Inilah 9 Pantang Larang Perlu Dielakkan Sekiranya Melancong Ke Jepun


Tidak kira siapapun anda, sekiranya anda ke luar negara, sila jaga kelakuan dan perangai kerana anda secara tidak langsung membawa imej negara kita Malaysia.
Jepun merupakan antara lokasi pilihan ramai rakyat Malaysia. Antara tempat yang menjadi pilihan termasuklah Tokyo dan Kyoto. Tidak kiralah ke mana sekalipun anda pergi melancong, seeloknya kita perlu tahu budaya dan pantang larang setempat agar kita tidak dipandang rendah.
Negara Jepun sememangnya terkenal dengan budaya lemah lembut dan sopan santun. Sekiranya anda merancang untuk ke Jepun dalam masa terdekat, pastikan anda tidak membuat pantang larang berikut.
Bersin Di Tempat awam
Bersin di khalayak ramai di Jepun dianggap tidak sopan kerana dianggap perbuatan yang kotor. Masyarakat Jepun terkenal dengan budaya menjaga kebersihan yang amat tinggi. Kalau boleh, tahan bersin atau cari tempat sunyi dan bukan di kawasan orang ramai. Sebaiknya pakai topeng muka yang selalu digunakan oleh orang jepun jika kurang sihat.
Tiada Tipping
Sesetengah tempat memberi tipping adalah perkara biasa. Tetapi di negara jepun, adalah sebaliknya. Amalam ini dianggap kurang sopan jika anda memberi tipping. Ini kerana, upah kerja yang dilakukan oleh mereka adalah hasil dari tugas dan tanggungjawab yang diberikan oleh majikan. Jika anda tehutang budi kepada seseorang di sana, pemberian kecil seperti hadiah lebih disenangi berbanding duit.
Tunduk atau “BOW’
Masyarakat Jepun sangat terkenal dengan budaya tunduk dan bow, amalan ini sering dilakukan ketika bertemu dengan individu lain untuk menunjukkan tanda hormat dan ingin menyapa dengan baik. Tetapi perlu diingatkan jangan terlampau tunduk ke bawah kerana ianya akan kelihatan pelik.
Jangan membuang sampah merata-rata 
Negara Jepun terkenal dengan negara yang bersih dan paling susah untuk anda menemui sampah. Mereka sangat cinta akan kebersihan negara mereka dan tidak sesuka hati untuk mengotorkan negara mereka. Oleh itu, jika anda tidak menemui tong sampah, simpan dahulu sampah di dalam poket atau beg sebelum anda menemui tong sampah. Jika tidak, anda mungkin akan dimarahi oleh orang Jepun.
Tidak Bercakap atau menggunakan telefon bimbit dengan nada yang kuat
Jika boleh, elakkan bercakap dengan kuat menggunakan telefon bimbit di Negara Jepun kerana ia seperti menggangu ketenteraman awam. Sekiranya di tempat awam seperti kereta api di Jepun, anda akan mendengar pengumuman meminta agar pengguna telefon mematikan telefon dalam mod senyap.
Berdiri di sebelah kiri elevator 
Di negara-negara maju seperti Jepun, mereka amat menghormati mereka yang perlu bergerak dan berjalan laju menuju ke sesuatu tempat. Oleh itu, kebanyakan mereka berdiri di sebelah kiri elevator jika tiada apa-apa urusan untuk cepat. Kecuali di Osaka ianya di sebelah kanan.
Bahasa Inggeris
Jangan terkejut jika anda ke Jepun, mereka tidak faham apa yang anda cuba sampaikan. Ini kerana, mereka mengagungkan bahasa mereka sejak dari dahulu lagi. penggunaan bahasa inggeris sangat rendah dan bahasa jepun adalah bahasa utama pengantaraan di sana. Jika anda tidak tahu bahasa Jepun, boleh cuba berbahasa inggeris dengan perlahan diikuti oleh insyarat tangan supaya mereka memahami. Selain itu, mungkin anda juga boleh memuat naik aplikasi bahasa jepun di telefon anda untuk membantu berkomunikasi di sana.
Minta Izin sebelum ambil gambar
Ambil gambar orang Jepun sebaik-baiknya minta izin dahulu. Jangan nampak cantik pakai kimono anda terus nak ambil gambar mereka senyap-senyap. Ini akan mendatangkan kemarahan kepada mereka walaupon anda pelancong. Jika anda sudah meminta kebenaran, dan mereka benarkan, baru anda ambil gambar mereka. Jika boleh Elakkan mengambil gambar budak-budak. ini kerana mereka akan beranggapan anda ingin mengamcam anak mereka.
Jangan gunakan Chopstick untuk memberi makanan
Jika anda sedang makan di mana-mana restoran di Jepun dengan menggunakan Chopstick, jangan beri makanan kepada kawan anda disebelah atau berdekatan dengan anda menggunakan chopstick. Sebaliknya, angkat pinggan dan hulurkan kepada kawan anda. Ini kerana akan mengingatkan mereka kepada kematian. Oleh itu, amalam ini sangat dilarang sama sekali di Jepun.

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel
Jualan Baju Raya Dah Bermula!!!

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2019/03/inilah-9-pantang-larang-perlu-dielakkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerana Anak Emosi Nad Zainal Hancur Dari Jepun Terus Ke Hospital Yem Asma Rindu Mummy Daddy

Kerana Anak Emosi Nad Zainal Hancur Dari Jepun Terus Ke Hospital Yem Asma Rindu Mummy Daddy

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 344 hits
Aktres kecil molek Nad Zainal mengakui emosinya hancur berderai apabila melihat anak Fahad Ibrahim atau Yem rindu dan diserang asma semasa dia dan suaminya ke Jepun Perkara ini dinyatakan Nad di Instagramnya Kata Nad Yem selalunya tidak jik...
Keindahan Kampung Tradisional Jepun Ini Boleh Buat Anda Teruja

Keindahan Kampung Tradisional Jepun Ini Boleh Buat Anda Teruja

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 408 hits
Shirakawa go adalah sebuah desa pergunungan yang terletak di tengah lembah pergunungan Ryohaku dimana bersempadan dengan Wilayah Ishikawa Pada zaman dahulu Shirakawa go merupakan kawasan yang terpencil kerana lokasinya dikelilingi pergunung...
Jangan Tokok Tambah Cerita Kalau Tak Tahu Setiausaha Kehormat Jawab Isu Pemain Ragbi Jepun

Jangan Tokok Tambah Cerita Kalau Tak Tahu Setiausaha Kehormat Jawab Isu Pemain Ragbi Jepun

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 545 hits
Jangan Tokok Tambah Cerita Kalau Tak Tahu Setiausaha Kehormat Jawab Isu Pemain Ragbi Jepun Semalam sekumpulan pasukan ragbi daripada sebuah sekolah Jepun menjadi bualan di media sosial apabila rakaman video mereka mengutip puntung rokok di ...
Pembunuhan Sangkar Buluh Babi Tentera Jepun Ke Atas Tawanan Perang

Pembunuhan Sangkar Buluh Babi Tentera Jepun Ke Atas Tawanan Perang

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 713 hits
Apabila tentera Australia British Belanda bertarung ke Jepun di Jawa Timur pada 8 Mac 1942 seramai seratus orang tentera Australia British berundur ke bukit bukit di sekitar Malang dan membentuk diri mereka sebagai kumpulan pejuang gerila A...
Dr Atsushi Kamal Okuda Contoh Umat Islam Di Jepun

Dr Atsushi Kamal Okuda Contoh Umat Islam Di Jepun

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 327 hits
Prof Dr Atsushi Kamal Okuda Profesor bidang Politik di Universiti Keio merupakan ilmuwan Muslim Jepun dan pensyarah pakar di beberapa universiti di Tokyo Jepun Dr Kamal Okuda telah lama berjuang mencari kebenaran dan agama yang haq sampai a...
Persiapan Melancong Ke Medan

Persiapan Melancong Ke Medan

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 250 hits
Pada bulan March ni rakan sebaya ajak aku pergi ke Medan Kami terdiri dari 3 orang rakan sebaya yang lain lain pun ada tapi memang payah Yang boleh masyuk tiga ketul ini jer Sebelum itu kami pernah melancong bersama ke Perancangan setahun j...
Ibadah Umrah Kini Menjadi Satu Bentuk Trend Melancong

Ibadah Umrah Kini Menjadi Satu Bentuk Trend Melancong

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 382 hits
Hari ini ibadah umrah sudah jadi satu bentuk trend melancong Kerana ramai yang sudah berkemampuan dan pakej umrah yang ditawarkan pula dah semakin murah ia menjadi satu budaya melancong bentuk baru atas nama ibadah umrah Ramai yang mengangg...
Wanita Jepun Diiktiraf Tertua Di Dunia

Wanita Jepun Diiktiraf Tertua Di Dunia

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 287 hits
Buku rekod Guinness hari ini mengiktiraf seorang wanita Jepun berusia 116 tahun sebagai manusia tertua di dunia Berita penuh di https goo gl aPbw5G
Jom Lihat Keindahan Hutan Buluh Sagano Di Jepun

Jom Lihat Keindahan Hutan Buluh Sagano Di Jepun

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 875 hits
Hutan Buluh di Jepun Hutan buluh Sagano di barat laut kyoto kira kira 30 minit jika menaiki kereta api dari kyoto Terletak di Arashiyama sebuah daerah di pinggir barat Kyoto Jepun Ia adalah salah satu alam yang indah di Jepun bukan sahaja k...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Utilizing Crowdfunding For Business

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Reaching Out

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


10 Tempat Sarapan Terbaik Di Selangor

Office Rental Near Kl Sentral Station Advantages For Business Connectivity

Gaji 2005 Yuran Pengalaman 2016

The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul