Panas Kj Sanggah Najib


 


March 10, 2021 Menteri Sains dan Teknologi, Khairy Jamaluddin menegur Datuk Seri Najib Tun Razak yang dinyatakan hantaran berkenaan program vaksinasi sebagai salah fakta.
Khairy berkata, lebih 90 peratus kumpulan penerima vaksin Fasa 1 adalah terdiri daripada petugas barisan hadapan.
Kumpulan ini, kata beliau, terikat dengan tugas hakiki mereka seperti kakitangan kesihatan, polis dan tentera. Justeru, pemberian vaksin kepada golongan ini perlu diberikan secara berperingkat bagi memastikan tugasan hakiki kumpulan ini tidak terganggu.
“Jangkaan sehingga 160,000 dos vaksinasi sehari adalah untuk Fasa 2 dan 3 apabila lebih banyak Pusat Pemberian Vaksin dan jumlah vaksinator ditambah dalam fasa ini.
“Seperti yang saya umumkan sebelum ini, kita akan menerima sekitar satu juta dos vaksin sahaja pada suku pertama tahun ini. Kadar suntikan akan meningkat apabila masuk suku kedua 2021 apabila lebih banyak jenis vaksin diluluskan NPRA dan penghantaran vaksin daripada pembekal akan menjadi lebih kerap,” katanya.
Jumlah 160,000 ini, kata beliau, juga mampu dicapai apabila beberapa kumpulan yang telah membentuk kluster sebelum ini turut diberikan vaksin seperti kluster penjara dan banduan serta kluster tempat kerja.
Perbandingan negara
Kata Khairy, sehingga 1 Mac 2021, jumlah dos vaksin yang telah diberikan di Singapura adalah sebanyak 525,039. Singapura telah memulakan program vaksinasi mereka pada 8 Januari. Secara purata, untuk tempoh 53 hari daripada hari pertama sehingga 1 Mac, jumlah dos yang diberikan di Singapura adalah sebanyak 9,906 sehari.
“Manakala untuk Malaysia, sehingga semalam, sejumlah 166,363 dos sudah diberikan. Ini menjadikan purata dos diberikan sejak Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan bermula pada 24 Februari lalu (13 hari sehingga semalam – bukanlah 3 minggu seperti yang Dato’ Sri tulis) adalah sebanyak 12,797 dos sehari.
“Jadi perbandingan yang dibuat Dato’ Sri adalah tidak adil apabila tidak mengambilkira jumlah hari program vaksinasi telah berlangsung. Jika mengambil kira jumlah hari, ternyata purata harian vaksinasi di Malaysia adalah lebih tinggi daripada Singapura,” katanya.
U-Turn Penglibatan Klinik/Hospital Swasta
“Untuk makluman Dato’ Sri, kerajaan tidak pernah membuat u-turn apabila pengumuman penglibatan pihak swasta dibuat semalam,” kata Khairy.
Daripada awal lagi, kata beliau, PICK telah merancang untuk melibatkan perkhidmatan kesihatan swasta. Ini turut dinyatakan dalam buku panduan PICK. Mungkin Dato’ Sri belum membaca sampai habis buku panduan ini.
“Saya juga telah menyatakan perkara ini berulangkali sama ada menerusi program penerangan, siaran akhbar mahupun ketika sidang media. Dato’ Sri boleh Google jika Dato’ Sri ada terlepas pandang,” tambah Khairy.
Pembelian Vaksin oleh Pihak Swasta
Kerajaan juga, katanya, tidak pernah menghalang sekiranya ada pihak swasta hendak mendapatkan bekalan vaksin daripada mana-mana pengeluar. Walau bagaimanapun, buat masa ini, kebanyakan pengeluar vaksin hanya mengadakan rundingan bersama pihak kerajaan.
“Saya juga ingin menyatakan, apa-apa jenis vaksin yang hendak digunakan di Malaysia perlu mendapat kelulusan NPRA. Saya difahamkan, sehingga kini tiada permohonan telah diterima oleh NPRA daripada pihak swasta untuk mendaftarkan apa-apa jenis vaksin,” katanya.
Pemberian vaksin secara pandu lalu
Pasukan Petugas Imunisasi COVID-19 (CITF), kata beliau, ketika ini sedang mempertimbang kertas kerja pelaksanaan vaksinasi secara pandu lalu. Kertas kerja ini telah dibentangkan oleh Akademi Sains Malaysia (ASM). Jadi jangan khuatir, perancangan ini sememangnya telah ada. Cumanya ia perlu diberi perincian tertamanya dalam soal logistik dan kesan AEFI memandangkan setiap vaksin COVID-19 mempunyai protokol pengendalian yang berbeza-beza.
“Sekali lagi saya ucapkan terima kasih kepada Dato’ Sri. Semoga jawapan yang saya sertakan ini membantu menambah pemahaman Dato’ Sri tentang pelaksanaan PICK. Saya juga akan mengadakan suatu taklimat khas berkenaan PICK kepada Ahli Parlimen tidak lama lagi. Jemputan akan diedarkan dan saya berharap Dato’ Sri dapat hadir pada sesi taklimat itu nanti,” kata Khairy.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/03/panas-kj-sanggah-najib.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panas Najib Dakwa Ada Menteri Kanan Kerajaan Pn Tidak Didakwa Atas Alasan Video Tak Cukup Hd

Panas Najib Dakwa Ada Menteri Kanan Kerajaan Pn Tidak Didakwa Atas Alasan Video Tak Cukup Hd

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 299 hits
March 13 2021 2Rasanya ada seseorang bekas naib presiden parti sebelah sana yang juga ahli parlimen telah terbaca posting minggu lepas saya ini Beza antara ampu dengan lawan Berani lawan Berani kerana benar
Najib Cops Forced To Issue Rm10k Fine Shows Why Parliament Debate Important

Najib Cops Forced To Issue Rm10k Fine Shows Why Parliament Debate Important

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 203 hits
Police being forced to issue RM10 000 fine for Covid 19 SOP violations shows why it is important to debate government orders in Parliament said former prime minister Najib Abdul Razak This is after an RM10 000 fine was issued against an ind...
Najib Slams New Rm10 000 Fine For Not Seeing Difference Between Serious Accidental Offences

Najib Slams New Rm10 000 Fine For Not Seeing Difference Between Serious Accidental Offences

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 230 hits
The manner the Ordinance was outlined by the government does not differentiate between unintentional and non serious offences like forgetting or failing to scan the MySejahtera app or failing to use a face mask against serious offences like...
Penyelesaian 10 Perkara Cara Terbaik Selesai Isu Kalimah Allah Kata Najib

Penyelesaian 10 Perkara Cara Terbaik Selesai Isu Kalimah Allah Kata Najib

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 268 hits
Penyelesaian 10 perkara dicadangkan kerajaan pada 2011 adalah kaedah terbaik bagi menyelesaikan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Muslim kata Najib Razak yang menjadi perdana menteri ketika itu Beliau berkata penyelesaian itu akan menamat...
Govt Must Explain Silence On Pengerang Solar Project Najib

Govt Must Explain Silence On Pengerang Solar Project Najib

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 194 hits
The federal government must explain its silence on the solar power project announced by Johor ruler Sultan Ibrahim Sultan Iskandar last week said Pekan MP Najib Abdul Razak This came after the groundbreaking ceremony for the Sultan Ibrahim ...
Najib Tidak Senang Dengan Gelaran Kluster Mahkamah

Najib Tidak Senang Dengan Gelaran Kluster Mahkamah

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 309 hits
By 10 03 2021Oleh Arrazaq NazriTERNYATA sekali bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak senang dengan gelaran Kluster Mahkamah dan menganggapkannya sebagai usaha propaganda pihak tertentu Najib berkata gelaran tersebut sepatutnya ...
Khairy Tampil Betulkan Kesalahan Fakta Di Ruang Komen Fb Najib

Khairy Tampil Betulkan Kesalahan Fakta Di Ruang Komen Fb Najib

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 261 hits
Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin menyangkal kenyataan Facebook yang dimuat naik Datuk Seri Najib Razak berhubung pemberian vaksin yang didakwa tidak menepati sasaran Khairy tampil menjawab kenyataaan itu di ruangan kome...
Najib Cadangkan Drive Thru Untuk Tingkat Kadar Pemberian Vaksin

Najib Cadangkan Drive Thru Untuk Tingkat Kadar Pemberian Vaksin

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 170 hits
KUALA LUMPUR Kadar vaksinasi negara perlu dipercepatkan lagi sebab ramai rakyat Malaysia tak sanggup tunggu sehingga Mac 2022 untuk negara mencapai vaksinasi kata Datuk Seri Najib Tun Razak Bekas Perdana Menteri itu berkata setelah program ...
10 Point Solution Best Way To Resolve Allah Issue Says Najib

10 Point Solution Best Way To Resolve Allah Issue Says Najib

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 216 hits
Former prime minister Najib Razak says Islamic enactments are not applicable to Sabah and Sarawak PETALING JAYA The 10 point solution put forward by the government in 2011 is the best way to resolve the use of the word Allah by non Muslims ...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls