Ismail Harap Pembangkang Sokong Undi Perlembagaan



Ismail harap pembangkang sokong undi perlembagaan
Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob berkata ahli parlimen kerajaan menyokong pindaan perlembagaan esok untuk membolehkan undang-undang antilompat parti digubal pada masa hadapan.
Dalam masa yang sama Ismail juga berharap pembangkang akan memberikan sokongan mereka.
“Tanpa pindaan kepada Artikel 10, mana-mana undang-undang yang dibentangkan dan diluluskan tak boleh dipakai sebab bertentangan Artikel 10,” katanya kepada pemberita selepas taklimat bersama pemimpin kerajaan di Putrajaya hari ini.
Ismail berkata, sebelum ini terdapat petunjuk daripada pembangkang bahawa mereka akan menyokong pindaan itu, justeru dia berharap mereka akan meneruskannya.
“Jadi saya haraplah apa yang dijanjikan akan ditepati esok,” katanya merujuk kepada undian esok.
Menurut salinan rang undang-undang (RUU) pindaan perlembagaan yang dikongsi Ahli Parlimen, Subang Wong Chen, pindaan Perkara 10 Perlembagaan itu melibatkan kebebasan bersuara, berhimpun dan berpersatuan.
Ia akan memasukkan subfasal yang membolehkan keahlian parti bagi ahli parlimen dan Adun dihadkan oleh undang-undang persekutuan.
Walaupun pindaan perlembagaan memerlukan sokongan dua pertiga ahli parlimen, pengenalan sebarang undang-undang yang menggunakan peruntukan perlembagaan hanya memerlukan majoriti mudah.
Peruntukan itu akan membuka jalan kepada penggubalan RUU antilompat parti tetapi ia juga membolehkan undang-undang lain digubal untuk menyekat kebebasan berpersatuan yang menimbulkan kebimbangan di kalangan sesetengah ahli parlimen dan masyarakat sivil.
Berhubung undang-undang antilompat parti yang akan disusuli pindaan perlembagaan itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata jawatankuasa pilihan dwipartisan akan ditubuhkan, yang terdiri daripada wakil kerajaan dan pembangkang serta ahli akademik.
Jawatankuasa itu akan meneliti dan memperhalusi butiran RUU tersebut.
Ismail berkata kerajaan berhasrat agar rang undang-undang antilompat parti dibentangkan semasa persidangan parlimen pada Julai.
Bagaimanapun, dia menegaskan hal itu bergantung kepada seberapa pantas jawatankuasa itu boleh mencadangkan semakan RUU itu kepada kabinet untuk diluluskan.
Kebebasan berpersatuan kekal
Sementara itu, Ismail menafikan dakwaan bahawa kerajaan cuba melambatkan atau enggan membentangkan RUU tersebut, merujuk kepada isu butiran dalam RUU yang dicadangkan.
Dia berkata RUU pindaan itu akan memasukkan butiran lanjut seperti penjelasan mengenai penggabungan parti dan sama ada mereka yang tidak terpilih dalam pilihan raya boleh bertukar parti.
“Fokus kita sangat jelas iaitu kebebasan berpersatuan masih lagi ada tapi pindaan ini menyentuh tentang membership ataupun keahlian parti politik berdasarkan tindakan ahli Dewan Rakyat dan ahli Dewan Undangan Negeri.
“Jadi berpersatuan bebas, tidak menjadi halangan tetapi dari segi parti sahaja,” katanya.
Ismail menambah, walaupun pindaan itu melibatkan ahli parlimen dan Adun, anggota kabinet dan ahli Dewan Negara turut memberikan sokongan.
Bagaimanapun, katanya, ia bergantung kepada sama ada speaker Dewan Rakyat akan meluluskan cadangan itu selepas notis dibuat.
“Setakat ini kita masukkan ahli Dewan Rakyat dan Negeri melainkan dipersetujui oleh speaker untuk kita masukkan ahli Dewan Negara.
“Kalau speaker kata tunggu notis 14 hari kita akan buat,” katanya.
Terdahulu pemimpin tertinggi kerajaan berkumpul di Putrajaya petang tadi bagi menghadiri mesyuarat tertutup untuk membincangkan pindaan perlembagaan yang akan diundi di Dewan Rakyat esok.
Mesyuarat itu sepatutnya dihadiri semua ahli parlimen tetapi hanya segelintir wakil pembangkang yang hadir iaitu daripada DAP dan Warisan. Mk
Ismail harap pembangkang sokong undi perlembagaan
Baca Artikel Menarik:
Pandu 130km cari line internet, belajar dalam bonet kereta (Video) GOpinjam macam lintah darat, pengguna persoal kadar faedah setinggi 36% Aizat, Elyssa Bahagia Jalin Cinta, ‘Dia Ajak Saya Solat Bersama, Terus Jatuh Hati’ – Elyssa Kes saman: Saya tak pernah rayu sokongan mana-mana parti – Ismail Ceti Haram Salah Alamat Syamsul Debat, Dusuki dilarang ceramah di Selangor? Wanita Rusia adakan kempen gunting beg Chanel Nelayan Rusia temui anak naga Zamani Slam goyang jadi juri Pemandu Kurier Lesap Hantar Beg Louis Vuitton Harga RM6.5k Geng YakYakYeh, dulu plastik hitam kini beg hitam! Pekerja dikenakan tindakan kerana diskriminasi kaum – Mr DIY Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/04/11/ismail-harap-pembangkang-sokong-undi-perlembagaan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Depan Sokong Ismail Jadi Pm Belakang Pengkhianat Najib Sindir Muhyiddin

Depan Sokong Ismail Jadi Pm Belakang Pengkhianat Najib Sindir Muhyiddin

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 125 hits
Menurut Najib Razak jika kerjasama itu berjaya dibentuk sejarah kerajaan tikam menikam dan tidak stabil pasti akan berulang seperti mana selepas Pakatan Harapan menang PRU14 PETALING JAYA Najib Razak secara sinis menyindir sikap Presiden Be...
Nazri Sokong Gesaan Untuk Ismail Dilantik Pengerusi Bn

Nazri Sokong Gesaan Untuk Ismail Dilantik Pengerusi Bn

papar berkaitan - pada 16/4/2022 - jumlah : 188 hits
freemalaysiatoday com April 15 2022 4 59 PMNazri Aziz berkata ada beberapa sebab kenapa Ismail Sabri Yaakob perlu dilantik sebagai pengerusi Barisan Nasional PETALING JAYA Ahli Parlimen Padang Rengas Nazri Aziz memberikan beberapa sebab unt...
Najib Sudah Tak Relevan Hanya 4 Mahunya Kembali Berbanding 21 Sokong Ismail Sabri

Najib Sudah Tak Relevan Hanya 4 Mahunya Kembali Berbanding 21 Sokong Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 108 hits
Meskipun populariti bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dilihat meningkat kebelakangan ini namun hanya empat peratus pengundi mahu beliau kembali menerajui negara Maklumat itu dikongsi Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat Rafizi...
Ismail Sabri Pm Boneka Umno Rakyat Jangan Lagi Sokong

Ismail Sabri Pm Boneka Umno Rakyat Jangan Lagi Sokong

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 157 hits
Ismail Sabri PM boneka Umno rakyat jangan lagi sokongPosted By on April 17 2022Kenyataan Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bahawa memorandum kerjasama Kerajaan Persekutuan dan Pakatan Harapan tidak akan diteruskan selepas tamat 31...
Wapres Harap 83 Ribu Desa Seluruh Indonesia Sudah Terjangkau Internet Pada 2023

Wapres Harap 83 Ribu Desa Seluruh Indonesia Sudah Terjangkau Internet Pada 2023

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 108 hits
Bangsa kita tidak akan memasuki era teknologi yang lebih maju selama masih ada daerah yang bahkan belum terkoneksi ucapnya
Hiburan Spesifikasi Cap Ayam Perantisiswa Diperkenalkan Netizen Harap Tak Sama Seperti Laptop 1malaysia

Hiburan Spesifikasi Cap Ayam Perantisiswa Diperkenalkan Netizen Harap Tak Sama Seperti Laptop 1malaysia

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 102 hits
Baru baru ini Menteri Komunikasi Multimedia Tan Sri Annuar Musa memaklumkan bahawa kementeriannya sedang bekerja keras bagi menyiapkan portal permohonan secara atas talian bagi PerantiSiswa yang akan dibuka pada 15 April ini Kenyataan itu d...
Umno Berhak Buat Keputusan Mou Kerajaan Pembangkang

Umno Berhak Buat Keputusan Mou Kerajaan Pembangkang

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 125 hits
PONTIAN UMNO berhak membuat sebarang keputusan terhadap kedudukan Memorandum Persefahaman antara kerajaan dan pembangkang atas dasar Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang menandatangani MoU itu dari UMNO Setiausaha Agungnya Da...
Presiden Jokowi Harap Zakat Dikumpulkan Baznas Bantu Warga Kesulitan Akibat Pandemi

Presiden Jokowi Harap Zakat Dikumpulkan Baznas Bantu Warga Kesulitan Akibat Pandemi

papar berkaitan - pada 12/4/2022 - jumlah : 109 hits
Presiden Joko Widodo dan Wakil Presiden Ma ruf Amin membayar zakat penghasilan melalui Badan Amil Zakat Nasional Jokowi menjelaskan berzakat merupakan kewajiban umat Islam untuk berbagi rezeki dan kebahagiaan antar manusia
Majlis Berbuka Puasa Bersama Pm Dapat Sambutan Luar Biasa Pemimpin Pembangkang

Majlis Berbuka Puasa Bersama Pm Dapat Sambutan Luar Biasa Pemimpin Pembangkang

papar berkaitan - pada 11/4/2022 - jumlah : 170 hits
Majlis berbuka puasa bersama PM dapat sambutan luar biasa pemimpin pembangkang Buat pertama kali dalam sejarah majlis berbuka puasa oleh Perdana Menteri mendapat sambutan luar biasa daripada pemimpin pemimpin parti pembangkang Hampir kesemu...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Jalan Jalan Tengok Rumah Contoh Dekat Durian Tunggal 2024

Pet Expo Midvalley 2024

Drama Lara Kasih

Goh Sze Fei Naib Juara Kejohanan Asia 2024

Luvia Band Lelah Dan Kalah Chord

Berkuasa Di Dunia Kuasai Pertambangan By Dr Haji Mura Riau Dosen Adi