Kampung Janda Bunuh Ragol Politik Indo T Leste



Irim Tolentino memainkan Beatriz yang berdiri untuk mencari kekasihnya Thomas di antara para korban pembunuhan Kraras dalam filem baru A Guerra da Beatriz (Perang Beatriz) berdasarkan pembantaian di Kraras. [sumber:http://patnpiptimor.wo

Prabowo dan Kampung Janda 
Matheos Viktor Messakh
KRARAS, sebuah kampung di Timor-Leste disebut sebagai 'kampung janda'. Pada satu masa September 1983 hampir semua lelaki termasuk anak-anak lelaki di kampung itu dibunuh oleh tentera Indonesia. 

Beberapa orang melarikan diri ke hutan. Apabila ditangkap atau diserahkan, mereka terpaksa tinggal di Kraras yang dipanggil Lalerek Mutin di mana banyak mati kelaparan. Maka apakah hubungan antara kampung Kraras dan Kapten Prabowo Subianto?


Menurut beberapa sumber, Prabowo Subianto memiliki tangan dalam pembunuhan di bahagian timur Timor-Leste termasuk pembunuhan buta di Kraras Menurut Mario Carrascalao, insiden tragis pada 6 Ogos itu "diselaraskan" oleh Prabowo. [1]. Mario, yang ketika itu menjadi gabenor Timor Timur berkata, dia tidak berada di Timor-Leste pada masa itu, dia berada di Jambi untuk melihat program transmigrasi. 
Tetapi Mario berkata bahawa semua kejadian dilaporkan oleh orang Timor dan tentera kepadanya. Pada masa itu Komando Kodim di Viqueque adalah Major Hidayat dari Kopassandha [sic *] [2] yang kemudiannya menjadi Bupati Viqueque. Wilayah sekitar pembantaian Kraras, September 1983. [sumber: Google]
Prabowo datang untuk berjumpa pegawai-pegawai tempatan. Semasa gencatan senjata yang dipersetujui sebelumnya oleh Kolonel Purwanto dan Komandan Failintil Xanana Gusmao, Hidayat dan Sekwilda Viqueque Daniel menggerakkan anggota Hansip untuk melakukan hubungan dengan anggota gerila di hutan. 

Sementara itu, di kalangan anggota Hansip Timor-Leste terdapat juga ketidakpuasan kerana penyusunan semula pasukan Hansip mengurangkan status dan peranan orang Timor.[3]. Ketidakpuasan ini tersebar luas di Timor-Leste, termasuk di Kraras yang merupakan penyelesaian baru bagi orang yang menyerah kalah atau ditangkap pada tahun 1978-179.

Rogol


Inilah Kampung Warakas, Salah Satu Saksi Bisu Jejak Berdarah

Pembunuhan di Kraras bermula sebagai berasal dari tingkah laku seksual askar Indonesia. Menurut Mario Carrascalao dan beberapa testimoni pasca kemerdekaan Timor Timur [4], anggota Hansip berjaya membuat kontak dan mendapatkan banyak teman di hutan. Ahli Hansip ini berkahwin dengan wanita cantik. 

Isteri melaporkan kepada suaminya bahawa ketika dia pergi ke hutan untuk menjalin kontak dengan gerila di hutan, anggota tentera Indonesia telah mengganggunya. Ahli Hansip yang kemudian bertindak balas dan mengalahkan anggota tentera yang mengganggu isterinya.
  Sebuah scene dari film A Guerra Da Beatriz 
Carrascalao berkata, menurut laporan yang telah sampai kepadanya, insiden ini telah diatur; semuanya ditubuhkan untuk mewujudkan insiden [5]. Sumber-sumber lain juga mengatakan bahawa pada bulan Julai 1983 tentera Indonesia melakukan sejumlah gangguan seksual terhadap wanita tempatan, termasuk isteri ahli Ratih. [6]

Anggota Hansip yang mengalahkan askar itu dibawa ke Viqueque. Sekitar seminggu selepas Major Hidayat, Komander Kodim, berkata, 

"Anda tidak mempunyai pakaian. Anda tidak pernah menukar baju anda selama seminggu. 
"Ahli Hansip itu berkata dia mahu pulang ke Kraras untuk mendapatkan pakaian tetapi dia tidak tahu sama ada dia dibenarkan pulang ke rumah sendiri. Hidayat berkata beliau dipercayai ahli Hansip, maka dia dibenarkan kembali ke Kraras. Ketika tiba di Kraras, isterinya berlari ke arahnya melaporkan dia telah diperkosa oleh beberapa askar. Kemudian anggota Hansip ini berlari ke hutan untuk melaporkan kepada kawan-kawan yang ia kenal semasa gencatan senjata. [7]

Pada 8 Ogos, tentera Falintil dan anggota Ratih di bawah arahan Virgílio dos Anjos (Ular Rheik) menyerang kampung Kraras, membunuh 15 atau 16 orang batalion kejuruteraan pertempuran (zipur) yang menyediakan penduduk kampung untuk persembahan pada 17 Ogos .[8]. Seorang anggota zip berada di atas bumbung rumah sehingga dia terselamat. 

Dia kemudian melaporkan serangan ini kepada 501 komander batalion. Reaksi Angkatan Tentera Indonesia masih dapat diprediksi.
Orang awam disasarkanPada 7 September 1983, Batalion 501 memasuki kampung Kraras yang kosong dan membakar hampir semua rumah di sana. Sekitar 4 atau 5 orang yang masih tinggal di kampung itu, termasuk seorang wanita tua, terbunuh dalam serangan ini. Mayat beberapa orang terbunuh dibakar bersama rumah mereka. [9]
 Prabowo saat berpangkat Kapten. 
Prabowo saat berpangkat Kapten. 
Sebelum tentera Indonesia tiba, sebahagian besar penduduk Kraras dan kampung sekitar telah melarikan diri ke hutan. Satu lagi kumpulan Ratih dari kampung Buanurak (Ossu, Viqueque) yang diketuai oleh Domingos Raul (Falur) juga membelot dari pasukan Indonesia untuk bergabung dengan Falintil .

Pada minggu-minggu yang menyusul serangan tentera Indonesia ke Kraras, mereka membuat kawalan di pergunungan, memaksa  yang melarikan diri kembali ke kampung-kampung Kraras dan Buikaren, ke bandar Viqueque. Beberapa orang terdapat dalam operasi ini, termasuk kanak-kanak lelaki 15 tahun sekitar 12 September, dan tiga lagi pada 15 September. [10].

Sejumlah besar ditahan dan diseksa, kebanyakannya di Olobai, di mana sebuah syarikat dari Batalion 745 beribu pejabat di situ. Di kampung Caraubalau terdapat pembunuhan beramai-ramai. Sebilangan besar penduduk Kraras yang melarikan diri ke Bibileo telah ditangkap dan dibawa ke Viqueque. 

Pada mulanya mereka ditempatkan di sebuah bangunan sekolah di Beloi, tetapi pada 16 September 1983 anggota tentera Indonesia dan Hansip memindahkan sekurang-kurangnya 18 orang, termasuk wanita dan kanak-kanak, ke kampung Caraubalau.  Mereka didakwa diserahkan kepada askar Indonesia dari unit lain, kemudian dibawa ke tempat yang disebut Welamo.. di mana mereka diperintahkan berdiri di lubang yang dibentuk oleh tanah longsor dan dieksekusi di sana. [11]. 

Seorang saksi memberitahu penyiasat dari PBB:"Tiga orang Hansip berjalan di depan dan anggota tentera mengelilingi sekumpulan orang supaya tiada siapa dapat melarikan diri ... Kami mula berjalan sekitar pukul 3 petang dan tiba di tempat di atas gunung sekitar pukul 4 petang ... Kami duduk dan tentera mengepung kami supaya tiada siapa yang melarikan diri ... Kemudian datang tentera Indonesia sekali lagi ... Setelah mereka tiba kami diperintahkan berdiri. 
Saya bersama semua yang berdiri menghadap lembah. Kemudian kami diberitahu berjalan kaki, hanya satu langkah sahaja, tentera Indonesia melepaskan tembakan ke atas kami, dan saudara saya jatuh ke tanah, orang-orang yang ditembak jatuh ke arah saya, tentara Indonesia menembak semua orang dari belakang. 
Seorang prajurit Indonesia memberitahu Jerónimo [seorang komandan Hansip] bercakap di Tetun memberitahu yang akan selamat supaya berdiri. Tidak ada yang menjawab perintah ini, kemudian tentara terus menembak mati. Kemudian saya mendengar bunyi dua bayi, yang sedikit demi sedikit ketika tentera menembak mereka tetapi tak kena. 
Jeronimo menghampiri dua bayi itu, mengambil pisau dan menusuk sehingga mati. Lepas itu tentara dan Hansip [Indonesia] beristirahat dan merokok lagi."[12]. Untuk kejadian ini di Caraubalau, CAVR menganggarkan bilangan mangsa serendah 17 dan setinggi 54. [13].
Keesokan harinya terdapat juga pembunuhan beramai-ramai di sebuah tempat yang dipanggil Tahubein. Sekumpulan pelarian Kraras ditangkap berhampiran kampung Buikarin. Wanita-wanita itu terpisah dari lelaki dan lelaki itu diperintahkan untuk kembali ke Kraras mengangkut makanan di bawah pengawasan tentera

Menurut satu laporan, 6-8 tentara Indonesia dan dua orang Hansip Timor Leste mengiringi sejumlah lelaki ke Sungai Wetuku ke sebuah tempat yang dikenali sebagai Tahubein. Di sana mereka dikelilingi dan ditembak. Hanya satu orang dilaporkan selamat daripada pembunuhan beramai-ramai ini.

Seorang sumber memberi huraian berikut:"Semua orang telah diberitahu untuk berpindah dari Buikarin, tentara ABRI dengan Hansip memberitahu kami, 'Kamu orang hari ini kembali ke Kraras untuk mendapatkan makanan.'  'Jadi kami pergi ke Kraras melalui kawasan Tahubein, kami dikawal oleh Hansip, polis, Kodim dan pasukan lain dari Batalion 501.

Di kawasan Tahubein, tentera meminta kami untuk menyanyikan lagu Foho Ramelau, tetapi tidak ada yang berani menyanyikan lagu tersebut. Kemudian mereka memberitahu kami untuk menghitung satu, dua, tiga.. Hingga jumlah tiga. kami segera terkejut dengan bunyi tembakan. Apabila bunyi tembakan saya segera jatuh ke bawah. Sebaik sahaja saya jatuh kawan-kawan saya yang lain jatuh ke atas saya.

Saya mendengar suara dari Hansip berkata, 'Jika ada yang masih hidup, berdiri dan pergi bersama kami.' Saya mendengar, saya masih tidak mahu bergerak, maka saya merasakan dua rakan saya berdiri dan segera ditembak. Selepas itu tentera pergi, saya yakin selepas tentera hilang, saya akan bangun, kemudian lari ke hutan. " ]

Laporan mengenai jumlah kematian di Tahubein berbeza-beza, dari 26 hingga 181 tertinggi. Tentera Indonesia mengiktiraf jumlah kematian sebanyak 80 orang [15]. Pada tahun 1985, Bishop Belo menyenarai nama-nama 84 mangsa yang mati [16]. CAVR menerima 141 mangsa, semua lelaki [17]. Survivors terpaksa tinggal di Lalerek Mutin, di mana dianggarkan kebanyakan orang mati akibat kelaparan dan penyakit [18]. 

Dominggus Rangel memberitahu CAVR bagaimana orang yang ditangkap telah diseksa dan kemudian ditempatkan di Lalerek Mutin dan dibiarkan mati:

"Saya ingat empat atau lima orang mati setiap hari. Kami hanya membungkus dalam tikar dan menguburnya"[19]. Sehingga hari ini, Kraras dikenali sebagai 'kampung janda'[20].

Di samping pembunuhan beramai-ramai di Caraubalau dan Tahubein, terdapat beberapa pembunuhan yang berlaku selepas serangan Falintil, bahkan pembunuhan ini tidak hanya berlaku di Viqueque di mana kampung Kraras terletak tetapi dilanjutkan ke seluruh bahagian timur Timor-Leste. [21].Peta kampung Lalerek Mutin ditubuhkan sebagai sebuah kampung baru untuk penduduk selepas pembunuhan Kraras. Jumlah orang yang mati sebagai akibat daripada penyeksaan dan kebuluran di sini tidak kurang dari pembunuhan itu sendiri. [sumber: Timor Archives]Adalah malang bahawa sumber Indonesia ini mengenai pembunuhan beramai-ramai di Kraras tidak menyebutkan sebilangan kecil korban dan penderitaan di kalangan penduduk awam. Tidak menghairankan, sumber pembunuhan beramai-ramai adalah sumber tentera dan tentunya mencerminkan cara pemikiran tentera Indonesia. 
Lt. Gen. (ret) Kiki Syahnarki hanya menyatakan bahawa Kolonel Purwanto sangat menyesal serangan ini dan Xanana mengaku tidak terlibat dalam serangan itu. Seperti biasa, Syahnarki juga menyalahkan orang asing yang dikatakan menyusup Fretilin dan mengganggu proses damai. [22]. Tidak ada menyebut balas dendam dengan sasaran penduduk awam.Bersambung...

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/10/kampung-janda-bunuh-ragol-indonesia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jom Lawat Kampung Janda Indo Penyelesaian

Jom Lawat Kampung Janda Indo Penyelesaian

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 431 hits
DALAM beberapa tahun kebelakangan ini terdapat banyak kampung yang mula muncul di Indonesia Ini disebabkan oleh perubahan keadaan tempat dan orang mempunyai tabiat yang unik Oleh itu jangan terkejut jika setiap bandar di Indonesia ada ada s...
K Janda Aceh Kampung Tanpa Lelaki

K Janda Aceh Kampung Tanpa Lelaki

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 455 hits
Ibu ibu mangsa konflik berkumpul di kampung Cot Keeng Kecamatan Bandar Dua Kabupaten Pidie Jaya Aceh Kampung Cot Keeng dirujuk sebagai kampung balu kerana wanita di kampung itu ditinggalkan oleh suami mereka yang bertempur dengan Gerakan Ac...
Intip Lagi Kampung Janda Kini Di Bogor Pula

Intip Lagi Kampung Janda Kini Di Bogor Pula

papar berkaitan - pada 12/10/2019 - jumlah : 381 hits
JOM kita intip dan tinjau lagi Selepas kita tinjau Desa Batuah Kampung Janda di Kota Banjar Baru Kalimantan Selatan kali ini kita ke Kampung Janda di Bogor Pula Di Desa Ciburayut Kecamatan Cigombong Kabupaten Bogor Jawa Barat Lihat sebelum ...
Mewujudkan Pemilu Bersih Dengan Kampung Anti Politik Uang

Mewujudkan Pemilu Bersih Dengan Kampung Anti Politik Uang

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 163 hits
Selain kampung anti politik uang Bawaslu Kota Kediri juga sedang membentuk kampung pengawasan partisipatif Langkah ini direalisasi dengan menunjuk Kelurahan Kaliombo Kota Kediri
Suami Bunuh Isteri Kerana Pasang Status Janda Di Facebook

Suami Bunuh Isteri Kerana Pasang Status Janda Di Facebook

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 514 hits
Suami Bunuh Isteri kerana Pasang Status Janda di FacebookManusia paling jahanam dan bangsat ialah mereka yang curang pada pasangan yang sah Suami Bunuh Istri karena Pasang Status Janda di FacebookKapolsek Kebon Jeruk AKP Erick Sitepu mengat...
Komik Propaganda Politik Dulu Kini Dan Selamanya

Komik Propaganda Politik Dulu Kini Dan Selamanya

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 1188 hits
1 Dulu zaman BN wujud komik propaganda BN dan ia diedarkan di merata rata tempat termasuk sekolah sehingga mendapat kecaman dari ramai orang termasuk pembangkang 2 Hari ini zaman PH muncul pula komik propaganda PH dan ia turut diedarkan di ...
Tular Edar Buku Komik Agenda Politik Di Sekolah Kpm Jelaskan Tak Pernah Beri Kebenaran Dan Kelulusan

Tular Edar Buku Komik Agenda Politik Di Sekolah Kpm Jelaskan Tak Pernah Beri Kebenaran Dan Kelulusan

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 474 hits
Hari ini media sosial tentang isu komik yang didakwa diedarkan di sekolah sekolah di seluruh Malaysia Komik yang didakwa mempunyai agenda politik itu dilihat tidak sesuai untuk bacaan para pelajar dan menerima kritikan hebat dari netizen Ju...
Masyarakat Jangan Terbawa Kepentingan Politik Menjurus Radikalisme Melawan Pemerintah

Masyarakat Jangan Terbawa Kepentingan Politik Menjurus Radikalisme Melawan Pemerintah

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 152 hits
Pekerjaan rumah pemerintahan mendatang adalah bagaimana caranya agar pemerintah serius menangani paham radikalisme di tengah masyarakat
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds