Inilah Hasil Kerja Najib Tun Razak




"Saya baca ramai yang i-happy hari ini tapi ramai juga yang i-kecewa. Walaupun ketua kerajaan beritahu saya bahawa skim i-Sinar sudah elok dan suruh saya henti tekan kerajaan untuk hal ini, saya tetap mahu kerajaan hapuskan segala syarat pengeluaran dengan segera.
"Buatlah macam i-Lestari. Siapa yang rasa mereka ada keperluan, biarlah mereka keluarkan sedikit duit jika mereka masih ada baki dalam akaun. Bukan nak keluarkan semua pun. Cuma sehingga RM10,000 sahaja," katanya dalam statusnya di laman Facebook Januari yang lalu..

PETALING JAYA: Selepas keraja­an membenarkan pengeluaran wang Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) tanpa syarat menerusi skim i-Sinar mulai semalam, pejabat KWSP diserbu pencarum yang berlumba-lumba mahu mengeluarkan wang masing-masing.
Situasi tersebut mengambar­kan pencarum me­ngambil kesempatan daripada kelonggaran yang diberikan untuk mengeluarkan wang simpanan hari tua tanpa berfikir panjang, walaupun terdapat da­lam kalangan mereka tidak terdesak akibat pandemik Covid-19.
Malah, ada sebahagian daripada pemohon menyifatkan ia sebagai ‘durian runtuh’ walaupun simpanan mereka itu sepatutnya digunakan untuk meneruskan kelangsungan hidup akibat ter­kesan dengan Covid-19.
Namun majoriti mengeluarkan simpanan itu demi kelangsungan hidup terutama bagi menampung keperluan keluarga setelah kehilangan pendapatan disebabkan Covid-19 terutama.
Bercakap kepada Utusan Malaysia, pekerja swasta, Albukhari Asnan, 34 berkata, dia mahu menggunakan pengeluaran wang berkenaan bagi membeli barangan peribadi.
“Saya mahu berbelanja. Lagipun saya tidak keluarkan jumlah maksimum. Saya hanya keluarkan dalam RM3,000 sahaja.
“Saya tahu duit berkenaan (KWSP) penting untuk simpanan hari tua nanti. Tetapi, saya tetap mahu keluarkan sedikit kerana saya tidak tahu apa akan jadi pada masa depan. Mungkin saya sendiri tidak sempat nak gunakan duit itu nanti?” katanya dihubungi semalam.
Munira Sejahan, 30, dia membuat permohonan tersebut untuk memenuhi keperluan selepas diberhentikan kerja sebagai pramugari sejak setahun lalu.
“Saya memang perlukan duit itu dan bersyukur permohonan dipermudahkan.
“Bagi saya, apa yang penting orang ramai perlu bijak menggunakan wang tersebut. Jangan hanya kerana untuk membeli barangan peribadi semata-mata. Jika tidak ada keperluan lebih baik simpan untuk kegunaan ketika persaraan,” katanya.
Seorang pekerja sementara yang hanya mahu dikenali sebagai Hambali, 38 berkata, dia terpaksa menggunakan wang itu untuk membeli keperluan harian keluarganya.
“Sementara menanti kerja tetap, saya boleh gunakan duit ini untuk tampung sekiranya ada keperluan tidak cukup.
“Mujur isteri bekerja. Jadi duit ini merupakan penyelamat,” jelasnya.

Dalam pada itu, pakar-pakar ekonomi berpendapat, kemudahan diberikan kerajaan tersebut, sepatutnya untuk keperluan kumpulan B40 atau mereka yang benar-benar memerlukan dan sedang bergelut meneruskan kelangsungan hidup.
Pakar ekonomi yang juga Felo Akademi Sains Malaysia, Dr. Madeline Berma berkata, tindakan pencarum KWSP yang mahu menggunakan wang simpanan tersebut kurang wajar terutama bagi mereka yang tidak terkesan dengan wabak Covid-19.
“Saya mencadangkan supaya pencarum mengeluarkan caruman Akaun 1 hanya sebagai pilihan terakhir. Ia bukan geran atau bantuan kerajaan tetapi simpanan untuk persaraan.
“Asal boleh keluar dan boleh pegang duit, mereka akan berbuat demikian,” kata Madeline ketika dihubungi semalam.
Berikutan itu, Madeline berkata, pencarum yang memilih menggeluarkan wang KWSP perlu bijak menggunakan wang tersebut agar ia tidak sia-sia.
“Apabila keupayaan me­ngurus wang itu rendah, tujuan produktiviti akan bermasalah. Inilah yang dikatakan immediate consumption sebab mereka mengutamakan wang dalam kadar segera akibat desakan hidup tanpa memikirkan apa yang berlaku dalam tempoh beberapa tahun akan datang,” katanya.
Sementara itu, Prof. Madya Dr. Nuradli Ridzwan Shah Mohd. Dali dari Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) pula berpendapat, kehabisan wang simpanan dikenal pasti sebagai punca orang ramai mahu membuat permohonan baharu i-Sinar sehingga laman webnya tergendala, malah, media sosial rasmi KWSP turut diserang netizen sejak semalam.
Katanya, walaupun kebanyakan sektor ekonomi negara telah dibuka tetapi fenomena i-Sinar menunjukkan bahawa masih ramai orang yang ter­desak memerlukan wang.
Malah katanya, disebabkan i-Sinar kali ini boleh dimohon tanpa syarat, orang ramai melihat ia sebagai satu jalan untuk keluar daripada kesempitan hidup.

“Satu perkara yang bagus apabila i-Sinar dapat dimohon tanpa syarat tetapi hakikatnya masih ramai yang memerlukan duit ketika ini. Statistik sebelum ini pun menunjukkan ramai yang sudah kehabisan wang simpanan. Ada yang mempunyai simpanan untuk tiga bulan, ada yang enam bulan sahaja,” katanya.
Prof. Madya Dr. Ahmed Razman Abdul Latiff dari Putra Business School, Universiti Putra Malaysia (UPM) berpendapat, pakej rangsangan ekonomi ternyata tidak mencukupi untuk membantu semua golongan yang terkesan.
“Beberapa bantuan seperti subsidi upah hanya diberikan dalam tempoh singkat manakala Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) dan Bantuan Prihatin Nasional (BPN) hanya bersifat one-off, sudah tentu ada yang tidak cukup sumber pendapatan,” katanya.
Pada masa sama, Razman menganggap jumlah pinjaman tak berbayar (NPL) juga menjadi bukti orang ramai kehabisan wang.
“Statistik pada Disember 2020 menunjukkan NPL paling tinggi dalam tempoh beberapa bulan, membuktikan ramai yang sudah tidak mampu untuk membayar komitmen masing-masing. Kalau buat penstrukturan semula sekali pun, masalah kehabisan wang akan tetap berlaku,” katanya. – UTUSAN
Suka atau tidak kita perlu akui sejak dari beliau dijatuhkan dari tampuk kuasa, dari Perdana Menteri menjadi Ahli Parlimen biasa.. banyak isu yang diperjuangkan oleh Najib adalah isu yang berkaitan dengan rakyat.

Mungkin kejatuhan itu telah menyedarkan dirinya akan siapa yang sebenarnya menetukan kuasa dipegang oleh siapa.

Maka tak hairanlah kalau kita lihat populariti Najib jauh lebih baik berbanding semasa beliau menjadi Perdana Menteri dulu.

Dan beliau berjaya menyembunyikan keinginannya untuk kembali berkuasa.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2021/03/ini-hasil-desakan-najib.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perhitungan Yang Adil Di Akhirat Najib Tun Razak

Perhitungan Yang Adil Di Akhirat Najib Tun Razak

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 143 hits
Setiap manusia di dunia ini tidak akan terlepas daripada perhitungan yang adil di akhirat kelak Ya memang masih ada pilihan pada malam PRU14 untuk cuba kekalkan kuasa dengan cara katak melompat atau langkah langkah yang lagi dahsyat Tapi ap...
Kajian Menunjukkan Rakyat Malaysia Masih Mahu Najib Razak Dilantik Sebagai Perdana Menteri Ke 9

Kajian Menunjukkan Rakyat Malaysia Masih Mahu Najib Razak Dilantik Sebagai Perdana Menteri Ke 9

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 209 hits
ARAU Datuk Seri Najib Tun Razak disifatkan masih mempunyai pengaruh tersendiri dalam kalangan rakyat negara ini dan menjadi pilihan diangkat semula sebagai Perdana Menteri selepas Pilihan Raya Umum Ke 15
Jadi Saksi Kes Saya Terhadap Lhdn Najib Razak Sindir Guan Eng

Jadi Saksi Kes Saya Terhadap Lhdn Najib Razak Sindir Guan Eng

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 258 hits
Bekas perdana menteri Najib Razak meminta Lim Guan Eng memberi keterangan dalam kes mahkamahnya terhadap Lembaga Hasil Dalam Negeri selepas setiausaha agung DAP itu mengkritik pusingan U dalam program pengampunan agensi kerajaan itu Terdahu...
Biskut Raya Makanan Jadi Inspirasi Hasil Kerja Wanita Ini Memang Kreatif Dipuji Warganet

Biskut Raya Makanan Jadi Inspirasi Hasil Kerja Wanita Ini Memang Kreatif Dipuji Warganet

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 320 hits
Teruja dan kagum bila melihat lukisan wanita bernama Namirahsketches ini Masakan tidak koleksi pakaian daripada biskut raya dan makanan ini buat kami terliur Sama betul dengan makanan yang dilukis Memang menjadi Rata rata warganet turut mem...
Inisiatif Vaksinasi Perlahan 10 Hari Berlalu Baru 80 366 Rakyat Disuntik Jika 2 Dos 16 Tahun Najib Razak

Inisiatif Vaksinasi Perlahan 10 Hari Berlalu Baru 80 366 Rakyat Disuntik Jika 2 Dos 16 Tahun Najib Razak

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 278 hits
PKP 2 0 separuh masak berakhir semalam selepas dilaksanakan 52 hari secara berterusan Walaupun prestasi PKP 2 0 agak mengecewakan kesan ekonomi pada Rakyat adalah terlampau besar jika PKP disambung lagi Namun Malaysia masih merupakan negara...
Panas Kj Sanggah Najib

Panas Kj Sanggah Najib

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 152 hits
March 10 2021 Menteri Sains dan Teknologi Khairy Jamaluddin menegur Datuk Seri Najib Tun Razak yang dinyatakan hantaran berkenaan program vaksinasi sebagai salah fakta Khairy berkata lebih 90 peratus kumpulan penerima vaksin Fasa 1 adalah t...
Govt Must Explain Silence On Pengerang Solar Project Najib

Govt Must Explain Silence On Pengerang Solar Project Najib

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 189 hits
The federal government must explain its silence on the solar power project announced by Johor ruler Sultan Ibrahim Sultan Iskandar last week said Pekan MP Najib Abdul Razak This came after the groundbreaking ceremony for the Sultan Ibrahim ...
Najib Cops Forced To Issue Rm10k Fine Shows Why Parliament Debate Important

Najib Cops Forced To Issue Rm10k Fine Shows Why Parliament Debate Important

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 203 hits
Police being forced to issue RM10 000 fine for Covid 19 SOP violations shows why it is important to debate government orders in Parliament said former prime minister Najib Abdul Razak This is after an RM10 000 fine was issued against an ind...
Najib Slams New Rm10 000 Fine For Not Seeing Difference Between Serious Accidental Offences

Najib Slams New Rm10 000 Fine For Not Seeing Difference Between Serious Accidental Offences

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 229 hits
The manner the Ordinance was outlined by the government does not differentiate between unintentional and non serious offences like forgetting or failing to scan the MySejahtera app or failing to use a face mask against serious offences like...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Patio Guaparuvuru House By Estudio Piloti Arquitetura In Camanducaia Brazil

Beli Comfiislipper

Kenapa Lain Sangat Nampak Lagi Tua Daripada Che Ta Netizen Terkedu Wajah Fathia Latiff Jadi Perhatian

3 5 2024 Hq Meeting Updates

Putrajaya To Publicise Record Of Adverse Effects From Vaccines

Ignorance Is Bliss Netizens React To Motorist Driving With Petrol Nozzle Still Stuck To Vehicle