Intip Lagi Kampung Janda Kini Di Bogor Pula



JOM, kita intip dan tinjau lagi. Selepas kita tinjau Desa Batuah Kampung Janda di Kota Banjar Baru, Kalimantan Selatan, kali ini kita ke Kampung Janda, di Bogor Pula.. Di Desa Ciburayut, Kecamatan Cigombong, Kabupaten Bogor, Jawa Barat. 

Lihat sebelum ini..
Jom Lawat Kampung Janda Indo... Penyelesaian. - Ibnu . Janda di Desa Batuah Kampung Janda di Kota Banjar Baru, Kalimantan Selatan.

Tetapi janda-janda di sini berbeza dari janda yang diceraikan seperti di kampung-kampung lain. Majoriti wanita di Kampung Panyarang Kidul, Panyarang Tengah, dan Panyarang Lebak, tinggal sendirian. 

Suami mereka mati kerana menjadi mangsa  penggalian tapak pelupusan atau bahan mentah dari blok konkrit. Penduduknya memang berkerja, sebagai pembuat batu bata.



Majoriti suami mereka meninggal dunia akibat tertimbun galian, penyebab isteri mereka terpaksa menjadi tulang punggung keluarga.(Liputan6.com/Achmad Sudarno)
Sejak operasi penggalian secara tradisional pada tahun 1996, lebih daripada 100 orang telah dibunuh oleh tanah longsor. Kerana majoriti suami mati akibat penggalian dikebumikan, isteri terpaksa menjadi tulang belakang keluarga (Liputan6.com/Achmad Sudarno)

Menurut Khodijah seorang janda di situ, suaminya terpaksa 'berputus asa' dan pergi meninggalnya. Sejak pemergian suaminya 3 tahun yang lalu, ibu berusia 35 tahun ini telah berjuang untuk mencari nafkah untuk memenuhi keperluan kehidupan seharian dan yuran sekolah untuk tiga anak yang masih bersekolah.

"Jika saya tidak bekerja, apa yang akan dimakan oleh anak saya?" kata Khodijah, yang mendakwa bekerja sebagai pembantu rumah.

Suami Yati, juga meninggal dunia 2 bulan lalu akibat tanah runtuh. Pada masa itu, suaminya memeluk batu yang mengandungi bahan bata mentah pada ketinggian kira-kira 40 meter. Tiba-tiba dari puncak bukit mengalami tanah runtuh menyeret suaminya ke dasar tebing.

"Saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan, saya perlu mempertahankan kehidupan kanak-kanak," kata Yati, yang bergantung kepada wang dari hadiah dari pemilik penggalian.

Kisah kedua-dua wanita ini adalah sebahagian kecil daripada penderitaan wanita lain yang tinggal sangat biasa-biasa saja di Desa Panyarang, Kampung Ciburayut ini. Mereka terpaksa dan sanggup melengkapkan semua keperluan isi rumah mereka sendiri.

Sesungguhnya masih ada peranan mertua yang setia menolong mereka. Walau bagaimanapun, ibu bapa dan mertua pasti tidak boleh dipercayai untuk memenuhi semua keperluan harian.

"Ia mesti diselesaikan dengan sendirinya, saya akan menjual makanan di sekitar kampung," kata Odah. 

Wanita ini dengan 3 kanak-kanak menyedari akibat berkahwin dengan hasrat hatinya 5 tahun yang lalu. Suami terlebih dahulu memberi amaran tentang risiko berkahwin dengannya. Malah cinta juga diperoleh apabila suami bekerja dalam pertambangan tradisional yang dimiliki oleh kumpulan penggalian lombong C.

Daripada berpuluh-puluh pasangan di kampung ini, rata-rata mestilah seorang pekerja kuat dan keras. Orang muda di sana terpaksa bekerja di lombong C yang dimiliki oleh penduduk tempatan kerana faktor pendidikan dan kekurangan pekerjaan.

"Memang, risiko itu adalah kehidupan, tetapi apa lagi yang boleh kita lakukan, bukannya menganggur," kata Muhidin, penduduk tempatan.

Muhidin dan penduduk lain lebih suka bekerja di penggalian dan bukannya menjadi petani. Jika menanam, katanya, modal agak besar. Walaupun keuntungannya sangat kecil, kerana orang tengah menentukan harga di peringkat ladang.

"Ya, lebih baik digali, satu hari bisa mencapai Rp 100.000 hingga Rp 150 ribu," kata Muhidin.

Rumusan: 


Janda adalah istilah untuk wanita yang tidak mempunyai suami kerana suaminya mati atau bercerai. Di Indonesia ada kampung di mana ramai penduduknya adalah janda, sehingga disebut 'kampung janda'. Kampung janda Ciburayut ini, didiami oleh sebagian besar janda. 
Diringkaskan dari beberapa sumber, Sabtu (4/27/2019) ada beberapa fakta unik di kampung balu ini. Kampung ini diduduki oleh 30 Balu. Terdapat 30 keluarga yang diketuai oleh widows daripada 65 keluarga. Maka disebut orang sebagai kampung janda.Kebanyakan balu, adalah yang suaminya meninggal dunia. Di kawasan luar bandar yang terletak di kaki Gunung Salak dan Gede Pangrango, menjadikan kebanyakan lelaki di sana bekerja sebagai pelombong pasir, penggalian dan penapisan pasir, atau memecahkan batu. Kejadian tanah runtuh di tempat kerja menyebabkan ramai jadi mangsa.Ramai janda muda. Perkahwinan pada usia muda agak terdedah kepada perceraian. Pemikiran dan emosi tidak stabil ditambah keadaan ekonomi sederhana, mencetuskan pertengkaran dan perceraian. Pendidikan mereka rendah. Malah ada wanita berusia 17 tahun telah balu dua kali.Kekurangan perhatian kerajaan. Kerajaan perlu tangani dan perbaiki mulai dari ekonomi, pekerjaan ke pendidikan. Sekiranya pendidikan bertambah baik, terdapat banyak kerja, tidak ada bahaya dan ekonomi semakin baik. Masalah akan berkurang.Sekian.

Atas: Janda Lima Anak Ini Sukses Menguliahkan Anaknya di UGM
 Di Desa Ciburayut, Kecamatan Cigombong, Kabupaten Bogor, Jawa Barat. 


Lihat sebelum ini..Jom Lawat Kampung Janda Indo... Penyelesaian. - Ibnu ...www.ibnuhasyim.com › 2019/10 › jom-lawat-kampung-janda-indoShare


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/10/intip-lagi-kampung-janda-kini-di-bogor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Iphone 11 Baru Sahaja Dilancarkan Dan Kini Muncul Pula Iphone 12

Iphone 11 Baru Sahaja Dilancarkan Dan Kini Muncul Pula Iphone 12

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 438 hits
Wow Ohmedia pun belum habis lagi main dengan iPhone 11 dan sekarang tersebar pula gambar yang mengatakan inilah rekaan untuk iPhone 12 Pergh baru je minggu lepas iPhone perkenalkan 3 model terbaru mereka iPhone 11 iPhone 11 Pro dan iPhone 1...
Jom Lawat Kampung Janda Indo Penyelesaian

Jom Lawat Kampung Janda Indo Penyelesaian

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 431 hits
DALAM beberapa tahun kebelakangan ini terdapat banyak kampung yang mula muncul di Indonesia Ini disebabkan oleh perubahan keadaan tempat dan orang mempunyai tabiat yang unik Oleh itu jangan terkejut jika setiap bandar di Indonesia ada ada s...
Kampung Janda Bunuh Ragol Politik Indo T Leste

Kampung Janda Bunuh Ragol Politik Indo T Leste

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 346 hits
Irim Tolentino memainkan Beatriz yang berdiri untuk mencari kekasihnya Thomas di antara para korban pembunuhan Kraras dalam filem baru A Guerra da Beatriz berdasarkan pembantaian di Kraras sumber Prabowo dan Kampung Janda Matheos Viktor Mes...
K Janda Aceh Kampung Tanpa Lelaki

K Janda Aceh Kampung Tanpa Lelaki

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 455 hits
Ibu ibu mangsa konflik berkumpul di kampung Cot Keeng Kecamatan Bandar Dua Kabupaten Pidie Jaya Aceh Kampung Cot Keeng dirujuk sebagai kampung balu kerana wanita di kampung itu ditinggalkan oleh suami mereka yang bertempur dengan Gerakan Ac...
Memalukan Kini Pintu Masuk Negara Klia Bocor Pula

Memalukan Kini Pintu Masuk Negara Klia Bocor Pula

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 220 hits
Nampaknya kegagalan rangkaian di KLIA pada Ogos lalu belum cukup memalukan negara lagi Kali ini paip pula bocor hingga membasahi ruang laluan perniagaan runcit Flying Emporium MEMALUKAN Kegagalan rangkaian di KLIA pada Ogos lalu baru sangat...
Surface Laptop 3 Kini Turut Hadir Dengan Pilihan Skrin 15 Inci Cip Amd Ryzen Surface Edition

Surface Laptop 3 Kini Turut Hadir Dengan Pilihan Skrin 15 Inci Cip Amd Ryzen Surface Edition

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 199 hits
Bersama sama pengenalan peranti dua dalam satu Surface Pro 7 pihak Microsoft turut memperkenalkan komputer riba mereka tersendiri yang terbaru iaitu Surface Laptop 3 Surface Laptop sebelum ini sedia menerima reaksi positif daripada pelbagai...
Tekan Macet Puncak Kini Ada Bus Rute Blok M Taman Safari

Tekan Macet Puncak Kini Ada Bus Rute Blok M Taman Safari

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 152 hits
BPTJ mengajak masyarakat menggunakan angkutan umum menuju lokasi wisata Kali ini BPTJ meluncurkan angkutan umum massal dengan rute Pasaraya Blok M menuju Taman Safari Indonesia Kabupaten Bogor Adanya angkutan massal tersebut diharapkan dapa...
Anchor Dairy Kini 133 Tahun Membawakan Pelbagai Hadiah Menarik Untuk Dimenangi

Anchor Dairy Kini 133 Tahun Membawakan Pelbagai Hadiah Menarik Untuk Dimenangi

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 347 hits
Anchor Dairy Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca yang saya kasihi sekalian Semoga anda semua berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya Baiklah untuk entri kali ini saya ingin berkongsi dengan anda semua mengenai ul...
Dulu Takut Ketinggian Kini Anisa Jadi Pilot Hercules Dan Hobi Bermanuver Ekstrem

Dulu Takut Ketinggian Kini Anisa Jadi Pilot Hercules Dan Hobi Bermanuver Ekstrem

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 222 hits
Letda Pnb Anisa Amalia Octavia adalah pilot perempuan pertama di Indonesia untuk pesawat jenis Hercules Lulus Akademi Angkatan Udara dan Sekolah Terbang Anisa ditempatkan di Pangkalan Udara Abdulrachman Saleh Malang
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte