Fakta Bukan Salahkan Rakyat




Bekas Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA), Datuk Mohd Puad Zarkashi mempertikaikan kenyataan Menteri Kanan Keselamatan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang mendakwa kes COVID-19 naik sebab orang ramai gagal patuhi SOP penjarakkan fizikal.

Fuad dalam catatan di akaun FBnya dengan tajuk ‘MENTERI SALAHKAN RAKYAT?” turut menyatakan bagaimana mahu melakukan penjarakkan fizikal di kilang dan tapak pembinaan? SOP kena jelas. Apakah mereka perlu guna pakaian PPE di tempat kerja.
Tambahnya, itu (sebab) kluster tempat kerja yang menjadi lubuk jangkitan COVID paling tinggi. Soalnya semasa PKP kenapa sektor ini dibenarkan beroperasi. Sepatutnya dipantau ketat.
Politik ada hadnya. Jangan hendak dipolitikkan semua perkara. Tambah-tambah lagi ketika negara berdepan pandemik Covid-19 yang semakin meningkat kes sejak kebelakangan ini.
Rasanya kenyataan Ismail Sabri yang mendakwa kes COVID-19 naik sebab orang ramai gagal patuhi SOP penjarakkan fizikal, bukan berniat “salahkan rakyat”. Itu adalah fakta.
Tentu tidak logik untuk Ismail Sabri menyatakan perkara sebaliknya. Itu tidak patut dilakukan. Kalau tidak dinyatakan perkara yang benar, itu sudah salah. Menteri kerana bercakap benar. Itu yang rakyat inginkan.
Berkata yang benar bukan bermakna hendak menyalahkan rakyat. Biar rakyat tahu sebab mengapa Covid-19 terus merebak. Dengan maklumat itu, rakyat boleh mengambil langkah penjarakan fizikal dengan lebih ketat.
Berkaitan SOP tempat kerja, perkara itu telah diadakan. Semua perkara berkaitan tempat kerja telah diperincikan, termasuk arahan agar setiap majikan perlu membuat ujian calitan kepada pekerja warga asing yang menjadi penyumbang utama kepada jumlah yang dijangkiti Covid-19.
Semasa PKP 2.0 banyak sektor dibenarkan beroperasi kerana ia bagi mengimbangi keperluan aspek ekonomi dan kesihatan. Kita tidak mahu rakyat mati akibat Covid-19, dan kita juga tidak mahu mereka mati kerana tidak makan.
Untuk meminimakan kesan jangkitan atau klaster tempat kerja, kerajaan membuat pemantauan pematuhan SOP yang telah ditetapkan.
Sebanyak 16 notis penambahbaikan dan 50 surat arahan diserahkan kepada majikan kerana tidak patuh kehendak perundangan berkaitan PKP dikeluarkan Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP).
Tindakan itu dilakukan hasil pemeriksaan terhadap 104 kilang menerusi Operasi GLOVE yang dilancarkan sejak 18 Januari lalu. Operasi tertumpu kepada industri yang memiliki bilangan pekerja yang ramai dan berisiko tinggi.
Majikan yang gagal mematuhi notis yang dikeluarkan boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerja 1994 yang juga memperuntukkan penalti berjumlah RM50,000 atau penjara tidak lebih 2 tahun atau kedua-duanya.
Sepanjang pemantauan dilakukan, 90 % majikan industri pembuatan dan perkilangan patuh SOP di tempat kerja.
Selain mematuhi SOP yang  ditetapkan, majikan juga bertanggungjawab untuk menyediakan kediaman pekerja yang kondusif termasuk memastikan pekerja sentiasa mengamalkan langkah-langkah pencegahan Covid-19.
Daripada sibuk menyalahkan kerajaan, elok semua pihak memainkan peranan masing-masing bagi menghentikan wabak yang sudah genap setahun merebak di negara kita.

Ingat, Covid-19 tidak kenal siapa kita. Di kalangan pemimpin, tidak kira yang berada dalam kabinet, ahli parlimen mahupun ADUN, pemimpin parti mana sekalipun, kaya mahupun miskin, jadi majikan atau kuli, kalau tidak mematuhi SOP bakal berdepan ancaman Covid-19.
Menyalahkan pihak lain tidak bermakna kita yang betul. Kita mungkin lebih salah dan teruk berbanding pihak yang disalahkan itu.
Kalau mengatakan pihak lain gagal, ingatlah kepada kegagalan kita ketika diberikan tugas melaksanakan sesuatu misi penting pada masa dahulu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lokmanismail.blogspot.com/2021/01/dva.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ismail Sabri Jelaskan Akibat Besar Kepada Rakyat Jika Total Lockdown Dilaksanakan

Ismail Sabri Jelaskan Akibat Besar Kepada Rakyat Jika Total Lockdown Dilaksanakan

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 230 hits
Baru baru ini hangat diperkatakan apabila timbul khabar angin mendakwa ekonomi bakal ditutup dan total lockdown akan dijalankan Tampil menjelaskan perkara itu Menteri Keselamatan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata penutupan penuh sektor...
Pdrm Bertindak Tegas Tiada Lagi Budi Bicara Ismail Sabri

Pdrm Bertindak Tegas Tiada Lagi Budi Bicara Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 263 hits
KUALA LUMPUR Polis Diraja Malaysia akan mula bertindak lebih tegas dan tiada lagi kompromi terhadap mana mana pihak yang tidak mematuhi prosedur operasi standard ditetapkan kata Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Beliau berkata se...
Pkp Di Seluruh Negara Kecuali Sarawak Bermula 22 Januari Ismail Sabri

Pkp Di Seluruh Negara Kecuali Sarawak Bermula 22 Januari Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 276 hits
Seluruh negara bermula 22 Januari ini berada di bawah Perintah Kawalan Pergerakan kecuali negeri Sarawak selepas Kedah Perak Negeri Sembilan Pahang Terengganu dan Perlis turut dikenakan perintah berkenaan Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri...
Ismail Sabri Gagal Patuh Penjarakan Fizikal Punca Kes Covid 19 Naik Semula

Ismail Sabri Gagal Patuh Penjarakan Fizikal Punca Kes Covid 19 Naik Semula

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 185 hits
Memakai pelitup muka semata mata tanpa penjarakan fizikal adalah tidak mencukupi kata Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Foto oleh Hari AnggaraKUALA LUMPUR 24 Jan Esok genaplah setahun negara dibadai pandemik Covid 1
Pkp Perlu Imbangi Ekonomi Dan Kesihatan Ismail Sabri

Pkp Perlu Imbangi Ekonomi Dan Kesihatan Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 248 hits
BH ONLINE Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob FOTO BERNAMA KUALA LUMPUR Keputusan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan kali kedua dengan memberi kelonggaran tertentu terutama bagi sektor ekonomi adalah sesuatu yang sukar tetapi...
Nak Ikut Arahan Siapa Ismail Sabri Atau Annuar Musa

Nak Ikut Arahan Siapa Ismail Sabri Atau Annuar Musa

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 210 hits
Malaysiakini Ahli Parlimen Segambut Hannah Yeoh membidas ketidakseragaman menteri menteri kabinet dalam membuat keputusan mengenai kebenaran untuk beriadah tertentu di taman awam susulanpenguatkuasaan perintah kawalan pergerakan kali kedua ...
Pkp 2 0 Orang Bujang Merungut Dobi Layan Diri Akhirnya Dibenar Beroperasi Ismail Sabri

Pkp 2 0 Orang Bujang Merungut Dobi Layan Diri Akhirnya Dibenar Beroperasi Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 184 hits
Hasimi MuhamadWaktu operasi kedai dobi layan diri bermula dari 6 pagi sehingga 8 malam Gambar hiasan KUALA LUMPUR Kerajaan bersetuju untuk membenarkan kedai dobi layan diri beroperasi di negeri negeri yang dikenakan Perintah Kawalan Pergera...
Mco Violators To Face Stern Action After Feb 4 Ismail Sabri

Mco Violators To Face Stern Action After Feb 4 Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 167 hits
Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob 8211 Bernama file photo KUALA LUMPUR Individuals who violate the Movement Control Order will be subject to stern action without compromise after Feb 4 following the drastic rise in Covid 19 cases said Seni
Darurat Kenapa Rakyat Salahkan Pn

Darurat Kenapa Rakyat Salahkan Pn

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 367 hits
Via WhatsApp Kenapa nak salahkan kjaan PN penularan COVID19 sedangkan negara lain lebih teruk lagi Jawapan Mula mula kita rakyat Malaysia kita bukan rakyat negara lain bukan Amerika UK ataupun Afrika Selatan tapi Malaysia dan rakyat negara ...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven