Inkues Hanya Melengahkan Keadilan Kepada Keluarga Adib Peguam Muslim




Menteri Dalam Negeri YB Tan Sri Mukhyiddin Yassin hari ini dilaporkan sebagai berkata Peguam Negara telah membuat keputusan untuk mengadakan inkues bagi menentukan sebab kematian Muhammad Adib Mohd Kassim, seorang anggota Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan Jabatan Bomba dan Penyelamat Subang Jaya yang terbunuh semasa rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman USJ25 Subang Jaya. 


2. Inkues adalah suatu prosedur di bawah Bahagian XXXII Kanun Acara Jenayah yang mana majistret boleh diarahkan oleh Peguam Negara menurut seksyen 339(1) Kanun yang sama untuk membuat siasatan bagi menentukan sebab sesuatu kematian.


3. Menurut Perkara 145(3) Perlembagaan Persekutuan Peguam Negara adalah satu-satunya pihak yang mempunyai kuasa, menurut budi bicaranya, untuk memulakan, menjalankan atau memberhentikan apa-apa prosiding bagi sesuatu kesalahan, selain prosiding di hadapan mahkamah Syariah, mahkamah anak negeri atau mahkamah tentera.


4. Walaupun keputusan mengadakan inkues ini memang berada di dalam kuasa Peguam Negara (sebagai Pendakwaraya) seperti termaktub di dalam seksyen 339(1) Kanun Acara Jenayah tetapi keputusan Peguam Negara ini menimbulkan pelbagai persoalan kerana ia seolah-olah memberi gambaran Peguam Negara masih keliru sebab kematian Mohd Adib sedangkan sebab kematiannya telah jelas berdasarkan laporan perubatan dan bedah siasat (post mortem) yang dilakukan ke atas jenazah Mohd Adib. Malah Polis Diraja Malaysia juga telah membuka kertas siasatan dan mengklasifikasi kes tersebut sebagai kes bunuh.


5. Proses inkues mengambil masa di mana majistret secara inquisitorial mempunyai kuasa yang luas meneliti sebab kematian Mohd Adib termasuk memanggil semua pihak yang terlibat yang dijangkakan menjangkau puluhan orang.  Oleh kerana proses ini mungkin mengambil masa ia menimbulkan kebimbangan terhadap empat orang yang sedang disiasat oleh pihak PDRM. 


6. Walaupun PDRM telah mengklasifikasi semula kes ini di bawah seskyen 302 (membunuh)  Kanun Keseksaan setelah kematian Mohd Adib tiada tindakan segera diambil oleh PDRM atau Peguam Negara untuk menangkap atau menuduh dibawah seksyen 302 tersebut.


7. Apa yang lebih menggusarkan ialah keempat-empat yang disiasat tersebut telah dilepaskan atas jaminan polis (jamin mulut) bukan jaminan daripada mahkamah yang mana perlu disediakan penjamin dan sejumlah wang ditetapkan mahkamah. Oleh itu orang yang disiasat bebas ke mana sahaja yang mereka mahu tanpa sekatan.


8. Sekiranya pihak PDRM atau Peguam Negara berpandangan pihak yang sedang disiasat itu tiada kaitan dengan kesalahan yang disiasat kenapa pula mereka dilepaskan dengan jaminan polis, seharusnya mereka dilepaskan sepenuhnya.


9. PPMM berpandangan bahawa mengadakan inkues bagi kes ini adalah tidak perlu dan hanya akan melengah-lengahkan keadilan kepada keluarga mangsa sahaja dan menyeru PDRM segera  menyempurnakan kertas siasatan dan Peguam Negara membuat keputusan cepat mendakwa pihak yang terbabit. Bukan semua kes yang disiasat dibawah seskyen 302 Kanun Keseksaan memerlukan keputusan inquest terlebih dahulu sebelum pendakwaan dapat dilakukan.


10. Oleh kerana PDRM telah mengklasifikasi semula kes ini di bawah seksyen 302 Kanun Keseksaan adalah amat wajar PDRM menangkap semula dan mendapatkan tahanan reman kepada mereka yang sedang disiasat tersebut bagi mengelakkan proses undang-undang digagalkan melainkan PDRM berpendapat mereka  tidak melakukan kesalahan tersebut dan memberikan justifikasi agar ia menjadi telus.  Meskipun begitu PDRM dan Peguam Negara perlu menjelaskan dimana keberadaan orang yang disiasat dan status siasatan tersebut.


11. Oleh yang demikian PPMM mendesak Peguam Negara memberikan penjelasan terperinci kenapa tiada pendakwaan dilakukan dibawah seksyen 302 setakat ini dan kenapa pula inkues dijalankan kerana orang awam tidak mempunyai akses kepada siasatan. Masyarakat perlu tahu samada siasatan masih belum lengkap atau terdapat elemen lain yang boleh menjadikan pendakwaan gagal. 


12. PPMM juga berasa sangat pelik apabila ada pihak yang meminta perlindungan dengan SUHAKAM untuk masuk campur di dalam siasatan polis dan meminta siasatan bebas dilakukan. Adakah ini bermakna pihak polis sudah tidak menjalankan siasatan dengan bebas sehingga perlu diadakan siasatan lain? Hal ini selari dengan kenyataan seorang menteri yang menyalahkan pihak polis dalam insiden ini suatu ketika dahulu. 


13. Selain daripada pelaksanaan undang-undang jenayah ini, keluarga Mohd Adib juga boleh mencari alternatif lain mengambil tindakan terhadap pelbagai pihak yang berkaitan melalui undang-undang tort di mahkamah sivil bagi mendapatkan keadilan kepada mereka.


Dato’ Haji Zainul Rijal Abu Bakar
Presiden
Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia
27 Disember 2018.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/12/inkues-hanya-melengahkan-keadilan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Sengaja Lengahkan Agensi Ngo Peguam Pertikai Inkues Kematian Adib

Kerajaan Sengaja Lengahkan Agensi Ngo Peguam Pertikai Inkues Kematian Adib

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 335 hits
Majoriti netizen menyuarakan bantahan proses Inkues kematian petugas bomba Muhammad Adib Laporan bedah siasat pun mengambil masa terlalu lama untuk disiapkan Kecederaan Adib sememangnya parah dan beberapa kali rawatan kecemasan diberikan se...
Tidak Mahu Keluarga Adib Terpaksa Menanggung Hutang Kenderaan Arw4h Ini Yang Telah Dilakukan Oleh Sukarelawan Peguam

Tidak Mahu Keluarga Adib Terpaksa Menanggung Hutang Kenderaan Arw4h Ini Yang Telah Dilakukan Oleh Sukarelawan Peguam

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 310 hits
SEPASUKAN peguam sukarela kini dalam proses membantu keluarga anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim melunaskan pembiayaan kereta miliknya Peguam Adzly Ab Manas berkata arwah menyimpan kereta berkenaan di kampungnya di Kampung ...
Hanya Keadilan Yang Tinggal Untuk Adib

Hanya Keadilan Yang Tinggal Untuk Adib

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 339 hits
Hanya keadilan yang tinggal untuk Adib KELUARGA anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim 24 mahukan keadilan tanpa pilih kasih sekiranya kerajaan mahu membuat inkues bagi menentukan sebab kematian anak kedua mereka Mohd Kassim Ab...
Kpkt Lantik Peguam Untuk Keluarga Muhammad Adib

Kpkt Lantik Peguam Untuk Keluarga Muhammad Adib

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 262 hits
PUTRAJAYA Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan sudah melantik seorang peguam yang akan bertindak sebagai peguam pemerhati untuk keluarga Muhammad Adib Mohd Kassim serta Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Menterinya Zuraida Kamarud...
Isma Ummah Tuntut Keadilan Buat Allahyarham Muhammad Adib

Isma Ummah Tuntut Keadilan Buat Allahyarham Muhammad Adib

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 407 hits
10 Rabiulakhir 1440H Selasa Kematian pegawai bomba Muhammad Adib Mohd Kassim 24 tahun yang parah dibelasah perusuh kuil di Subang Jaya dianggap satu tragedi yang memberi pengajaran amat besar kepada negara Serentak itu Presiden Ikatan Musli...
Mahathir Moorthy Dan Keadilan Buat Adib

Mahathir Moorthy Dan Keadilan Buat Adib

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 318 hits
Ketika ramai mahu kerajaan melucutkan jawatan Waytha Moorthy sebagai Menteri Perpaduan selepas Adib dijemput Ilahi Tun Mahathir memberi reaksi sebaliknya Apa percaturan politik Mahathir serentak ketika ini berbondong bondong pemimpin Umno m...
Adib Diberi Kenaikan Pangkat Dapat Bantu Ringankan Beban Keluarga Dari Segi Imbuhan Pencen

Adib Diberi Kenaikan Pangkat Dapat Bantu Ringankan Beban Keluarga Dari Segi Imbuhan Pencen

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 236 hits
ALOR SETAR Anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim 24 yang meninggal dunia malam tadi diberikan kenaikan pangkat secara posthumauos daripada gred KB19 ke KB22 berkuat kuasa serta merta Ketua Setiausaha Kementerian Perumahan dan ...
Keluarga Adib Diberi Pampasan Rm200 000

Keluarga Adib Diberi Pampasan Rm200 000

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 269 hits
Datuk Mohammad Mentek foto IQBAL BASRI KUALA LUMPUR Keluarga aggota bomba yang maut semalam akibat cedera parah dipukul semasa rusuhan di kuil Sri Maha Mriamman akan diberikan pampasan sebanyak RM200 000 Pampasan daripada kerajaan itu adala...
Tengku Abdullah Zahir Simpati Kepada Keluarga Muhammad Adib

Tengku Abdullah Zahir Simpati Kepada Keluarga Muhammad Adib

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 276 hits
18 Disember 2018 5 39 PM PEKAN Pemangku Raja Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah hari ini menzahirkan rasa sedih dan simpati dengan berita anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas

Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu

Filem Memoir Seorang Guru

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa