Ini Yang Patut Anda Tahu Tentang Sayur Kale




Hi semua.
Bagi penggemar sayur atau yang mengamalkan diet sihat korang mesti cukup biasa makan sayur Kale. Daun nya nampak macam kerinting dan kalau di Malaysia ni ada yang panggil sayur ni Sayur Kailan Kerinting.

Harga nya tak la mahal sangat. Memang korang boleh dapatkan di banyak pasaraya kat Malaysia ni.Kalau kat pasaraya AEON tu memang ada la. Dekat pasar yang jual2 ikan tu mungkin tak banyak la dijual. Dan rasanya tak de jual pun.



Khasiat Sayur kale
Sayur ni dah ramai yang makin suka makan sebab dah tentulah kerana khasiatnya. Mengandungi 33 kalori untuk 1 cawan daun kale. mengandungi  protein, dan juga serat untuk membantu proses pencernaan.

Sayur kale juga mengandungi vitamin A, vitamin C, vitamin K, asid folat dan vitamin B yang penting untuk perkembangan otak, asid alpha-linolenic dan lemak omega-3 yang baik untuk kesihatan jantung, lutein, zeaxantin, fosfor, kalium dan kalsium

Ada yang kata dah cari kat tesco, econsave tapi tak de, Bukan tak de tapi dah habis kot sebab sayur ni kena berada dalam suhu yang rendah. So sayur ni dalam kategori yang cepat rosak.

Kalau korang beli dan simpan dalam peti sejuk, ianya cuma boleh bertahan paling lama pun seminggu sahaja. Tu pun dah tak nampak segar la.



Sayur Kale ni juga biasanya di tanam pada musim sejuk sehingga awal musim panas. Tak boleh siram terlalu banyak air dan tak boleh kurang. Sayur Kale ada berbagai-bagai jenis dan rasanya juga berbeza, Setiap Kale juga tak sama cara penanaman dan penjagaan nya.

Sebab tu ada sayur Kale yang boleh ditanam pada musim sejuk dan ada yang sesui di tanam pada musim panas. Daun Kale yang sudah cukup matang, kalau tidak di petik akan membuatkan rasa daun kale pahit dan tak sedap.



Sayur kale boleh dimasak dengan cara merebus, panggang atau pun di goreng, Ada yang tak suka Sayur Kale ni..Katanya tak sedap. Tapi ada cara unik untuk buat sayur kale ni rasa sedap. Caranya ialah dengan massage sayur kale.

Hahah.. lain macam je bunyi nya. tak kan nak buat macam massage orang lenguh kaki tu?? Ye betul..begitu la cara nya. Daun Kale yang dah dipotong di masuk kan dalam bekas. kemudian dengan menggunakan kedua belah tangan, ramas dan picit daun kale. Jangan sampai daun tu hancur pulak. Cukup sekadar memicit  dan menggenggam daun kale.

Kemudian boleh la dimasak..

Resepi Yang Boleh Di Masak Menggunakan Sayur Kale

Cara masak Sayur Kale sangat mudah dan simple. Ianya tak mengambil masa yang lama untuk memasak sayur Kale. Korang boleh merebus atau memanggang sayur Kale mengikut citarasa sendiri. Daun Kale yang muda dan tidak terlalu tua boleh dibuat sallad dengan mencampurkan strawberry atau pun orange.

Bagi korang yang suka selera melayu, Sayur Kale juga boleh dimasak tumis bersama belacan. Sama seperti korang buat kangkung goreng belacan.

Boleh juga sayur Kale di tumis dengan mencampurkan taugeh dan tauhu. masak lah mengikut citarasi korang sendiri. Rasanya memang sedap.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.dianarashid.com/2020/01/ini-yang-patut-anda-tahu-tentang-sayur.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Ego Tanyalah Anak Tentang Diri Kita Baru Jadi Yang Terbaik

Jangan Ego Tanyalah Anak Tentang Diri Kita Baru Jadi Yang Terbaik

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 393 hits
Tidak semestinya kita seorang ibu akan sentiasa betul Ada masanya anak yang masih kecil boleh bantu untuk buat kita mengenali dan menginsafi diri Anak kecil sangat telus dan tidak akan berbohong Sesekali cuba tanyakan pada mereka apa perasa...
Waktu Sesuai Untuk Ajar Anak Tentang Pendidikan Seksualiti

Waktu Sesuai Untuk Ajar Anak Tentang Pendidikan Seksualiti

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 1282 hits
AssalamualaikumBismillahRamai ibu bapa yang segan atau selalu mengelak daripada menjawab soalan yang berkaitan dengan pendidikan seksualiti kepada anak anak Sifat kanak kanak yang ingin tahu membuatkan ibu bapa berasa kurang selesa untuk be...
Jokowi Segera Terbitkan Perpres Tentang Kpk

Jokowi Segera Terbitkan Perpres Tentang Kpk

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 160 hits
Presiden Joko Widodo atau Jokowi akan menerbitkan peraturan presiden tentang Komisi Pemberantasan Korupsi Saat ini perpres itu tengah diproses oleh Kementerian Sekretariat Negara
Lirik Lagu Tentang Rahsia Judika Ft Shila Amzah

Lirik Lagu Tentang Rahsia Judika Ft Shila Amzah

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 953 hits
Penyanyi kebanggaan Malaysia Shila Amzah muncul dengan lagu baru berjudul Tentang Rahsia berduet dengan penyanyi popukar Indonesia Judika Lagu ciptaan Farouk Roman dan lirik oleh Amylea ini telah dijadikan lagu tema untuk drama akasia berju...
Apa Yang Harus Kita Tahu Tentang Gerhana Matahari Anulus

Apa Yang Harus Kita Tahu Tentang Gerhana Matahari Anulus

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 1900 hits
Tengahari semalam 26hb Disember 2019 bersamaan 29hb Rabiul Akhir 1441H berlakunya sekali lagi fenomena alam membuktikan kekuasaan Allah swt atas setiap kejadian di muka bumiNya Di media sosial berebut rebut masing masing menaikkan gambar at...
7 Perkara Tentang Program Sarapan Pagi Di Sekolah Yang Akan Bermula 20 Jan 2020 Ini

7 Perkara Tentang Program Sarapan Pagi Di Sekolah Yang Akan Bermula 20 Jan 2020 Ini

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 264 hits
Program Sarapan Pagi di sekolah rendah merupakan inisiatif terbaru untuk menyediakan makanan yang berkhasiat mengikut nilai kalori dan amalan pemakanan seimbang bagi memastikan murid mengamalkan pengambilan sarapan gaya hidup sihat serta me...
30 Kata Kata Bijak Tentang Kehidupan Penuh Makna Dan Inspiratif

30 Kata Kata Bijak Tentang Kehidupan Penuh Makna Dan Inspiratif

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 216 hits
Merdeka com merangkum kumpulan kata kata bijak yang bisa dijadikan sebagai inspirasi dan penyemangat bagi kita untuk menjalani kehidupan
Beda Dengan Mahfud Md Menlu Sebut Ri Sudah Lobi China Tentang Uighur

Beda Dengan Mahfud Md Menlu Sebut Ri Sudah Lobi China Tentang Uighur

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 240 hits
Katanya Pemerintah Indonesia telah melakukan pertemuan dengan Menteri Luar Negeri China pada 16 Desember lalu Dalam pertemuan itu Retno menekankan pentingnya menghormati kebebasan beragama
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Tuai Nenas Md2 Belakang Rumah

Mee Goreng Mamak Udang Galah Lempeng Kelapa Gula Merah Di Hotel Tamu

Anwar Bentuk Atmosfera Baru Politik

Pengalaman Jaga Anak Bersunat Kaedah Laser

Lirik Lagu Seribu Setia Siti Nordiana

Selamat Jalan Pak Jokpin