Islam Itu Agama Kedamaian



Hakikatnya, Islam ialah agama yang amat membenci keganasan dan kezaliman. Islam memerintahkan umatnya berkasih sayang sesama makhluk di atas muka bumi ini dan meletakkan kedamaian dan kesejahteraan sebagai asas dalam kehidupan. Diantara bukti bahawa Islam membenci keganasan ialah:

1. Islam membenci seseorang yang sengaja membunuh orang beriman yang lain. Firman Allah SWT dalam surah An-Nisa, ayat 93:

Maksudnya: “Dan sesiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya ialah neraka jahanam, kekal ia di dalamnya, dan Allah murka kepadanya, dan melaknatkannya serta menyediakan baginya azab seksa yang besar.”

2. Allah SWT memerintahkan kita agar bertindak secara adil terhadap semua manusia tanpa mengira sama ada mereka beriman atau kafir selagi mana mereka tidak bertindak mencemari dan memerangi agama Islam. Firman Allah SWT dalam surah Al-Maidah ayat 8:

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah Maha mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.”

3. Rasulullah SAW melarang kita membunuh manusia dan haiwan tanpa hak. Bahkan, perbuatan tersebut akan dipertanggungjawabkan nanti di akhirat. Ini dinyatakan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abdullah bin Amru Radhiallahu Anhuma Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

“Sesiapa dari kalangan manusia yang membunuh seekor burung atau yang lebih kecil tanpa haknya, maka Allah akan meminta dia bertanggungjawab kelak di akhirat.” Para sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah, apa haknya?” Rasulullah menjawab: “Disembelih lalu dimakan, dan janganlah seseorang memotong kepalanya (membunuhnya) lalu dibuang.” (Riwayat An-Nasa’i)

4. Dalam sejarah kegemilangan Islam di zaman Nabi SAW dan diteruskan pula oleh para khalifah Islam telah menjadi bukti yang nyata bahawa Islam datang kepada manusia dalam keadaan damai dan menolak sebarang unsur keganasan. Sebagai contoh, dalam peristiwa Pembebasan Kota Makkah (Fathul Makkah) tidak berlaku pertumpahan darah di kalangan orang Islam dan penduduk Makkah. Bahkan, Nabi SAW dan sahabat Radhiallahu Anhum menunujukkan akhlak yang mulia terhadap kaum Musyrikin Makkah walaupun dahulu mereka pernah menyeksa dan menghina baginda dan para sahabat. Akhlak yang begitu indah ini menyebabkan mereka memeluk Islam secara beramai-ramai.

Begitu juga ketika tentera Islam berjaya menguasai Kota Konstantinopel, penduduk Konstantinopel yang beragama kristian berserta para pendeta berkumpul ketakutan kerana menyangkakan mereka akan dibunuh atau ditindas secara zalim. Akan tetapi sebaliknya Sultan Muhammad Al-Fateh menunjukkan keadilan islam dengan menitahkan agar mereka semua pulang ke rumah seperti biasa dengan aman. Bahkan, baginda juga menjamin kebebasan kepada mereka untuk mengamalkan kepercayaan mereka. Melihat betapa mulianya akhlak Sultan Muhammad Al Fateh, penganut Kristian termasuk beberapa pendeta telah memeluk Islam secara beramai-ramai. Bahkan hakikatnya, masyarakat kristian telah mendapat manfaat dan keamanan yang lebih baik di era khilafah Uthmaniah berbanding zaman pemerintahan Kerajaan Rom.

Banyak lagi contoh-contoh ketinggian tamadun Islam yang ditunjukkan di dalam lipatan sejarah kegemilangan Islam di seluruh dunia termasuk di Nusantara ini yang meletakkan kedamaian dan kesejahteraan sebagai batu asas kepada kejayaan Islam.

Malaysia adalah sebagai sebuah Negara contoh yang memperjuangkan kedamaian dengan menjunjung Islam sebagai agama persekutuan disamping memberi kebebasan bagi agama lain untuk diamalkan. Oleh sebab itu semua pihak wajiblah saling hormat menghormati antara satu dengan yang lain tanpa mencetuskan prasangka dalam konteks kehidupan beragama di Malaysia. Bahkan nikmat kedamaian yang dikecapi selama ini sewajarnya disyukuri dan dihargai oleh semua pihak.

Umat Islam diperintahkan supaya berlaku adil dan saksama terhadap semua manusia walaupun terhadap orang yang tidak beriman selagi mereka tidak bertindak memerangi, memusuhi atau menghina agama Islam. Firman Allah SWT dalam surah al-Mumtahanah ayat 9:

Maksudnya: “Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.”

Oleh: Jabatan Agama Islam Selangor
+ Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media

Oh! Makan
Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/08/islam-itu-agama-kedamaian.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jawatan Kosong Jabatan Agama Islam Negeri Johor Guru Kafa

Jawatan Kosong Jabatan Agama Islam Negeri Johor Guru Kafa

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 1073 hits
Jawatan Kosong Jabatan Agama Islam Negeri Johor Portal jawatan kosong kerajaan ingin berkongsi maklumat peluang pekerjaan di Jabatan Agama Islam Negeri Johor yang kini dibuka untuk Warganegara Malaysia Kepada mereka yang berminat serta berk...
Langkah Biadap Speaker Pada Sultan Dan Agama Islam Disokong Adun Dap Selangor

Langkah Biadap Speaker Pada Sultan Dan Agama Islam Disokong Adun Dap Selangor

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 950 hits
Langkah speaker Selangor menghalang pindaan Enekmen berkaitan dengan Islam adalah sebenarnya menunjukkan wajah sebenar DAP yang sememangnya tidak menghormati agama Islam sebagai agama persekutuan malah mereka bukan tidak mengetahui bahawa p...
Di Mekah Tidak Ada Parti Itu Tetapi Islam Terjaga

Di Mekah Tidak Ada Parti Itu Tetapi Islam Terjaga

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 232 hits
Di Mekah tidak ada parti itu tetapi Islam terjaga Oleh August 23 2019Tidak semua kenyataan pemimpin parti berlabel Islam adalah benar kata Timbalan Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia Ustaz Zolkharnain Abidin Menurut beliau fokus...
Kisah Mark Adam Memeluk Agama Islam

Kisah Mark Adam Memeluk Agama Islam

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 410 hits
Saya Cakap Ayah Saya Nak Convert Islam Satu Soalan Sahaja Ayah Tanya Dan Mak Saya Terus Menangis Mark Adam Kongsi Kisah Peluk IslamBerkongsi sedikit sedutan kisah memeluk agama Islam Mark Adam membuka rahsia yang disimpan rapi selama ini Vi...
Kami Warga Pantai Pun Tak Berani Nak Pergi Ke Gunung Itu

Kami Warga Pantai Pun Tak Berani Nak Pergi Ke Gunung Itu

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 270 hits
Kami Warga Pantai Pun Tak Berani Nak Pergi Ke Gunung Itu Umum mengetahui bahawa jasad milik gadis Ireland yang telah hilang iaitu Nora Anne Quoirin selamat ditemui Menurut pihak berkuasa badan remaja berusia 15 tahun itu ditemui tanpa seura...
Pan Soal Nama Menteri Jokowi Itu Hak Beliau

Pan Soal Nama Menteri Jokowi Itu Hak Beliau

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 158 hits
Wakil Ketua Dewan Kehormatan PAN Drajad Wibowo menilai wajar jika partainya tak diajak bicara soal pembagian kursi menteri Pasalnya lanjut dia PAN memang berada di luar koalisi Jokowi
Apa Itu Ico

Apa Itu Ico

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 196 hits
Apa Itu ICO Initial Coin OfferingICO adalah singkatan kepada Initial Coin Offering atau dalam bahasa melayu Penawaran Awal Coin Syiling dan semesatinya ianya merujuk kepada coin atau syiling dan dalam matawang digital ianya merujuk kepada A...
Redmi K20 Pro Bakal Bawa Kejutan Apa Itu

Redmi K20 Pro Bakal Bawa Kejutan Apa Itu

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 208 hits
Xiaomi melalui sub brand nya Redmi dilaporkan tengah menyiapkan kejutan dalam waktu dekat Kali ini kejutan tersebut berhubungan dengan seri Redmi K20 Pro yang beberapa waktu lalu dperkenalkan
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli