International Health Regulation Kesannya Pada Malaysia


Baru-baru ini, segelintir pihak telah menyuarakan kembimbangan tengan pindaan International Health Regulation (IHR) yang bakal membolehkan pihak Pertubuhan Kesihata Dunia (WHO) mengambilalih peranan kerajaan termasuk dalam membuat keputusan berkaitan pengisytiharan pandemik serta darurat.
Pandemik Triti Pertubuhan Kesihatan Sedunia Perjanjian Konvensyen (WHO CA+) dan pindaan IHR 2005 ditentang kerana dikhuatiri akan mengancam kedaulatan negara.
Apa itu IHR? Walaupun wabak penyakit dan risiko kesihatan awam akut yang lain selalunya tidak dapat diramalkan dan memerlukan pelbagai tindak balas, Peraturan Kesihatan Antarabangsa atau International Health Regulation (IHR) menyediakan rangka kerja perundangan menyeluruh yang mentakrifkan hak dan kewajipan negara dalam mengendalikan prosedur kesihatan awam dan kecemasan yang telah potensi untuk merentasi sempadan.
IHR ialah instrumen undang-undang antarabangsa yang mengikat secara sah di 196 negara, termasuk 194 Negara Anggota WHO.
IHR berkembang daripada tindak balas terhadap wabak maut yang pernah melanda Eropah.
Mereka mewujudkan hak dan kewajipan untuk negara, termasuk keperluan untuk melaporkan peristiwa kesihatan awam.
Peraturan itu juga menggariskan kriteria untuk menentukan sama ada sesuatu peristiwa itu merupakan “kecemasan kesihatan awam yang membimbangkan antarabangsa” atau tidak.
> Dapatkan Vitamin C pada harga promosi (lebih murah daripada beli di farmasi)
Kontroversi IHR dan Kesan Pada Malaysia Pindaan Regulasi Kesihatan Antarabangsa (IHR) dan Pandemik Triti Pertubuhan Kesihatan Sedunia Perjanjian Konvensyen (WHO CA+) dibimbangi menjejaskan kedaulatan sesebuah negara.
Pada 26 September lalu, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menuntut kerajaan membantah WHO CA+ dan pindaan IHR 2005 kerana dikhuatiri mengancam kedaulatan negara.
Mengikut dakwaan mereka, jika usaha itu gagal, WHO boleh mengambil alih pemerintahan sekali gus mengetepikan kuasa Yang di-Pertuan Agong, Raja-Raja Melayu dan kerajaan dalam membuat keputusan berkaitan pengisytiharan pandemik serta darurat.
Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Muhammad Radzi Abu Hassan berkata, pendirian Malaysia dalam rundingan WHO CA+ dan pindaan International Health Regulation (IHR) 2005 jelas menjaga kepentingan kesihatan awam selaras dengan undang-undang dan kedaulatan negara.
Isu IHR ini telah menjadi kontroversi kerajaan dikatakan pindaan yang dilakukan berpotensi memperhambakan mana-mana kerajaan termasuk dasar kesihatan yang sedia ada akan berada di luar kawalan.
Pakar ekonomi bebas Dr Ramalan Yunus berkata, rakyat boleh melihat bagaimana pertubuhan-pertubuhan seperti Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) dan PBB gagal menyelesaikan masalah ekonomi dan konflik dunia.
Artikel berkaiitan: MyMinda: Ujian Saringan Kesihatan Mental MySejahtera KKM
Respon kerajaan Kerajaan komited dengan pendirian bahawa kedaulatan dan autonomi negara tidak boleh dicabuli mana-mana pihak. 
Di peringkat kebangsaan, KKM sedang menjalankan proses libat urus dengan 12 agensi dan kementerian bagi meneliti WHO CA+ dan pindaan IHR 2005. 
Selain itu, di peringkat antarabangsa, Malaysia berada dalam kumpulan yang memperjuang hak kesamarataan bersama 28 negara anggota lain.
Kumpulan ini menegaskan pendirian memperjuangkan instrumen baharu yang adil, seimbang dan teguh. 
Berikut merupakan respon kerajaan berkaitan kontroversi International Health Regulation (IHR) ini:
Pertama, kedaulatan dan autonomi negara tidak boleh dicabuli mana-mana pihak dan sebarang penggubalan undang-undang antarabangsa mestilah tidak bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan, perlu memelihara kedaulatan negara, kuasa Raja-Raja Melayu dan kuasa Yang di-Pertuan Agong serta tidak melanggar hak asasi rakyat. Kedua, Malaysia mempertahankan prinsip keadilan dan solidariti dalam pentadbiran kesihatan global. Malaysia berpandangan adalah penting untuk negara maju membantu negara membangun dengan sumber yang mereka ada. Ketiga, penyertaan Malaysia dalam rundingan ini dipacu matlamat untuk membina sistem penjagaan kesihatan yang lebih kuat dan lestari.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/international-health-regulation-ihr/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=international-health-regulation-ihr

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pelancaran Malaysia International Rally Championship 2024

Pelancaran Malaysia International Rally Championship 2024

papar berkaitan - pada 20/12/2023 - jumlah : 140 hits
Tentu peminat sukan rali tidak sabar untuk menyaksikan perlumbaan sukan rali yang akan diadakan pada tahun depan 2024 Setelah genap lima tahun dunia sukan rali di Malaysia sunyi dari deruman kereta kereta lumba rali di ladang ladang sawit k...
Govt Mulling International Commercial Court In Malaysia

Govt Mulling International Commercial Court In Malaysia

papar berkaitan - pada 20/12/2023 - jumlah : 149 hits
Law and institutional reform minister Azalina Othman Said said her ministry would be organising more roadshows as well as the Justice on Wheels programme KUALA LUMPUR The government is currently exploring the proposal to establish an intern...
Deputi Ii Ksp Anak Pmi Di Malaysia Harus Dapat Hak Akses Pendidikan Yang Setara

Deputi Ii Ksp Anak Pmi Di Malaysia Harus Dapat Hak Akses Pendidikan Yang Setara

papar berkaitan - pada 22/12/2023 - jumlah : 129 hits
Abetnego mengungkapkan saat ini ada sekitar 21 000 anak PMI di kota Kinabalu Malaysia
Berapa Jumlah Bangunan Pencakar Langit Di Malaysia

Berapa Jumlah Bangunan Pencakar Langit Di Malaysia

papar berkaitan - pada 22/12/2023 - jumlah : 230 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraMalaysia merupakan antara negara di dunia yang memiliki bangunan pencakar langit terbanyak di dunia Negara kita berada di kedudukan ke empat keseluruhan dalam senarai yang dikeluarkan oleh Council on Tall ...
Huawei Terbangkan 400 Peminat Bertuah Dari Seluruh Dunia Termasuk Malaysia Ke Songshan Lake China Ada Apa Ni

Huawei Terbangkan 400 Peminat Bertuah Dari Seluruh Dunia Termasuk Malaysia Ke Songshan Lake China Ada Apa Ni

papar berkaitan - pada 22/12/2023 - jumlah : 156 hits
Kita dah selalu tengok jenama jenama besar beri hadiah bagi menghargai pengguna atau peminat mereka Tapi jarang jarang kita lihat ada jenama yang mengumpulkan peminat dari seluruh dunia di satu tempat kan Baru baru ini jenama peranti elektr...
Is Malaysia Still A Poster Child For Multiculturalism

Is Malaysia Still A Poster Child For Multiculturalism

papar berkaitan - pada 22/12/2023 - jumlah : 157 hits
The discriminatory policies unbalanced rights and special privileges for the majority ethnic group say otherwise Malaysia is often described as Asia in miniature It s the textbook definition of our country which we love to repeat over and o...
Ok Vision Malaysia Harga Pakej Dan Senarai Siaran

Ok Vision Malaysia Harga Pakej Dan Senarai Siaran

papar berkaitan - pada 23/12/2023 - jumlah : 182 hits
Perkhidmatan OK Vision secara rasminya telah dilancarkan di Malaysia memberi lebih banyak pilihan untuk rakyat Malaysia menonton rancangan mereka di kaca televisyen Bagi yang tidak tahu OK Vision merupakan perkhidmatan usaha sama antara Ans...
Dinosaur Encounter World Muncul Sebagai Taman Dinosaur Imersif Pertama Di Malaysia

Dinosaur Encounter World Muncul Sebagai Taman Dinosaur Imersif Pertama Di Malaysia

papar berkaitan - pada 23/12/2023 - jumlah : 107 hits
Dinosaur Encounter World Muncul Sebagai Taman Dinosaur Imersif Pertama Di Malaysia Assalamualaikum semua Menuju ke arah kembara yang luar biasa menerusi tema Area 65 Back from Extinction Wegrow Global Sdn Bhd dengan penuh teruja memperkenal...
Malaysia Mampu Lalui Kejutan Ekonomi Luar Jangka Rafizi

Malaysia Mampu Lalui Kejutan Ekonomi Luar Jangka Rafizi

papar berkaitan - pada 21/12/2023 - jumlah : 92 hits
Kedudukan fiskal negara berada dalam keadaan kukuh dan mampu melalui sebarang kejutan ekonomi luar kawalan Menteri Ekonomi Rafizi Ramli bagaimanapun berkata beliau bertanggungjawab membina lantai lebih kukuh bagi memastikan rakyat Malaysia ...
20 Sekolah Terbaik Keputusan Spm 2023 Mengikut Gred Purata Sekolah

Primary School Teacher Crowned Kaamatan Queen

Setan Menyukai Musik

Six Mps Who Back Pm Anwar No Longer Bersatu Members Says Party Deputy President

Kucaimars Aku Fobia Chord

Vaksin Si Bulus Seawal Usia Dua Bulan

Biodata Alif Syukri Usahawan Berjaya Dan Terkenal Di Malaysia

Sarapan Roti Canai Garing Yang Sedap



5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21

Bandar Kantubek Lokasi Terbesar Tapak Pelupusan Bakteria Berbahaya Dunia

5 Pengajaran Bodoh Yang Kita Boleh Belajar Dari Filem Adiwira Barat

Resepi Sotong Masak Hitam Lauk Legend Orang Johor Nostalgia Habis


Sbobet Terms In Online Football Gambling Games

Singgah Mandi Manda Di Burmese Pool Taiping

Make Your Austin Home Stand Out With Contemporary Casement Windows

Oku Dipukul Polis Siasat Dakwaan 3 Laporan Disediakan Anggota Sendiri Peguam

Pru16 Orang Melayu Tak Mahu Islam Mereka Nak Duit

Selamat Datang Bulan Jun